Holdet 2023 bi/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Mette Eliasen Vollmond
Hold 2023 bi/w (2w bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kredsløb og kondition
Titel 2 Forplantning, hormoner og sexualitet
Titel 3 Genetik, nedarvning og genteknologi
Titel 4 Celler, mikroorganismer og enzymer
Titel 5 Økologi - globalt og lokalt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kredsløb og kondition

I dette forløb har der været særligt fokus på at arbejde med Inquiry Based Science Education (IBSE) som bærende læringsmetode. Undervisningen fokuserer ikke kun på viden og rigtige svar, men i højere grad på elevernes arbejde med spørgsmål, undersøgelse og refleksion. Målet er at styrke deres aktive rolle i egen læring og give dem mulighed for at udvikle naturfaglige kompetencer gennem praksis og erkendelse.

Eleverne arbejder bl.a. med spørgsmål som:

- Hvad betyder det egentlig at have en god kondition?
- Hvordan får kroppen ilt ud til cellerne?
- Hvorfor har mænd i gennemsnit højere kondital end kvinder?
- Hvilken rolle spiller hjertet, blodkarrene og lungerne i energiproduktionen?

Et centralt element i forløbet er det praktiske og eksperimentelle arbejde. Eleverne udfører blandt andet forsøg med måling af puls, blodtryk og kondital, og arbejder med respiration, åndedrætsfrekvens og effekten af fysisk aktivitet. Derudover skal de analysere og tolke deres egne data, hvilket styrker deres forståelse af biologiske processer og træner deres evne til at anvende faget i praksis.
Afslutningsvis har eleverne været på besøg på sygeplejerskeuddannelsen på Københavns Professionshøjskole, hvor de fik erfaring med at måle blodtryk, puls og iltmætning.

Kernestof:
Fysiologi: et udvalgt organsystems opbygning og funktion.  
Biokemiske processer: respiration og mælkesyregæring
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater og lipider
Cellebiologi – Hvor i cellen foregår energiproduktionen og hvad skal en celle bruge ATP til?

Øvelser:
Undersøgelse af vitalkapacitet som funktion af højde
Måling af hæmatokritværdi
Konditionstest - steptest vs. bip-test
Måling af blodtryk
Dissektion af svinehjerte  

Materiale: ibog:
https://biologiiudvikling-c2.ibog.nucleus.dk/?loopRedirect=1&id=1#c248

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forplantning, hormoner og sexualitet

Fokus: kønshormoner, kønsorganer, prævention, sexsygdomme, befrugtning, graviditet, abort, fosterudvikling og barnløshed, fosterdiagnostik og hormonforstyrrende stoffer. Diskussion af normer, køn og seksualitet samt myter om kønskransen.

Kernestof:
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering.

Øvelser:
Mikroskopi af testikelvæv og æggestok,
Smittespredningsforsøg med stivelse og JJK


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genetik, nedarvning og genteknologi


Fokus:
Nedarvningsmønstre for monogene egenskaber (recessiv, dominant og kønsbundne), DNA´s opbygning og funktion, DNA-kopiering, det centrale dogme, den genetiske kode og proteinsyntese samt genregulering.
Herunder er der arbejdet med begreberne: krydsningsskema, stamtræer, homozygot/heterozygot, genotype/fænotype.

Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA
- genteknologi

Øvelser: Isolering af DNA fra planteceller,
tegne stamtræ med øjenfarve.
Bestem din egen genetiske profil.
Blodtypebestemmelse ved lærerforsøg.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Celler, mikroorganismer og enzymer

Fokus: Prokaryote og eukaryote celler, mikroorganismer og gæring, enzymers opbygning og funktion, enzymproduktion. På baggrund af genetisk forståelse bygges videre med basale evolutionære begreber og forståelse for mutationers betydning for evolutionen. Afsluttende fokus på multiresistente bakterier.

Kernestof:
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
- Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring

Øvelser:
Mikroskopi af celler fra hhv. mundhuleskrab og vandpest (NV)
Osmose i kartoffel
Reaktionshastighed af spytamylase(NV)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Økologi - globalt og lokalt

Fokus Økosystemers struktur, biotiske og abiotiske faktorer, fotosyntese, respiration, fødekæder, klimakrisen, biodiversitet, arters udvikling, evolution, næringsstoffers betydning for søen, vanddyr og iltoptagelse, søens onde cirkler og sørestaurering

Kernestof:
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.

Øvelser:
Makroindex: undersøgelse af vandkvalitet i sø på Vestamager.
Fotosyntese og respiration (NV)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer