Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Sari Saadi
|
Hold
|
2022 re/y (3y re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jødedom
Jødedom
Forløbet om jødedom begynder med en kort introduktion af israelitisk religion og Det Babylonske Eksil som historisk rammesætning. Derefter gennemgår vi skabelsesmyterne og myten om Syndefaldet i Første Mosebog 1-3. Vi arbejder også med centrale figurer som Abraham og Moses. I moderne jødedom arbejder vi med omskæringsdebatten, ritualet Pesach, samt staten Israel og zionismen som ideologi (vi arbejder indgående med zionisme i et FF-forløb i samarbejde med historiefaget). Endeligt arbejder vi med danske jøders liv i dag. Til sidstnævnte anvendes forskellige integrationstyper som begreber i faget.
Faglige mål
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og
udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Kristendom
Kristendomsforløbet begynder med Messias-forestillingen, som kendes fra jødedom. Herefter arbejdes der med den historiske Jesus af Nazareth og den mytiske Jesus Kristus. Her lægges der vægt på Bjergprædikenen i Matthæusevangeliet samt Jesus mirakler, som de skildres i Johannesevangeliet.
Vi gennemgår begreberne synd og næstekærlighed ved læsning af et udvalg af Paulus' breve.
Derudover læser vi om nadveren i Lukasevangeliet.
Endeligt arbejder vi med korsfæstelsen og opstandelsen gennem en sammenligning af skildringen af Jesus i de fire evangelier i Det Nye Testamente.
Efter en kort gennemgang af Luther og reformationen vendes fokus på Folkekirken og kristendom i nutidens Danmark, herunder debatten om kvindelige præster i Folkekirken. Her præsenteres også begreberne sekularisering og individualisering.
Endelig arbejdes der med kristendom uden for Europa, primært i USA, og vi sammenligner religiøsiteten i Danmark og USA. I en amerikansk kontekst skal vi også berøre kristen fundamentalisme ifbm. abortspørgsmålet og kristen zionisme som ideologi.
Faglige mål
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Paulus' Brev til Romerne Kapitel 5,12-21
-
Kristendom
-
Kristendommens historie
-
YouTube: H.K.H. Prins Christians dåb
-
Matthæusevangeliet, kap 3, Johannes Døber.docx
-
Ritualteori – funktionalistisk
-
Det kristne liv rituelt set
-
Ritualteori – fænomenologisk
-
Ritualtyper
-
Matthæusevangeliet Kapitel 5 (Bjergprædikenen)
-
Jesus og kristendommen – indefra og udefra
-
Den hellige skrift og kristendommens grundlæggelse
-
Bjergprædikenen
-
Johannesevangeliet 9,1-41 (Helbredelsen af den blindfødte).docx
-
Matthæusevangeliet Kapitel 26 (Nadveren, vers 17-29)
-
Den mytiske Kristus – evangeliernes fremstilling af Jesus
-
Korsfæstelsen og opstandelsen ifølge de fire evangelier i Det Nye Testamente
-
Den kristne påske
-
Kristendom 6, Reformation og Luther - Kopi.pptx
-
Den historiske Jesus – fra Jesus-bevægelse til verdensreligion
-
De dominerende kristne retninger
-
Norris og Inglehart
-
Synopsisskabelon.docx
-
Fra bogen Vidensmønstre
-
FF4 (3y HI-re) - Zionismen, dens betydning og konsekvenser (ny version).docx
-
2.7. Begrebshistorie | Historiefaglig arbejdsbog
-
Naomi Klein: "Zionism was an antisemitic idea from the start"
-
America’s Christian Zionists: Israel’s strategic weapon?
-
Kristen zionisme, Information 2004.docx
-
Anthony Giddens og det senmoderne samfund
-
Interview
-
Mindmap-øvelse
-
3.1.2 Sekularisering
-
Kristendom 9, Folkekirken og sekularisering (Øvelse).docx
-
DRTV - Explainer: Hvorfor kan folkekirken nægte at ansætte kvinder?
-
Kategorisering af religiøse udøvere
-
DRTV - Horisont: Staten vil eje min gravide krop
-
DRTV - I Guds navn - USA versus Danmark
-
Link til Jan Hjärpes model
-
3. Religion i USA
-
The Wall of Separation – adskillelsen af stat og religion
-
3.2 Religion i USA i dag
-
Dokumentar: Trump, religion og penge (2021)
-
3.3 Protestantisk fundamentalisme og den kristne højrefløj
-
Fundamentalisterne bliver til den politiske kristne højrefløj
-
Skimt lektierne fra modulet d. 25/10 om Kristen zionisme.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Islam
Islamforløbet begynder med islams formative periode i Mekka og Medina. Herefter arbejdes der med de seks trosartikler gennem læsning af uddrag af Koranen (suraer fra såvel Mekka som Medina) og Hadith (fx Muhammads natterejse). I forbindelse med trosartiklen om profeterne vil der være et fokus på at sammenligne Jesus i kristendom og Jesus i islam.
Islams fem søjler gennemgås, og der lægges særligt fokus på fasten (sawm) og pilgrimsrejsen (hajj). Der arbejdes med danske muslimers forhold til religiøs praksis, herunder faste. Her introduceres også Rambos 7 faser til analyse af konversionsberetninger.
Derefter arbejdes der med samfundsmæssige diskussioner som tørklædedebatten, jihad og sharia. I arbejdet med tørklædedebatten giver der eksempler på 'ikke-muslimsk islam' og islamisk feminisme.
Faglige mål
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Arbejdsspørgsmål i timen
-
Islam 1, Jan Hjärpes model.docx
-
Islam 2, Forskelle på suraer fra Mekka og Medina.docx
-
Islam 2, Sura 38, om englene og Iblis.docx
-
Islam 3, Om Maria og Jesus (Sura 19,16-36).docx
-
Tea Tougaard: ”Ramadanen og mit parforhold”
-
Islam 4, Kan man ændre på fastens tider om sommeren.docx
-
Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi
-
Konversion, Den lange vej hjem.docx
-
DR Deadline (15.12.2017): Sharia
-
Tale af Khaled Meshaal
-
Den intellektuelle jihad
-
DRTV - Explainer: Hvem er Hamas?
-
Islam 8, Pia Kjærsgaard, Forbyd tørklædet.docx
-
Does Hijab Oppress These Muslim Women? | Middle Ground
-
Islam 9, Hajjaj, Ligestilling i islams navn (Islamisk feminisme).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
I forløbet om buddhisme arbejder vi med centrale forestillinger, myter og ritualer i buddhismen samt buddhisme i en nutidig kontekst. De tre hovedretninger (theravada, mahayana og vajrayana) præsenteres kort, og af mytisk stof vil der være fokus på Buddha-legenden og Benares-talen, men der ift. ritualer vil være fokus på munkeordinationen, vesak (Buddhas fødselsdag) samt eksempler på 'magiske' ritualer med berøring af fx statuer.
I forløbet er Spiros typologi anvendt: karmisk, nirvanisk og apotropæisk buddhisme. Endeligt har vi kort berørt buddhistisk ekstremisme med fokus på Myanmar og forfølgelsen af rohingyaerne.
Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946963925",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946963925",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946963925"
}