Holdet 2022 re/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Thomas Hjelm Olesen
Hold 2022 re/d (3d re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kristendom
Titel 2 Buddhisme
Titel 3 Islam
Titel 4 Mennesket og naturen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kristendom

I forløbet arbejdes der med kristendommens formative, historiske og nutidige form i dansk kontekst. Der arbejdes med et bredt spekter af tekster, herunder tekster fra GT og NT. Da forløbet er det første i faget fungerer det samtidig som intro til den faglige metode med særlig fokus på tekstlæsning og myter.

Tekster til analyse:
1. mosebog kap. 1 – 2. vers 4 ”skabelsen”
1. mosebog kap. 2 vers 5 ff +3 ”Adam og Eva” + ”Syndefaldet og uddrivelse af Edens have”
Debatten om omskæring, DR, (00:00-09:00)
2. mosebog, kapitel 3 “Herren åbenbarer sig for Moses i den brændende busk”
2. mosebog, kapitel 11 og kapitel 12 v. 1-20 “Tiende plage: Drabet på de førstefødte” og “Påsken og usyrede brød”
2. mosebog, kapitel 19 + 20 vers 1-17 “Åbenbaringen på Sinaj” og “De ti bud”
2. mosebog, kapitel 24 “Pagtslutningen på Sinaj”
2. mosebog, kapitel 32, “Guldkalven”
Markusevangeliet, kapitel 12 vers 23-28 ”aksplukningen på Sabbat”
Lukasevangeliet, kap. 10, vers 25-37, ”Den Barmhjertige samaritaner
Matthæus kap. 5-7, ”Bjergprædikenen”
Paulus, Romerbrevet kap. 5
Martin Luther, uddrag af prædikener
Kilder til folkekirken

Data fra undersøgelsen 2020, Religiøsitet og forholdet til folkekirken 2020 - bog 1 - kvantitative studier..pdf (fkuv.dk)

Yoga i kirken, https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-og-tro/praest-holder-yogagudstjeneste-folk-bliver-mere-modtagelige



Baggrundslitteratur:
Religionsportalen ”Religionens dimensioner”, https://religion.systime.dk/?id=467#c937

Begrebsnøglen til religion ”Myter”, https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=148

Kristendom tro og praksis:
https://kristendom.systime.dk/?id=179,
https://kristendom.systime.dk/?id=180,
https://kristendom.systime.dk/?id=123,
Jesus og farisæerne | Kristendom – tro og praksis (systime.dk), https://kristendom.systime.dk/?id=125,
https://kristendom.systime.dk/?id=176,
https://kristendom.systime.dk/?id=177,
https://kristendom.systime.dk/?id=147,
https://kristendom.systime.dk/?id=148,
https://kristendom.systime.dk/?id=141


Kompetencemål:
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Buddhisme

Forløbet starter i den formative periode med fokus på buddhalegenden og buddhas lære. Der er særlig fokus på frelseforståelse, livssyn og munkevejen. Herefter ser vi på forskellige grene inden for buddhismen og forskellige praksisformer. Afsluttende undersøges det, hvordan buddhismen kommer til vesten, herunder hvad der kendetegner konvertitbuddhisme. Her ser vi på træk af senmoderne religiøsitet, konversion og vestlig brug af meditation.

Tekster til analyse:
Purusha-hymnen, https://hinduismen.systime.dk/?id=405

”Genfødselsprocessen”, tekst 16, In: ”Buddhisme”, Esben Andreasen

”4 ædle sandheder”, tekst 16, In: ”Buddhisme”, Esben Andreasen

Livshjulet, illustration og forklaring, In: ”Buddhisme”, Esben Andreasen

Uddrag af ”Benarestalen”, In: ”Buddhisme”, Esben Andreasen

”Om munken” (Dhammapada), https://buddhisme.systime.dk/?id=151#c310
Shantideva: "Om en bodhisattvas livsform" (8. årh. e.v.t.)

”Buddhalegenden”, tegneserie, Ryowa Takahashi/Illustreret af Tadashi Kato: The Lord Buddah, 2007. Forlag Daidosha, Japan. S. 8. , https://buddhisme.systime.dk/?id=150

Meditation, Karma Kadjy Skolen/Buddhistisk Center København - Meditation. buddha.dk, https://buddhisme.systime.dk/?id=157#c332

Karma, Gesha Pema Samten, 2007, https://buddhisme.systime.dk/?id=151#c311

Video: Empukuji Manninko, buddhistisk festival i Japan, https://buddhisme.systime.dk/?id=159#c641

Konversionsberetning, https://www.dr.dk/mitliv/morten-blev-buddhist-som-21-aarig-foer-var-jeg-hurtig-til-skyde-skylden-paa-andre

Anne på Herrens mark, buddhisme, https://www.tv2kosmopol.dk/anne-pa-herrens-mark/anne-pa-herrens-mark-buddhisme

Baggrundstekster
- ”the life of Buddha”, BBC, 2001 (buddhalegenden)
- “Buddhisme”, Esben Andreasen, kap. 3 om læren
- Lidelse som grundvilkår, In: ”Buddhisme”, Esben Andreasen
- Om meditation, https://buddhisme.systime.dk/?id=157
- Om buddhistiske retninger, https://buddhisme.systime.dk/?id=149
- Om Mahayana, https://buddhisme.systime.dk/?id=153
- Om praksisformer, https://buddhisme.systime.dk/?id=163
- Buddhismen i Vesten, https://buddhisme.systime.dk/?id=182
- Immigrant- og konvertit-buddhisme, https://buddhisme.systime.dk/?id=183
- Om konversion, ”Ny gruppe og ny identitet” (Rambo): https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=143#c341
- konversionsberetningens retorik: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=143#c344

Kompetencemål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Kernestof
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam


I forløbet ser vi på den formative periode i islam, herunder profetens liv og rolle. Vi ser på troen, særligt trosartiklerne og praksis, søjlerne, med særligt fokus på pilgrimsrejsen. Herefter ser vi på sharia og islams møde med det moderne og senmoderne. Der er særlig fokus på islam i en europæisk sammenhæng og særligt dens udtryk i Danmark. her undersøger vi også forholdet mellem minoritets- og majoritetsreligion, integrationsformer og kultursammenstød.


Tekster til analyse:
Den første åbenbaring, hadith, Bukari, Fra Gads Religionshistoriske Tekster, 1984, s. 414 f.

Sura 1, Koranen. Oversat af Ellen Wullf. Vandkunsten, 2006.

Sura 2, vers 190-193, Koranen. Oversat af Ellen Wullf. Vandkunsten, 2006.

Sura 2, vers 264, Koranen. Oversat af Ellen Wullf. Vandkunsten, 2006.

Sura 2, vers 173, Koranen. Oversat af Ellen Wullf. Vandkunsten, 2006.
Guds 99 navne, Simonsen, Jørgen Bæk (2008): 'Politikens bog om islam', JP/Politikens Forlag. https://islam.systime.dk/?id=151#c1003

Sura 2, vers 163-164, Koranen. Oversat af Ellen Wullf. Vandkunsten, 2006.
Om dommedag, Sura 56 1-56, Oversat af Ellen Wullf. Vandkunsten, 2006
Om dommedag, Hadith

Hvorfor må man godt brænde biblen, men ikke koranen?, https://www.berlingske.dk/kultur/hvorfor-maa-man-godt-braende-bibelen-men-ikke-koranen

Hajj – journey of a lifetime, BBC, 2001

Undersøgelse af http://islamsvar.dk/

Undersøgelse af https://www.hizb-ut-tahrir.dk/

Sherin Khankhan om Sharia, Deadline, 2017

Morten Messerschmidt, Islam er uforenelig med demokratiet, https://www.religion.dk/synspunkt/islam-er-uforenelig-med-demokratiet

Louise Gade Sig: Bloggeren Zizi: 'Selvfølgelig kan jeg se smart ud og følge min religion på samme tid'. alt.dk, 18. april 2016. (uddrag, https://islam.systime.dk/?id=250#c661)

Sherin Khankan: Tørklædedebatten: Hvordan kan man forstå Koranens krav om kvindelig beklædning? religion.dk, 12. september 2003. (uddrag), https://islam.systime.dk/?id=250#c658

Kirsten Hansen: Tørklædet definerer ikke, hvem Inas fra Esbjerg er. Jyske Vestkysten, 4. april 2010., https://islam.systime.dk/?id=250#c658
Mona Haydar, hijabi, https://www.youtube.com/watch?v=XOX9O_kVPeo

Det slører stadig – på vej til fest, Det Slører Stadig - På vej til fest (youtube.com)

Undersøgelse af mediernes dækning af frikadellekrigen, ramadan og arbejde, håndtryk (kvinder og statsborgerskab), koranafbrænding og lovforbud, burka og tildækningsforbud

Juletræet i kokkedal, tv-avisen, nov. 2012
Megafon for Politiken og TV 2

Data om danske muslimers tro og praksis, Kilde: Megafon for Politiken og TV 2. Her efter Jonas H. R. Moestrup & Peter Vesterlund Sanne Lau Pedersen, Razan Bahaa El-Nakieb: Ny undersøgelse blandt danske muslimer: En tredjedel føler sig set ned på. nyheder.tv2.dk, 6. marts 2017. https://islam.systime.dk/?id=237#c515

'
Baggrundslitteratur:
Islam og muslimer, https://islam.systime.dk/?id=147
Muhammed – Guds sidste sendebud, https://islam.systime.dk/?id=148
Helligskrifter, https://islam.systime.dk/?id=150
Trosartiklerne: https://islam.systime.dk/?id=151
Ritualteori (Podeman), https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=161#c493
Søjlerne: https://islam.systime.dk/?id=152
Overgangsritualer: https://religionb.systime.dk/?id=143&L=10
Sharia og retsskolerne: https://islam.systime.dk/?id=156
Moderne islam: https://islam.systime.dk/?id=229
Senmoderne islam: https://islam.systime.dk/?id=247&L=0
Islam kommer til Danmark, https://islam.systime.dk/?id=145
Religion og integration, https://islam.systime.dk/?id=253#c846

Kompetencemål:
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

kernestof:
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mennesket og naturen

I forløbet undersøger vi menneskets syn og forhold til naturen i forskellige religioner, herunder kristendom, buddhisme og islam. Vi ser på antropocentrisme over for økocentrisme og hvordan disse kan stamme fra og fastholdes gennem religioner. Derudover ser vi på, hvordan forskellige gudsforsåelser kan præge menneskets forhold til natur, f.eks. den monotistiske gudsforståelse over for den klassiske animisme og den senmoderne animisme, som vi f.eks. ser i asatroen.

Tekster til analyse:
- "Adventistpræst: Vi har kun fået kloden til låns", 17. oktober 2017, Henrik Jørgensen, præst i Adventistkirken, https://www.religion.dk/klima-og-tro/adventistpraest-vi-har-kloden-til-laans
- "Skabelsen", 1. mosebog kap. 1
- Animisme blandt stammefolk i Sydøstasien, https://religion.systime.dk/?id=1026&L=10#c4781
- ”Vindens farver” Pocahontas, Disney
- ”heksen, hyldemor og hedningen”, DR, sæson 1 afsnit 2 (ritualer), https://www.dr.dk/drtv/episode/hedningen-heksen-og-hyldemor_-ritualer_324107
- ” Professor: Buddhistisk økonomi kan redde verden”, Jakob Rubin, https://jyllands-posten.dk/livsstil/ECE4065342/Professor-Buddhistisk-%C3%B8konomi-kan-redde-verden/
- Askespredning i Løvens Hule (DR), https://www.youtube.com/watch?v=2p3QKJvDJ1Q
- Kort Sagt: "Bæredygtige begravelser" - af Julie Bjørg Raith og Malene Bay Jørgensen, https://www.youtube.com/watch?v=8H6jqn7jz-o&t=269s
- Feltarbejde på nettet: Grøn Kirke
- "Halal smelter sammen med bæredygtighed" Niels Valdemar Vinding er cand.mag., ph.d. og postdoc ved Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier. Han skriver religionsanalysen ved religion.dk.
- Dalai Lama, Tibets åndelige leder, https://savetibet.org/dalai-lama-addresses-climate-change-discrimination-inequality-in-g7-video/ (uddrag)
- "Goddag. Mit navn er Andrea Hejlskov, og jeg er asatro", Andrea Hejlskov, https://www.information.dk/indland/2018/10/goddag-navn-andrea-hejlskov-asatro (uddrag)
- "Klimakampen er en muslimsk pligt", Sebastian Stryhn Kjeldtoft, https://www.information.dk/kultur/2016/03/klimakampen-muslimsk-pligt (uddrag)

Baggrundslitteratur:
- Jens André Herbener i Gud er grøn, https://www.iheart.com/podcast/53-klimafokus-114137518/episode/gud-er-du-gron-115978448/?keyid%5B0%5D=KlimaFokus&keyid%5B1%5D=Gud%21%20Er%20du%20gr%C3%B8n%3F&sc=podcast_widget
- Animisme: https://religion.systime.dk/?id=1026&L=10

Kompetencemål:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
Kernestof:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer