Holdet 2024 nf/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Blaike Owen Sambo-Hingst, Thomas Helverskov Aagaard
Hold 2024 nf/3 (1h nf/3, 1h nf-bi/3, 1h nf-ge/3, 1h nf-ke/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Akvatisk økologi
Titel 2 Vand – hvor kommer det fra? Er der nok?
Titel 3 Grundstoffer og det periodiske system
Titel 4 Ionforbindelser og molekyler
Titel 5 Klima og befolkning
Titel 6 Mængdeberegning
Titel 7 Det sunde liv!?
Titel 8 Syrer og baser
Titel 9 Energi, bæredygtighed og klimaændringer
Titel 10 Forplantning, hormoner og sex
Titel 11 Genetik, bæredygtighed og genteknologi
Titel 12 Organisk kemi
Titel 13 Geografi - enkeltfagligt - Den dynamiske jord
Titel 14 Redox
Titel 15 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Akvatisk økologi

Hvorfor er vores søer grønne? Og hvordan kan vi gøre dem iltrige og næringsfattige igen?

I forløbet har det faglige fokus været på:
Forløbet fokuserer på basale kredsløb i søen samt betydningen af vandkvalitet og artsdiversitet. Der laves en feltundersøgelse (makroindeks) hvor søen undersøges. Der arbejdes videre med muligheder for forbedring af vandkvalitet af den næringsrige sø, herunder biomanipulation.

Følgende øvelser er særlig eksamensrelevante:
Energiomsætningen i fødekæden, BP, NP og respiration
Fotosynteseaktivitet som funktion af lysintensitet
Makroindeksundersøgelse af Store Høj Søen


Kernestof:
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration

I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt

Arbejdsformer:
̶ individuelle og kollaborative arbejdsformer
̶ arbejde med udvikling af løsninger
̶ inddragelse af eksempler på fagets anvendelser og karrieremuligheder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vand – hvor kommer det fra? Er der nok?

Forløbstitel: Vand – hvor kommer det fra? Er der nok rent drikkevand?

I forløbet er der bl.a. arbejdet med:
- vandets kredsløb (fordampning, kondensation/nedbør, overfladisk afstrømning, underjordisk afstrømning, nedsivning/infiltration).
- vandbalanceligningen.
- nettonedbør.
- jordartskort.
- jordvand, grundvand.
- umættet zone, mættet zone, grundvandsspejl, grundvandsmagasin.
- porøsitet.
- permeabilitet.
- kornstørrelse.
- drikkevand/drikkevandskvalitet.
- vandforbrug.
- bæredygtighed.
- byens vandbalance.
- befæstelsesgrad og arealanvendelse.


Forsøg, øvelser, skriftligt arbejde og afleveringer:
Introduktion til ”Vand – hvor kommer det fra? Er der nok?”
Vandets kredsløb.
Vandressourcen – vandbalancen (Amagers vandbalance).
Nedsivning af vand gennem forskellige sedimenttyper (rapportforsøg med aflevering).
Grundvandsopgaver.


Materialer:
Naturgeografi Grundbogen C (i-bog, Systime, ISBN: 9788761688354 ):
Kap. 2.2.2 Vandet i naturen.
Kap. 2.2.3 Grundvandsdannelse og drikkevand.

NaturgeografiGrundbogen B (i-bog, Systime, ISBN: 9788743324775):
Kap. 3.5 Byens overflader og nedbør).

Geoviden 2019 (nr. 2) side 9.

Estimeret omfang: ca. 20 normalsider.


I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi.
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten.
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene.
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kilder.
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer.


I forløbet er der arbejdet med kernestof indenfor områderne:
- vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer.
- natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme.
- naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed.

Herudover kommer der arbejde med supplerende stof.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nedsivning af vand gennem forskellige sedimenttype 12-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 Klima og befolkning

Forløbstitel: Er der mad nok til alle? (tværfagligt projekt 2).


I forløbet er der bl.a. arbejdet med:
- verdens befolkningsudvikling.
- befolkningsprognose.
- befolkningstilvækst.
- demografiske transitionsmodel.
- fødselsrate, dødsrate, fertilitet, børnedødelighed.
- sult, fattigdom.
- fejl- og underernæring, forskelle i fødevareindtag.
- madspild.
- hydrotermfigurer, klimazoner og plantebælter.
- solens indstrålingsvinkel, intensitet og årstidsvariation.
- nedbørsdannelse (dugpunkt, aktuel luftfugtighed, maksimal luftfugtighed, relativ luftfugtighed).
- det globale vindsystem (termiske lufttryk, vind, den intertropiske konvergenszone, coriolis).
- nedbørsvariationer og nedbørsfordelingen i Mali.
- Liebigs minimumslov, udbyttepotentiale, arealanvendelse og udviklingen i dyrkningsareal, Danmarks jorde vs. tropiske jorde.
- fødevareproduktion, nedbørsforhold/vandtilgængelighed.
- fødevaremangel/fordelingsproblem, fødevarepriser, udviklingen i verdens forbrug af pesticider og kunstgødning.


Forsøg, øvelser, skriftligt arbejde og afleveringer:
Verdens befolkningsudvikling.
Befolkningsprognose og den demografiske transitionsmodel.
Demografisk analyse – Uganda (aflevering).
Ernæring og madspild.
Klimazoner og plantebælter.
Solindstråling, intensitet og årstider (journalforsøg).
Nedbørsdannelse.
Nedbørsvariationer og fødevareproduktion.
Naturgrundlag og fødevareproduktion.
Hvordan brødføder vi verden?



I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi.
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene.
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder.
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer.
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser.
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.

I forløbet er der arbejdet med kernestof indenfor områderne:
- vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer.
- naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed.
- befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.

Herudover kommer der arbejde med supplerende stof.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 7 Det sunde liv!?

I forløbet har det faglige fokus været på:
- Den Overordnede opbygning og biologiske funktion af carbohydrater, lipider og proteiner.
- Energibalance (ligevægt mellem energiindtag i forhold til energibehov)
- Fordøjelsesystemets opbygning og enzymers betydning for nedbrydningen samt hvordan kulhydrater, fedtstoffer og proteiner nedbrydes.
- Livsstilssygdomme, som er forbundet med indtag af en uhensigtsmæssig kost

Følgende øvelser er særlig eksamensrelevante:
Beregning af BMI og beregning og måling af fedt-%
Vitalkapacitet journal
Dissektion af model-hjerte og -lunger
Forbrænding af sukker
Fysiologi og træning Måling af Hæmatokrit, øvelsesvejledning
Blodtryk og puls øvelsesvejledning
Bilag 1 Handlingsalgoritme OBST EWS og Bilag 3 OBST EWS Obersvationsskema
Kostundersøgelse
Den brændende peanut

Kernestof:
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser

I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Arbejdsformer:
̶ individuelle og kollaborative arbejdsformer
̶ faglig læsning af tekster på lærebogsniveau

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Energi, bæredygtighed og klimaændringer

I forløbet har det faglige fokus været på:
- Grønlandspumpen samt Golfstrømmen – og deres betydning for klimaet og vejret i Danmark.
- Ændringer i havvandstanden i forbindelse af global opvarmning.
- Hvad er det bæredygtige liv (vandforbrug og CO2-aftryk)?
- Kulstofkredsløbet og koblingen til drivhuseffekten.
- FN's verdensmål og bæredygtighed.
- Jordens strålingsbalance med fokus på albedo og havis.

Følgende øvelser er særlig eksamensrelevante:
Strålingsbalancen (teoretisk gennemgang)
Albedoøvelse
Rapportforsøg Grønlandspumpen– og dens betydning for klimaet og vejret i Danmark
Klimaændringer og kulstofkredsløbet
Ændringer i havvandstanden i forbindelse af global opvarmning
Oliemigration
Bæredygtighed, CO2-aftryk, drivhuseffekt og vandforbrug
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forplantning, hormoner og sex

I forløbet har det faglige fokus været på:
- Kønnet og ukønnet formering (fordele og ulemper)
- Sexsignaler hos dyr
- Kvindelige og mandlige kønsorganer - deres opbygning og funktion.
- Menstruationscyklus
- Testosteron
- Kønssygdomme og prævention

Følgende øvelser er særlig eksamensrelevante:
Kønssygdomme cases og prævention

Kernestof:
̶ evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Arbejdsformer:
̶ mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Genetik, bæredygtighed og genteknologi

I forløbet har det faglige fokus været på:
Forløbet fokuserer på basal genetisk forståelse for nedarvning (recessiv, dominant og kønsbunden), DNA´s opbygning, DNA-kopiering, den genetiske kode og proteinsyntese i grove træk.

Følgende øvelser er særlig eksamensrelevante:
Mitose i løgrodceller
Fejl i meiosen, non-disjunction
Genetikopgaver
Majs klorofylmutanter (etgens udspaltning)
Gæringsforsøg

Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation

I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed

Arbejdsformer:
̶ individuelle og kollaborative arbejdsformer
̶ arbejde med udvikling af løsninger
̶ inddragelse af eksempler på fagets anvendelser og karrieremuligheder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Geografi - enkeltfagligt - Den dynamiske jord

Forløbstitel: Hvorfor er Jordens overflade under konstant forandring?


I forløbet er der bl.a. arbejdet med:
- Jordens opbygning.
- Den pladetektoniske model
- densitet af basalt og granit (kontinentalskorpe og oceanbundsskorpe).
- jordskælv (hypocenter, epicenter, P-bølger, S-bølger, overfladebølger, Richterskalaen).
- tsunami.

Følgende øvelser er særlig eksamensrelevante:
Simulering af tsunami hastighed
Pladetektonik- Øvelse i lokalisering af jordskælv, epicenter og styrke på Richter skalaen
Bestemmelse af bjergarters densitet

Materialer:
Naturgeografi Grundbogen C (i-bog, Systime, ISBN: 9788761688354 ):
Kap. 1.1.1 Jordens opbygning
Kap. 1.1.2 Pladetektonik
Kap. 1.1.3 Jordskælv

”Tsunami – hvad er det og hvordan opstår den?”, Illustreret videnskab (3. august, 2011).

Estimeret omfang: ca. 23 normalsider.


I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi.
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten.
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene.
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer.


I forløbet er der arbejdet med kernestof indenfor områderne:
- Jordens og landskabernes processer.

Herudover kommer der arbejde med supplerende stof.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1h nf/3 skr. aflevering 11-04-2025
Tsunami-bølgers hastighed 08-05-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 14 Redox

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer