Holdet 2023 bi/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Karen Nitschke
Hold 2023 bi/e (2e bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellelære
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 På opdagelse i generne
Titel 4 Sex, hormoner og ønskebørn
Titel 5 Mikroorganismer og mennesker
Titel 6 Økologi og biodiversitet
Titel 7 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellelære

Organsystemer, Celletyperne, pro- og eukaryote celler, cellers organeller, cellemembran, membrantransportprocesser, enzymer grundlæggende, samt reaktionshastighed og temperatur.

Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra i
Biblioteket, med de afsnit der står under indhold.

Poster med Organsystem.

Forsøg:
Forsøg med katalase
Forsøg med gelatinespaltende enzym
Osmose i kartoffelceller
Mikroskopering af rødkål og vandplante m osmose (ved økologi)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 På opdagelse i generne

DNA's opbygning, Det centrale dogme, proteinsyntesen, kort om genregulering, kromosomer, haploid, diploid, kromosomtalsanomalier, genmutationer, nedarvning, genetik, fænotype, genotype krydsningsskema, stamtræ, PCR-metoden.

Supplerende stof:
Princippet i en PCR test i forhold til corona.
You Tube video: Polymerase chain reaction (PCR): DNA amplikation.

Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra iBiblioteket, med de afsnit der står under indhold.

Øvelser:
Nedarvning af monogene egenskaber.
Smagergen.
Isolering af DNA fra løg (vi brugte kiwi).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mikroorganismer og mennesker

Mikroorganismers vækst, vækstfaktorer, gæringsproces.

Supplerende stof:
Tarme og sundhed.

Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under Indhold.

Der er også læst efter "Mikrobiologibogen" af L.A.Egebo, Nucleus, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under Indhold, og det er hele kapitel 3. Tarmens mikrobielle liv og dets sundhedsmæssige betydning er læst.

Øvelser:
Gæring og temperatur
Hvor finder man bakterier.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økologi og biodiversitet

Kernestof:
Evolution og eksempler på evolutionsmekanismer.
Økosystemers struktur med abiotiske og biotiske faktorer, fødekæder, C-kredsløb og energistrømme. Fotosyntese, respiration, fødekæder, biodiversitet. Makroindeksundersøgelse.

Video You tube: Endosymbiotic Theory, Amoeba Sisters.

Foredrag: Alexander Holm om Biodiversitet.

Der er læst efter Ipbes materialet: Biodiversitetskrisen - Hæfte 1, 2024.

Der er læst efter Bidstrup m.fl: Økologi - danske naturtyper, fra iBiblioteket, med de afsnit, der står under indhold.

Der er læst efter "Biologi i udvikling" C-niveau, 2. udgave fra i
Biblioteket, med de afsnit der står under indhold.

Øvelser:
Undersøgelse af vandhul på Amager Fælled med makroindeksmetode
Fotosynteseøvelse (med BTB).
Bladanalyse, spalteåbninger mm.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition og eksamenstræning

De enkelte faglige mål indgår naturligt i flere forløb; her er de samlet:

Eleverne skal kunne:

̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger

̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed

̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt

̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse

̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed

̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng

̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder

̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger

̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer