Titel
7
|
Tværfagligt forløb 2 - Kost og klima
Forløbstitel: Kost og klima (tværfagligt projekt 2).
I forløbet er der bl.a. arbejdet med:
- den kemiske opbygning af fedtstoffer
- navngivning af fedtstoffer
- mættede og umættede fedtsyrer
- polaritet af fedt
- solindstråling, intensitet, årstidsvariation.
- Jordens strålingsbalance, kortbølget og langbølget stråling, refleksion.
- drivhuseffekten og drivhusgasser.
- verdens befolkningsudvikling.
- befolkningsprognose.
- push- og pull-faktorer.
- befolkningstilvækst.
- demografiske transitionsmodel.
- fødselsrate, dødsrate, fertilitet, naturlig befolkningstilvækst, nettovandring.
- sult, fattigdom, fejl- og underernæring, børnedødelighed.
- kødforbrug, arealanvendelse og ressourceforbrug samt klimapåvirkning.
- hydrotermfigurer, klimazoner og plantebælter.
- det globale vindsystem (termiske lufttryk, vind, den intertropiske konvergenszone).
- nedbørsvariationer og nedbørsfordelingen i Mali.
- Liebigs minimumslov, udbyttepotentiale, arealanvendelse, Danmarks jorde vs. tropiske jorde.
- fødevaremangel/fordelingsproblem, fødevarepriser.
Forsøg, øvelser, skriftligt arbejde og afleveringer:
Solens indstrålingsvinkel, temperatur og årstider (rapportforsøg med aflevering).
Jordens strålingsbalance og drivhuseffekt.
Verdens befolkningsudvikling.
Befolkningsprognose og den demografiske transitionsmodel.
Demografisk analyse USA og Mali.
Kødforbrug, fødevareproduktion og klima.
Klimazoner og plantebælter – Mali.
Nedbørsvariationer og fødevareproduktion.
Naturgrundlag og fødevareproduktion.
- forsøg i kemi: Fedt i chips
Materialer:
Siegumfeldt, A. L., Jepsen, K., Bruun, K. P. og Pedersen, S. K. (2024): NF i HF naturvidenskabelig faggruppe for HF-C NF i HF, Gymnasieforlaget, side 26-31, 94-95, 132-133, 184-187, 158-159, 162-163.
Hagensen, J. og Jørgensen, L. (2016): Hvordan brødføder vi verden, Columbus, side 24-27.
Thomsen, R.P., Husted, S. og de Neergaard, A. (2013): Mad til milliarder, side 21-25, 27-29.
Benthe Schou: Kost og Ernæring, Kemi om fedt, udleveret som pdf.
Estimeret omfang: ca. 26 sider.
I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi.
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene.
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kilder.
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer.
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser.
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
I forløbet er der arbejdet med kernestof indenfor områderne:
- vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer.
- naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed.
- befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.
Herudover kommer der arbejde med supplerende stof.
|