Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Mette Eliasen Vollmond
|
Hold
|
2023 bi/w (2w bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kredsløb og kondition
I dette forløb har der været særligt fokus på at arbejde med Inquiry Based Science Education (IBSE) som bærende læringsmetode. Undervisningen fokuserer ikke kun på viden og rigtige svar, men i højere grad på elevernes arbejde med spørgsmål, undersøgelse og refleksion. Målet er at styrke deres aktive rolle i egen læring og give dem mulighed for at udvikle naturfaglige kompetencer gennem praksis og erkendelse.
Eleverne arbejder bl.a. med spørgsmål som:
- Hvad betyder det egentlig at have en god kondition?
- Hvordan får kroppen ilt ud til cellerne?
- Hvorfor har mænd i gennemsnit højere kondital end kvinder?
- Hvilken rolle spiller hjertet, blodkarrene og lungerne i energiproduktionen?
Et centralt element i forløbet er det praktiske og eksperimentelle arbejde. Eleverne udfører blandt andet forsøg med måling af puls, blodtryk og kondital, og arbejder med respiration, åndedrætsfrekvens og effekten af fysisk aktivitet. Derudover skal de analysere og tolke deres egne data, hvilket styrker deres forståelse af biologiske processer og træner deres evne til at anvende faget i praksis.
Afslutningsvis har eleverne været på besøg på sygeplejerskeuddannelsen på Københavns Professionshøjskole, hvor de fik erfaring med at måle blodtryk, puls og iltmætning.
Kernestof:
Fysiologi: et udvalgt organsystems opbygning og funktion.
Biokemiske processer: respiration og mælkesyregæring
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater og lipider
Cellebiologi – Hvor i cellen foregår energiproduktionen og hvad skal en celle bruge ATP til?
Øvelser:
Undersøgelse af vitalkapacitet som funktion af højde
Måling af hæmatokritværdi
Konditionstest - steptest vs. bip-test
Måling af blodtryk
Dissektion af svinehjerte
Materiale: ibog:
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?loopRedirect=1&id=1#c248
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forplantning, hormoner og sexualitet
Fokus: kønshormoner, kønsorganer, prævention, sexsygdomme, befrugtning, graviditet, abort, fosterudvikling og barnløshed, fosterdiagnostik og hormonforstyrrende stoffer. Diskussion af normer, køn og seksualitet samt myter om kønskransen.
Kernestof:
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering.
Øvelser:
Mikroskopi af testikelvæv og æggestok,
Smittespredningsforsøg med stivelse og JJK
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kroppens organsystemer (ca. 2,5s)
-
Diskussion om normer, køn og seksualitet.docx
-
Mandens kønsorganer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kvindens kønsorganer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Mandens hormoner sædcelleproduktion fra Undervisningslokalet
-
Hormoner | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Repetition af figurer.docx
-
Arbejdsark. Menstruationscyklussen og graviditet.docx
-
Menstruationscyklus | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
tip en 10'er til kvindelige hormoner.doc
-
Samleje og befrugtning | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Graviditetstest | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Fra æggeleder til livmor | Biologi i udvikling
-
Fosterudvikling i livmoren | Biologi i udvikling
-
Fosterdiagnostik - drømmen om det perfekte barn | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Tilbud om fosterundersøgelse | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kunstig befrugtning | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Etiske overvejelser | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Samtale hos lægen, instruktion til elever, 2024.docx
-
Barnløshed | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Årsager til barnløshed | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Pas på forplantningsevnen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Miljøstyrelsen – MaybeBaby – Film om fertilitet
-
Hormonforstyrrende stoffer | Biologibogen
-
TEMA: Hormonforstyrrende stoffer | Fysiologibogen – 2. udgave
-
Sexsygdomme | Bliv klogere her
-
Kønssygdomme | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Klamydia | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Menstruationscyklus. P-piller og graviditetstest
-
Om kønskransen - myter
-
Prævention | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kondomer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Spiral | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
P-piller og andre hormonelle præventionsformer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
gruppearbejde prævention og abort.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik, nedarvning og genteknologi
Fokus:
Nedarvningsmønstre for monogene egenskaber (recessiv, dominant og kønsbundne), DNA´s opbygning og funktion, DNA-kopiering, det centrale dogme, den genetiske kode og proteinsyntese samt genregulering.
Herunder er der arbejdet med begreberne: krydsningsskema, stamtræer, homozygot/heterozygot, genotype/fænotype.
Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA
- genteknologi
Øvelser: Isolering af DNA fra planteceller,
tegne stamtræ med øjenfarve.
Bestem din egen genetiske profil.
Blodtypebestemmelse ved lærerforsøg.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektiequiz.docx
-
Arvematerialet | Biologibogen figur af DNA
-
5. På opdagelse i generne | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
DNA | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Det centrale dogme | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Resultatskema til undersøgelser på LIFE
-
Kromosomer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Karyotype - et kort over kromosomerne | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
øvelse, isolering af DNA fra kiwi .pdf
-
Arbejdsark. Genetik- Proteinsyntese.docx
-
Genregulering | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Proteinsyntesen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
What is DNA and How Does it Work?
-
From DNA to protein - 3D
-
Proteinsyntesen
-
Videoer med forklaring af DNA og proteinsyntese fra Undervisningslokalet
-
Genetik - modeller for nedarvning | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Opgaver om nedarvning EKSTRA.docx
-
Gener og arv 2w.pptx
-
Nedarvning i stamtræer
-
Genetik opgaver .docx
-
Læs "Nedarvningsmønstre for monogene egenskaber", "Krydsningsskemaer", "Stamtræsanalyser" og "kønsbunden arv". Nedarvningsmønstre for monogene egenskaber | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Blodtype Powerpoint
-
Blodtypebestemmelse.docx Aflevering
-
Blodtyper |og Rhesus positiv eller negativ? |
-
Begrebsark evolution.docx
-
Spørgsmål om Evolution.docx
-
Survival of the fittest.pptx
-
Evolution | Biologibogen Læs underafsnittene også, særligt "Evolutionens historie". De andre kan skimmes.
-
En personlig DNA-profil | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Celler, mikroorganismer og enzymer
Fokus: Prokaryote og eukaryote celler, mikroorganismer og gæring, enzymers opbygning og funktion, enzymproduktion. På baggrund af genetisk forståelse bygges videre med basale evolutionære begreber og forståelse for mutationers betydning for evolutionen. Afsluttende fokus på multiresistente bakterier.
Kernestof:
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
- Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
Øvelser:
Mikroskopi af celler fra hhv. mundhuleskrab og vandpest (NV)
Osmose i kartoffel
Reaktionshastighed af spytamylase(NV)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi - globalt og lokalt
Fokus Økosystemers struktur, biotiske og abiotiske faktorer, fotosyntese, respiration, fødekæder, klimakrisen, biodiversitet, arters udvikling, evolution, næringsstoffers betydning for søen, vanddyr og iltoptagelse, søens onde cirkler og sørestaurering
Kernestof:
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Øvelser:
Makroindex: undersøgelse af vandkvalitet i sø på Vestamager.
Fotosyntese og respiration (NV)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
8.1.2 Fødekæder og -net | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
8. Økologi - globalt og lokalt | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
8.1 Energi i økosystemet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
8.1.1 Fotosyntese | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
8.1.4 Døgnvariation i oxygen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
8.1.3 Respiration | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Øvelse, Undersøgelse af fotosyntesen, grundforløb (3).docx
-
8.2 Nedbrydning | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
8.3 Abiotiske og biotiske faktorer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Døgnvariation i ilt
-
Video om Biodiversitet IPBES
-
1. Repetition. DDRderude - hvem bliver hurtigst nedbrudt?
-
Sæt pris på bynatur - Alexander Holm
-
8.4 Biodiversitet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
8.5 Carbons kredsløb | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
8.6 Klimakrisen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Interaktive opgaver: Naturen – din fremtid? | Biologibogen C
-
4.9 Tema: Søen | Biologibogen C
-
Oligotrofe og eutrofe søer | Biologibogen C
-
Årets gang i søen | Biologibogen C
-
Livet i søen | Biologibogen C
-
Forurening af søen | Biologibogen C
-
Sørestaurering | Biologibogen C
-
Aleuternes hemmelighed | TV.nu
-
Mødested. Søen ved Store Høj, Vestamager.png
-
Makroindeks og filmproduktion - vejledning.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946561983",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946561983",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946561983"
}