Holdet 2022 ol/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Jette Outsen
Hold 2022 ol/c (3c ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Herodot og Solons syn på skæbnen og lykken
Titel 2 FF5 Slaveri i antikken
Titel 3 Senecas syn på skæbnen og lykken
Titel 4 Kreons tragiske skæbne og ulykke - og Antigone
Titel 5 Kunst og fremstilling af den bedste (gr. aristos)
Titel 6 Odysseus' skæbne, ulykke og lykke
Titel 7 Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Herodot og Solons syn på skæbnen og lykken

Dette forløb indeholder:
1) Introduktion til det nye fag
2) Introduktion til livet i bystaten Athen 500-400 f.v.t. og Perserkrigene 490-479 f.v.t.
3) Læsning af uddrag af Herodot: "Historie, bog 1-9", nedskrevet ca. 450-425 f.v.t. og læst op i bystaten Athen


Forløb: Herodot og Solons syn på skæbnen og lykken
- Herodot: "Historie, bog 1-9", nedskrevet ca. 450-425 f.v.t. og læst op i bystaten Athen.

Forløbet handler om Herodots historieskrivning om Perserkrigene 490-479 f.v.t.:

- Herodot skriver universalhistorie, der både er en krigshistorie om Perserkrigene 490-479 f.v.t. mellem hellenere i Vest og barbarer i Øst og en kulturhistorie om modsætningerne mellem hellenere i Vest > < barbarerne i Øst.   

- Herodot forklarer, at hellenerne vandt krigen, fordi de forstod, at de var underlagt skæbnen (både som moira, lod og som tyche, tilfælde af lykke eller ulykke). - og fordi de forstod, at vejen til den lykkelige skæbne handler om at leve ud fra dyden: mådehold (sofrosyne) og "kend dig selv" som et dødeligt menneske, der er underlagt både skæbnen og guderne, sådan at du ikke bliver forblindet (ate) af de held og begår hybris (overmod) - og dermed undgår et skæbneslag, straf og fald (nemesis).  


Eksamenstekster, se her og under kernestof:

1. bog: Herodots indledning til værket: Historie i 1. bog om Herodot som forfatter, hans projekt og den nye genre: historieskrivning, prosa.
- Herunder lektie om Herodots værk fra ibog: Paideia.   


1. bog: Samtalen mellem Solon (hellener) og Kroisos (barbar, lydier) i 1. bog om Solons lykkebegreb og opfattelse af det gode liv og den heldige skæbne, samt forskellen mellem os, hellenere og dem, barbarerne.
- Tellos som et eksempel på den lykkelige skæbne.
- Kleobis og Biton som den næstlykkeligste skæbne.  
Herunder inddragelse af ark: "Udvalgte begreber til tolkningen af Herodots historieværk", "Skæbnebegreber hos Herodot", og link om moira.


3. bog: Polykrates' ring i 3. bog med brug af nuværende viden og begreber om skæbnen til at forklare Polykrates' storhed og fald. Polykrates var en tyran fra Samos og græker/hellener, men begik hybris.   
Herunder inddragelse af ark: "Udvalgte begreber til tolkningen af Herodots historieværk", "Skæbnebegreber hos Herodot", og link om moira.


7. bog: Xerxes' erobring af Hellesponten i 7. bog med fokus på Xerxes' forblindelse (ate) og manglende mådehold (sofrosyne) og dens konsekvenser. I analysen af samtalen mellem Xerxes og Artebanos overvejer vi ligheder til samtalen mellem Kroisos og Solon.
Herunder inddragelse af ark: "Udvalgte begreber til tolkningen af Herodots historieværk", "Skæbnebegreber hos Herodot", og link om moira.


7. bog: Slaget ved Thermopylæ i 7. bog med fokus på, hvordan Leonidas' opnår et udødelige ry (kleos) under inddragelse af centrale begreber, samt diskussion og sammenligning af Leonidas skæbne (moira) med Solons lykkebegreb og beskrivelse af hhv. Tellos og Kleobis og Biton.    

(I alt ca. 25 sider)

Moderne perspektivering:
- Vi perspektiverer til filmen: "300" og sammenligner med vores arbejde med Herodots Historie.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 FF5 Slaveri i antikken

FF5 Slaveri i antikken med særligt fokus på Romerriget

KRAV:
Der ønskes en besvarelse af enten nedenstående opgaveformulering eller egen formuleret opgaveformulering.

Besvarelsen skal formuleres som en skriftlig aflevering på maksimalt 4 ns. med hhv. en indledning, metodeovervejelser i begge fag og overvejelse af begrebspar fra vidensmønstre (Ideografisk/nomotetisk, Kvalitativt/kvantitativt, Synkron/Diakron), besvarelse af opgaveformuleringen, konklusion og litteraturliste.

MATERIALER:
Der ønskes en besvarelse ud fra materialer, der er anvendt i historiefaget og forløbet: Slaveri i antikken og i oldtidskundskab vedhæftet til dette forløb.

Materialerne skal indgå som litteraturhenvisninger og skrevet ind på litteraturlisten.

OPGAVEFORMULERING:  

Hvorfor blev slaver behandlet anderledes end borgerne i Romerriget?

1. Redegør for hvem og hvad er en slave og hvilke forhold levede slaver under i Romerriget?

2. Analyser ligheder og forskelle i Varro, Columella og Senecas syn på slaven - og vurder, hvad er det nye i Senecas syn på slaven? inddrag begreber fra den stoiske filosofi.  
Kilder: Varro og Columella om slaver: https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c717

3. Diskuter slavens økonomiske betydning for det romerske samfund og for de borgere, der havde råd til slaver og levede i en republik - og perspektiver til det athenske samfund og de borgere, der havde råd til slaver der. Inddrag viden om de historiske forhold, styreformer og rettigheder som borger etc.    
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
FF5 - Slaveri i Antikken 17-11-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Senecas syn på skæbnen og lykken

Filosofiforløb om romersk stoicisme formuleret af Seneca (ca. 4 f.v.t. og 65 e.v.t.) med brug af FF5 forløbet.

Tema: Skæbnen og det gode liv med fokus på det stoiske menneskesyn og vejen til lykken og personlig blomstring (gr. eudaimonia) gennem stoisk ro (gr. apatheia) og det vil sige at leve ud fra fornuften (la. ratio) og i frihed fra lidenskaberne og følelserne (la. affectus).


Indhold:
Baggrundsviden om det romerske samfund med brug af viden fra FF5 forløb med historie: Om den frie, romerske borger og dennes privilegier i det offentlige liv med rettigheder og som Herre over slaver i det private liv.

Baggrundsviden om den stoiske filosofi og dens grundbegreber:
Vi har bl.a. arbejdet med det stoiske syn på verdensfornuften (den guddommelige logos) og på mennesket, der består af krop og en guddommelig sjæl. Mennesket skal gennem livet træne at leve i overensstemmelse med verdensfornuften som et fornuftsvæsen (la. ratio), der lader sig selv forme og opdrage (paideia) efter dyder (gr. arete, la. virtus) såsom mod, mådehold, retfærdighed, sandhed og mildhed for at leve i selvbeherskelse og ro fra lidenskaberne og følelserne (la. affectus) i sjælen uanset, hvad skæbnen (lod, gr. moira og la. fatum/fata) byder en af medgang eller modgang (skæbnen som tilfælde, gr. tyche og la. fortuna).       


Anvendelse af baggrundsviden i læsningen af uddrag af Senecas værker (romersk stoiker) = eksamenstekster, kernestof:

- Seneca: "Brev 47", ca. år 60-65 e.v.t. til vennen Lucilius:
Vi er alle mennesker og bør behandle hinanden med mildhed og venlighed til gavn og nytte for både egen sjælero og andre mennesker omkring os.
I har som modsætning hertil læst i FF5 om romerne: Varro og Columellas syn på slaven som et redskab for den romerske Herre: https://historieportalen.systime.dk/?id=152#c717

- Seneca: Uddrag af "Om Sjælefred", ca. 55 e.v.t.:
Vi er alle mennesker og underlagt skæbnen som fatum og fortuna! Forstå det, accepter det og forbered dig hver dag på, at skæbnen kan vende og opøv de indre ro, sådan at du kan handle ud fra dyderne selvom ulykkerne rammer dig.    

- Seneca: ”Brev 1”, ca. 60-65 e.v.t. til vennen Lucilius:
Menneskets liv og skæbne har en ende, for tiden flyver og snart er vi døde, så gør dig døden klar - og gør dig til herre over, hvad du bruger din tid på. Fordyb dig i filosofi og litteratur, og lev et lidt i ro fra følelserne og handl ud fra dyderne: mod, mådehold, retfærdighed og sandhed, samt venlighed og mildhed.   

- Seneca: ”Brev 41”, ca. 60-65 e.v.t. til vennen Lucilius:
Mennesket er et fornuftsvæsen. For mennesket har en udødelig, indre sjæl med en fornuft (la. ratio) givet af guden og verdensfornuften (gr. logos) og det moralsk gode kommer fra det menneske, der har ro i sjælen fra følelserne (la. affectus).

Moderne perspektiveringer og sammenligning:
- Vi begynder med at se dokumentaren: "Om vrede", der er en moderne anvendelse af uddrag af Senecas værk i en kompleks, senmoderne verden.

- Vi slutter af med at læse artiklen: "Stoicismen lærer os at leve livet på en smuk og god måde", der er en moderne filosof og psykolog Anders Dræby Sørensens overvejelse af, hvad er lykken (gr. eudaimonia)? og svarer ud fra stoicismen om, at personlig blomstring kommer ud fra indre ro, fornuft og mådehold/selvdisciplin.
- Herunder inddrager vi de 4 kardinaldyder i antikken: den græske og romerske kultur.

- Vi diskuterer filosof og stoiker, Niels Overgaards syn på fornuft og følelse:
“Dine følelser og impulser er input, du skal forholde dig til ... Men du skal ikke lade dig styre af dem alene. For problemet med følelser og impulser er, at de ikke nødvendigvis vil dig det bedste. ... Hvis man handler på sine impulser og følelser uden at aktivere fornuften og rationaliteten, så ender man ikke et godt sted.”

(I alt ca. 10 sider)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kreons tragiske skæbne og ulykke - og Antigone

Forløb: Litterær læsning af Sofokles' tragedie og værk: "Antigone", opført i Athen ca. 442 f.v.t.

Tema: Den tragiske skæbne og hvorfor gik Kreon til grunde?

1. Vi analyserer værket som en græsk tragedie med den tragiske hovedperson: Kreon og hans omskifte (gr. peripeti) i skæbnen fra storhed til fald!
- Hvordan så grækerne på skæbnen? (moira, tyche og Solons lykkebegreb)  
- Hvordan er Kreon den tragiske hovedperson?
Kreon er forblindet (ate), men af hvad?
Hvor og hvordan begår Kreon overmod (hybris), påfører staten besmittelse (miasma), og får gudernes straf (nemesis)?
Hvordan oplever Kreon et skifte (gr. peripeti) i sin skæbne fra lykke til ulykke?
Hvordan får vi som publikum medynk med Kreon, men også en følelse af skræk og rædsel over at se ham handle, som han gør?
Hvad kan vi som publikum lære af at se den tragiske hovedperson gå til grunde?

2. Vi analyserer værket som et skuespil og drama om civil ulydighed, forbrydelse og straf, hvor Antigone åbenlyst bryder Kreons dekret i bystaten Athen og betaler den største pris for det med døden!   
- Kreon                 > < Antigone
- Bystat (polis)    > < Familie (oikos) og Slægten (genos)
- Nomos (dødelige, politiske love) > < Fysis ( evige, guddommelige love)

Herunder arbejder vi med Kreon som en ny leder af bystaten Theben:
- Den fornuftige leder, lyttende til folket > < Den følelsesprægede leder, en ufleksibel tyran.
- Den, der har arvet magten som konge > < Den, der har taget magten som tyran.

Sofokles’ tragediedigt er et drama om menneskets skæbne og dødelighed, og spørgsmålet er, hvordan lever og dør vi med ære (gr. time) overfor guderne, familien og slægten, selvom vi bor i en bystat, hvor vi må indgå store kompromis?! Inddragelse af de 4 kardinaldyder (mod, mådehold, retfærdighed og sandhed).

3. Vi perspektiverer og sammenligner værket og tematikken til opførelsen af Jean Anouilhs udgave af ”Antigone” i Paris i 1944, hvor Frankrig samarbejdede med Nazisterne (Tyskland) under 2. Verdenskrig:

- Vi ser de samme personer i handlingsforløbet og næsten det samme handlingsforløb som i Sofokles’ Antigone. Men med en større vægtning af, at Haimon og Antigone er forblindede af forelskelse (gr. eros), og at det er derfor, at de er så oprørske!   

- Vi ser en anden afslutning og morale, hvor den IKKE slutter med en tragisk genkendelse (gr. anagnorisis) af skyld og ansvar hos Kreon, der afgiver magten og tager ansvaret for sin kone, sin søn og dennes forlovedes selvmord på sig, men med, at NU taler Kreon om magten og at livet går videre for staten!

Nu er ethvert menneske ansvarlig for sine egne valg og handlinger og nu vil Kreon gå videre med dagens opgaver som statens leder – og være tro mod statens ve og vel som første prioritet!
- Den fornuftige leder er nu den, der lytter til staten (samarbejder med Nazisterne) og magten (Nazisterne) > < Den følelsesprægede leder, der lytter til folket og er oprørsk (Modstandsbevægelsen)

Indhold:
- Se de enkelte moduler med baggrundsviden om tragedien, arbejdsark til de enkelte dele af Sofokles: "Antigone", ca. 442 f.v.t., samt ark til definition af de græske begreber om skæbnen og til analyse af den græske tragedie.  
- Se modul med perspektivering til Jean Anouilh: "Antigone", 1944 og spørgsmål til sammenligninger.  

Eksamenstekst, se kernestof. Du kan komme til eksamen i maks. 50 vers fra følgende dele af Sofokles: "Antigone" i oversættelse af Otto Steen Due:  
- Prologos (Antigone og Ismene taler om Kreons dekret)
- Parodos (Koret synger om Polyneikes, der forrådte bystaten)
- 1. Epeisodion (Kreons tale og dekret og vagten fortæller om brud på dekretet)
- 2. Epeisodion (Vagten har taget Antigone på fersk gerning, Kreon og Antigone)
- 3. Epeisodion (Kreon og Haimon, og Kreon idømmer Antigone dødsstraf)
- 3. Stasimon (Om forelskelsens, eros' magt)
- 1. Kommos (Antigones klagesang over sin skæbne)
- 4. Epeisodion (Keon og Antigone om gudernes love/fysis og menneskets love-dekret/nomos)
- 2. Kommos (Antigone siger farvel til bystaten, taler om pligt imod guder og slægt)
- 5. Epeisodion (Teiresias' advarer Kreon)
- 6. Epeisodion (Budbringerberetningen og Kreon ændrer mening)
- 3. Kommos (Haimons båre føres ind på scenen. Kreon holder om liget. Kreons genkendelse (gr. anagnorisis af skyld, ansvar og straf).
- Koret får det sidste ord og fortæller om lykken og vejen til lykken gennem fornuft, mådehold overfor gudernes love = sofrosyne kontra hybris og nemesis. Se sidste side.

(I alt ca. 50 sider)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kunst og fremstilling af den bedste (gr. aristos)

Tema: Antikkens skønhedsidealer
- Kalos kai agathos, det smukke og det gode menneske, hvordan ser det ud i antikken og ved nedslag i kunsthistorien? Bevidstgørelse af, hvordan grækerne fokuserede på det idealiserede menneske og den bedste (aristos) i kunsten.  

Skulptur-forløb med fokus på de kunsthistoriske perioder:
Egyptiske skulpturer, Græske (700-31 f.v.t.), Romerske (31 f.v.t. - 400 e.v.t.) og Nyklassicismen (1790-1850).

Skulpturforløb, hvor de skulpturer, som vi analyserer i undervisningen, opgives som kendte skulpturer til eksamen.
Det vil sige, at du trækker til eksamen BÅDE et stykke kendt tekst OG med enten en ukendt, perspektiverende tekst (50%) eller med en kendt skulptur og en ukendt, perspektiverende skulptur (50%).


Indhold, se det enkelte modul for mere information:  

1) Baggrundsviden:  
- Bemaling af græske og romerske skulpturer.  
- Se materialer om stil-træk i de enkelte kunsthistoriske perioder (teori).  
- Se analysemodel (metode).

2) KENDT SKULPTUR TIL EKSAMEN ER Græske skulpturer, der opgives med henvisning til slides i ppt: "Græske skulpturer fra 700-31 f.v.t. (empiri)":

Skulpturer fra Arkaisk tid (700-480 f.v.t.):
Vi opgiver skulpturerne på Slide 4, 5, 6-7, 8-9, 12-13 som kendt skulptur til eksamen:
- 4. "Auxerre-koren", ca. 640-630 f.v.t.
- 5. "Kouros fra Sounion", ca. 590-580 f.v.t.
- 6-7. "Kleobis og Biton", ca. 580 f.v.t.
- 8-9. "Peplos-koren", ca. 530 f.v.t.
- 12-13. "Anyvysos", ca. 530-525 f.v.t.

Skulpturer fra Tidlig klassisk tid (480-450 f.v.t.):
Vi opgiver skulpturerne på Slide 18 som kendt skulptur til eksamen:   
- 18. "Kritios-drengen", absolut dateret 480 f.v.t.

Skulpturer fra Høj klassisk tid (450-400 f.v.t.):
Vi opgiver skulpturerne på Slide 22 og 23 og 24 som kendt skulptur til eksamen:
- 22. Fidias: "Apollon fra Kassel", ca. 450 f.v.t.
- 23. Fidias: "Athene Lemnia", ca. 440 f.v.t.
- 24. Polyklet: "Spydbæreren" - kanon, ca. 440 f.v.t.

Skulpturer fra Sen klassisk tid (400-323 f.v.t.):
Vi opgiver skulpturerne på Slide 26-27, 30 som kendt skulptur til eksamen.:
- 26-27. Praxiteles: "Hermes med det lille Dionysos-barn", ca. 350 f.v.t.
- 30. Praxiteles: "Venus/Afrodite fra Knidos", ca. 340 f.v.t.

Skulpturer fra Hellenismen (323-31 f.v.t.):
Vi opgiver skulpturerne på Slide 32, 33, 34, og de tre skulpturer på Slide 38 som kendt skulptur til eksamen:
- 32. "Apollon Belvedere", ca. 200 f.v.t.
- 33. "Galler, der dræber sig selv og sin hustru", ca. 100 f.v.t.
- 34. "Laokoon - gruppen", ca. 100 f.v.t.
- 38. 3 Afrodite-skulpturer   


KENDT SKULPTUR TIL EKSAMEN ER Romersk skulptur fra Romersk tid (31 f.v.t. - 476 e.v.t.) med fokus på Kejsertiden, hvor vi opgiver slide 13-16 i ppt: "Skulpturer i romersk tid (teori og billeder)":
- 13-16. "Augustus Prima Porta", ca. 13 f.v.t.


3) Analyse og sammenligning med efterantikke skulpturer i den kunsthistoriske periode: Nyklassicismen (1790-1850):
- Nedslag i senere kunsthistoriske perioder, hvor vi undersøger hvordan den antikke stil og formsprog lever videre og fortolkes op gennem den europæiske kunsthistorie.
- Skulpturanalyse af skulpturer af Canova: "Perseus med Medusa", Thorvaldsen: "Jason med det gyldne skind" og "Afrodite med æblet", samt Bissen: "Paris med æblet", se materialer under modul .

Omfang: Kernestof, næranalyseret 18 skulpturer plus set andre, der viser sammenhæng i tid og stil.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Odysseus' skæbne, ulykke og lykke

Indhold:
Forløbet handler om Homer: "Odysséen" (genren er et epos-digt = helte-digt),, der blev mundtligt genfortalt fra ca. 1000 f.v.t. af skjalde og frem til en nedskrivning ca. 530 f.v.t., hvor de blev oplæst af rapsoder ved de panathenæiske lege i bystaten Athen.
Værket har til formål at  opdrage (gr. paideia) borgerne i bystaten som mænd med snilde (gr. metis) og styrke (gr. bios).

De homeriske digte blev mundtligt genfortalt i versemålet: Det daktyliske heksamenter og fortalte borgerne om den ærefulde og legendariske fortid, hvor guder og helte gik på jorden, og de helte, de kunne lade sig opdrage (gr. paideia) af.


Tema: Skæbnen og det gode liv med fokus på Odysseus, Telemachos og Penelope og Faiakerne/Nausiikaa, der sættes i kontrast til bejlerne, Polyfemos og Kalypso.


Vi analyserer udvalgte sange fra Homer: "Odysséen", se arbejdsark mm:

- 1. sang vers 1-382 (redegørelse vers 383-444):
Om Odysseus' skæbne, situationen på Ithaka og Telemachos rejser sig som Herre i huset med hjælp fra Athene.

- 5. sang vers 1-232 (redegørelse vers 233-493):
Om at Hermes sendes til Kalypso og Odysseus frigives, men ses af Poseidon på havet, der blæser hans jolle/smakke omkuld.

- 6. sang vers 1-331:
Om Odysseus, der driver op på Faiakernes land og søger hjælp til at komme hjem ved Faikerne (Nausiika og hendes forældre, far Alkinoos).
Odysseus er spået, at når Odysseus når Faiakernes land, så må Poseidon ikke længere hævne sig og Odysseus hjælpes hjem til Ithaka.

- 9. sang vers 360-408:
Odysseus fortæller om sin rejse fra Troja til Faiakerne og om sit fantastiske eventyr og hjemrejse (nostos) fra krigen i Troja og årsagen til at Odysseus fik Poseidon som modstander på havet, da han blindede kyklopen Polyfemos.

- Redegørelse af 23.-24. sang:
Om Odysseus' skæbne, der endte godt med en  genetablering af sig selv som konge, der hævner sig på bejlerne, og som patriark, der genforenes med sin far, søn og kone. Således døde Odysseus med en skæbne ligesom Tellos fra Solons lykkebegreb.    

Vi laver en litterær analyse af sangene, hvor du får kendskab til værkets form (genre og genretræk, f.eks. epitheton ornans, patronymikon, lignelser) og værkets indhold (selve fortællingen om Odysseus' 10 år lange hjemrejse fra 10 år i krig, se oversigt over handlingsforløbet), som du tilegner dig baggrundsviden om og anvender i din nærlæsning af det enkelte tekststykke.

Vi laver tematiske analyser af de enkelte sange med fokus på:
- forholdet mellem guder og mennesker, samt gæstevenskab beskyttet af Zeus Xenios,
- Odysseus' skæbne (gr. moira) og længsel hjem (gr. nostos) til et liv som en anerkendt helt, konge og patriark.
- de antikke kønsroller og kønsspecifikke idealer og dyder (gr. arete).
- de forskellige samfund og kulturer, og værket moraliserende sanger, der beskrive nogle kulturer som civiliserede og andre som uciviliserede.  
- mm, se de enkelte arbejdsark.   


Perspektivering af den litterære og den tematiske læsning af de enkelte sange i "Odysséen" til kønsrolledebatten i dag og læsning af uddrag af Margaret Atwood: "Penelopiaden", 2005 "Ventetid".

(I alt ca. 50 sider)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamen

EKSAMENSFORM
Du trækker enten et stykke kendt tekst med en ukendt, perspektiverende tekst eller
et stykke kendt tekst med en kendt skulptur og 1-3 ukendte skulpturer.

Der er ikke formuleret spørgsmål til materialerne, så det er en metodeeksamen, hvor du
kan hente inspiration i analysemodellen ved tekster og analysemodellen ved skulptur,
samt arbejdsark mm. fra den daglige undervisning.

• Et stykke kendt, tekst i poesi er maks. 50 vers
• Et stykke kendt tekst i prosa er maks. 1 ns.
• En ukendt, perspektiverende tekst er maks. 3 ns.

Forberedelsestid: 1 time – med alle hjælpemidler.

Mundtlig eksamen: Varer i alt 25 minutter

Mundtlig eksamen del 1 (ca. 18 minutter af tiden og vægtes 2/3 del af karakteren)
Du fremlægger en redegørelse, analyse og perspektivering af et stykke kendt tekst ud fra
de emner, tematikker og tekster, som vi har arbejdet med i undervisningen. Se studieplan.

Mundtlig eksamen del 2 (ca. 7 minutter af tiden og vægtes 1/3 del af karakteren)
Du fremlægger enten en redegørelse og analyse af en ukendt, perspektiverende tekst og
en perspektivering og sammenligning med den kendte tekst, du har trukket.
eller en skulpturanalyse af en kendt græsk eller romersk skulptur, samt en sammenligning
med en skulpturanalyse af højest 3 ikke gennemgåede skulpturer.

DE FAGLIGE MÅL Hvad skal du kunne gøre ved eksamensmaterialerne?
1. Analysere og fortolke tekster (- og skulpturer) i deres antikke sammenhæng og
derefter i deres betydning for senere europæisk kultur.
2. Identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i teksterne.
3. Vise antikkens betydning i senere europæisk kultur.
4. Nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af
antikke tekster.

Se eksamensvejledningen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer