Holdet 2022 re/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Sari Saadi
Hold 2022 re/y (3y re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jødedom
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jødedom

Jødedom
Forløbet om jødedom begynder med en kort introduktion af israelitisk religion og Det Babylonske Eksil som historisk rammesætning. Derefter gennemgår vi skabelsesmyterne og myten om Syndefaldet i Første Mosebog 1-3. Vi arbejder også med centrale figurer som Abraham og Moses. I moderne jødedom arbejder vi med omskæringsdebatten, ritualet Pesach, samt staten Israel og zionismen som ideologi (vi arbejder indgående med zionisme i et FF-forløb i samarbejde med historiefaget). Endeligt arbejder vi med danske jøders liv i dag. Til sidstnævnte anvendes forskellige integrationstyper som begreber i faget.

Faglige mål
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og
udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Kristendom
Kristendomsforløbet begynder med Messias-forestillingen, som kendes fra jødedom. Herefter arbejdes der med den historiske Jesus af Nazareth og den mytiske Jesus Kristus. Her lægges der vægt på Bjergprædikenen i Matthæusevangeliet samt Jesus mirakler, som de skildres i Johannesevangeliet.
Vi gennemgår begreberne synd og næstekærlighed ved læsning af et udvalg af Paulus' breve.
Derudover læser vi om nadveren i Lukasevangeliet.
Endeligt arbejder vi med korsfæstelsen og opstandelsen gennem en sammenligning af skildringen af Jesus i de fire evangelier i Det Nye Testamente.
Efter en kort gennemgang af Luther og reformationen vendes fokus på Folkekirken og kristendom i nutidens Danmark, herunder debatten om kvindelige præster i Folkekirken. Her præsenteres også begreberne sekularisering og individualisering.
Endelig arbejdes der med kristendom uden for Europa, primært i USA, og vi sammenligner religiøsiteten i Danmark og USA. I en amerikansk kontekst skal vi også berøre kristen fundamentalisme ifbm. abortspørgsmålet og kristen zionisme som ideologi.

Faglige mål
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Islam
Islamforløbet begynder med islams formative periode i Mekka og Medina. Herefter arbejdes der med de seks trosartikler gennem læsning af uddrag af Koranen (suraer fra såvel Mekka som Medina) og Hadith (fx Muhammads natterejse). I forbindelse med trosartiklen om profeterne vil der være et fokus på at sammenligne Jesus i kristendom og Jesus i islam.

Islams fem søjler gennemgås, og der lægges særligt fokus på fasten (sawm) og pilgrimsrejsen (hajj). Der arbejdes med danske muslimers forhold til religiøs praksis, herunder faste. Her introduceres også Rambos 7 faser til analyse af konversionsberetninger.

Derefter arbejdes der med samfundsmæssige diskussioner som tørklædedebatten, jihad og sharia. I arbejdet med tørklædedebatten giver der eksempler på 'ikke-muslimsk islam' og islamisk feminisme.

Faglige mål
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

I forløbet om buddhisme arbejder vi med centrale forestillinger, myter og ritualer i buddhismen samt buddhisme i en nutidig kontekst. De tre hovedretninger (theravada, mahayana og vajrayana) præsenteres kort, og af mytisk stof vil der være fokus på Buddha-legenden og Benares-talen, men der ift. ritualer vil være fokus på munkeordinationen, vesak (Buddhas fødselsdag) samt eksempler på 'magiske' ritualer med berøring af fx statuer.

I forløbet er Spiros typologi anvendt: karmisk, nirvanisk og apotropæisk buddhisme. Endeligt har vi kort berørt buddhistisk ekstremisme med fokus på Myanmar og forfølgelsen af rohingyaerne.

Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde