Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Morten Olesen
|
Hold
|
2022 ol/a (3a ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kunst
Analyse og datering af friskulptur: Arkaisk, klassisk og hellenistisk stilart.
Gruppearbejde og plenumgennemgang af udvalgte figurer fra Græsk kunst. Enkelte værker er perspektiveret af moderne statuer fra det københavnske bybillede.
Forløbet indgår i det overordnede kærlighedstema med undertitlen "at elske nøgne mænd"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mejer Jørgen, Trotzen Chr. Gorm: Kend dig selv - Et Platon-Udvalg, Gyldendal; sider: 91-98, 237-246
-
Due Otto Steen: Homers Odysse (Bog hvid) 2.Udg 3.Opl -08, Gyldendal; sider: 9-22, 89-116, 162-194, 199-205, 223-236, 431-442
-
Ovid - Pyramus og Thisbe.pdf
-
Vergil - Aeneiden IV.pdf
-
Lektie i juleferien.pdf
-
Foss Otto, Oversat: Kong Ødipus - Sofokles / 2.Udg 13.Opl, Hans Reitzel; sider: 7-110
-
Ødipus synopsis 650_707.pdf
-
Ødipus synopsis 1313_1366.pdf
-
Ødipus struktur.pdf
-
Symposion.pdf
-
At elske drenge.pdf
-
Symposion indledning.pdf
-
ivar symposion.pdf
-
Perspektivering Hermes of Praxiteles.pdf
-
Symposion - Levemåder.pdf
-
Sokrates forsvarstale.pdf
-
Studievejledere - gode råd om eksamensforberedelse maj 2025.pdf
-
Perikles gravtale.pdf
-
Perikles - Churchill.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Demokrati
Forløbet tager udgangspunkt i antikke tekster fra perioden omkring 400 f.kr.
Vi arbejdede med retoriske virkemidler og talestrukturer.
Tematisk er omdrejningspunktet det athenske demokrati og samfundsstruktur samt individet og familiens position i samfundet.
I forbindelse med Sokrates' forsvarstale er oraklet i Delfi og argumentationsformer (mythos/logos) introduceret.
Forsvarstalen og Perikles' gravtale er sammenlignet med fokus på kritikken af demokrati som styreform.
Gravtalen er perspektiveret med Churchills tale ved udbruddet af anden verdenskrig.
Forløbet indgår i det overordnede kærlighedstema med undertitlen "at elske staten"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Epos
I forløbet følger vi Odysseus' rejse gennem rækken af udfordringer og rækken af kvinder.
Tematisk har vi arbejdet med de episke stilkarakteristika, forholdet mellem mennesker og guder og hybris-nemesis. Herudover har vi i en primært feministisk og psykolanalystik læsning fulgt Odysseus personlige udvikling og selverkendelse samt hans modning i forholdet til rækken af kvinder.
Perspektivering med bl.a. romanuddrag fra Pinoccio, Magtens Korridorers "Noget om helte", uddrag af Purcells opera "Dido and Aenes" og klip fra filmen "Kill Bill"
Forløbet indgår i det overordnede kærlighedstema med undertitlen "at elske kvinder"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Tragedie
Arbejde med tragediens stilistiske træk, herunder struktur.
Tematisk hybris-nemsis-ate, tragisk ironi, selverkendelse og Sofokles' forhold til samtidens værdi- og samfundsdebat.
Også Ødipus er læst med feministisk/psykoanalytisk vinkel, hvor særligt magtforhold og psykologisk bindhed er vægtet.
Det perspektiverende udgangspunkt er bl.a. filmen "Nawals hemmelighed"
Forløbet indgår i det overordnede kærlighedstema med undertitlen "at elske mor"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Filosofi
Litterært/filosofisk forløb. Tæt læsning af værkets struktur og balancen mellem Sokrates' og Platons filosofi.
Tematisk fokus på pæderastiforhold, kardinaldyder, erkendelsesudvikling, mythos-logos og samtidens værdiopbrud.
Aristofanes' tale er perspektiveret med et uddrag af Svend Åge Madsens "Levemåer"
Forløbet indgår i det overordnede kærlighedstema med undertitlen "at elske viden og indsigt"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946901718",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946901718",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946901718"
}