Titel
2
|
Styreformer - det retfærdige samfund/Filosofi 2:
Dette forløb handler om styreformer og der retfærdige samfund. Vi tager udgangspunkt i en artikel om kritik af det danske demokrati og fortsætter med fakta om det athenske demokrati. Derefter læses Herodot: Forfatningsdebatten, som et eksempel på en "demokratisk" samtale med forskellige synspunkter. Vi laver en diskursanalyse af teksten. Så læser vi Platon: Hulelignelsen og ser på hans utopiske stat: kun den vise kan lede. De forskellige dyder placeres på forskellige befolkningsgrupper. Filosoffen skal lede, fordi han/hun har indsigt i de sande ting.
Begreber;
direkte/indirekte demokrati, Pnyx, folkeforsamling, lodtrækning, Prytanere, 500-mandsrådet, agora
enmandsstyre/monarki/tyranni, fåmandstyre/oligarki/aristokrati, fleremandstyre/demokrati/pøbelvælde.
episteme/doxa, aporia, opstigning af hulen, sjælen/legeme, ideerne/formerne >< fænomen/ting, idealisme, dualisme, kritiks af demokratiet, dyderne, kardinaldyderne: visdom, mod, mådehols/sofrosyne og retfærdighed
Perspektiv: https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE8572439/et-demokratisk-opraab-vi-skal-have-indfoert-det-direkte-demokrati/
Herodot: Forfatningsdebatten i Hermann Hansen: Det athenske demokrati (pdf)
Platon: uddrag af Staten, i https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=146&L=10
|