Titel
3
|
Islam
I forløbet ser vi på den formative periode i islam, herunder profetens liv og rolle. Vi ser på troen, særligt trosartiklerne og praksis, søjlerne, med særligt fokus på pilgrimsrejsen. Herefter ser vi på sharia og islams møde med det moderne og senmoderne. Der er særlig fokus på islam i en europæisk sammenhæng og særligt dens udtryk i Danmark. her undersøger vi også forholdet mellem minoritets- og majoritetsreligion, integrationsformer og kultursammenstød.
Tekster til analyse:
Den første åbenbaring, hadith, Bukari, Fra Gads Religionshistoriske Tekster, 1984, s. 414 f.
Sura 1, Koranen. Oversat af Ellen Wullf. Vandkunsten, 2006.
Sura 2, vers 190-193, Koranen. Oversat af Ellen Wullf. Vandkunsten, 2006.
Sura 2, vers 264, Koranen. Oversat af Ellen Wullf. Vandkunsten, 2006.
Sura 2, vers 173, Koranen. Oversat af Ellen Wullf. Vandkunsten, 2006.
Guds 99 navne, Simonsen, Jørgen Bæk (2008): 'Politikens bog om islam', JP/Politikens Forlag. https://islam.systime.dk/?id=151#c1003
Sura 2, vers 163-164, Koranen. Oversat af Ellen Wullf. Vandkunsten, 2006.
Om dommedag, Sura 56 1-56, Oversat af Ellen Wullf. Vandkunsten, 2006
Om dommedag, Hadith
Hvorfor må man godt brænde biblen, men ikke koranen?, https://www.berlingske.dk/kultur/hvorfor-maa-man-godt-braende-bibelen-men-ikke-koranen
Hajj – journey of a lifetime, BBC, 2001
Undersøgelse af http://islamsvar.dk/
Undersøgelse af https://www.hizb-ut-tahrir.dk/
Sherin Khankhan om Sharia, Deadline, 2017
Morten Messerschmidt, Islam er uforenelig med demokratiet, https://www.religion.dk/synspunkt/islam-er-uforenelig-med-demokratiet
Louise Gade Sig: Bloggeren Zizi: 'Selvfølgelig kan jeg se smart ud og følge min religion på samme tid'. alt.dk, 18. april 2016. (uddrag, https://islam.systime.dk/?id=250#c661)
Sherin Khankan: Tørklædedebatten: Hvordan kan man forstå Koranens krav om kvindelig beklædning? religion.dk, 12. september 2003. (uddrag), https://islam.systime.dk/?id=250#c658
Kirsten Hansen: Tørklædet definerer ikke, hvem Inas fra Esbjerg er. Jyske Vestkysten, 4. april 2010., https://islam.systime.dk/?id=250#c658
Mona Haydar, hijabi, https://www.youtube.com/watch?v=XOX9O_kVPeo
Det slører stadig – på vej til fest, Det Slører Stadig - På vej til fest (youtube.com)
Undersøgelse af mediernes dækning af frikadellekrigen, ramadan og arbejde, håndtryk (kvinder og statsborgerskab), koranafbrænding og lovforbud, burka og tildækningsforbud
Juletræet i kokkedal, tv-avisen, nov. 2012
Megafon for Politiken og TV 2
Data om danske muslimers tro og praksis, Kilde: Megafon for Politiken og TV 2. Her efter Jonas H. R. Moestrup & Peter Vesterlund Sanne Lau Pedersen, Razan Bahaa El-Nakieb: Ny undersøgelse blandt danske muslimer: En tredjedel føler sig set ned på. nyheder.tv2.dk, 6. marts 2017. https://islam.systime.dk/?id=237#c515
'
Baggrundslitteratur:
Islam og muslimer, https://islam.systime.dk/?id=147
Muhammed – Guds sidste sendebud, https://islam.systime.dk/?id=148
Helligskrifter, https://islam.systime.dk/?id=150
Trosartiklerne: https://islam.systime.dk/?id=151
Ritualteori (Podeman), https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=161#c493
Søjlerne: https://islam.systime.dk/?id=152
Overgangsritualer: https://religionb.systime.dk/?id=143&L=10
Sharia og retsskolerne: https://islam.systime.dk/?id=156
Moderne islam: https://islam.systime.dk/?id=229
Senmoderne islam: https://islam.systime.dk/?id=247&L=0
Islam kommer til Danmark, https://islam.systime.dk/?id=145
Religion og integration, https://islam.systime.dk/?id=253#c846
Kompetencemål:
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
kernestof:
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
|