Titel
5
|
Klima og befolkning
Forløbstitel: Er der mad nok til alle? (tværfagligt projekt 2).
I forløbet er der bl.a. arbejdet med:
- verdens befolkningsudvikling.
- befolkningsprognose.
- befolkningstilvækst.
- demografiske transitionsmodel.
- fødselsrate, dødsrate, fertilitet, børnedødelighed.
- sult, fattigdom.
- fejl- og underernæring, forskelle i fødevareindtag.
- madspild.
- hydrotermfigurer, klimazoner og plantebælter.
- solens indstrålingsvinkel, intensitet og årstidsvariation.
- nedbørsdannelse (dugpunkt, aktuel luftfugtighed, maksimal luftfugtighed, relativ luftfugtighed).
- det globale vindsystem (termiske lufttryk, vind, den intertropiske konvergenszone, coriolis).
- nedbørsvariationer og nedbørsfordelingen i Mali.
- Liebigs minimumslov, udbyttepotentiale, arealanvendelse og udviklingen i dyrkningsareal, Danmarks jorde vs. tropiske jorde.
- fødevareproduktion, nedbørsforhold/vandtilgængelighed.
- fødevaremangel/fordelingsproblem, fødevarepriser, udviklingen i verdens forbrug af pesticider og kunstgødning.
Forsøg, øvelser, skriftligt arbejde og afleveringer:
Verdens befolkningsudvikling.
Befolkningsprognose og den demografiske transitionsmodel.
Demografisk analyse – Uganda (aflevering).
Ernæring og madspild.
Klimazoner og plantebælter.
Solindstråling, intensitet og årstider (journalforsøg).
Nedbørsdannelse.
Nedbørsvariationer og fødevareproduktion.
Naturgrundlag og fødevareproduktion.
Hvordan brødføder vi verden?
I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi.
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene.
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder.
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer.
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser.
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
I forløbet er der arbejdet med kernestof indenfor områderne:
- vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer.
- naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed.
- befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.
Herudover kommer der arbejde med supplerende stof.
|