Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Mikkel Ulfeldt Hede
|
Hold
|
2024 fy/b (1b fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Global opvarmning og havet (NV)
Titel: Global opvarmning og havet (Naturvidenskabeligt grundforløb - naturgeografi og fysik)
Problemstilling: Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning?
Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case.
Faglige fokusområder (fysik-delen af NV):
- Energi og energiomdannelse.
- Solindstråling og Jordens energifordeling.
- Temperatur, termisk energi og massefylde.
- Specifik varmekapacitet og varmeudvidelse.
- Klimaforandringer og konsekvenser af disse.
Forsøg, skriftligt arbejde og afleveringer (fysik-delen af NV):
- Solindstråling (journaløvelse)
- Ukendt væskes massefylde (journaløvelse)
- Vands varmefylde (rapportforsøg).
- Havniveauets afhængighed af temperaturen (journaløvelse).
Læringsmæssige fokusområder:
- Formulere og teste enkle hypoteser.
- Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
- Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
- Opsamle, systematisere og behandle data.
- Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.).
- Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
- Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
- Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
- Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
Materialer:
Pensum er det udlevere kompendium.
Indholdet i kompendiet er svarende til:
FysikABbogen kapitel 1.1 (I-bog)
En Verden af Fysik C kapitel 1.2.2, 1.2.3, 2.2.3 og 2.3.1 (I-bog)
Fysikkens verden 1 (1980) kapitel 2 (fysisk bog)
Orbit C, kapitel 1.7, 1.8, 2.2 og 2.3 (I-bog)
Artikel: "Opvarmningen af verdenshavene bliver mere og mere ekstrem”, DR 16. januar 2019.
Samt alle opgaver og øvelsesvejledninger.
Estimeret omfang: ca. 24 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Introduktion til fysik c
Titel: Introduktion til fysik c
Introduktion til fysik - et naturvidenskabeligt fag.
Hvorfor fysik?
Fysik i hverdagen.
Faglige mål og indhold.
Eksamensform.
Repetition af den naturvidenskabelige metode.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi
Forløbstitel: Energi
I forløbet er der bl.a. arbejdet med:
- Fysiske størrelser og enheder (SI-enheder).
- Præfikser og titalspotenser.
- Kraft og arbejde.
- Energi, energiformer, energiomsætning, energikæder og energibevarelse (både kvalitativt og kvantitativt).
- Effekt.
- Varmefylde.
- Nyttevirkning.
- Termisk energi.
- Temperaturskala (celsius, kelvin).
- Brownske bevægelser.
- Tilstandsformer/faser, faseovergange (smeltepunkt, kogepunkt, smeltning/frysning, fordampning/kondensering), opvarmningskurve.
- Mekanisk energi.
- Energikilder og elproduktion.
Forsøg, skriftligt arbejde og afleveringer:
Fysikkens grundbegreber (opgaver).
Kræfters arbejde (opgaver).
Energiomdannelse/energikæder (opgaver).
Håndens effekt (journalforsøg).
Termisk energi (opgaver).
Termisk energi og nyttevirkning (rapportforsøg med aflevering).
Tilstandsformer og faseovergange (opgaver).
Mekanisk energi (opgaver).
Bevarelse af mekanisk energi (rapportforsøg med elektronisk dataopsamling, aflevering).
Materialer:
En verden af fysik C af Kasper G. Michelsen (ibog, Systime, ISBN: 9788702290646):
Kap. 1.2.2 Fysiske størrelser og enheder
Kap. 1.2.3 SI-enheder og præfikser
Kap. 2.1.1 Energiformer og energiomdannelse
Kap. 2.1.2 Termodynamikkens 1. hovedsætning
Kap. 2.2.2 Elektrisk energi og effekt
Kap. 2.2.3 Termisk energi og specifik varmekapacitet
Kap. 2.2.4 Nyttevirkning
Kap. 2.3.1 Termisk energi og temperatur
Kap.2.3.2 Tilstandsformer og faseovergave
Kap. 2.3.3 Latent energi, specifik smeltevarme og specifik fordampningsvarme
Kap. 2.4.1 Traditionelle kraftværker
Kap. 2.4.2 Kraftvarmeværker
Orbit C (ibog, Systime, ISBN: 9788761626721):
Kap. 2.7 Mekanisk energi
Estimeret omfang: ca. 35 sider.
I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser.
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
I forløbet er der arbejdet med kernestof indenfor områderne:
– beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning.
– eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer.
– atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof.
Herudover kommer der arbejde med supplerende stof.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysikaflevering 1
|
20-12-2024
|
Fysikaflevering 2
|
30-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Lyd: Lyt til dine ører - ikke kun til din musik
Forløbstitel: Lyt til dine ører – ikke kun til din musik
I forløbet er der bl.a. arbejdet med:
- Periodiske fænomener.
- Bølgeudbredelse (længde- og tværbølger).
- Amplitude, frekvens, svingningstid/periode, bølgelængde, bølgetop/bølgedal.
- Interferens og refleksion.
- Bølgeligningen.
- Øret, frekvensområdet, lydstyrke, dB-skala.
- Støj, musik og høreskader.
- Stående bølge og resonansfrekvenser.
- Princippet bag strengeinstrumenter.
Forsøg, skriftligt arbejde og afleveringer:
Bølger – et eksempel på et periodisk fænomen (opgave).
Bølgers fysik og grundbegreber (opgaver).
Interferens (opgaver).
Bølgers fysik og bølgeligningen (opgaver).
Stående bølge (journaløvelse).
Hvordan virker øret? (stop-motion video).
Musik, høretelefoner og høreskader (afleveringsartikel).
Materialer:
En verden af fysik C af Kasper G. Michelsen (ibog, Systime, ISBN: 9788702290646):
Kap. 3.1.1 Periodiske fænomener
Kap. 3.1.2 Periode og frekvens
Kap. 3.1.3 Bølgers fysik
Kap. 3.1.4 Bølgeligningen
Kap. 3.2.1 Interferens
Kap. 3.3.1 Lydbølger
Kap. 3.3.2 Lydstyrke og tone
Kap. 3.3.3 Strengeinstrumenters fysik
"Fest og høj musik kostede 26-årige Rasmus en del af hørelsen: Mere end hver tiende teenager er tæt på en høreskade" af Simone B. Skyum og Mikael D. Holmbo, AvisenDanmark 24.dec.2022.
Estimeret omfang: ca. 22 sider.
I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser.
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
– kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
I forløbet er der arbejdet med kernestof indenfor områderne:
– grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart.
– fysiske egenskaber ved lyd og lys.
Herudover kommer der arbejde med supplerende stof.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysikaflevering 3
|
02-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Lys og atomer
Forløbstitel: Lys og atomer
I forløbet er der bl.a. arbejdet med:
- Elektromagnetiske bølger, det elektromagnetiske spektrum.
- Bølgeligningen, bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart.
- Lysets hastighed.
- Lysets refleksion og brydning.
- Atomet.
- Bohrs atommodel.
- Fotoner.
- Absorption og emission af stråling.
- Energiniveaudiagrammer.
- Diffraktion.
- Gitterligningen.
Forsøg, skriftligt arbejde og afleveringer:
Introduktion til lys (opgaver).
Refleksion og brydning (journalforsøg).
Hydrogenatomet – absorption og emission
Optisk gitter og gitterligningen (opgaver).
Gitterligningen (rapportforsøg).
Materialer:
En verden af fysik C af Kasper G. Michelsen (ibog, Systime, ISBN: 9788702290646):
Kap. 3.2.2 Refleksion
Kap. 3.2.3 Brydning og totalrefleksion
Kap. 3.2.4 Diffraktion
Kap. 3.4.1 Elektromagnetiske bølger
Kap. 3.4.2 Det elektromagnetiske spektrum
Kap. 3.4.3 Diffraktion i optisk gitter
Kap. 3.4.4 Gitterligningen
Kap. 4.1.2 Atomets opbygning
Kap. 4.1.3 Atommodellens udvikling
Kap. 4.2.1 Lys som partikler: Fotonen
Kap. 4.2.2 Atomare emissionsspektre
Film: "Store danske videnskabsfolk – Niels Bohr" (set på CFU).
Estimeret omfang: ca. 28 sider.
I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser.
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
I forløbet er der arbejdet med kernestof indenfor områderne:
– grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart.
– det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling.
– fysiske egenskaber ved lyd og lys.
– atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof.
Herudover kommer der arbejde med supplerende stof.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysikaflevering 4
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Den nære astronomi og Universet
Forløbstitel: Den nære astronomi og Universet
I forløbet er der bl.a. arbejdet med:
- Årstider, solindstråling, nat/dag, solhverv, jævndøgn, midnatssol, polarnat.
- Månen, månens faser, måneformørkelse, solformørkelse.
- Solsystemet opbygning og dets dannelse.
- Big Bang og grundtrækkene i Universets udviklingshistorie.
- Universets udvidelse.
- Rødforskydning.
- Dopplereffekt.
- Hubbles lov.
- Kosmiske baggrundsstrålingen.
Forsøg, skriftligt arbejde og afleveringer:
Hvorfor har vi årstider og hvorfor varierer fordelingen af solindstrålingen?
Solsystemet – og vores måne.
Big Bang og Universets udviklingshistorie.
Hubbles lov, rødforskydning og Universets udvidelse.
Elastikuniverset – en model for Universets udvidelse (journalforsøg).
Materialer:
En verden af fysik C af Kasper G. Michelsen (ibog, Systime, ISBN: 9788702290646):
Kap. 4.2.3 Atomare absorptionsspektre
Kap. 5.2.1 Det moderne solsystem
Kap. 5.2.2 Jordens rotation: Dag og nat
Kap. 5.2.3 Årstiderne
Kap. 5.2.4 Månen og dens faser
Kap. 5.2.5 Sol- og måneformørkelse
Kap. 5.3.1 Galakser og Mælkevejen
Kap. 5.3.2 Hubbles lov og Universets udvidelse
Kap. 5.3.3 Big Bang teorien
Kap. 5.3.4 Universets udviklingshistorie
Kap. 5.3.5 Rødforskydning
Kap. 5.3.6 Den kosmiske mikrobølgebaggrundsstråling
Film: "Planet Science – Big Bang" (BBC, set på CFU).
Estimeret omfang: ca. 22 sider.
I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
I forløbet er der arbejdet med kernestof indenfor områderne:
Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede
– grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse.
– Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener.
Lyd og lys
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
Herudover kommer der arbejde med supplerende stof.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Repetition og eksamensforberedelse
Repetition og eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68181666827",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68181666827",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68181666827"
}