Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Alexander Wiklund, Asbjørn Theilade, Thomas Hjelm Olesen
Hold 2024 ks/q (1q ks, 1q ks-Hi, 1q ks-re, 1q ks-sa, 2q ks, 2q ks-Hi, 2q ks-re, 2q ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Historie
Titel 2 Vikinger og Historiebrug
Titel 3 KS forløb - Velfærd
Titel 4 Det gode samfund - velfærdsstaten (RELIGION 1:4)
Titel 5 Historie Opgave
Titel 6 Buddhisme (RELIGION 2:4)
Titel 7 Religion i det senmoderne (RELIGION 3:4)
Titel 8 Nazisme vs. Kommunisme
Titel 9 Islam (RELIGION 4:4)
Titel 10 Opsamlingsforløb
Titel 11 KS forløb: Kulturmøder og Islam
Titel 12 Forløb#8

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Historie

historiefaglige teorier og metoder, herunder:
- Kildekritik
- Tendens
- Afsender
- Modtager
- Troværdighed
- 1. hånds / 2. hånds kilde
- Samtidighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Vikinger og Historiebrug

Faglige og kernestof mål:
- Centrale udviklingslinjer i Danmarks historie
- Samspillet mellem fortid og nutid
- metodekritisk analyse af kilder
- Historiebrug
- Stats og nationsdannelse

Viden om:
- Begrænsningerne for vores viden om Vikingerne
- Hvilke kilder vi har viden om Vikinger fra
- Oprindelsen af navne som Danmark og Viking
- Hvordan vikingerne levede
- Deres levevilkår
- Hvor de rejste hen
- Hovedpointerne i deres religion
- Overgang fra Nordisk mytologi til Kristendommen
- Brugen af Vikinger fra 1800-tallet, og hvorfor
- Nationalismen

Arbejde med følgende kilder:
- Poppos Jernbyrd
- Ibn Fadlands beretning
- DRs serie om Vikingetiden
- Første afsnit af "Vikings" serien
- "Anders And og Den Gyldne Hjelm"
- Uddrag af Th. Knudsen "Vikingemennesket, En beretning om Viljens stordåd"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 KS forløb - Velfærd

Kernestof og faglige mål:
- Dansk historie og identitet
-  anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,  samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og  viden fra fagenes kernestof
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen

Viden om:
- Velfærdsstatens start og udvikling i 1900-tallet
- Kanslergadeforliget
- Oliekrisen og dens påvirkning af Danmarks velfærdsstat
- Konkurrence staten
- Skønsprincip vs. Retsprincip
- Fattighjælpens konsekvenser i 1800-tallet

Arbejde med kilder:
- Knudsen: "Det offentlige fattigvæsen præmiere æreslæshed"
- Hansen: "Livet som arbejdsløs i 1930'erne"
- Møller: "Velfærdsstaten sløver modstandskraften"
- Andersen: "Den aktive velfærdsstat"

Samfundsfag:

Kernestof og faglige mål:

- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Viden om:

- De tre velfærdsmodeller (Universelle, residuale og selektive)
- Politiske ideologier og holdninger til ulighed
- Den offentlige sektor i Danmark
- Den danske velfærdsstats udfordringer
- Forskellige politiske ideologier/partiers løsninger på velfærdsstatens udfordringer
- Konkurrencestaten
- Finans- og pengepolitik
- Økonomiske mål
- Det økonomiske kredsløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Det gode samfund - velfærdsstaten (RELIGION 1:4)

Fælles fagligt forløb: Historie, samfundsfag og religion.
Udarbejde synopsis samt mundtlig præstation.

Fokuspunkter i religion:
- Kristendommen i dens formative, historiske perspektiv. Herunder særlig fokus på kristendommens etik og reformationen.
- Kristendommen i nyere dansk kontekst.
- Kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske
tekster
- Etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
- Religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- Religionsfaglige metoder.
- Arbejde med forskellige typer tekster.


Primærtekster:
- 1. mosebog kap. 1 – 2. vers 4 ”skabelsen”
- 1. mosebog kap. 2 vers 5 ff +3 ”Adam og Eva” + ”Syndefaldet og uddrivelse af Edens have”
- Debatten om omskæring, DR, (00:00-09:00)
- 2. mosebog, kapitel 3 “Herren åbenbarer sig for Moses i den brændende busk”
- 2. mosebog, kapitel 11 og kapitel 12 v. 1-20 “Tiende plage: Drabet på de førstefødte” og “Påsken og usyrede brød”
- 2. mosebog, kapitel 19 + 20 vers 1-17 “Åbenbaringen på Sinaj” og “De ti bud”
- 2. mosebog, kapitel 24 “Pagtslutningen på Sinaj”
- 2. mosebog, kapitel 32, “Guldkalven”
- Markusevangeliet, kapitel 12 vers 23-28 ”aksplukningen på Sabbat”
- Jesus' sidste ord på korset hos Mark 15,34, Luk 23,46 og Joh 19,30
- Paulus, Romerbrevet kap 5,1-21
- Lukasevangeliet, kap. 10, vers 25-37, ”Den Barmhjertige samaritaner
- Matthæus kap. 5-7, ”Bjergprædikenen”
- Tekst 16 – Tommy Kjær Lassen: Gud vil gerne være beskidt: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=292#c1291
- Tekst 17 – Thorsten Asbjørn Lauritsen: Valget mellem sin familie og den hjemløse: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=292#c1290
- Tekst 18 – Sørine Gotfredsen: Stop med at være så forelsket i dig selv: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=292#c1289
- Tekst 19 – Johannes Nissen: Gud har identificeret sig med de fattige:  https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=292#c1288
Kristeligt dagblad, 29.09.16, Har Luther haft betydning for velfærdsstaten?, af Søren Rosenberg Pedersen, Har Luther haft betydning for velfærdsstaten? | Kristeligt Dagblad
- Om det almindelige prsætedømme, Uddrag fra Martin Luther: "Til den kristne adel", 1520.
- Om kirker, Uddrag af prædiken 1529, Luthers skrifter i udvalg III
- Om tro og gerninger, Uddrag af Martin Luther: "Om et kristenmenneskes frihed", 1520 og Uddrag af Martin Luther: ”Adventspostillen” (1. søndag i advent - Matt 21,1-9), 1522.
- Udvalgt data om danskernes tro og værdier fra EVS-undersøgelsen: https://kristendom.systime.dk/?id=139#c1016
- Ser vi Luther i samfundet i dag?, Uddrag af artikel i Kristeligt Dagblad, 27. oktober 2017. https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/ser-vi-luther-i-samfundet-i-dag
- Phil Zuckerman, komparativ analyse af Danmark og USA, https://youtu.be/C7X355JF2PE?si=hM0Aqzd3-5xHkKzJ

Baggrundslitteratur:
Indefra/ udefra: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=143#c975
Ninian Smarts 7 dimensioner: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=143#c989
Myter: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=148
1. tilstand: skabelse og syndefald: https://kristendom.systime.dk/?id=179
2. tilstand: den gamle pagt: https://kristendom.systime.dk/?id=180
Tidslinje: bibelen fra begyndelsen til enden: https://www.kristendom.dk/historier/bibelhistorien
Hvad tror kristne på: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=294
Den historiske Jesus – fra jesusbevægelse til verdensreligion: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=289
Biblicistisk etik og situationsetik: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=292#c1307
Paulus som kristendommens grundlægger, https://kristendom.systime.dk/?id=177
- Luther, (spillefilm), 2005 (00:00-00:30)
- Den anden splittelse: katolicisme og protestantisme: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=287#c1246
Aktørniveau: Danskerne og kirken: Aktørniveauet: Danskerne og kirken | Kristendom – tro og praksis
- Sekularisering: Sekularisering | Begrebsnøglen til religion – teori og metode

Kernestof:
kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
Etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger ̶
Religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid ̶
Religionsfaglige metoder.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Historie Opgave

Forløb som forberedelse til Historie Opgaven
Forløbet har 3 temaer:
1. Årsager til krigens udbrud
2. Livet i skyttegravene
3. Konsekvenserne af skyttegravskrigene

Kernestof fra læreplan:
- Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder

Materialer fra forløbet:
Baggrundsviden
History of World War 1 (in One Take) | History Bombs
Storpolitik i Europa | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Krigsudbruddet i 1914 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Hvorfor brød krigen ud? | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Lavinen ruller | VORES VERDENSHISTORIE
Uundgåelig - eller en serie af fejltagelser? | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
s. 150 – 161 i Thomassen, Birgitte: ”1. Verdenskrig”
Diagram of Trench Warfare in WWI | Quizlet
Fil:Map Europe alliances 1914-no.svg – Wikipedia
Pinterest
How trenches would look: National Centre for the Great War plans: First World War replica trenches to be built near Cambridge to mark centenary - Mirror Online

Kilder
Uddrag af Premierminister Asquiths tale i Underhuset, 6. august 1914 (Fra Henning Poulsen: Aschehougs Verdenshistorie bd. 13, 1982, s. 17)
Uddrag af Den tyske kejser Wilhelm i tale til Rigsdagen d. 4. august 1914 (Fra Henning Poulsen: Aschehougs Verdenshistorie bd. 13, 1982, s. 19)
Uddrag af Claus Eskildsens erindringer fra 1929: Lavinen ruller | VORES VERDENSHISTORIE
Uddrag af Thomas Dinesens ”No Man’s Land”, 1928: Lavinen ruller | VORES VERDENSHISTORIE
Film: ”All Quiet on the Western Front (2022)”: Netflix
Otto Dix 1924. Titel: “Stormtroopers Advancing Under Gas”
John Singer Sargant, Titel: "Gassed"
Paul Nash 1918. Titel:” We are making a new world.”
Video: Verdun- Shell Shock
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/hvad-var-f%C3%B8lgerne-af-f%C3%B8rste-verdenskrig
Dokumentar: ”Første Verdenskrig (3)”: MitCFU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Buddhisme (RELIGION 2:4)

Forløbet starter i den formative periode med fokus på buddhalegenden og buddhas lære. Herefter ser vi lidt på forskellige grene inden for buddhismen og forskellige praksisformer. Afsluttende undersøges det, hvordan buddhismen kommer til vesten. Her ser vi på senmoderne religiøsitet, konversion og vestlig brug af meditation.

Primærtekster:

- Genfødselsprocessen
- Bloktryk af livshjulet med forklaringer
- Rigveda: Purushahymnen, https://hinduismen.systime.dk/?id=405#c1856
- Citat 1: meditation, Karma Kadjy Skolen/Buddhistisk Center København - Meditation. buddha.dk.
- Buddha-legenden (tegneserien), https://buddhisme.systime.dk/?id=150
- Empukuji (festival i zen-buddhistisk tempel), https://buddhisme.systime.dk/?id=159#c641
-Vietnamesiske karmabilleder, https://buddhisme.systime.dk/?id=163&L=10#c702
- Citat 5. Geshe Pema Samten: Karma (2007), https://buddhisme.systime.dk/?id=151#c311
- om tåben, https://buddhisme.systime.dk/?id=151#c309
- om munken, https://buddhisme.systime.dk/?id=151#c310
- Tekst 11 – Man bestemmer selv sit liv, 2015, https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=173#c716
- Anne på Herrens mark – buddhisme, 2010, 27 min, https://www.tv2kosmopol.dk/anne-pa-herrens-mark/anne-pa-herrens-mark-buddhisme
- Morten blev buddhist som 21-årig, https://www.dr.dk/mitliv/morten-blev-buddhist-som-21-aarig-foer-var-jeg-hurtig-til-skyde-skylden-paa-andre
- Tro til salg: kan man gå til buddhist, https://www.dr.dk/drtv/episode/tro-til-salg_-kan-man-gaa-til-buddhisme_290496
- Citat 7. Shantideva: "Om en bodhisattvas livsform" (8. årh. e.v.t.)


Baggrundslitteratur

- ”The Life of Buddha”, BBC, 49 min, https://ph.tinhtong.vn/Home/VideoTheLifeOfBuddhaBBC
- “Læren”, kapitel 3, Esben Andreasen, Buddhismen
- Mediattion, https://buddhisme.systime.dk/?id=157
- Podemanns ritualteori, https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=161#c493
- Nirvanisk, Karmisk og apotropæisk (magisk) buddhisme, https://buddhisme.systime.dk/?id=163&L=10
- Mahayana, 2.3.5 Mahayana | Buddhisme. Introduktion og tekster
- Buddhisme i vesten, https://buddhisme.systime.dk/?id=182
- Kovertit- og immigrantbuddhisme, https://buddhisme.systime.dk/?id=183
- ”Ny gruppe og ny identitet”:https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=143#c341
- Buddhisme i det senmoderne samfund, https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=280

Kernestof (bekendtgørelsen)
̶- udvalgte sider af yderligere én religion ̶
- etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger ̶
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid ̶
- religionsfaglige metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Religion i det senmoderne (RELIGION 3:4)

I forløbet undersøger vi, hvad der kendetegner den religiøse aktør og det religiøse landskab i Danmark i det senmoderne. I forløbet undersøger vi, hvad der får danskerne til at søge til religiøse fællesskaber af forskellig art. Vi kigger særligt på den nyere spiritualitet, som man særligt møde på nettet, tro inspireret af asa-tro og sekte som faderhuset og scientology.

Primære kilder:
- Hvad tror danskerne på, afsnit 1, DR, 2025: https://www.dr.dk/drtv/se/hvad-tror-danskerne-paa_-karma-overtro-eller-gud_534919

- Feltarbejde på nettet af Sosha.dk

- Heksen, hedningen og hyldemor afsnit 2, https://www.dr.dk/drtv/serie/hedningen-heksen-og-hyldemor_324103

- Ønsker du et Asa-bryllup, https://www.blotgilde.dk/index.php?side=Vielser&menu=Aktiviteter

- Angst og krystaller, https://spiritofwonder.dk/vare/angst-og-stress-krystalsaet/

- Nymåne og fuldmåne begivenhed, https://jordenssang.dk/maneceremonier-faellesmeditation/

- Mit hemmelige liv: Faderhuset, https://www.dr.dk/drtv/se/mit-hemmelige-liv-i-scientology_-mit-hemmelige-liv-faderhuset_286043

-Mit hemmelige liv, Scientology, https://www.dr.dk/drtv/se/mit-hemmelige-liv-i-scientology_-mit-hemmelige-liv-i-scientology_284807

Sekundær litteratur:
- Karakteristik af samfundstyper: https://religionogdetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=140#c283
- Hartmut Rosa: https://religionogdetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=144
- Andreas Reckwitz, https://religionogdetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=145
- Renata Salecl: https://religionogdetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=147
- Svend Brinkmann https://religionogdetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=146
- Identitetsdannelse i det senmoderne https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=126
- Deprivationsteori, https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=134
- Kategorisering af religiøse udøvere, https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=141
- Religiøse fællesskaber, https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=158
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Nazisme vs. Kommunisme

Forløbet har fokus på en sammenligning af nazisme og kommunisme, særligt på magtovertagelse og propaganda. Forløbet vil derudover have korte perspektiveringer til selviscenesættelse i dag, og ekstreme politiske tiltag i dag.

Temaer i forløbet:
- Hvad er nazisme
- Hvad er Kommunisme
- Nazisternes og kommunisternes magtovertagelse af hhv. Tyskland og Rusland
- Hvorfor Nazister og Kommunister var fjender
- Sammenligning af Nazisme og Kommunisme
- Propaganda

Kernestof fra læreplan:
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-  historiefaglige metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Islam (RELIGION 4:4)

I forløbet ser vi på den formative periode i islam, herunder profetens liv og rolle. Vi ser på troen, særligt trosartiklerne og praksis, søjlerne, med særligt fokus på pilgrimsrejsen. Herefter ser vi på sharia og islams møde med det moderne og senmoderne. Der er særlig fokus på islam i en europæisk sammenhæng og særligt dens udtryk i Danmark. her undersøger vi også forholdet mellem minoritets- og majoritetsreligion, integrationsformer og kultursammenstød.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Opsamlingsforløb

Opsamlingsforløb, hvor eleverne får genopfrisket nogle af de forløb vi har været igennem

I modulerne har der været fokus på:
- Genopfriske de vigtigste dele af baggrundsviden om situationen i Europa op til Første Verdenskrig (Til forløb om Første Verdenskrig og Skyttegrave)
- Genopfriske vigtigste elementer af viden fra Vikingeforløbet;
-- Periodiseringen
-- Vikingernes togter
-- Forskellen på den virkelige viking og nutidens viking
-- Hvorfor nutidens forestilling om Vikingen opstår i 1800-tallet
-- Kilderne vi har anvendt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 KS forløb: Kulturmøder og Islam

For historie:
Forløbet har fokus på forståelse og kendskab til forskellige perioder og begivenheder, hvor den europæiske kultur har haft konflikter med den muslimske / mellemøstlige kultur.

Fokus punkter er:
- Huntingtons teori om Konflikt mellem Civilisationer
- Osmannerriget
- Korstogene; Dengang og i dag
- Fjendebilleder
- 1960'ernes gæstearbejdere
- Muhammedkrisen

Faglige Kernestof områder:
- Dansk historie og identitet
- Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- Historiefaglige metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer