Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Karen Nitschke
|
Hold
|
2023 bi/e (2e bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellelære
Organsystemer, Celletyperne, pro- og eukaryote celler, cellers organeller, cellemembran, membrantransportprocesser, enzymer grundlæggende, samt reaktionshastighed og temperatur.
Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra i
Biblioteket, med de afsnit der står under indhold.
Poster med Organsystem.
Forsøg:
Forsøg med katalase
Forsøg med gelatinespaltende enzym
Osmose i kartoffelceller
Mikroskopering af rødkål og vandplante m osmose (ved økologi)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
Kulhydrater (mono-, di-, polysakkarider) proteiner, fedtstof (lipider), enerigi%fordeling, kostfibre, vitaminer og mineraler, præbiotika, de nye kostråd, fordøjelsen, diabetes.
Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.
Poster med Kostråd fra altomkost.dk
Øvelse:
Individuel Kostanalyse med Frida (DTU program).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
3. Kost og sundhed
-
Kostens energigivende stoffer
-
Monosaccharider
-
Disaccharider
-
Polysaccharider
-
Kostfibre og præbiotika
-
Proteiner
-
Lipider | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Mineraler, vitaminer og vand | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kost gruppearbejde 2e 2024.docx
-
Fordøjelsen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Mund og spiserør | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Mavens funktion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Bugspytkirtlens funktion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Tyndtarmens funktion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Næringsstoffernes optagelse | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Tyktarmens funktion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Hurtige og langsomme carbohydrater | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Diabetes.pptx
-
Blodsukker figur.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
På opdagelse i generne
DNA's opbygning, Det centrale dogme, proteinsyntesen, kort om genregulering, kromosomer, haploid, diploid, kromosomtalsanomalier, genmutationer, nedarvning, genetik, fænotype, genotype krydsningsskema, stamtræ, PCR-metoden.
Supplerende stof:
Princippet i en PCR test i forhold til corona.
You Tube video: Polymerase chain reaction (PCR): DNA amplikation.
Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra iBiblioteket, med de afsnit der står under indhold.
Øvelser:
Nedarvning af monogene egenskaber.
Smagergen.
Isolering af DNA fra løg (vi brugte kiwi).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
5. På opdagelse i generne | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
DNA | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Det centrale dogme | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
DNA-livets opskrift 2e.docx
-
Isolering af DNA fra løg.doc
-
Genregulering | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Proteinsyntesen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kromosomer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Karyotype - et kort over kromosomerne | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kromosomer mm bi c.docx
-
Genetik - modeller for nedarvning | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Fænotype | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
DNAopgave 2e bi.docx
-
Hvilken type mutation.docx
-
Blodtyper | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Rhesus positiv eller negativ? | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Ufuldstændig dominans i blomsten løvemund | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Nedarvningsmønstre for monogene egenskaber | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Mendels 1. lov kaldes også for kønscelleloven | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Krydsningsskemaer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Stamtræsanalyser | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kønsbunden arv | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Genetikopgaver 2e 20224.docx
-
Genteknologiske undersøgelser | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
PCR-teknikken | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
kap-2-opgave-6-stamtraeer-2C-genetisk-betingede-sygdomme.pdf
-
Polymerase Chain Reaction (PCR): DNA Amplification
-
PCR 2e.docx
-
Princippet i en PCR test i forhold til Corona.docx
-
Primer opgave.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sex, hormoner og ønskebørn
Pubertet, Hormoner, Mandens kønsorganer, produktion af sædceller, kvindens kønsorganer, menstruationscyklus, befrugtning, prævention, kønssygdomme.
Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under Indhold.
Poster med prævention og kønssygdomme.
Øvelser:
Mikroskopi af ovarie.
Simulering og smitteopsporing, EBV.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kvindens kønsorganer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Menstruationscyklus | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
ScreenPal Screen Recorder Tutorial
-
Kønshormoner og graviditet.pdf
-
Menstruationscyklus krydsopgave.pdf
-
Ovarie øvelse.pdf
-
Mandens samt befrugtning 2e 2025.docx
-
Mandens kønsorganer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Samleje og befrugtning | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Graviditetstest | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Prævention | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Præventionsexsygdomme Pararbejde 2e.docx
-
P-piller og andre hormonelle præventionsformer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Abort | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Nødprævention | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Smitte og smitteopsporing, EBV.docx
-
P-piller mm 2e.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mikroorganismer og mennesker
Mikroorganismers vækst, vækstfaktorer, gæringsproces.
Supplerende stof:
Tarme og sundhed.
Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under Indhold.
Der er også læst efter "Mikrobiologibogen" af L.A.Egebo, Nucleus, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under Indhold, og det er hele kapitel 3. Tarmens mikrobielle liv og dets sundhedsmæssige betydning er læst.
Øvelser:
Gæring og temperatur
Hvor finder man bakterier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi og biodiversitet
Kernestof:
Evolution og eksempler på evolutionsmekanismer.
Økosystemers struktur med abiotiske og biotiske faktorer, fødekæder, C-kredsløb og energistrømme. Fotosyntese, respiration, fødekæder, biodiversitet. Makroindeksundersøgelse.
Video You tube: Endosymbiotic Theory, Amoeba Sisters.
Foredrag: Alexander Holm om Biodiversitet.
Der er læst efter Ipbes materialet: Biodiversitetskrisen - Hæfte 1, 2024.
Der er læst efter Bidstrup m.fl: Økologi - danske naturtyper, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.
Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra i
Biblioteket, med de afsnit der står under indhold.
Øvelser:
Undersøgelse af vandhul på Amager Fælled med makroindeksmetode
Fotosynteseøvelse (med BTB).
Bladanalyse, spalteåbninger mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og eksamenstræning
De enkelte faglige mål indgår naturligt i flere forløb; her er de samlet:
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946554624",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946554624",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946554624"
}