Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Morten Blach Jørgensen
|
Hold
|
2022 ol/x (3x ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det gode liv...og den gode død (Herodot og Seneca)
Vi har læst Herodots historier om Polykrates, Kroisos' møde med Solon og om slaget ved Thermopylæ. Vi har læst uddragene med fokus på Herodots opfattelse af den menneskelige lykke (det solonistiske lykkebegreb).Vi har også læst et uddrag og to breve af den romerske stoiske filosof Seneca og diskuteret hans syn på det lykkelige liv og den gode død. Endelig har vi og læst et interview med Svend Brinkmann.
En del af forløbet er afviklet som et fællesfagligt forløb med historie hvor eleverne har arbejdet med Herodots beskrivelse af slaget ved Thermopylæ (s.62 - 71) med de to fags metoder. .
Vi har især lagt vægt på følgende:
Opfattelsen af lykke (det solonistiske lykkebegreb)
Perserkrigene og Herodots syn på de kulturelle forskelle mellem hellenere og barbarer
Vi har bl.a. lært og anvendt disse kernebegreber:
Hybris, ate, nemesis, moira, tyké, ftonos, sofrosyne.
Vi har her lært om romersk stoicisme: Fatum, fortuna, ratio, affectus, stoisk ro, defensiv pessimisme/negativ visualisering, commune ius animantium, og den stoiske vismand.
Vi har kigget lidt på, hvordan debattør og professor i psykologi Svend Brinkmann henter inspiration fra de gamle grækere og romere.
Materiale:
Kernetekster:
Herodot i udvalg (Hastrup og Hjortsø)
s. 7 (indledning)
s. 11-15 (Kroisos' møde med Solon),
s.31-34 (Polykrates' ring)
s.49-51 (Xerxes' march over Hellesponten)
s 62-71 (slaget ved Thermopylæ)
Seneca:
"Om sjælefred" (uddrag)
brev 47 og 54 til Lucilius.
perspektiverende tekster:
"300" (film af Zack Snyder, 2006)
"Hold op med at mærke efter efter i dig selv": artikel fra Information med interview af Svend Brinkmann
Uddrag fra Deadline (04.01.2021): Interview med Brinkmann om coronakrisen
Baggrundsstof og supplerende materiale
Kapitlet i Paideia om historiografi: https://paideia.systime.dk/?id=p143
Kapitlet i Paideia om stoicisme:https://paideia.systime.dk/?id=p183
Dokumentar: Seneca om vrede
FF5:
Slaget ved Thermopylæ
Ol (MO) og HI (MP)
Vi har analyseret og fortolket Herodots beskrivelse af slaget ved Thermopylæ med både old-fagets og historiefagets metoder.
Vi har talt om fagenes identitet og metoder og arbejdet med videnskabsteori, hvor vi især har haft fokus på begrebsparrene synkron-diakron og nomotetisk-ideografisk.
OPGAVEFORMULERING
• Redegør kort for Herodot, perserkrigene og slaget ved Thermopylæ.
• Lav en analyse af Herodots beskrivelse af slaget ved Thermypolæ både ud fra old- og historiefaglige metoder (stikord: kildekritik, litterær analyse).
• Perspektivér til filmen 300: Hvordan vurderer I filmens fremstilling sammenlignet med Herodots?
• Præsenter jeres metodiske overvejelser. Kom herunder ind på faglige og metodiske forskelle mellem de to fag. Inddrag også videnskabsteoretiske begrebspar i jeres metodeovervejelser, I skal anvende begrebsparrene Idiografisk – nomotetisk, diakron – synkron.
Om metode: https://vidensmoenstre.systime.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektie. Vi ser anden halvdel af 300
-
Intro til forløbet, Herodot og historien om Polykrates .pptx
-
Læs hjemmefra om Herodot, herunder afsnittet om Herodots metode og stil. Du skal i første omgang bare skimme teksten for at danne dig et overblik: Prøv at få et overblik over forfatteren og hans værk, og notér dig vigtige begreber.
-
Dagen i dag: vi taler lidt om Herodot og hans værk: Intro til forløbet, Herodot og historien om Polykrates.pptx
-
Ingen lektie, andet end repetere det, vi læste sidst.
-
Vi samler op på det virtuelle modul i onsdags, så kig dine noter igennem fra sidst.
-
Vi læser videre i Herodot, hvor vi i dag skal læse, hvad der skete, da Xerxes indledte sit hærtog mod Grækerne: Spørgsmål til Herodot - s. 49-51 - Xerxes krydser Hellesponten.docx
-
OPGAVEFORMULERING.docx
-
Vi begynder timen i dag med at læse opgaveformuleringen til det fællesfaglige forløb med historie og tale lidt om oldtidskundskabs metoder.
-
Bagefter arbejder I selvstændigt videre i grupper med Herodots beskrivelse af slaget ved Thermopylæ.
-
I arbejder selvstændigt videre på jeres ff-4 fremlæggelser på fredag
-
FF4-fremlæggelser
-
Vi begynder på anden del af vores forløb om oldtidens opfattelse af det gode liv og den gode død. Vi skal i dag lære om stoisk etik, repræsenteret ved forfatteren Seneca.
-
Opgave: laves i timen:
-
Vi kigger på nogle græske myter.
-
Lektien til i dag er at læse baggrundsstoffet om stoicisme færdigt, hvis du ikke blev færdig i mandags (samme lektie som til i onsdags)
-
Timen i dag
-
Vi arbejder videre med Senecas brev 47 i de samme grupper som i fredags. I skal i løbet af modulet præsentere for mig, hvad I får ud af brevet. Hvis man ikke var der sidst skal man hjemmefra have læst brev 47, så man kan deltage i gruppearbejdet.
-
Du skal hjemmefra have læst brev 54 og besvaret spørgsmålene.
-
Vi afslutter vores forløb med en perspektivering. Vi skal undersøge, hvordan psykologiprofessor Svend Brinkmann anvender Stoicismens filosofi.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skulptur
Vi har arbejdet med skulptur fra antikken og set på, hvilken indflydelse antikkens skulptur har haft på senere tiders kunst. Vi har set på stiludviklingen i oldtidens Grækenland og Rom og desuden diskuteret de idealer, der knyttede sig til kroppen i disse perioder. Vi har kigget på kunst i renæssancens Italien og diskuteret inspirationen fra antikken samt de forestillinger, man i den tid forbandt med menneskekroppen sammenlignenet med antikken og middelalderen. Til sidst har vi perspektiveret til nyklassicisme og Bertel Thorvaldsens skulpturer, samt en skulptur af Aske Kreilgaard.
Kernemateriale:
ARKAISK SKULPTUR:
• "Dioskurerne"
• "Anavysos-kouros" (="Kroisos")
• "Rayet-hovedet"
• "Kore fra Athens Akropolis"
• "Kritiosdrengen"
KLASSISK TID:
• "Poseidon/Zeus fra Artemision"
• "Diskoskasteren" Af Myron
• "Athene" af Myron
• "Spydbæreren" af Polyklet
• "Karyatide" fra Erechteion-templet
• "Den sandalbindende Nike" fra Nike-templet
• "Afrodite fra Knidos"
• "Hermes med Dionysosbarnet" af Praxiteles
• "Skraberen" af Praxiteles
HELLENISTISK TID:
• "portræt af Alexander den store" af Lysippos
• "Demosthenes" af Polyeuktos
• "Galler, der dræber sig selv og sin hustru"
• "Gammel markedskone"
• "Laookoon"
• "Afrodite og Pan"
Perspektiverende:
RENNÆSSANCE:
• Boticelli: "Venus' fødsel"
• Michelangelo: "David"
• Tizian "Venus fra Urbino"
NYKLASSISSICME (Bertel Thorvaldsen)
• "Jason"
• "Psyche"
SAMTIDIG KUNST
Aske Kreilgaard: Agape
BAGGRUNDSMATERIALE
• Powerpoints brugt i undervisningen
• Oversigter over de forskellige perioders stiltræk
• Dokumentarfilmene "kroppen i kunsten", afsnit 1+2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Iliaden
Vi har læst uddrag af "Iliaden".
Vi har i dette forløb læst et uddrag fra Iliadens 18. sang; 22. sang (den hele) og et uddrag fra 24. sang
Under læsningen af "Iliaden" har vi bl.a. set på:
Genren epos
De homeriske digtes tilblivelseshistorie, det "homeriske spørgsmål" og teorien om mundtlighed.
De særlige stilistiske træk: Prooimion, musepåkaldelse, det daktyliske heksameter, epitheton ornans, gentagelser, formelvers, homeriske lignelser.
Den homeriske hero:
Hvilket syn på ære (timé), ry (kleos), "bedsthed" (arete), livet, døden og skæbnen (moira, det tragiske livssyn), de homeriske heroer (Achilleus og Hektor) har.
Hvilken rolle vrede (menis) spiller i Iliaden.
Forholdet mellem mennesker og guder i Iliaden (antropomorfe guder, theofani, do, ut des)
Materiale:
Kernetekster:
Homers Iliade, 18. sang (vers 73-137)
Homers Iliade, 22. sang. (den hele)
Homers Iliade, 24. sang (vers 477-549)
Supplerende og perspektiverende materiale:
Kapitlet "Epos" fra Paideia - En grundbog i oldtidskundskab: https://paideia.systime.dk/?id=p142
Perspektiverende tekster
Wolfgang Peters: Troja (Film fra 2004)
Christa Wolf: "Cassandra" - uddrag fra roman
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektie: Vi ser filmen Troja som indledning til vores næste forløb, hvor vi skal arbejde med en af litteraturens helt store klassiker: Iliaden.
-
Vi ser anden halvdel af "Troy" (fra 1:14)
-
Lektien til i dag: Læs afsnittene ”Epos hos grækerne” og ”Iliaden”
-
Vi begynder timen med at tale om det, I har læst, og få overblik over Iliaden med udgangspunkt i denne powerpoint: Introduktion til Iliaden.pptx
-
Læs uddraget fra fra Iliadens 18. sang færdig og besvar arbejdsspørgsmålene, hvis du ikke blev færdig sidst.
-
Bagefter kan I læse lektier til næste gang.
-
Lektien til i dag er at læse om eposets karakteristiske træk . Du skal kunne redegøre for følgende:
-
Introduktion til Iliaden.pptx
-
lektien til i dag er at repetere det, vi har læst indtil nu i Iliaden.
-
Iliaden-tekstkompendium.pdf
-
Hvis du ikke fik læst det hele og besvaret alle arbejdsspørgsmålene i går, er det lektien til i dag: Spørgsmål til Iliaden 22. sang, 167-311.doc
-
Vi indleder timen med at gennemgå de vigtigste pointer i slutningen af 22. sang, som vi arbejde med sidst. Så lektien til i dag er at genopfriske det, vi læste sidst (se modulet i onsdags)
-
Timen i dag:
-
Hvis du ikke var der til timen i mandags, så læs uddraget fra 24. sang og besvar spørgsmålene:
-
Timen i dag
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Græsk filosofi
I dette forløb har vi arbejdet med græsk filosofis udvikling til og med Platon. Vi har læst korte uddrag og fragmenter fra forskellige græske filosoffer, men med hovedvægt på Platons "Hulelignelsen"fra værket "Staten"
Vi har læst om og af følgende filosoffer:
Thales, Anaximander, Heraklit, Parmenides, Zenon, Sofisterne (Protagoras), Sokrates, Demokrit, Platon.
Vi har arbejdet med begreberne: arché, emprister >< rationalister, materialisme >< idealisme, monisme, skepticisme, relativisme, induktiv >< deduktiv metode.
I forbindelse med Platon har vi især brugt begreberne: dualisme, ide >< fænomen, doxa >< episteme, apori, majeutik, dialektik.
Vi har i forbindelse med Platon også talt om hans Idealstats indretning, som baggrund for tolkning af hulelignelsen.
Som perspektivtekst har vi også læst et uddrag af en populærvidenskabelig bog af Albert Einstein og diskuteret, hvorledes oldtidens filosofi har været en vigtig forudsætning for den klassiske videnskab.
Vi har også læst et digt af den danske digter Staffeldt som et eksempel på opfattelsen af Platon i romantikken
Materiale:
Kernestof:
Platon: uddrag fra "Menon" (s.30 i "Den første filosofi")
Platons Hulelignelse (s. 38-43 i "Den første filosofi")
Dertil en række korte fragmenter af ovennævnte filosoffer spredt rundt i "Den første filosofi"
Supplerende materiale:
Baggrundsstoffet i Astrid Holm: "Den første filosofi", s. 7-43.
"Sandheden om det Athenske demokrati 1" - Dokumentarfilm set i historie som en del af det fællesfaglige forløb
"Al magt til filosofferne": https://filosofigrund.systime.dk/?id=144 (baggrundsstof om Platons politiske filosofi og hans værk "Staten", som "Hulebilledet" er et uddrag fra)
Perspektiverende materiale:
Uddrag fra Einstein og Infeld: "Det moderne verdensbillede"
Staffeldt: "Indvielsen"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs hjemmefra de to første kapitler i det vedhæftede dokument "den første filosofi" og besvar arbejdsspørgsmålene (det lyder af meget, men det er hurtigt gjort)
-
Timen i dag
-
Lektien til i dag er at udfylde begrebsarket med de begreber og filosoffer, vi arbejdede med i går, hvis du ikke fik det gjort.
-
Timen i dag:
-
Genlæs/repeter kapitel 4 i "Den første filosofi" om Heraklit, Parmenides og Zenon: den første filosofi.pdf, som vi arbejdede med i fredags.
-
Hvis du ikke var der sidst, er lektien at se dokumentaren om Sokrates, og besvare arbejdsspørgsmålene til filmen: Spørgsmål til Sokrates om selvtillid.docx
-
Vi skal i dag arbejde lidt videre med filosoffen Sokrates og - hvis vi kan nå det - Demokrit.
-
Den første filosofi-Sokrates.pptx
-
Vi skal i dag arbejde med Platon, hvor vi skal læse "Hulebilledet".
-
Du skal have lavet arbejdsopgaven, vi begyndte på i onsdags, hvis du ikke nåede at blive færdig, og du skal under alle omstændigheder repetere det.
-
Vi afslutter vores filosofiforløb og laver en perspektivering, hvor vi både skal læse en kort tekst af Einstein og en nyplatonisk tekst af Staffeldt fra romantikken.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ødipus
Vi har læst den græske tragedie "Ødipus".
Vi har læst og fortolket den med særlig fokus på tragedien som en kommentar til paradigmeskiftet i samtiden fra en religiøs og mytologisk forklaringsmodel af tilværelsen (mytos) til en rationel og naturfilosofisk (logos).
Vi har derudover talt om den græske tragedie og berørt dens opståen, dens udvikling, de store tragediedigtere, skuespillerne og det græske teaters arkitektur.
Vi har talt om Aristoteles teori om tragedien (mytos, etos, fobos og eleos, katarsis, den tragiske helt, peripeti og anagnorisis).
Vi har også lært om tragediens opbygning i talte passager og korsange (prologos, epeisodion, stasimon, kommos, eksodos)
Vi har talt om brugen af tragisk ironi
Vi har talt om begreberne hybris og nemesis
Vi har talt om det syn på skæbne (moira/tyke), syn/blindhed (até), guder/mennesker, der kommer til udtryk i tragedien.
Vi har talt om Freuds teori om ødipuskomplekset og læst tekster og set på kunst og andre medier, der er inspireret af myten om Ødipus og/eller Freud.
Materiale:
kernetekster:
- Sofokles' Ødipus (Mejer og Thomsen 2023 - genoptryk af Vindrose, 1990). Udleveret som bog
Perspektiverende og supplerende materiale:
- Peer Hultberg: "Requiem" (tekst)
- PowerPoint om Ødipus-myten
- Eric Fischl, "Den slemme dreng", "Sprøjtet" (billede)
- Kapitlet "Drama hos grækerne" fra Paideia (ibog): https://paideia.systime.dk/?id=p154
- "Demokrater": Dokumentar om sammenhængen mellem demokrati og tragedie i oldtidens Athen
Powerpoint om Aristoteles
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946921005",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946921005",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946921005"
}