Tårnby Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tårnby Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 nf/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Tårnby Gymnasium
Fag og niveau
Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Kasper Ramkær, Mehmet Temizsoy, Thomas Poulsen
Hold
2024 nf/2 (
1h nf/2
,
1h nf-bi/2
,
1h nf-ge/2
,
1h nf-ke/2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Celler og økosystemer
Titel 2
Kemisk binding - ioner og ionforbindelser
Titel 3
Tværfagligt forløb 1: Vandressourcer og vandmiljø
Titel 4
Kemisk binding - molekylforbindelser
Titel 5
Vejr og Klima I
Titel 6
Tværfaglig opgave 1: Vand og vandmiljø
Titel 7
Kost og sundhed
Titel 8
PP1
Titel 9
Vejr og Klima II
Titel 10
Mængdeberegning
Titel 11
Tværfagligt forløb 2: Ernæring og fødevarer
Titel 12
Organisk kemi (carbonholdige forbindelser)
Titel 13
Tværfaglig opgave 2: Ernæring og fødevarer
Titel 14
Energi og bæredygtighed
Titel 15
Genetik og genteknologi
Titel 16
Tværfaglig opgave 3: Energi og bæredygtighed
Titel 17
Energi og bæredygtighed fortsat
Titel 18
Eksamensopgave + intern eksamen
Titel 19
Syre-basekemi
Titel 20
Demografi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Celler og økosystemer
Cellens opbygning, membraner og membrantransport, fotosyntese og respiration, basal naturvidenskabelig metode, økosystemer, c-kredsløb, produktion (NPP, BPP), søen som økosystem, fødekæder og fødenet, nedbrydning, eutrofiering, sørestaurering, makroindeks, biodiversitet,
Tværfagligt projekt om vand og vandmiljø.
Der afsluttes med en lille fag-faglig prøve og efterfølgende evaluerende samtale.
Øvelser:
Mikroskopi af celler.
Bestemmelse af det osmotiske tryk i en celle.
Undersøgelse af fotosyntesen.
Makroindeks
Undersøgelse af naturtilstand (på vild-med-vilje-område).
Omfang af kernestof (tekst, videoer, øvelsesvejledninger m.m.): ca. 45 sider.
Faglige Mål:
- Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten.
- Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
Indhold
Kernestof:
Celler
Film om cellen
Opgave, celler, oversigt (KR).docx
Øvelse, Mikroskopi af celler,.docx
Celler (Biologi i udvikling)
Carbons kredsløb
Øvelse, Undersøgelse af fotosyntesen,.docx
Naturvidenskab og metode (Kap 8, NV-komp. alene).docx
Læs side 137-140 i vedhæftede fil. I starter ved afsnittet "Søen som økosystem".
Biologi til tiden - økologi.pdf
Vi arbejder med adsnittene 4.1 og 4.2 inklusiv underafsnit. Læs så meget I kan nå.
4.1 Økosystemer
4.2 Primærproduktion – betydning for økosystemet
Øvelse (Geobios), vurdering af naturtilstand.docx
Øvelse, Makroindeks (KR), og filmproduktion.docx
Med Bo I Højen Å på jagt efter biodiversitet
Livscyklus for guldsmed
Opgave (KR) - Søtyper og sørestaurering.docx
Biodiversitet (Bio C og Hf).docx
Mangfoldighed af liv (Biodiversitetsbogen)
Intro til biodiversitet (Biodiversitet i gymnasiet.dk)
Biodiversitet i danske skove (Biodiversitet i gymnasiet.dk)
Læs undersfsnittene "stop udledning af næringssalte, opfiskning af fredsfisk, udsætning af geder, opgravning af søbund, kemisk behandling" fra linket til Fiskepleje.dk. Gense evt. også videon om biomanipulation på linket til video.
Sørestaurering fra Fiskepleje.dk
Biomanipulation i sø - rovfisk og fredfisk
Øvelse (KR) - Bestemmelse af det osmotiske tryk i en celle.docx
Vi arbejder færdig med biodiversitet. Lektien er derfor at se og skrive noter til mindst en video mere fra jeres dokument med link til biodiversitet.
Læs om cellemembranen + aktiv og passsiv transport på linket inklusiv de to underafsnit. I skal bruge det i forbindelse med forsøget med kartoffelstykkerne.
Cellemembran | Biologibogen C hf
Diffusion og osmose
Supplerende stof:
Mikroskopi-billeder (KR).docx
Fotosyntese og Respiration forklaret. Hvornår på døgnet foregår der respiration og fotosyntese?
Biodiversitet, links og opgaver, (Bio C og Hf).docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Undersøgelse af fotosyntesen.
10-10-2024
Milepæl 3: Tværfaglig opgave 1
05-11-2024
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Initiativ
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Regneark
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 2
Kemisk binding - ioner og ionforbindelser
Vi arbejder med blandt andet
- Salte er det samme som ionforbindelser.
- Metalioner har positiv ladning.
- Ikke-metalioner har negativ ladning.
- Ladningen af ioner fra hovedgrupperne findes ved hjælp af ædelgasreglen.
- Ladningen af ioner fra undergrupperne er uforudsigelig – ofte er der flere muligheder som fx Fe2+ og Fe3
- Iongitre
- Salte er altid elektrisk neutrale
- Ioner og ionforbindelsers navne - herunder sammensatte ioners navne
Eksperimentelt: Fældningsreaktioner (Fremstilling af tungopløselige salte)
Arbejdsformer:
- fælles tilrettelagt progression i forhold til de faglige må
- opsamlinger, der tydeliggør de enkeltfaglige krav til den enkeltfaglige prøve
- forskellige former for skriftlighed med fokus på læring og på fagenes repræsentationsformer og formidling
Litteratur:
Kapitel 2.1-2.3 i Isis kemi C (i-bog Systime)
https://isiskemic.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
1.1 Grundstoffer
Se denne video om det periodiske system til timen:Det periodiske system
Link til bogen om elektronkonfiguration (atommodeller)1.2 Elektronstruktur
I skal læse følgende til timen om kemiske bindinger og mere præcist om ioner:2. Kemiske bindinger
Vi arbejder videre med lektien fra sidste modul:
Læs følgende:2.2 Ionforbindelser
Brug følgende hjemmeside for at lære at sætte ioner sammen til salte (simulering):Ion Model (Whiteboard) - Javalab
Lærebog: 2.3 Ioner og ionforbindelsers navne
image.png
Læs følgende om ionforbindelser:
Opgaver:
Video og fældningsreaktion:Fældningsreaktion
I skal i laboratoriet og lave forsøg. Her er vejledningen, som vi skal anvende:Fremstilling af tungtopløselige salte.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Tværfagligt forløb 1: Vandressourcer og vandmiljø
Emner:
- Vandets kredsløb
- Vandbalanceligningen
- Nedbør og fordampning
- Afstrømning og infiltration
- Jordvand og grundvand
- Grundvandsindvinding
- Grundvandskvalitet
- Grundvandsforurening
- Den globale vandforsyning
Øvelser og opgaver:
- Vandets kredsløb
- Øvelse: Nedsivning
- Amagers vandbalance
- Demoforsøg: Vandkvalitet
- Vandkvalitet på Amager
- Vandmangel i Sahel-regikonen
Film / TV / Videoer / Animationer:
- Scientists Explore Groundwater in the Sahel with Nuclear Technology
Litteratur m.m. :
Naturgeografi C: side 81-92
Indhold
Kernestof:
NF-geografi - Vandtema.pdf
Vandressourcer - intro.jpg
Vandets kredsløb.jpg
NF-geografi - Grundvandsopgave.docx
NF-geografi - Vandtema.pdf; sider: 81-87
Vandets kredsløb med påtegninger.jpg
NF-geografi - Amagers vandbalance.docx
Infiltrationsforhold.jpeg
Vandforbrug i husholdningen.jpg
NF-geografi - Nedsivningsøvelse.docx
NF-geografi - Drikkevandskvalitets-opgave.docx
Rapport-dokument.jpeg
Nedsivningsgraf - Eksempel.jpg
Excelgraf-vejledning.docx
Porøsitetsberegning.jpg
Porøsitet og permeabilitet.docx
NF-geografi - Drikkevandskvalitet på Amager.docx
Vandkvalitetsdemo.jpg
Vandkvalitetskrav
Globale vandressourcer - Intro.jpg
Ferskvandsressourcer i Verden 2007.jpg
Vandforbrug i forhold til tilgængelig ressource.jpg
Årligt vandunderskud i Verden 2016.jpg
NF-geografi - Vandmangel i Sahel-regionen.docx
DR vores vejr 15-09-2023.mp4
Our World in Data.docx
NF-geografi - Vejr og klima intro.jpg
Afsnit
Vandressourcer i Sahel.jpg
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
NF-geografi 1 - Nedsivningsøvelse
24-09-2024
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Kemisk binding - molekylforbindelser
Vi arbejder med blandt andet
- Den fælles elektronsky
- Elektronparbinding
- Molekylets kemiske formel
- Dobbelt- og tripelbindinger
- Molekylforbindelsers formler og navne
- Elektronegativitet og elektronegativitetsforskel
- Polære bindinger og bindingers polaritet
- Molekylers polaritet
Resume:
- Atomer får en stabil elektronstruktur, når de danner fælles elektronpar.
- Ikke-metalatomerne binder sig sammen til molekyler med elektronparbindinger.
- De elektronpar, der ikke indgår i bindinger, kaldes frie elektronpar.
- Man kan normalt finde et molekyles formel ud fra ædelgasreglen og viden om atomernes hovedgruppe.
- Vand har en række særlige egenskaber, der er tæt forbundet med molekylets vinklede form.
- Elektronparrene i et molekyle vil frastøde hinanden og placere sig så langt fra hinanden som muligt, men så tæt på kernen som muligt.
- Ved at tælle hvor mange retninger elektronparrene stritter væk fra hinanden, kan man finde bindingsvinklerne.
- I vandmolekylet er elektronerne i bindingerne forskudt mod oxygenatomet. Bindingen er en polær elektronparbinding, og vandmolekylet er en dipol.
- Forskellen i elektronegativitet mellem atomerne i et molekyle giver et indtryk af bindingernes polaritet.
Eksperimentelt: Opløselighed
Arbejdsformer:
- fælles tilrettelagt progression i forhold til de faglige må
- opsamlinger, der tydeliggør de enkeltfaglige krav til den enkeltfaglige prøve
- forskellige former for skriftlighed med fokus på læring og på fagenes repræsentationsformer og formidling
Litteratur:
Kapitel 2.1-2.3 i Isis kemi C (i-bog Systime)
https://isiskemic.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
Vi starter ny på molekyler og molekylforbindelser2.4 Molekylforbindelser
Fremstilling af tungtopløselige salte skabelon.docx
Nyt emne - se følgende video:Molekyler - hvad er det?
Vi skal arbejde med s. 11-13.
Vi skal arbejde med følgende simulationsside for at bygge molekyler:Simple Chemical Bonding Simulation - Javalab
Tegning af molekyler.docx
molekyler simpel navngivning
Link til bogen:2.4 Molekylforbindelser
Læs følgende om elektronegativitet:2.6 Elektronegativitet | Isis Kemi C
Se følgende videoer:Elektronegativitet
I arbejder på jeres tværfaglige projekt i hele modulet. Jeg går rundt og hjælper efter behov.
Prøveinformation:I kommer ind i par (2 og 2).I medbringer 6 bilag i alt – 2 fra hvert fag (kemi, biologi, naturgeografi).I skal have styr på alle bilagene. Præsentation:Vi vælger under prøven et bilag og en elev og så skal i præsentere bilaget. I får
i
Vi mødes i kemilokalet hvor jeg fører fravær. Bagefter går vi samlet til fødselsdagsfesten.
Vi skal i laboratoriet og lave forsøg. Alle skal læse vejledningen grundigt igennem inden modulet:Opløselighed.docx
Læs følgende til timen:3. Mængdeberegning | Isis Kemi C
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Vejr og Klima I
Emner:
- Temperaturer
- Nedbørsdannelse
- Klima- og plantebælter
- Lufttryk og Vinde
- Globale havstrømme
Øvelser og opgaver:
- Globale strålings- og temperaturforhold
- Dugpunktskurveopgave
- Hydrotermfigur-opgave
- Klima- og plantebælter
- De globale vindsystemer
- Øvelse: De globale havstrømme
Film / TV / Videoer / Animationer:
-
Litteratur m.m. :
- Naturgeografi C: side 43-45
- Naturgeografi C: side 49-61
- Naturgeografi C: side 65-74
- De globale havstrømme (Naturvidenskab for alle 2 (2008) uddrag)
- Kæmpe havstrømme på mystisk nedtur (Politiken 30/8 2009)
Indhold
Kernestof:
Globale strålings- og temperaturforhold.docx
Solindstråling.jpg
GeoScience Seasons Animation.mp4
NF-geografi - Klimatema; sider: 43-45, 50-54
NF-geografi - Klimatema - Temperatur.pdf
NF-geografi - Dugpunktskurveopgave.docx
Stigningsregn.jpg
NF-geografi - Klimatema - Nedbørsdannelse.pdf
Nedbørsdannelse - Intro.jpg
Afsnit
Stigningsregnsopgave.jpg
Konstruktion af hydrotermfigur.jpg
DMI - Klimadata fra hele Verden.pdf
Klimabæltekrav.jpg
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Tværfaglig opgave 1: Vand og vandmiljø
Indhold
Kernestof:
NF - Tværfaglig opgave 1.docx
Diffusion og osmose
I arbejder på jeres tværfaglige projekt i hele modulet. Jeg går rundt og hjælper efter behov.
Spildevandsrensning
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Milepæl 3: Tværfaglig opgave 1
05-11-2024
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Kost og sundhed
Hjertets opbygning, blodkredsløbets opbygning, lungernes opbygning, diffusion af ilt og CO2, kondition, minutvolumen, blodtryk, hjerte/kar-sygdomme, livsstilssygdomme, hæmatokritværdi, kulhydrater, fedt, protein, kostfibre, fordøjelse, energifordeling, varedeklarationer, enzymer.
Tværfagligt projekt om ernæring og sundhed.
Øvelser:
Hjertedissektion.
Estimering af minutvolumen.
Måling af blodtryk.
Måling af hæmatokritværdi.
Analyse af varedeklarationer og energiberegninger.
Identifikation af kulhyhdrater ved smag.
Reaktions-tid for spytamylase.
Omfang af kernestof (tekst, videoer, øvelsesvejledninger m.m.): ca. 55 sider.
Faglige mål:
- Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene.
- Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer.
- Sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser.
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med afsnittet "hjertet" på linket OG de resterende afsnit under (blodets sammensætning, blodkarnettet, blodtryk og spørgsmål). Læs så meget du kan nå.
Hjertet | Biologibogen C hf
Øvelse - Hjertedissektion (KR).docx
Repetér først lektien om blodkredsløbet på modulet den 7/11. Kig godt på figurerne og husk begreberne. Læs dernæst linket på dette modul om lungerne. Før I læser skal i slå begrebet diffusion op. Der ligger en video i bunden af linket, som er værd at
Træk vejret - Lungerne | Biologibogen C hf
Vi arbejder med de 5 første afsnit på linket (lunger og blodkredsløb). Så sørg for at repetere figurer og begreber og se særligt godt på afsnittet "blodkarnettet". Skriv gerne nogle flere spørgsmål ligesom I gjorde sidst.
3.6 Blodkredsløbet | Biologibogen C hf
Øvelse, Beregning minutvolumen (KR).docx
Øvelse - blodtryk og puls (KR).docx
Læs linket om kondition og også gerne linket om blodtryk. Husk også at medbringe papirerne fra øvelsen "estimering af minutvolumen, som vi lavede sidst. Repetér resultater og svar på de 4 spørgsmål,
3.7 Kondition | Biologibogen C hf
Blodtryk | Biologibogen C hf
Blodets sammensætning | Biologibogen C hf
Øvelse - Måling af Hæmatokrit (KR).docx
Læs/repetér de to links.
Kulhydrater | Biologibogen C hf
Fedtstoffer | Biologibogen C hf
Proteiner | Biologibogen C hf
Video (dansk) Fordøjelsen
Læs om fordøjelsen på de 4 link.
3.3 Når vi spiser - fordøjelsessystemet | Biologibogen C hf
Fordøjelsen | Biologibogen C hf
3.2 Enzymer | Biologibogen C hf
Insulin og glukagon | Biologibogen C hf
Rygning | Biologibogen C hf
Opgave (KR), Varedeklaration (uden forbrændingsløb).docx
Læs links samt vedhæftede dokument (pdf) om varedeklarationen. På det første link skal I ikke læse underafsnittene (da I allerede har læst dem). På det andet link skal I også læse underafsnittene.
3.1 Hvad skal vi spise? | Biologibogen C hf
3.5 Energibalance | Biologibogen C hf
Varedeklarations opbygning (KR).pdf
Proteiner og enzymer (video)
Læs om enzymer på linket inklusiv de to underafsnit. Se også gerne linket "Enzymer, video".
Enzymer, video
Øvelse, Påvirkning af spytamylases effektivitet, grundforløb.docx
Læs/repetér linket om enzymer (inklusiv underafsnit), så du er klar til at lave enzymforsøg.
Supplerende stof:
Opgave -Kulhydrater, hvilke findes hvor.docx
Video, Kroppen og kosten - Kulhydrater | Biotech Academy
Opgaver, proteiner og fedt (KR).docx
Video (engelsk)The Digestive System
Opgave, MC fordøjelse.docx
Opgave (KR) - Spørgsmål proteiner og enzymer - BIF, biokemibogen.docx
Polar-enzymer (video)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Hjertedissektion og estimering af minutvolumen.
17-12-2024
Tværfaglig opgave 2: Ernæring og fødevarer
26-02-2025
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Skrive
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 8
PP1
Indhold
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Vejr og Klima II
Emner:
- Temperaturer
- Nedbørsdannelse
- Klima- og plantebælter
- Lufttryk og Vinde
- Globale havstrømme
Øvelser og opgaver:
- Globale strålings- og temperaturforhold
- Dugpunktskurveopgave
- Hydrotermfigur-opgave
- Klima- og plantebælter
- De globale vindsystemer
- Øvelse: De globale havstrømme
Film / TV / Videoer / Animationer:
-
Litteratur m.m. :
- Naturgeografi C: side 43-45
- Naturgeografi C: side 49-61
- Naturgeografi C: side 65-74
- De globale havstrømme (Naturvidenskab for alle 2 (2008) uddrag)
- Kæmpe havstrømme på mystisk nedtur (Politiken 30/8 2009)
Indhold
Kernestof:
NF-geografi - Klima- og plantebælteopgave.pdf
NF-geografi - Klimatema; sider: 54-61, 66-74
NF-geografi - Klimatema - Klima-og plantebælter.pdf
Klimabæltekrav.jpg
Det globale vindsystem.pdf
Afsnit
Lufttryk og Vinde - Intro.jpg
Lufttryk og vinde - intro.jpg
NF-geografi - Klimatema - Lufttryk og vinde.pdf
Corioliseffekten.jpg
Vejr og Klima Jeopardy
Aktuel Naturvidenskab 2008-2 - De globale havstrømme.pdf
Termohalin Cirkulation.jpg
NF-geografi - Makkerpargrupper for januar 2025.jpg
NF-geografi - De Globale Havstrømme.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Klima- og plantebælteopgave
28-11-2024
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 10
Mængdeberegning
Vi har arbejdet med blandet andet:
- stofmængde
- masse
- bolarmasse
- beregningsskemaet
- koncentration
- volumen
- fældningstitrering (Mohrs titrering)
- stofmængdekoncentration
- beregningsskema med stofmængdekoncentration'
- fældningstitrering
- ækvivalenspunktet
Resume:
- Et mol atomer er det antal atomer, der målt i gram vejer det samme som et enkelt atom målt i enheden u.
- Stofmængden har symbolet n og enheden mol.
- Den molare masse er samme talstørrelse som stoffets formelmasse, men enheden er g/mol.
- Stofmængden kan findes ved at dividere massen med stoffets molare masse.
- I en kemisk reaktion er massen altid bevaret, mens stofmængden ikke altid er det.
- I en tabel under reaktionsskemaet kan man indsætte masser, molare masser og stofmængder.
- Når man kender to af størrelserne, kan den tredje altid beregnes.
- De molare masser er stofkonstanter, der kan beregnes ud fra de kemiske formler i reaktionsskemaet.
- Stofmængderne skal have samme forhold som koefficienterne i reaktionsskemaet.
- Stofmængder i samme forhold som reaktionsskemaets koefficienter er ækvivalente.
- Stofmængdekoncentrationen angiver, hvor stor en stofmængde der er opløst i et volumen væske.
- Symbolet for stofmængdekoncentration er c, og enheden er mol/L eller bare M, der siges "molær".
- Stofmængden i en opløsning findes ved at gange koncentration med volumen af opløsningen.
- En opløsning fremstilles ved først at afveje stoffet, dernæst opløse det i en målekolbe med vand og endelig fylde vand i til mærket.
Eksperimentelt: Saltindhold i brød
Litteratur:
Kapitel 3.1-3.4, og 3.7 i Isis kemi C (i-bog Systime)
https://isiskemic.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med de 5 første afsnit på linket (lunger og blodkredsløb). Så sørg for at repetere figurer og begreber og se særligt godt på afsnittet "blodkarnettet". Skriv gerne nogle flere spørgsmål ligesom I gjorde sidst.
3.6 Blodkredsløbet | Biologibogen C hf
Øvelse, Beregning minutvolumen (KR).docx
Læs følgende til timen:3. Mængdeberegning | Isis Kemi C3.1 Størrelsen stofmængde og enheden mol | Isis Kemi C
Videoer:Person 1:Mængdeberegninger 0
Opgaver, som skal løses:
Vi arbejder videre med stoffet fra sidste modul 27/11
Øvelse - blodtryk og puls (KR).docx
Læs linket om kondition og også gerne linket om blodtryk. Husk også at medbringe papirerne fra øvelsen "estimering af minutvolumen, som vi lavede sidst. Repetér resultater og svar på de 4 spørgsmål,
3.7 Kondition | Biologibogen C hf
Blodtryk | Biologibogen C hf
Blodets sammensætning | Biologibogen C hf
3.2 Beregningsskemaet | Isis Kemi C
Opgaver til timen:
Øvelse - Måling af Hæmatokrit (KR).docx
Læs/repetér de to links.
3.4 Stofmængdekoncentration | Isis Kemi C
Kulhydrater | Biologibogen C hf
Fedtstoffer | Biologibogen C hf
Proteiner | Biologibogen C hf
Følgende video er lektie til timen:Stofmængdekoncentration
Vi gennemgår opgaverne og regner de sidste opgaver i fællesskab.
Video (dansk) Fordøjelsen
Læs om fordøjelsen på de 4 link.
3.3 Når vi spiser - fordøjelsessystemet | Biologibogen C hf
Fordøjelsen | Biologibogen C hf
3.2 Enzymer | Biologibogen C hf
Insulin og glukagon | Biologibogen C hf
3.7 Fældningstitrering | Isis Kemi C
Salt i brød.pdf
Træk vejret - Lungerne | Biologibogen C hf
Rygning | Biologibogen C hf
Opgave (KR), Varedeklaration (uden forbrændingsløb).docx
Læs links samt vedhæftede dokument (pdf) om varedeklarationen. På det første link skal I ikke læse underafsnittene (da I allerede har læst dem). På det andet link skal I også læse underafsnittene.
3.1 Hvad skal vi spise? | Biologibogen C hf
3.5 Energibalance | Biologibogen C hf
Varedeklarations opbygning (KR).pdf
Saltindhold i brød (MY's beregninger).tns
Proteiner og enzymer (video)
Læs om enzymer på linket inklusiv de to underafsnit. Se også gerne linket "Enzymer, video".
Enzymer, video
Supplerende stof:
Opgave -Kulhydrater, hvilke findes hvor.docx
Video, Kroppen og kosten - Kulhydrater | Biotech Academy
Opgaver, proteiner og fedt (KR).docx
Video (engelsk)The Digestive System
Opgave, MC fordøjelse.docx
Opgave (KR) - Spørgsmål proteiner og enzymer - BIF, biokemibogen.docx
Polar-enzymer (video)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Tværfagligt forløb 2: Ernæring og fødevarer
Emner:
- Sult og fejlernæring og dertil hørende sygdomme
- Fødevareproduktion i.f.t. befolkningsudvikling
- Fødevarepriser og fattigdom
- Fødevarevalg og bæredygtighed (vand og CO2)
- Fremtidig fødevareforsyning i.f.t. klimaforandringer
- GMO, kunstgødning og pesticider
- Madspild i i-lande og u-lande
- Bistandsbehov i.f.t. FN's verdensmål
Øvelser og opgaver:
- Mad nok til alle - opsamlingsopgave
- Ernæring og madspildsopgave
- Fødevarecase Afrika-opgave
Film / TV / Videoer / Animationer
- Mad nok til alle - udfordringerne.mp4
-
https://frida.fooddata.dk
-
https://rapsol.dk
Litteratur m.m. :
- Hvordan brødføder vi Verden: side 8-11
- Det globale fødevareproblem.pdf (Otto Leholt)
- Mangelsygdomme
Lex.dk
- Den Store Danske.pdf
- Mad til milliarder.pdf - side 7-17 + 101-109
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Fødevareforsyning - Intro.jpg
Mad nok til alle - udfordringerne - 16-11-2010.mp4
NF-geografi - Ernæring og madspild.docx
Fødevarer og sygdomme.zip
NF-geografi - Opfølgning på - Mad nok til alle-udfordringerne.docx
Ernæring og fødevarer - Lektion 1.pdf
Energi-indtag i Verden.jpg
Madspild i Verden.jpg
Otto Leholt - Det globale fødevareproblem.pdf
Eksempel - A-vitaminmangel.jpg
Mangelsygdomme lex.dk – Den Store Danske.pdf
Frida - Database med fødevaredata
Ernærings-information / ernæringsdata
NF-geografi - Fødevarecase Afrika.docx
Fødevarecase Afrika.zip
Mad til milliarder; sider: 7-17, 101-109
Mad til milliarder
Temaopgave 2 - Ernæring og Sundhed.docx
Bilag 1 - Struktur af fedtstof.docx
Bilag 2 - Fødevareindtag i Danmark - USA - Mali.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Geografirapport: Globale havstrømme
13-01-2025
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 12
Organisk kemi (carbonholdige forbindelser)
Vi arbejdede blandt andet med:
- Alkaner, alkener og alkoholer og herunder følgende egenskaber:
Struktur
1) Navngivning
2) Kemiske egenskaber som blandt andet:
a) Forbrændingsreaktioner
b) Substitutionsreaktioner
c) Additionsreaktioner
- Fedtstoffer og fedtsyrer og herunder
- mætttede og umættede fedtstoffer
Litteratur:
Kapitel 6.1-6.3, 6.5, 6.6, 6.8, 6.10, 6.13 i Isis kemi C (i-bog Systime)
https://isiskemic.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
image.png
Se følgende video om navngivning af alkaner:Navngivning af alkaner
Læs følgende om alkener: 6.5 Alkener | Isis Kemi C
6.13 Fedtstoffer | Isis Kemi C
Videoer om triglycerider - fedtstoffer:Triglycerider | Kemi C - 16
csm_opslag_69_c_ef247d1103.jpg
Video om alkener:Alkener og alkyner | Kemi C - 14
Lærebog-tekst om alkener:6.5 Alkener | Isis Kemi C
Opgaver til timen:
Reaktionstyper fra kemi C
6.5 Alkener | Isis Kemi C
Øvelse, Påvirkning af spytamylases effektivitet, grundforløb.docx
Læs/repetér linket om enzymer (inklusiv underafsnit), så du er klar til at lave enzymforsøg.
3.2 Enzymer | Biologibogen C hf
Opbygning af DNA
DNA | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Kromosomer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Proteinsyntese
Læs om "det centrale dogme" på linket (inklusiv de to underafsnit om genregulering og proteinsyntese).
Det centrale dogme | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Bog (reaktionstyper): 6.3 Alkanernes egenskaber | Isis Kemi C
Video 1: Reaktionstyper fra kemi CVideo 2: Reaktionstyper | Kemi B - Organisk kemi 12
Opgave - gen-mutationer (KR).docx
Øvelse - étgensudspaltning, majs (KR).docx
Repetér først lektien om proteinsyntese på sidste modul og læs dernæst om gen-mutationer lidt nede på linket på dette modul.
Karyotype - et kort over kromosomerne | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Temaopgave 3, Bioteknologi og bæredygtighed.docx
Gruppe 1: Mathilde og LuciaGruppe 2: Jasin og GustavGruppe 3: Mikas, Malte og SeanGruppe 4: Mohammad Hasan og SebastianGruppe 5: Younes og TristanGruppe 6: Pelle og BörekGruppe 7: Benedikte og FrejaGruppe 8: Mohamed Maher og Sami
6.8 Alkoholer | Isis Kemi C
Artikel, Genmanipulerede svampe kan lave billigere bio-benzin
Artikel, Endelig finder forskere helt unikt svampeenzym
Artikel, Miljøvenlig 'biobenzin' rykker nærmere med nyt, dansk enzym
VIDEO; Bioethanol og gensplejsning
Læs om bioethanol og GMO på de 3 links. I skal bruge det i jeres projekt. Der ligger også 3 artikler og en video som kan bruges. I videoen er det kun ca. første halvdel, der kan bruges.
Bioethanol - Læs om bioethanol som biobrændsel
Gensplejsning | Biologibogen C hf
CRISPR | Biologibogen C hf
Opgaver, nedarvning (simple)(KR).docx
2.3 Genetik | Biologibogen C hf
2.4 Genetiske grundbegreber | Biologibogen C hf
Mendel | Biologibogen C hf
Øvelse, Isolering af DNA fra planteceller (KR).docx
Repetér gerne opbygning af DNA.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Tværfaglig opgave 2: Ernæring og fødevarer
Indhold
Kernestof:
Join conversation
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Tværfaglig opgave 2: Ernæring og fødevarer
26-02-2025
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Energi og bæredygtighed
Emner:
-Energikilder/ -former
- Fossile brændsler
- kul
- olie
- naturgas
- Alternative energikilder
- solenergi
- vindenergi
- vandkraft
- atomkraft
- geotermisk energi
- biobrændsel
- Energiforbrug og miljøpåvirkninger
- CO2-udledning
- naturlig
- menneskeskabt
- Drivhuseffekt / Klimaforandringer
- Fremtidig energiforsyning
Øvelser/ opgaver:
- Energiform plancheopgave
- Energistatistik- og CO2-fodaftrykopgave
- CO2-Temperatur demoforsøg
Film / TV / Videoer / Animationer:
-
Litteratur m.m. :
- Naturgeografi C: side 131-151
- Biobrændsel.pdf
- Geotermisk energi.pdf
Indhold
Kernestof:
Energi og bæredygtighed - Intro.jpg
Energiressourcer - Intro I.jpg
Energiressourcer - Intro II.jpg
Afsnit
Naturgeografi C - Energi.pdf
Biobrændsel.pdf
Geotermisk energi.pdf
NF-geografi - Energiplancheopgave.docx
NF-geografi - Plancheevaluering.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Plancheopgave om energi
10-03-2025
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 15
Genetik og genteknologi
DNA´s opbygning, den genetiske kode og proteinsyntesen, gen-mutationer, karyotype, gener, alleler, nedarvning, dominant/recessiv/kønsbunden nedarvning, etgens-udspaltning i majs (øvelse), isolering af DNA (øvelse), gensplejsning (projekt), bio-ethanol (projekt),
Tværfagligt projekt om bæredygtighed, bioethanol og genteknologiens muligheder.
Øvelser:
Etgens-udspaltning i majs
Isolering af DNA fra plantemateriale
Omfang af kernestof (tekst, videoer, øvelsesvejledninger m.m.): ca. 40 sider.
Faglige mål:
- Beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- Præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene.
- Indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder.
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser.
- Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Indhold
Kernestof:
Opbygning af DNA
DNA | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Kromosomer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Proteinsyntese
Læs om "det centrale dogme" på linket (inklusiv de to underafsnit om genregulering og proteinsyntese).
Det centrale dogme | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Opgave - gen-mutationer (KR).docx
Øvelse - étgensudspaltning, majs (KR).docx
Repetér først lektien om proteinsyntese på sidste modul og læs dernæst om gen-mutationer lidt nede på linket på dette modul.
Karyotype - et kort over kromosomerne | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Artikel, Genmanipulerede svampe kan lave billigere bio-benzin
Artikel, Endelig finder forskere helt unikt svampeenzym
Artikel, Miljøvenlig 'biobenzin' rykker nærmere med nyt, dansk enzym
VIDEO; Bioethanol og gensplejsning
Læs om bioethanol og GMO på de 3 links. I skal bruge det i jeres projekt. Der ligger også 3 artikler og en video som kan bruges. I videoen er det kun ca. første halvdel, der kan bruges.
Bioethanol - Læs om bioethanol som biobrændsel
Gensplejsning | Biologibogen C hf
CRISPR | Biologibogen C hf
Opgaver, nedarvning (simple)(KR).docx
2.3 Genetik | Biologibogen C hf
2.4 Genetiske grundbegreber | Biologibogen C hf
Mendel | Biologibogen C hf
Øvelse, Isolering af DNA fra planteceller (KR).docx
Repetér gerne opbygning af DNA.
Opgaver, stamtræer, c-niv (KR).docx
Læs links på modulet. på det første link skal I også læse det første underafsnit (Mendel). Repetér også gerne øvelsen "et-gensudspaltning i majs" (den ligger på modulet den 3/4, men I har nok downloadet den). I har haft den for som aflevering, men me
2.5 Det bliver i familien | Biologibogen C hf
Downs, kleinefelter, turner.docx
Læs om kromosomtalsmutationer og kloning på hhv. linket og vedhæftningen.
Kromosomtalsmutationer | Biologibogen C hf
Artikel, Kloning (KR).docx
Læs artiklen om mutationer som er vedhæftet dette modul og skriv de vigtigste pointer ned. Lav dernæst genetik-opgaverne på linket. Det hele skal sendes til mig på Teams for godskrivelse af fravær. Hvis man laver nogle af genetikopgaverne på papir må
Artikel, Tre mutationer der ændrede mennesket.docx
Spørgsmål og opgaver | Biologibogen C hf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Tværfaglig opgave 3: Energi og bæredygtighed
04-04-2025
NF-geografi - Energi- og CO2-opgaver
10-04-2025
Etgens-udspaltning i majs
24-04-2025
1h nf/2 skr. aflevering
25-04-2025
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 16
Tværfaglig opgave 3: Energi og bæredygtighed
Indhold
Kernestof:
NF projekt 3, figurer til dannelsen af fossile brændsler.pptx
Øvelse, oliens migration (4).docx
3.2.4.1 Gas- og oliedannelse
J. W. Jørgensen og C. S. Møller, 2020, Naturgeografigrundbogen C, iBOG; sider: 550, 552
https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/
ISBN: 9788761688354
3.2.2 Oliereserver og samfundet
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Energi og bæredygtighed fortsat
Emner:
-Energikilder/ -former
- Fossile brændsler
- kul
- olie
- naturgas
- Alternative energikilder
- solenergi
- vindenergi
- vandkraft
- atomkraft
- geotermisk energi
- biobrændsel
- Energiforbrug og miljøpåvirkninger
- CO2-udledning
- naturlig
- menneskeskabt
- Drivhuseffekt / Klimaforandringer
- Fremtidig energiforsyning
Øvelser/ opgaver:
- Energiform plancheopgave
- Energistatistik- og CO2-fodaftrykopgave
- CO2-Temperatur demoforsøg
Film / TV / Videoer / Animationer:
-
Litteratur m.m. :
- Naturgeografi C: side 131-151
- Biobrændsel.pdf
- Geotermisk energi.pdf
Indhold
Kernestof:
NF-geografi - Energistatistikopgave.docx
Statistical Review of World Energy - uddrag.pdf
Energistyrelsen - Energistatistik 2023 - uddrag.pdf
WWF Footprint Calculator
Valutaomregner
NB! Energiprioritetsgraferne for de 5 største energiforbrugere + Danmark er lavet færdige inden I møder til modulet !
CO2-T-øvelse - Setup 1.jpg
CO2-T-øvelse - Setup 2.jpg
CO2-T-øvelse - Setup 3.jpg
CO2-øvelse 10-04-2025.jpg
Strålingsbalanceparametre med påtegninger.jpg
Drivhusgasser.jpg
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Tværfaglig opgave 3: Energi og bæredygtighed
04-04-2025
NF-geografi - Energi- og CO2-opgaver
10-04-2025
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 18
Eksamensopgave + intern eksamen
Indhold
Kernestof:
Naturvidenskabelig-faggruppe-toaarigt-hf-august-2017.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
1h nf/2 skr. aflevering
25-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Syre-basekemi
Vi har arbejdet med syrer og baser og herunder:
- syrers egenskaber og eksempler på syrer
- basers egenskaber og eksempler på baser
- syre-basereaktioner med eksempler
- pH-begrebet og definitionen af det
- pH-beregninger i opløsninger af stærke syrer og baser
- syre-basetitrering
Litteratur:
Kapitel 4.1--4.4, 4.6 og 4.7 i Isis kemi C (i-bog Systime)
https://isiskemic.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
4.1 Syrer og baser | Isis Kemi C
image.png
5. Redoxreaktioner | Isis Kemi C
Redoxreaktioner | Kemi C - 20
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Demografi
Emner
- Demografiske begreber
- Befolkningstal
- Fødselsrate og fertilitet
- Dødsrate og dødsårsager
- Migration
- Befolkningsvækst
- Befolkningspyramider
- Den demografiske transitionsmodel (DTM)
Øvelser og opgaver:
- Befolkningspyramideopgave
- Befolkningsstatistikopgave
Film / TV / Videoer / Animationer
- Hans Rosling - Ted-talk om global befolkningsvækst m.m.
Litteratur m.m. :
Alverdens geografi: side 83-88
FN befolkningsdatabase (https://population.un.org/wpp/)
Indhold
Kernestof:
Demografi.jpg
Nf-geografi - Demografiske begreber.docx
Hans Rosling om global befolkningsvækst
Ernæring og fødevarer - Modul 1.pdf
Opgaveark Befolkningsudvikling.pdf
Befolkningsgeografi.jpg
Befolkningsgeografi - Intro.jpg
Alverdens Geografi - Den Demografiske Transition
Befolkningspyramide Verden 1950.jpg
Befolkningspyramidemodeller.jpg
NF-geografi - Befolkningspyramideopgave.docx
Beregning af befolkningstilvækst.pdf
WPP2019_POP_F01_1_TOTAL_POPULATION_BOTH_SEXES.xlsx
WPP2019_FERT_F01_BIRTHS_BOTH_SEXES.xlsx
WPP2019_MORT_F03_1_DEATHS_BOTH_SEXES.xlsx
Naturvidenskabelig-faggruppe-toaarigt-hf-august-2017.pdf
Alverdens Geografi - Den Demografiske Transition.pdf
Befolkningsstatistikopgave - Udregningseksempel I.docx
DTM i Danmark-roteret.pdf
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65947596503", "T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65947596503", "H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65947596503" }