Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Sigrid Sandermann
|
Hold
|
2023 bi/u (2u bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellen – Hvad gør livets mindste dele?
Lidt om, hvad liv er - hvordan kan liv ”defineres”, hvordan er det opstået. Om celletyper (pro- og eukaryote samt dyre- og planteceller), transport af stoffer gennem cellemembranen samt cellens livscyklus (mitose).
Læsestof:
Biologi i udvikling 1. udgave. Side 8-10, 14-21, 173-176, 214-218 og 219-221
Øvelser/forsøg:
Ballon-forsøg (dyre- kontra plantecelle), som demoforsøg
Mikroskopering (bestemme forskellige cellestrukturer)
Osmose i kartofler, med skriftlig aflevering
Kernestof:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Faglige mål, der skal trænes
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Genetik - Hvorfor ser vi ud, som vi gør?
Indhold:
DNA-molekylet og dets opbygning samt det centrale dogme (replikation, transskription og translation) inklusiv kort om proteinsyntesen. Der kommes ind på forskellen mellem dominante og recessive gener samt de forskellige blodtyper. Til sidst lidt om mutationer og meiose.
Læsestof:
Biologi i udvikling 1. udgave. Side 168-203
Øvelser/forsøg:
DNA-molekylets opbygning
Smagstest (recessive/dominante gener) – del af aflevering
Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Faglige mål, der skal trænes
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DNA-molekylet
|
07-11-2024
|
Genetikprøve
|
19-12-2024
|
Genetik
|
14-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fysiologi – Bliver du, hvad du spiser?
Indhold:
Lidt om makronæringsstoffer (kulhydrater, proteiner og fedt), mikronæringsstoffer (vitaminer og mineraler) og enzymer. Kroppens organsystemer med fokus på fordøjelsessystemet.
Læsestof:
Biologi i udvikling 1. udgave. Side 74-82, 86-92 og 94-100
Andet: https://netdoktor.dk/madogkrop/artikler/sultmekanismer.htm
Øvelser/forsøg:
Fordøjelse af mælkesukker, eksperiment
Fordøjelsessystemet, øvelse
Fordøjelse af fedt, eksperiment (aflevering)
Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
Faglige mål, der skal trænes
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fordøjelsessystemet
|
14-01-2025
|
Fysiologi prøve
|
18-02-2025
|
Fedtfordøjelse
|
20-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sexologi - Hvor kommer jeg fra?
Indhold:
Overordnet om hormonel regulering og de mandlige og kvindelige kønsorganer. Der fokuseres på menstruationscyklussen og lidt på forplantning. Der kommes ind på prævention og kønssygdomme.
Læsestof:
Biologi i udvikling 1. udgave. Side 132-152
Øvelser/forsøg:
Smittespredning og -opsporing via fake ELISA (vira) - Aflevering
Kernestof:
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer (mutationer)
- fysiologi: Forplantning og hormonel regulering
Faglige mål, der skal trænes
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sexologi
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi – Hvorfor skal vi passe på naturen?
Indhold:
Med udgangspunkt i 1 felttur lidt om fotosyntese, respiration, økosystemer og biodiversitet. Hvad er en art samt konkurrence inden for en art og blandt arter samt fokus på naturlig selektion. Kulstofkredsløbet inddrages kort.
Læsestof:
Biologi i udvikling 1. udgave. Side 20-30, 35-37, 54-55 og 230-241
Biologi til tiden2. udgave. Side 117-129 og 136-140
Øvelser/forsøg:
Makroindeks, felttur
Naturlig slektion, forsøg
Kernestof:
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer (naturlig selektion)
Faglige mål, der skal trænes
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Søen som økosystem, stopmotion
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946559917",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946559917",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946559917"
}