Tårnby Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tårnby Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Tårnby Gymnasium
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Cecilie Karlsson, Frederik Schildt Nabe-Nielsen, René Klint Jacobsen, Thomas Møgelmose
Hold
2024 ks/p (
1p ks
,
1p ks-Hi
,
1p ks-re
,
1p ks-sa
,
2p ks
,
2p ks-Hi
,
2p ks-re
,
2p ks-sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. særfaglige forløb. intro samt vikingetidsforløb
Titel 2
2. forløb introduktion til politiske ideologier.
Titel 3
Introduktion til religion
Titel 4
Det gode liv sa, 1. tværfaglige forløb
Titel 5
1. tværfaglige forløb Det gode samfund
Titel 6
Det gode samfund - religion
Titel 7
3. særfaglige forløb
Titel 8
Kristendom
Titel 9
Dansk økoomi, 1. særfagligt forløb samf
Titel 10
Jehovas Vidner
Titel 11
islam
Titel 12
Er demokratiet udfordret?
Titel 13
Kina - konfucianisme, maoisme og civilreligion
Titel 14
Kina
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. særfaglige forløb. intro samt vikingetidsforløb
Vi ser på hvilket billede samtidige kilder giver af vikingen, hvordan vikingen og vikingetiden opfindes og etableres som brand i 1800 tallet, samt hvordan vikingen fungerer som nationalt symbol i dag.
Danmarks tilblivelse og kristning berøres desuden i forløbet, hvor vi bl.a. læser Widukind og Adam af Bremens version af kristningen. Vi ser endvidere afsnit af Historien om Danmark om vikingetiden samt "Gåden om Danmarks første konge" I forbindelse med kristningen ser vi bl.a. på den sejrende og den lidende kristusfigur, ligesom vi ser øvrige billeder fra tiden. (passet samt billede af døbefont med både kors og torshammer)
Endvidere læses arabiske og engelske kilder, og vi ser på hvilket billede disse kilder giver af vikingen.
Som afrunding af forløbet har vi set på hvordan vikingen optræder senere i historie. Bl.a. i forbindelse med besættelsen. Vi berører i forløbet kort erindringshistorisk teori med særligt fokus på fysiske erindringssteder. Her kom vi bl.a. ind på historiebrug og den hyggelige og den kommercielle viking, samt vikingen som identifikation.
Indhold
Kernestof:
Vores OneNote
vores OneNote
Blom m.fl. Vinkler på Vikingetiden.; sider: 104-109
Vikingeantologi.
Nationalmuseet, skoletjenesten, 2013.
PDF
Vinkler_paa_vikingetiden_Vikingeantologi_undervisning.pdf
vores One>Note
John af Wallingfords Krønike, ca. 1220
Historien om Danmark 3 Vikingetiden
kilde 9 Harald Blåtand og kristendommen
Kilde 10 Harald Blåtand og kristendommen
Danernes kristning og vores pas walk and talk.docx
Link til spørgsmål/svar vores OneNote
DRTV - Gåden om Danmarks første konge: Den plyndrede grav
HBO Vikings sæson 1, afsnit 1 og 2.
Ragnar Lodbrok vs Richard The Lionheart. Epic Rap Battles of History.
Udvalgt propagandamateriale fra besættelsen.
Iveren og Pedersen. Danmarkshistorien, mellem erindring og glemsel
Forlaget Columbus Ibog.
Kapitel 1: Erindringshistorie - en teoretisk ramme
Arbejde med forskellige erindringshistoriske produkter der refererer til vikingetiden.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. forløb introduktion til politiske ideologier.
Crash course introduktion til ideologiernes ophav og historie. Som en forret på det fællesfaglige forløb om "det gode samfund", gennemgår vi kort hvad de forskellige ideologier opstod på baggrund af. Her så vi på hhv. liberalismens, konservatismens, socialismen og socialliberalismens opståen. I forløbet behandlede vi desuden eksempler på moderne partiers partiprogrammer, for at finde levn fra deres ophav og oprindelse.
Korte YouTube-videoer blev benyttet til forklaring af flere af ideologierne.
Indhold
Kernestof:
Microsoft Forms
En klodset historie. Youtube tutorial om ideologier
Økonomisk liberalisme. (En klodset historie. )
Christiansen og Nørgaard, Demokrati, magt og politik i Danmark – 3. udgave
Ibog systime 2018
4.1 Politiske ideologier | Demokrati, magt og politik i Danmark
Konservatisme en introduktion
Det danske arbejdsmarked | Liberal Alliance
Karl Marx on Alienation
Socialisme crash course
Religionsdefinitioner | Begrebsnøglen til religion – teori og metode
Bjørnebrødre
Jensen, Ole Hedegaard. Konkurrencestaten
Systime 2017 Ibog.
2.2 Politiske ideologier i konkurrencestaten | Konkurrencestaten Danmark
1.1: Hvad er ulighed? | VORES SAMFUND
1.1.1: Formel lighed, chancelighed og resultatlighed | VORES SAMFUND
1. modul Gruppe arbejde 1p.docx
Den 2. dimension - Kristian Leth hos en shaman
Religiøse overgangsritualer
1.6: Hvordan ser de politiske ideologier på spørgsmålet om ulighed? | VORES SAMFUND
1.6.1: Liberalismen | VORES SAMFUND
2. modul arbejdsspørgsmål ideologier og liberalisme.docx
Historieselskabet og DR, Et sted, to verdener. Fabrikken 1910
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=032212212130
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Introduktion til religion
Indhold
Kernestof:
Karl Marx on Alienation
Socialisme crash course
Religionsdefinitioner | Begrebsnøglen til religion – teori og metode
Bjørnebrødre
Det danske arbejdsmarked | Liberal Alliance
Jensen, Ole Hedegaard. Konkurrencestaten
Systime 2017 Ibog.
2.2 Politiske ideologier i konkurrencestaten | Konkurrencestaten Danmark
1.1: Hvad er ulighed? | VORES SAMFUND
1.1.1: Formel lighed, chancelighed og resultatlighed | VORES SAMFUND
1. modul Gruppe arbejde 1p.docx
Den 2. dimension - Kristian Leth hos en shaman
Religiøse overgangsritualer
1.6: Hvordan ser de politiske ideologier på spørgsmålet om ulighed? | VORES SAMFUND
1.6.1: Liberalismen | VORES SAMFUND
2. modul arbejdsspørgsmål ideologier og liberalisme.docx
Historieselskabet og DR, Et sted, to verdener. Fabrikken 1910
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=032212212130
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Det gode liv sa, 1. tværfaglige forløb
Det gode liv SA1p KS
I dette forløb har fokus været på en det gode liv, herunder de forskellige ideologiers syn på hvordan vi indretter samfundet til det gode liv, i den forbindelse har vi kigget på de tre velfærdsmodeller og synet på lighed/ulighed i Danmark.
Materialer:
”Det gode samfund”:
1.1Hvad er ulighed?:
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=168
(1 side)
1.1.1: Formel lighed, chancelighed og resultatlighed:
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=228
(0,5 side)
1.6 hvordan ser de forskellige ideologier på ulighed
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163
(0,5 sider)
1.6.1: Liberalismen:
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=217
(2,5 sider)
1.7.1 De tre forskellige velfærdsmodeller:
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=213
(5,5 sider)
1.9: Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat over for?:
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160
(3 sider)
1.2: Hvordan måler vi økonomisk ulighed, og hvorfor stiger uligheden i det danske samfund?:
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=167
(1,5 sider)
1.3: Hvordan ser uligheden ud i de sociale klasser?:
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=166
(2,8 side)
1.4.2: Pierre Bourdieus teori – ulighed bør reduceres:
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221#c291
(3 sider)
1.5.1: Lønforskelle mellem mænd og kvinder:
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=220
(3,5 sider)
Andet mateiale:
Dokumentaren ”Ik’ så mange penge”:
https://www.dr.dk/drtv/se/ultra-aegte_-ik-saa-mange-penge-_-filmen_386404
(29 min.) (5,3 sider)
Kronik: Vi bliver ikke lige sunde af at gøre lige meget for alle”:
https://www.regioner.dk/services/nyheder/2024/januar/kronik-vi-bliver-ikke-lige-sunde-af-at-goere-lige-meget-for-alle/
(2,5 sider)
Alytinget ” Når vi beder kvinder om at arbejde mere, prøver vi at fikse kvinden i stedet for systemet”:
https://www.altinget.dk/artikel/naar-vi-beder-kvinder-om-at-arbejde-mere-proever-vi-at-fikse-kvinden-i-stedet-for-systemet
(2 sider)
Altinget: LA: Kvinder har færre topstillinger på grund af deres egne prioriteringer:
https://www.altinget.dk/arbejdsmarked/artikel/ligestillingsordfoerer-kvinder-har-faerre-topstillinger-paa-grund-af-deres-egne-prioriteringer
(1,6 sider)
Genstart: ”klassen forfølger dig”: Genstart | Klassen forfølger dig | DR LYD ( 27 min.) (4,9 sider)
Sider i alt: 37,1 sider
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.
Kernestoffet samf i KS:
-identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ ligestilling mellem kønnene
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶Begreber:
- Formel lighed
- Chancelighed
- Resultatlighed
- Relativ fattigdom
- Absolut fattigdom
- Økonomisk ulighed
o Disponibel indkomst
o Ginikoefficienten
- Social ulighed
Ideologierne
Liberalisme, herunder
- Menneskesyn
- Synet på statens rolle
- Synet på samfundet
- Centrale værdier for ideologien
- Liberalismens syn på ulighed
Konservatisme, herunder
- Menneskesyn
- Synet på statens rolle
- Synet på samfundet
- Centrale værdier for ideologien
- Liberalismens syn på ulighed
Socialisme, herunder
- Menneskesyn
- Synet på statens rolle
- Synet på samfundet
- Centrale værdier for ideologien
- Liberalismens syn på ulighed
Velfærdsmodeller
- Den universelle
- Den korporative
- Den residuale
Velfærdsstatens udfordringer
- Demografisk udvikling
- Faldene arbejdsudbud
- Stigende udgifter til forsvar og klima
- Stigende invidualisering- og forventningspres
Socialklasser
- Overklasse
- Højere middelklasse
- Middelklasse
- Arbejderklassen
- Uden for arbejdsmarkedet
Social mobilitet
Social arv
Normer
Metode:
- Kvalitativ
- Kvantitativ
Bourdieus teori:
- Habitus
- Felt
- Økonomisk kapital
- Kulturel kapital
- Social kapital
Ligestilling
- Strukturperspektiv
- Aktørperspektiv
- Ressourcebeholdere
- (HUSK øvrige begreber fra forløbet kan også bruge i forståelsen af ligestillingsdebatten)
Indhold
Kernestof:
1.1: Hvad er ulighed? | VORES SAMFUND
1.1.1: Formel lighed, chancelighed og resultatlighed | VORES SAMFUND
1. modul Gruppe arbejde 1p.docx
Den 2. dimension - Kristian Leth hos en shaman
Religiøse overgangsritualer
1.6: Hvordan ser de politiske ideologier på spørgsmålet om ulighed? | VORES SAMFUND
1.6.1: Liberalismen | VORES SAMFUND
2. modul arbejdsspørgsmål ideologier og liberalisme.docx
Historieselskabet og DR, Et sted, to verdener. Fabrikken 1910
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=032212212130
Spørgsmål til 1. Mosebog kapitel 1-3.docx
Jødedom kompendie.pdf
Skabelsen
Morgan Freeman om skabelsen
Ik' så mange penge (dokumentar)
1p ks-sa (uge 5) 1.pptx
Kære 1p. I dag har jeg fornøjelsen af at stå for undervisningen i ks-samfundsfag. Vi lægger ud med en repetition af grundlæggende viden om lighedsbegreber, hvorefter vi ser - og arbejder med - en dokumentar om ulighed og fattigdom i Danmark. Vel mødt
1.1: Hvad er ulighed?
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Spørgsmål
Gruppeopgave (politiske ideologier).docx
1p ks-sa (uge 5) 2.pptx
I dagens modul skal vi primært arbejde med de politiske ideologier. Først liberalismen, siden konservatisme og socialisme. Varm op til modulet ved at se den video, som er at finde via nedenstående link. Den hedder "Ulighed og velfærd: Politiske ideol
1.6: Hvordan ser de politiske ideologier på spørgsmålet om ulighed?
5. modul Gruppeopgave (politiske partier).docx
5. Modul 1p ks-sa (uge 6)Lectio.pptx
Adriansen m.fl. Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration
Ibog. Systime. 2019 https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=55
Velfærdsstatens rødder | Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration
Madsen m.fl. KS-Bogen -
Red. Henriksen, Per
Maria Madsen
Anna Amby Frejbæk
Hanne Friis Johnsen
Brian Egede-Pedersen
Mikkel Pedersen
Karen Mølbæk
Marie-Louise Ebert Lauritsen
Systime 2020
https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=55
Historie: Velfærdssstaten i Danmark | KS-BOGEN
Dokumentar, Der skal ydes før der kan nydes, 1849-1880
DRKultur 2015. Del 2 af serien "ludere, lommetyve og lirekassemænd."
Emil fra Lønneberg, Julegildet på Kathult
1972 AB svenskfilmindustri.
sendt DR Ramasjang, 22.dec. 2022.
Afsnit
Mellemkrigstiden – et socialpolitisk nybrud | Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration
Jøder, kristne og muslimer
Den Barmhjertige samaritaner.docx
Den barmhjertige samaritaner
1.7.1: De tre forskellige velfærdsmodeller | VORES SAMFUND
Alle der ikke var der til modulet i mandags skal gå ind på mandagens modul og se powerpoint. Vigtigt at i nu forstår de grundlæggende elementer i alle de tre klassiske ideologier. Liberalisme, konservatisme og socialisme
Vi bliver ikke lige sunde af at gøre lige meget for alle
1.9: Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat over for? | VORES SAMFUND
7. Modul spørgsmål til kronikken.docx
Indefra med Anders Agger - Fixerum drevet af Kirkens Korshær
Fortællerhjørnet: Den barmhjertige samaritaner
1.2: Hvordan måler vi økonomisk ulighed, og hvorfor stiger uligheden i det danske samfund? | VORES SAMFUND
1.2.1: Økonomisk ulighed | VORES SAMFUND
1.2.2: Stigende ulighed | VORES SAMFUND
8. Hvad skal jeg arbejdet med i modulet 21. februar.docx
DRTV - Historien om de fattige: 1870-1920
Fra fattigvæsen til kontanthjælp 1870 til 1920.docx
DRTV - Historien om Danmark: Det svære demokrati
Kanslergadeforliget - 1933 - Indhold og betydning - Lex
Efterkrigstidens sociale velfærdsstat | Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration
1.3: Hvordan ser uligheden ud i de sociale klasser? | VORES SAMFUND
1.3.2: Social mobilitet og social arv | VORES SAMFUND
Uligheden er rekordhøj: Regeringens politik får udvikling til at fortsætte, siger professorer
9. modul Social klasser.docx
9. Modul 1p ks-sa (uge 10) ulighedLectio.pptx
Kultur- og samfundsfagsbogen 102-110(1).pdf
Filantropi og diakoni.docx
De usynlige hjemløse 1
1.4.2: Pierre Bourdieus teori – ulighed bør reduceres | VORES SAMFUND
Bourdieus begreber.docx
min side i OneNote, som I skal lave hos jer selv
Fra fattigvæsen til kontanthjælp 1920.docx
DRTV - Historien om de fattige: 1920-1950
Synopsiskompendium 1.p ks.pdf
Det gode samfund.docx
Når vi beder kvinder om at arbejde mere, prøver vi at fikse kvinden i stedet for systemet - Altinget | Nyheder, analyser og debat om dansk politik
LA: Kvinder har færre topstillinger på grund af deres egne prioriteringer : Arbejdsmarked - Altinget | Nyheder, analyser og debat om dansk politik
Ligestilling arbejde artikler.docx
11. Modul 1p ks-sa (uge 12) ligestilling.pptx
5 skarpe om Jesus
Kristendom-kompendie.doc
Helbredelse og bespisning.docx
1.5.1: Lønforskelle mellem mænd og kvinder | VORES SAMFUND
1.5.2: Ulighed i levevilkår mellem mænd og kvinder | VORES SAMFUND
1.5.3: Ligestillingsdebatten | VORES SAMFUND
1.3.1: Ressourcebeholderne | VORES SAMFUND
VIRTUELT MODUL
Bjergprædikenen.doc
Understanding the Sermon on the Mount
The Passion of The Christ (dvd)
Hvad er de fire evangelier?
Begreber tværfagligt forløb 1 Det gode samfund.docx
Genstart | Klassen forfølger dig | DR LYD
2. Modul 1p KS lec.pptx
3. modul 1p ks-sa (uge 5) 1 lec.pptx
4. Modul 1p ks-sa (uge 5) 2 lec.pptx
6. Modul 1p ks-sa (uge 6) velfærdsmodeller lec.pptx
7. Modul 1p ks-sa (uge 8) velfærdsstatens udfordringer lec.pptx
10. Modul 1p ks-sa (uge 10) lec.pptx
11. Modul 1p ks-sa (uge 12) ligestilling lec.pptx
12. Modul 1p ks-sa (uge 12) ligestilling lec.pptx
13. Modul 1p KS uge 13 OPSAMLING lec.pptx
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 51
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
1. tværfaglige forløb Det gode samfund
Tværfagligt forløb
I forløbet arbejdede vi i historie særligt med velfærdsstatens begyndelse og udvikling.
Vi så særligt på forholdene før velfærdsstatens udvikling, samt på de konsekvenser de socialpolitiske reformer havde for samfundet. Særligt kiggede vi på kanslergadeforlig og folkepensionen 1956. Endvidere så vi på velfærdsstatens
Vi arbejdede bl.a. med kilder som:
Jakob Knudsen: Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden (1908)
Uddrag af K.K. Steinckes Sociallovgivning 1933.
”Uddrag af Folkepensionen 1956”, fra
danmarkshistorien.dk
, 15. oktober 2012
FIlm og dokumentarer
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten samt lidt af "det svære demokrati"
Ludere, lommetyve og Lirekassemænd, Der skal ydes før der kan nydes, 1849-1880
Emil fra Lønneberg, Julegildet på Kathult
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til 1. Mosebog kapitel 1-3.docx
Jødedom kompendie.pdf
Skabelsen
Morgan Freeman om skabelsen
Ik' så mange penge (dokumentar)
1p ks-sa (uge 5) 1.pptx
Kære 1p. I dag har jeg fornøjelsen af at stå for undervisningen i ks-samfundsfag. Vi lægger ud med en repetition af grundlæggende viden om lighedsbegreber, hvorefter vi ser - og arbejder med - en dokumentar om ulighed og fattigdom i Danmark. Vel mødt
1.1: Hvad er ulighed?
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Spørgsmål
Gruppeopgave (politiske ideologier).docx
1p ks-sa (uge 5) 2.pptx
I dagens modul skal vi primært arbejde med de politiske ideologier. Først liberalismen, siden konservatisme og socialisme. Varm op til modulet ved at se den video, som er at finde via nedenstående link. Den hedder "Ulighed og velfærd: Politiske ideol
1.6: Hvordan ser de politiske ideologier på spørgsmålet om ulighed?
5. modul Gruppeopgave (politiske partier).docx
5. Modul 1p ks-sa (uge 6)Lectio.pptx
Adriansen m.fl. Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration
Ibog. Systime. 2019 https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=55
Velfærdsstatens rødder | Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration
Madsen m.fl. KS-Bogen -
Red. Henriksen, Per
Maria Madsen
Anna Amby Frejbæk
Hanne Friis Johnsen
Brian Egede-Pedersen
Mikkel Pedersen
Karen Mølbæk
Marie-Louise Ebert Lauritsen
Systime 2020
https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=55
Historie: Velfærdssstaten i Danmark | KS-BOGEN
Dokumentar, Der skal ydes før der kan nydes, 1849-1880
DRKultur 2015. Del 2 af serien "ludere, lommetyve og lirekassemænd."
Emil fra Lønneberg, Julegildet på Kathult
1972 AB svenskfilmindustri.
sendt DR Ramasjang, 22.dec. 2022.
Afsnit
Mellemkrigstiden – et socialpolitisk nybrud | Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration
Jøder, kristne og muslimer
Den Barmhjertige samaritaner.docx
Den barmhjertige samaritaner
1.7.1: De tre forskellige velfærdsmodeller | VORES SAMFUND
Alle der ikke var der til modulet i mandags skal gå ind på mandagens modul og se powerpoint. Vigtigt at i nu forstår de grundlæggende elementer i alle de tre klassiske ideologier. Liberalisme, konservatisme og socialisme
Vi bliver ikke lige sunde af at gøre lige meget for alle
1.9: Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat over for? | VORES SAMFUND
7. Modul spørgsmål til kronikken.docx
Indefra med Anders Agger - Fixerum drevet af Kirkens Korshær
Fortællerhjørnet: Den barmhjertige samaritaner
1.2: Hvordan måler vi økonomisk ulighed, og hvorfor stiger uligheden i det danske samfund? | VORES SAMFUND
1.2.1: Økonomisk ulighed | VORES SAMFUND
1.2.2: Stigende ulighed | VORES SAMFUND
8. Hvad skal jeg arbejdet med i modulet 21. februar.docx
DRTV - Historien om de fattige: 1870-1920
Fra fattigvæsen til kontanthjælp 1870 til 1920.docx
DRTV - Historien om Danmark: Det svære demokrati
Kanslergadeforliget - 1933 - Indhold og betydning - Lex
Efterkrigstidens sociale velfærdsstat | Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration
1.3: Hvordan ser uligheden ud i de sociale klasser? | VORES SAMFUND
1.3.2: Social mobilitet og social arv | VORES SAMFUND
Uligheden er rekordhøj: Regeringens politik får udvikling til at fortsætte, siger professorer
9. modul Social klasser.docx
9. Modul 1p ks-sa (uge 10) ulighedLectio.pptx
Kultur- og samfundsfagsbogen 102-110(1).pdf
Filantropi og diakoni.docx
De usynlige hjemløse 1
1.4.2: Pierre Bourdieus teori – ulighed bør reduceres | VORES SAMFUND
Bourdieus begreber.docx
min side i OneNote, som I skal lave hos jer selv
Fra fattigvæsen til kontanthjælp 1920.docx
DRTV - Historien om de fattige: 1920-1950
Synopsiskompendium 1.p ks.pdf
Det gode samfund.docx
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Det gode samfund - religion
Indhold
Kernestof:
Jødedom kompendie.pdf
Spørgsmål til 1. Mosebog kapitel 1-3.docx
Jøder, kristne og muslimer
Den Barmhjertige samaritaner.docx
Den barmhjertige samaritaner
Indefra med Anders Agger - Fixerum drevet af Kirkens Korshær
Fortællerhjørnet: Den barmhjertige samaritaner
DRTV - Historien om de fattige: 1870-1920
Fra fattigvæsen til kontanthjælp 1870 til 1920.docx
Kultur- og samfundsfagsbogen 102-110(1).pdf
Filantropi og diakoni.docx
De usynlige hjemløse 1
Fra fattigvæsen til kontanthjælp 1920.docx
DRTV - Historien om de fattige: 1920-1950
Synopsiskompendium 1.p ks.pdf
Det gode samfund.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
3. særfaglige forløb
Indhold
Kernestof:
Synopsiskompendium 1.p ks.pdf
Når vi beder kvinder om at arbejde mere, prøver vi at fikse kvinden i stedet for systemet - Altinget | Nyheder, analyser og debat om dansk politik
LA: Kvinder har færre topstillinger på grund af deres egne prioriteringer : Arbejdsmarked - Altinget | Nyheder, analyser og debat om dansk politik
Ligestilling arbejde artikler.docx
11. Modul 1p ks-sa (uge 12) ligestilling.pptx
5 skarpe om Jesus
Kristendom-kompendie.doc
Helbredelse og bespisning.docx
1.5.1: Lønforskelle mellem mænd og kvinder | VORES SAMFUND
1.5.2: Ulighed i levevilkår mellem mænd og kvinder | VORES SAMFUND
1.5.3: Ligestillingsdebatten | VORES SAMFUND
1.3.1: Ressourcebeholderne | VORES SAMFUND
VIRTUELT MODUL
Bjergprædikenen.doc
Det gode samfund.docx
Understanding the Sermon on the Mount
The Passion of The Christ (dvd)
Hvad er de fire evangelier?
Begreber tværfagligt forløb 1 Det gode samfund.docx
Genstart | Klassen forfølger dig | DR LYD
2. Modul 1p KS lec.pptx
3. modul 1p ks-sa (uge 5) 1 lec.pptx
4. Modul 1p ks-sa (uge 5) 2 lec.pptx
5. Modul 1p ks-sa (uge 6)Lectio.pptx
6. Modul 1p ks-sa (uge 6) velfærdsmodeller lec.pptx
7. Modul 1p ks-sa (uge 8) velfærdsstatens udfordringer lec.pptx
9. Modul 1p ks-sa (uge 10) ulighedLectio.pptx
10. Modul 1p ks-sa (uge 10) lec.pptx
11. Modul 1p ks-sa (uge 12) ligestilling lec.pptx
12. Modul 1p ks-sa (uge 12) ligestilling lec.pptx
13. Modul 1p KS uge 13 OPSAMLING lec.pptx
Frederiksen, Peter, Det tredie rige, Fællesskab og forbrydelse; sider: 31-32, 63-79, 185-187
Systime Anden udgave. 2016
Billedkilder fra perioden:
1. p Virtuelt modul 31. marts 2025.docx
Dommedag og korsfæstelse.docx
Pinsen.docx
2. Økonomi.pptx
4.4.1: Det økonomiske kredsløb | VORES SAMFUND
4.1: Hvad handler økonomi om? | VORES SAMFUND
Det civile samfund | LUK SAMFUNDET OP!
Staten | LUK SAMFUNDET OP!
8.2 Danskernes forskellige veje til behovsopfyldelse | LUK SAMFUNDET OP!
Markedet | LUK SAMFUNDET OP!
3. modul Efterspørgsel.docx
Hvad er antisemitisme?
Vi samler kort op på organismetanken og eugenik og racehygiejne.
Økonomiske mål
4. modul gruppearbejde 1.docx
Kort præsentation af punkter under kunst og propaganda.
Alle skal have øvet deres fremlæggelser og skrevet talepapir
5. modul Hvordan går det med Dansk økonomi lige nu.docx
Acts 22 | The Road to Damascus: Saul Takes His Journey | The Bible
Paulus´missionsrejser (1).docx
Kristendommen kort fortalt.docx
Nadver i folkekirken
DRTV - Den 2. dimension - Nadveren
Ritualanalyse.docx
Luther (film)
De store kristne kirkesamfund.doc
Sørensen, Jakob og Olesen, Niels Wium. Anden verdenskrig
Systime A/S. 2023.https://andenverdenskrig.systime.dk/
Bog
Kilder til kapitel 5 | Anden Verdenskrig Kilde 17, Jødisk overlevende fortæller om kremeringen af lig
Berlau , Solvej , Thuge Stine, Vejen til folkedrab
Forlaget Columbus. Første udgivelsesår 2023.
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=55
→ Døden i lejrene | VEJEN TIL FOLKEDRAB Kilde 31: “Man mister evnen til at føle”
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165#c507
To verdener
Hvad er social kontrol i religiøse miljøer?
4.4.2. Samfundsøkonomiens temperatur | VORES SAMFUND
I dag har vi brugt jordens ressourcer for i år: Her er landene med det største overforbrug
4.4.5: Økonomisk politik | VORES SAMFUND
6. modul Skema til politisk økonomi.docx
4.4.4: Økonomien bevæger sig op og ned | VORES SAMFUND
Konversion | Begrebsnøglen til religion – teori og metode
To Verdener (Niels Arden Oplev)
→ Gerningsmænd | VEJEN TIL FOLKEDRAB
Arendt, Hannah. Kilde 47: “Det ondes banalitet”Arendt Banal ondskab
Konvertitberetning
Religiøse fællesskaber | Begrebsnøglen til religion – teori og metode
Begrebsliste økonomi.docx
3. Økonomi.pptx
4. Økonomi.pptx
5. Økonomi.pptx
7. Økonomi.pptx
8. Økonomi - økonomiske politikker.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kristendom
Indhold
Kernestof:
5 skarpe om Jesus
Kristendom-kompendie.doc
Helbredelse og bespisning.docx
1.5.1: Lønforskelle mellem mænd og kvinder | VORES SAMFUND
1.5.2: Ulighed i levevilkår mellem mænd og kvinder | VORES SAMFUND
1.5.3: Ligestillingsdebatten | VORES SAMFUND
1.3.1: Ressourcebeholderne | VORES SAMFUND
VIRTUELT MODUL
Bjergprædikenen.doc
Det gode samfund.docx
Understanding the Sermon on the Mount
The Passion of The Christ (dvd)
Hvad er de fire evangelier?
Begreber tværfagligt forløb 1 Det gode samfund.docx
Genstart | Klassen forfølger dig | DR LYD
2. Modul 1p KS lec.pptx
3. modul 1p ks-sa (uge 5) 1 lec.pptx
4. Modul 1p ks-sa (uge 5) 2 lec.pptx
5. Modul 1p ks-sa (uge 6)Lectio.pptx
6. Modul 1p ks-sa (uge 6) velfærdsmodeller lec.pptx
7. Modul 1p ks-sa (uge 8) velfærdsstatens udfordringer lec.pptx
9. Modul 1p ks-sa (uge 10) ulighedLectio.pptx
10. Modul 1p ks-sa (uge 10) lec.pptx
11. Modul 1p ks-sa (uge 12) ligestilling lec.pptx
12. Modul 1p ks-sa (uge 12) ligestilling lec.pptx
13. Modul 1p KS uge 13 OPSAMLING lec.pptx
Frederiksen, Peter, Det tredie rige, Fællesskab og forbrydelse; sider: 31-32, 63-79, 185-187
Systime Anden udgave. 2016
Billedkilder fra perioden:
1. p Virtuelt modul 31. marts 2025.docx
Dommedag og korsfæstelse.docx
Pinsen.docx
2. Økonomi.pptx
4.4.1: Det økonomiske kredsløb | VORES SAMFUND
4.1: Hvad handler økonomi om? | VORES SAMFUND
Det civile samfund | LUK SAMFUNDET OP!
Staten | LUK SAMFUNDET OP!
8.2 Danskernes forskellige veje til behovsopfyldelse | LUK SAMFUNDET OP!
Markedet | LUK SAMFUNDET OP!
3. modul Efterspørgsel.docx
Hvad er antisemitisme?
Vi samler kort op på organismetanken og eugenik og racehygiejne.
Økonomiske mål
4. modul gruppearbejde 1.docx
Kort præsentation af punkter under kunst og propaganda.
Alle skal have øvet deres fremlæggelser og skrevet talepapir
5. modul Hvordan går det med Dansk økonomi lige nu.docx
Acts 22 | The Road to Damascus: Saul Takes His Journey | The Bible
Paulus´missionsrejser (1).docx
Kristendommen kort fortalt.docx
Nadver i folkekirken
DRTV - Den 2. dimension - Nadveren
Ritualanalyse.docx
Luther (film)
De store kristne kirkesamfund.doc
Sørensen, Jakob og Olesen, Niels Wium. Anden verdenskrig
Systime A/S. 2023.https://andenverdenskrig.systime.dk/
Bog
Kilder til kapitel 5 | Anden Verdenskrig Kilde 17, Jødisk overlevende fortæller om kremeringen af lig
Berlau , Solvej , Thuge Stine, Vejen til folkedrab
Forlaget Columbus. Første udgivelsesår 2023.
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=55
→ Døden i lejrene | VEJEN TIL FOLKEDRAB Kilde 31: “Man mister evnen til at føle”
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165#c507
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Dansk økoomi, 1. særfagligt forløb samf
Økonomi 1p KS
I dette forløb har fokus været på en introduktion til grundbegreber indenfor økonomi. Vi har taget udgangspunkt i Danmark, og undersøgt hvordan Dansk økonomi har det lige nu med udgangspunkt i tal fra Danmarks statistik samt en kvalitativ artikel om forbrug af jordens ressourcer.
Materialer:
”Det gode samfund”:
4.4.1Det økonomike kredsløb:
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175
(3,5 sider)
4.1 Hvad handler økonomi om?:
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142
(2 sider)
4.4.2 Samfundsøkonomiens temperatur:
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=174
(5,5 sider)
4.4.4 Økonomien bevæger sig op og ned:
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172#c510
(2 sider)
4.4.5 Økonomisk politik:
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=230
(4,3 sider)
”Luk samfundet op”
8.2 Danskernes forskellige veje til behovsopfyldelse:
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=186
(7 sider)
Andet mateiale:
-
https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi
tilgået april 2024. (3 sider)
”Overshoot day” I dag har vi brugt jordens ressourcer for i år: Her er landene med det største overforbrug (tilgået april 2025) (3,5 sider)
Sider i alt: 30,3
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
-undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
Metode:
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
-formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
Kernestoffet samf i KS
̶̶ politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Centrale begreber:
Det økonomiske kredsløb:
- Offentlig sektor
- Husholdninger
- Finansiel sektor
- Virksomheder
- Udlandet
- Vare/tjenester
Økonomiske mål:
- Høj vækst
- Lav arbejdsløshed
- Lav inflation
- Balance på betalingsbalancen
- Balance på de offentlige budgetter
- Grøn og
Markedet
Civilsamfundet
Staten
Konjunkturer:
- Opgangskonjunktur
- Højkonjunktur
- Nedgangskonjunktur
- Lavkonjunktur
Finanspolitik
Strukturpolitik:
- Opkvalificeringsstrategi
- Stramningsstrategi
Indhold
Kernestof:
Frederiksen, Peter, Det tredie rige, Fællesskab og forbrydelse; sider: 31-32, 63-79, 185-187
Systime Anden udgave. 2016
Billedkilder fra perioden:
1. p Virtuelt modul 31. marts 2025.docx
Kristendom-kompendie.doc
Dommedag og korsfæstelse.docx
Pinsen.docx
2. Økonomi.pptx
4.4.1: Det økonomiske kredsløb | VORES SAMFUND
4.1: Hvad handler økonomi om? | VORES SAMFUND
Det civile samfund | LUK SAMFUNDET OP!
Staten | LUK SAMFUNDET OP!
8.2 Danskernes forskellige veje til behovsopfyldelse | LUK SAMFUNDET OP!
Markedet | LUK SAMFUNDET OP!
3. modul Efterspørgsel.docx
Hvad er antisemitisme?
Vi samler kort op på organismetanken og eugenik og racehygiejne.
Økonomiske mål
4. modul gruppearbejde 1.docx
Kort præsentation af punkter under kunst og propaganda.
Alle skal have øvet deres fremlæggelser og skrevet talepapir
5. modul Hvordan går det med Dansk økonomi lige nu.docx
Acts 22 | The Road to Damascus: Saul Takes His Journey | The Bible
Paulus´missionsrejser (1).docx
Kristendommen kort fortalt.docx
Nadver i folkekirken
DRTV - Den 2. dimension - Nadveren
Ritualanalyse.docx
Luther (film)
De store kristne kirkesamfund.doc
Sørensen, Jakob og Olesen, Niels Wium. Anden verdenskrig
Systime A/S. 2023.https://andenverdenskrig.systime.dk/
Bog
Kilder til kapitel 5 | Anden Verdenskrig Kilde 17, Jødisk overlevende fortæller om kremeringen af lig
Berlau , Solvej , Thuge Stine, Vejen til folkedrab
Forlaget Columbus. Første udgivelsesår 2023.
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=55
→ Døden i lejrene | VEJEN TIL FOLKEDRAB Kilde 31: “Man mister evnen til at føle”
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165#c507
To verdener
Hvad er social kontrol i religiøse miljøer?
4.4.2. Samfundsøkonomiens temperatur | VORES SAMFUND
I dag har vi brugt jordens ressourcer for i år: Her er landene med det største overforbrug
4.4.5: Økonomisk politik | VORES SAMFUND
6. modul Skema til politisk økonomi.docx
4.4.4: Økonomien bevæger sig op og ned | VORES SAMFUND
Konversion | Begrebsnøglen til religion – teori og metode
To Verdener (Niels Arden Oplev)
→ Gerningsmænd | VEJEN TIL FOLKEDRAB
Arendt, Hannah. Kilde 47: “Det ondes banalitet”Arendt Banal ondskab
Konvertitberetning
Religiøse fællesskaber | Begrebsnøglen til religion – teori og metode
Begrebsliste økonomi.docx
3. Økonomi.pptx
4. Økonomi.pptx
5. Økonomi.pptx
7. Økonomi.pptx
8. Økonomi - økonomiske politikker.pptx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Jehovas Vidner
Forløbet tager udgangspunkt i filmen "To Verdener" af Niels Arden Oplev.
Der arbejdes med begreberne
- Social kontrol
- Konversion (Rambos model)
- Minoritet og majoritet
- Beckfords model over tilhørsforhold
Indhold
Kernestof:
To verdener
Hvad er social kontrol i religiøse miljøer?
4.4.2. Samfundsøkonomiens temperatur | VORES SAMFUND
5. modul Hvordan går det med Dansk økonomi lige nu.docx
I dag har vi brugt jordens ressourcer for i år: Her er landene med det største overforbrug
4.4.5: Økonomisk politik | VORES SAMFUND
6. modul Skema til politisk økonomi.docx
4.4.4: Økonomien bevæger sig op og ned | VORES SAMFUND
Konversion | Begrebsnøglen til religion – teori og metode
To Verdener (Niels Arden Oplev)
Berlau , Solvej , Thuge Stine, Vejen til folkedrab
Forlaget Columbus. Første udgivelsesår 2023.
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=55
→ Gerningsmænd | VEJEN TIL FOLKEDRAB
Arendt, Hannah. Kilde 47: “Det ondes banalitet”Arendt Banal ondskab
Konvertitberetning
Religiøse fællesskaber | Begrebsnøglen til religion – teori og metode
Begrebsliste økonomi.docx
2. Økonomi.pptx
3. Økonomi.pptx
4. Økonomi.pptx
5. Økonomi.pptx
7. Økonomi.pptx
8. Økonomi - økonomiske politikker.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
islam
Indhold
Kernestof:
Demokrati og magt: Er demokratiet udfordret? | VORES SAMFUND
Islams historiske udvikling | Grundbogen til Religion C
Hvad tror muslimer på? | Grundbogen til Religion C
Lektie: to nedenstående links.
Obligatoriske ritualer | Grundbogen til Religion C
Allahs hus 2.P.pdf
Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi
Ritual | Grundbogen til Religion C
Sex gennem tiderne. Danmarkshistorien på vrangen
Afsnit
Sex gennem tiderne, Danmarkshistorien på vrangen
Dokumentar.
Historieselskabet Udgiver: DR2 Udgivelsesår: 2020 https://old.mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=0&page=1&pageSize=10&search=titel:%20Danmarkshistorien%20p%C3%A5%20vrangen%20-%20Sex%20gennem%20tiderne&orderby=title&SearchID=c9e77883-1226-4c2c-a552-b10bc259762e&index=1
Danmarkshistorien på vrangen. Sex gennem tiderne.
Fakta om islam | Grundbogen til Religion C
Sådan klarer Daniel og Asham fasten: Spiser midt om natten
side til 25/9
link til jeres OneNote
De to links er til samme podcast om køn, sex og ægteskab i 1700 tallet.
Historier fra Historien: Barnemordersken fra Østrup
3.1.1: Repræsentativt demokrati | VORES SAMFUND
2. modul ytringsfrihed arbejdsark.docx
3.1.2: Konkurrence- eller deltagelsesdemokrati | VORES SAMFUND
Det islamiske samfundssyn | Grundbogen til Religion C
Straffesystemet (Nizaam'al ukubaat) i Islam.pdf
Forstå koranen og profetens sædvane.pdf
Religionen i spil: Muslimer i Danmark | Grundbogen til Religion C
KS OneNote
Lejermål og barnemord.pdf
Rejsen mod oprøret - Sherin Khankan
Link til OneNote: KS OneNote
3. modul.pptx
Samfundsklasser.pdf
Sædelighedsfejden.pdf
Klassisk og moderne islam - jihad.pdf
De danske jihadister
Yusuf K. Ibish Krig - forurening og den Store Jihad.pdf
3.1.3: Medborgerskab | VORES SAMFUND
Konkurrence og deltagelsesdemokrati.docx
Medborgerskab.docx
TAGY_2024 ksp - K og S faggrup.-notesbogen
Den politiske scene.pdf
Ploug og Meyer.pdf
Berkeley professor explains gender theory | Judith Butler
Koranen om Jesus - Sura 19 16-39 og Sura 4 155-161 og 171.pdf
Lukasevangeliet kap. 1, v. 26-38.pdf
Koranen om bønnen.pdf
Nye tider i 1900-tallet.pdf
Antikkens store tænkere - Konfutse
"Foruroligende udvikling": Demokratiet er på tilbagetog i hele verden
4. modul Foruroligende udvikling.docx
Når Gud bliver nationalist - s. 12 og 15-18.pdf
Medbring noget tøj, I gerne vil give til genbrug.
1.3.3 Seksualundervisning i skolerne | Flere sider af køn 1.3.3 Seksualundervisning i skolerne | Flere sider af køn
Mortensen, Hanne m.fl. Flere sider af køn
Ibog Frydenlund. Første udgivelsesår 2023.
https://fleresiderafkoen.ibog.frydenlund.dk/?id=1
Chakravarty og Mortensen, De danske kvinders historie
Ibog Systime 2021.
Flere kvinder på arbejdsmarkedet | De danske kvinders historie
2.5: Truslen fra AfD | TYSKERNE OG NAZISMEN
Ritualer i folkereligion | Religionsportalen
Kvinfo.dk kilde 212. Søsterrock, Øjenbrynene. 1977
Kilde 1: Hvordan rødstrømperne blev rødstrømper | De danske kvinders historie
Kilde 2: Plakat: Kvindernes Internationale Kampdag, 1981 | De danske kvinders historie
Materialer:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Er demokratiet udfordret?
Forløbsbeskrivelse Er demokratiet udfordret 2p KS samf
I dette forløb har fokus været på hvorvidt demokratiet er udfordret eller ej. Vi har primært beskæftigede os med Danmark, dog også med et generelt blik på demokratiets tilstand i verden herunder også Tyskland. Vi har kigget på demokrati som styreform herunder både deskriptive og normative demokratiopfattelser, frihedsrettigheder samt alternativet til demokrati – autokrati.
Materialer
Materialer:
Bogen ”Vores samfund” for specifikation se modulerne.
Bogen ”Tyskerne og Nazismen” for specifikation se modulerne.
Andet mateiale:
Artiklen ”Foruroligende udvikling: demokratiet på tilbagetog i hele verden”: Forudroligende udvikling. 2 sider.
Filmen ”de andres liv”. 137 min.
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger,
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
Kernestoffet samf i KS:
̶ sociale og kulturelle forskelle
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund,
̶ politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
̶Begreber:
- Demokrati
- Autokrati
- Repræsentativt demokrati
- Direkte demokrati
- Deltagelses demokrati
- Konkurrence demokrati
- Medborger
- Modborger
- Frihedsrettighederne
- Retsstatsprincippet
- Frie og lige valg
- Indikatorer for demokrati (valgdeltagelse, tillid til politikerne, mulighed for at komme til orde for almindelige mennesker, politisk deltagelse gennem diverse aktiviteter)
- Demokratiet i Tyskland (AFD, national-konservativisme)
- Kvalitativ og kvantitativ
- Lovgivningsprocessen i Danmark
Indhold
Kernestof:
Demokrati og magt: Er demokratiet udfordret? | VORES SAMFUND
Islams historiske udvikling | Grundbogen til Religion C
Hvad tror muslimer på? | Grundbogen til Religion C
Lektie: to nedenstående links.
Obligatoriske ritualer | Grundbogen til Religion C
Allahs hus 2.P.pdf
Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi
Ritual | Grundbogen til Religion C
Sex gennem tiderne. Danmarkshistorien på vrangen
Afsnit
Sex gennem tiderne, Danmarkshistorien på vrangen
Dokumentar.
Historieselskabet Udgiver: DR2 Udgivelsesår: 2020 https://old.mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=0&page=1&pageSize=10&search=titel:%20Danmarkshistorien%20p%C3%A5%20vrangen%20-%20Sex%20gennem%20tiderne&orderby=title&SearchID=c9e77883-1226-4c2c-a552-b10bc259762e&index=1
Danmarkshistorien på vrangen. Sex gennem tiderne.
Fakta om islam | Grundbogen til Religion C
Sådan klarer Daniel og Asham fasten: Spiser midt om natten
side til 25/9
link til jeres OneNote
De to links er til samme podcast om køn, sex og ægteskab i 1700 tallet.
Historier fra Historien: Barnemordersken fra Østrup
3.1.1: Repræsentativt demokrati | VORES SAMFUND
2. modul ytringsfrihed arbejdsark.docx
3.1.2: Konkurrence- eller deltagelsesdemokrati | VORES SAMFUND
Det islamiske samfundssyn | Grundbogen til Religion C
Straffesystemet (Nizaam'al ukubaat) i Islam.pdf
Forstå koranen og profetens sædvane.pdf
Religionen i spil: Muslimer i Danmark | Grundbogen til Religion C
KS OneNote
Lejermål og barnemord.pdf
Rejsen mod oprøret - Sherin Khankan
Link til OneNote: KS OneNote
3. modul.pptx
Samfundsklasser.pdf
Sædelighedsfejden.pdf
Klassisk og moderne islam - jihad.pdf
De danske jihadister
Yusuf K. Ibish Krig - forurening og den Store Jihad.pdf
3.1.3: Medborgerskab | VORES SAMFUND
Konkurrence og deltagelsesdemokrati.docx
Medborgerskab.docx
TAGY_2024 ksp - K og S faggrup.-notesbogen
Den politiske scene.pdf
Ploug og Meyer.pdf
Berkeley professor explains gender theory | Judith Butler
Koranen om Jesus - Sura 19 16-39 og Sura 4 155-161 og 171.pdf
Lukasevangeliet kap. 1, v. 26-38.pdf
Koranen om bønnen.pdf
Nye tider i 1900-tallet.pdf
Antikkens store tænkere - Konfutse
"Foruroligende udvikling": Demokratiet er på tilbagetog i hele verden
4. modul Foruroligende udvikling.docx
Når Gud bliver nationalist - s. 12 og 15-18.pdf
Medbring noget tøj, I gerne vil give til genbrug.
1.3.3 Seksualundervisning i skolerne | Flere sider af køn 1.3.3 Seksualundervisning i skolerne | Flere sider af køn
Mortensen, Hanne m.fl. Flere sider af køn
Ibog Frydenlund. Første udgivelsesår 2023.
https://fleresiderafkoen.ibog.frydenlund.dk/?id=1
Chakravarty og Mortensen, De danske kvinders historie
Ibog Systime 2021.
Flere kvinder på arbejdsmarkedet | De danske kvinders historie
2.5: Truslen fra AfD | TYSKERNE OG NAZISMEN
Ritualer i folkereligion | Religionsportalen
Kvinfo.dk kilde 212. Søsterrock, Øjenbrynene. 1977
Kilde 1: Hvordan rødstrømperne blev rødstrømper | De danske kvinders historie
Kilde 2: Plakat: Kvindernes Internationale Kampdag, 1981 | De danske kvinders historie
Materialer:
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Kina - konfucianisme, maoisme og civilreligion
Forløb hvor vi undersøger Kinas historie, religion og kultur.
Forløbets historiske fokus er primært på Mao Zedongs formands-tid og overgangen til Deng Xiaopings styre. (dvs. 1949-1989)
I forløbet tager vi udgangspunkt i et kort blik på den lange historie og den konfuzianske filosofis opståen og indvirkning på det kinesiske samfund i det 20. århundrede. Vi kigger kort på Webers og Huntingtons ideer om civilisation og stat. Herefter behandler vi Kinas fortolkning af kommunismen i praksis med dyk ned i 5 års planer, det store spring fremad, kulturrevolutionen, Deng Xiaopings økonomiske reformer og oprøret på den himmelske freds plads.
Vi ser kort på den moderne kinesiske stats behandling af befolkning og propaganda.
Religion arbejdede bl.a. med Maoisme som civilreligion. Dette gjorde vi ved hjælp af Ninian Smarts teorier om civilreligion.
Desuden arbejdede vi en del på ideologierne, med hovedfokus på kommunisme.
I forløbet arbejdede vi bl.a. følgende kilder
Forskellige eksempler på propagandaplakater for bla. det store spring fremad og kulturrevolutionen.
Om spurvejagten i Det store spring Fremad,
https://www.his2rie.dk/kildetekster/det-moderne-kina/kildetekst-34/
Maos direktiv vedrørende spørgsmålet om "Rød og Ekspert" fra den 31. januar 1958
Jung Chang: Oplevelser under Kulturrevolutionen, 1991
Indhold
Kernestof:
Chakravarty og Mortensen, De danske kvinders historie
Ibog Systime 2021.
En ny kropslighed? | De danske kvinders historie
Tessa – Raptekst: Ben (2019)
Michael Schøt - Ulykkeligt Vidende (2017) - Fuldt Show
Dokument til den gruppe som arbejder selvstændigt.docx
1. Hvorfor beskæftige sig med Kina? | Kina – en ny supermagt?
1.2 Det økonomiske kredsløb | Kina – en ny supermagt?
Artikle arbejd selv.docx
Ritualer i folkereligion | Religionsportalen
Kongfuzianisme | Religionsportalen
Shang Di – Lex
Ritual | Grundbogen til Religion C
TAGY_2024 ksp - K og S faggrup.-notesbogen
Se de sidste par minutter af dokumentaren 'Arven efter Kina' færdig - den er lånt til jer på MitCFU, og vi er nået til 45:37 :) CFU-login
skriv spørgsmål her
Nielsen, Bech og Holmgaard. Kina - temaer i moderne kinesisk historie
Ibog. Systime A/S. Første udgivelsesår 2022.
https://kinatemaerimodernekinesiskhistorie.systime.dk/?id=1
Den anden krig mod Japan 1937-1945 | TEXT
Arven efter Kina, DR2 dokumentar
DR2 2012.
Finnigan, Jonathan. ved selskabet Mercuria.
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031201241755
Tyran: Mao | 3:6 - Mao | Lyt som podcast | DR LYD
Maoisme | Religionsportalen
Konfucianismen - en erstatning for den kommunistiske ideologi i Kina? | Kultur og samfund
Ritualernes betydning i konfucianismen | Kultur og samfund
Kultur og samfund - Grundbog Faggruppe HF - s. 186-189.pdf
Kildekritik 1.pdf
Login på mitcfu.dk
Revolutionen er ikke et teselskab. Dokumentar om kulturrevolutionen
Mao - Et kinesisk eventyr. (3) DR2 01-07-2007
Revolutionen er ikke et teselskab
Kildekritik - Plakater fra Kulturrevolutionen.docx
Plakater.docx
Kildekritik.pdf
2.1 En slags demokrati? | Kina – en ny supermagt?
2. Modul, dem der arbejder SELV.docx
2. modul dem der er i klassen.docx
3.1 Planøkonomi | Kina – en ny supermagt?
3.2 Kapitalistisk markedsøkonomi | Kina – en ny supermagt?
Opgaver til kapitel 3 | Kina – en ny supermagt?
3. modul A'ernes spørgsmål.docx
3. modul B'ernes spørgsmål.docx
3.3 Hvordan fungerer Kinas stats-styrede kapitalisme? | Kina – en ny supermagt?
Afsnit
Nedergaard, Peter. Kina. Politik, økonomi og samfund.
IBog. Systime. 2020
https://kina.systime.dk/?id=c123
3.7 Rød eller ekspert? | Kina - politik, økonomi og samfund
HUSK LIGE ØREBØFFER!
4.1 Deng Xiaoping – anden generation iværksætter økonomiske reformer: 1978-1992
Bejing 1989. Mette Holms beretning om studenteroprøret
Oplæsning 4.1 Deng Xiaoping - anden generation iværksætter økonomiske reformer 1978-1992 .m4a
4. modul dem der arbejder selv.docx
4. Modul artikel.docx
KS eksamen.pptx
Eksamenstekster religion-KS Tårnby Gymnasium og HF -22 - 2.P.pdf
Kina - kultur, religion og politik - Bilagsmateriale 2025.pdf
Remick et. al, Kultur og samfund. En materialesamling til kultur- og samfundsfagsgruppen på HF.; sider: 214-215, 219-220
Systime 2011. s. 214-215.
Plakater: Kulturrevolutionen 1966 og 1967. (se kompendie)
Information.dk 17/3 2018, Tiden, hvor Kina kunne påvirkes i en mere demokratisk retning, er slut
1. Kina lec.pptx
2. Kina lec.pptx
3. Kina lec.pptx
4. Kina lec.pptx
3.3.5: Tredeling af magten | VORES SAMFUND
7. Modul, dem, der arbejder selv.docx
1.6.1: Liberalismen | VORES SAMFUND
1.6.2: Konservatismen | VORES SAMFUND
1.6.3: Socialismen | VORES SAMFUND
1.6.4: Ideologier i forandring | VORES SAMFUND
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Kina
Indhold
Kernestof:
Dokument til den gruppe som arbejder selvstændigt.docx
1. Hvorfor beskæftige sig med Kina? | Kina – en ny supermagt?
1.2 Det økonomiske kredsløb | Kina – en ny supermagt?
Artikle arbejd selv.docx
Ritualer i folkereligion | Religionsportalen
Kongfuzianisme | Religionsportalen
Shang Di – Lex
Ritual | Grundbogen til Religion C
TAGY_2024 ksp - K og S faggrup.-notesbogen
Se de sidste par minutter af dokumentaren 'Arven efter Kina' færdig - den er lånt til jer på MitCFU, og vi er nået til 45:37 :) CFU-login
skriv spørgsmål her
Nielsen, Bech og Holmgaard. Kina - temaer i moderne kinesisk historie
Ibog. Systime A/S. Første udgivelsesår 2022.
https://kinatemaerimodernekinesiskhistorie.systime.dk/?id=1
Den anden krig mod Japan 1937-1945 | TEXT
Arven efter Kina, DR2 dokumentar
DR2 2012.
Finnigan, Jonathan. ved selskabet Mercuria.
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031201241755
Tyran: Mao | 3:6 - Mao | Lyt som podcast | DR LYD
Maoisme | Religionsportalen
Konfucianismen - en erstatning for den kommunistiske ideologi i Kina? | Kultur og samfund
Ritualernes betydning i konfucianismen | Kultur og samfund
Kultur og samfund - Grundbog Faggruppe HF - s. 186-189.pdf
Kildekritik 1.pdf
Login på mitcfu.dk
Revolutionen er ikke et teselskab. Dokumentar om kulturrevolutionen
Mao - Et kinesisk eventyr. (3) DR2 01-07-2007
Revolutionen er ikke et teselskab
Kildekritik - Plakater fra Kulturrevolutionen.docx
Plakater.docx
Kildekritik.pdf
2.1 En slags demokrati? | Kina – en ny supermagt?
2. Modul, dem der arbejder SELV.docx
2. modul dem der er i klassen.docx
3.1 Planøkonomi | Kina – en ny supermagt?
3.2 Kapitalistisk markedsøkonomi | Kina – en ny supermagt?
Opgaver til kapitel 3 | Kina – en ny supermagt?
3. modul A'ernes spørgsmål.docx
3. modul B'ernes spørgsmål.docx
3.3 Hvordan fungerer Kinas stats-styrede kapitalisme? | Kina – en ny supermagt?
Afsnit
Nedergaard, Peter. Kina. Politik, økonomi og samfund.
IBog. Systime. 2020
https://kina.systime.dk/?id=c123
3.7 Rød eller ekspert? | Kina - politik, økonomi og samfund
HUSK LIGE ØREBØFFER!
4.1 Deng Xiaoping – anden generation iværksætter økonomiske reformer: 1978-1992
Bejing 1989. Mette Holms beretning om studenteroprøret
Oplæsning 4.1 Deng Xiaoping - anden generation iværksætter økonomiske reformer 1978-1992 .m4a
4. modul dem der arbejder selv.docx
4. Modul artikel.docx
KS eksamen.pptx
Eksamenstekster religion-KS Tårnby Gymnasium og HF -22 - 2.P.pdf
Kina - kultur, religion og politik - Bilagsmateriale 2025.pdf
Remick et. al, Kultur og samfund. En materialesamling til kultur- og samfundsfagsgruppen på HF.; sider: 214-215, 219-220
Systime 2011. s. 214-215.
Plakater: Kulturrevolutionen 1966 og 1967. (se kompendie)
Information.dk 17/3 2018, Tiden, hvor Kina kunne påvirkes i en mere demokratisk retning, er slut
1. Kina lec.pptx
2. Kina lec.pptx
3. Kina lec.pptx
4. Kina lec.pptx
3.3.5: Tredeling af magten | VORES SAMFUND
7. Modul, dem, der arbejder selv.docx
1.6.1: Liberalismen | VORES SAMFUND
1.6.2: Konservatismen | VORES SAMFUND
1.6.3: Socialismen | VORES SAMFUND
1.6.4: Ideologier i forandring | VORES SAMFUND
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Prøve-synopse
25-11-2025
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65947510598", "T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65947510598", "H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65947510598" }