Holdet 2022 ol/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Ann-Claire Olsen
Hold 2022 ol/y (3y ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skæbne/Filosofi 1: Herodot og Seneca
Titel 2 Styreformer - det retfærdige samfund/Filosofi 2:
Titel 3 Drama; Medea - den vrede kvinde
Titel 4 Arkitektur: græsk pg romersk:
Titel 5 Epos: Skæbne: Den vrede mand

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skæbne/Filosofi 1: Herodot og Seneca

Dette forløb er en introduktion til grundlæggende begreber inden for antikkens verdensopfattelse og til overgangen fra mythos til logos og til filosofien om det gode liv.

Vi læser Herodots fortælling om Kroisos og Solon og Senecas slavebrev:

Fokus er på opfattelsen af moira, hybris/nemesis, sofrosyne, det gode liv/lykken, Tellos= borgeren/helleneren over for perseren,, ate = forblændelse.
Genren er historie og vi fokuserer på: mythos contra logos, kildekritik, årsagsforklaring, subjektiv/objektiv fremstilling, historia.

Med Seneca præsenteres den stoiske tanke om mennesket, som skal ledes af ratio og dermed frigøre sig fra skæbnens omskiftelser. Ethvert menneske skal opnå denne ro udafhængigt af sin sociale status.
Begreber: fortuna, ratio, stoiks ro, fatum, jus animantium, affectus.

Perspektiv: Stoicismen i dag: de fem gode råd

Tekster:
Herodot i Udvalg: s. 7-27
Seneca, brev 47 : https://oldportalen.systime.dk/?id=556
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Styreformer - det retfærdige samfund/Filosofi 2:

Dette forløb handler om styreformer og der retfærdige samfund. Vi tager udgangspunkt i en artikel om kritik af det danske demokrati og fortsætter med fakta om det athenske demokrati. Derefter læses Herodot: Forfatningsdebatten, som et eksempel på en "demokratisk" samtale med forskellige synspunkter. Vi laver en diskursanalyse af teksten. Så læser vi Platon: Hulelignelsen og ser på hans utopiske stat: kun den vise kan lede. De forskellige dyder placeres på forskellige befolkningsgrupper. Filosoffen skal lede, fordi han/hun har indsigt i de sande ting.

Begreber;
direkte/indirekte demokrati, Pnyx, folkeforsamling, lodtrækning, Prytanere, 500-mandsrådet, agora
enmandsstyre/monarki/tyranni, fåmandstyre/oligarki/aristokrati, fleremandstyre/demokrati/pøbelvælde.

episteme/doxa, aporia, opstigning af hulen, sjælen/legeme, ideerne/formerne >< fænomen/ting, idealisme, dualisme, kritiks af demokratiet, dyderne, kardinaldyderne: visdom, mod, mådehols/sofrosyne og retfærdighed

Perspektiv:  https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE8572439/et-demokratisk-opraab-vi-skal-have-indfoert-det-direkte-demokrati/

Herodot: Forfatningsdebatten i Hermann Hansen: Det athenske demokrati (pdf)
Platon: uddrag af Staten, i https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=146&L=10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Drama; Medea - den vrede kvinde

Der introduceres til tragediegenren og der læses Medea med fokus på æresbegreber og kønsroller. Medea er fanget i en mandeverden, der ikke respekterer hende og hun bruger alle kneb for at opnå respekt, men samtidig er hun splittet mellem kriger og moder.

Begreber: tragisk helt, tragisk ironi, ate, hybris, nemesis (repeteret fra forløb 1). time, kleos, oikos, sofrosyne, kaos/kosmos, miasma, logos, ethos, pathos, koret, korsang, teater som retssal. teater og retssal, agon, peripeti, anagnorisis.
Vi behandler genren og ser på fremstillingen af den græske (anti)helt og på kvinden. Medea bliver offer for det heltekodeks som er alment anerkendt: time og kleos. Men dette kodeks medfører undergang. Sofrosyne er svaret på disse voldsomme følelser, som både Jason og Medea gribes af

Perspektiv: video af Det kongelige Teaters opsætning, hvor det er den traditionelle kvinderolles begrænsning fra 1950'erne der er i fokus.
https://www.google.com/search?q=medea+%2B+det+kongelige+teater+%2B+youtube&rlz=1C1GCEA_enDK1153DK1153&oq=medea+%2B+det+kongelige+teater+%2B+youtube&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIKCAEQABiiBBiJBTIHCAIQABjvBTIHCAMQABjvBdIBCTY0OTRqMGoxNagCCLACAfEFmJ8lWCWcVQk&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:ca2d2cba,vid:EelRmbNa2PE,st:0

https://www.google.com/search?q=medea+%2B+det+kongelige+teater+%2B+youtube&rlz=1C1GCEA_enDK1153DK1153&oq=medea&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBggAECMYJzIGCAAQIxgnMg8IARAuGEMY1AIYgAQYigUyBggCECMYJzIGCAMQRRg7Mg8IBBAuGEMY1AIYgAQYigUyBwgFEAAYgAQyDAgGEC4YQxiABBiKBTIHCAcQABiABDIHCAgQLhiABNIBCTI3MjNqMGoxNagCCLACAfEFKDb7WJ0XzS8&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:0dd5a11d,vid:_aqLBA3zlSI,st:0

Tekst: Medea, oversat af Leo Hjortsø,. Følgende sider er læst (korsange er udeladt):

s. 7- 25
s. 26 - 33
s. 34 - 44
s. 45 - 49
s. 51 - 68
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Arkitektur: græsk pg romersk:

Vi ser på templer og teatre.
Følgende templer/bygninger er brugt
Begreber: fagtermer til at beskrive tempelgrundplaner og de tre søjleordner.

Græsk
Hefaistostemplet (Agora)
Concordia (Sicilien)
Niketemplet (akropolsi)
Parthenon (akropolis)
Dionyssosteater (fra tragedielæsning)

Romersk:
Augustustemplet i Nimes
Pantheon (Rom)'
Collosseum
Romersk teater: Orange

perspektiv: Renæssance og barok
https://kunstenatsepaamonumenter.systime.dk/?id=156
https://kunstenatsepaamonumenter.systime.dk/?id=155


Grundbog: At se på monumenter : https://kunstenatsepaamonumenter.systime.dk/?id=139#c315
Susan Woodford: s. 102 - 113 (pdf)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Epos: Skæbne: Den vrede mand

Intro til epos: Her sluttes ringen, idet vi vender tilbage til emnerne: skæbne og vrede, nu med fokus på den græske, vrede mand.
Achilleus står i modsætning til  senere filosofi om ro og sofrosyne/selvbeherskelse.

Ligesom med Medea problematiseres heltekodekset: krigens spiral fortsætter uendeligt, hvis den ikke stoppes af sofrosyne og selvbeherskelsen, som bliver udgangspunktet for filosofien.
Vi læser hele 22. sang om Achilleus inhumane amokkøb mod Hektor. Den realistiske fremstilling af krigens realitet står i centrum.

Begreber: epostræk, muse, patronymikon, epiteton/epitet, heksameter, homerisk lignelse, æblestriden/optakt til myten om den trojanske krig.


Perspektiv: Achilleus in  the trenches
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer