Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Mathilde Borup Sørensen
|
Hold
|
2024 fy/d (1d fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Energi
Forløb om energi.
Bemærk! Dele af pensum i dette forløb er dækket i det naturvidenskabelige grundforløb (NV):
NV pensum: Det udleverede kompendium fra NV-grundforløbet i fysik.
NV kernestof:
- Energi og energiomdannelse (herunder forskellige energiformer)
- Temperatur og termisk energi
- Massefylde
- Effekt
- Specifik varmekapacitet (varmefylde)
NV eksperimentelt arbejde:
- Ukendt væskes massefylde (journalforsøg)
- Vands varmefylde (rapport - aflevering)
Pensum til dette energiforløb er i den fysiske udgave af Orbit C: Kapitel 1.6, 1.8 og 1.9.
Kernestof dækket:
- Fordampningsvarme.
- Smeltevarme.
- Nyttevirkning (kvantitativ behandling af omsætning mellem to energiformer i tilhørende rapport).
- Mekanisk energi (kinetisk energi, potentiel energi og mekanikkens energisætning).
Eksperimentelt arbejde:
- Repetition fra NV: Bestemmelse af effekten af en hånd (journalforsøg)
- Bestemmelse af fordampningsvarmen for vand (journalforsøg)
- Nyttevirkning af kalket vs. afkalket elkedel (rapport - aflevering)
- Bevarelse af mekanisk energi med en frit faldende bold (journalforsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysikrapport 1
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Lyt til dine ører - ikke kun din musik.
Forløbets overordnede problemstilling er: hvad er lyd, hvordan fungerer øret og hvad gør vores musikforbrug ved vores hørelse?
Forløbet dækker kernestoffet:
- Lyd og Lys: grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- Lyd og Lys: Fysiske egenskaber ved lyd.
Pensum til forløbet kan både findes i den fysiske Orbit C bog og i I-bogen ”En verden af fysik C”.
Fysisk Orbit C:
Kapitel 2.1 (s. 76-82).
Kapitel 2.2 (kun s. 83 første halvdel).
Kapitel 2.3 (kun s. 86-88 om interferens).
Kapitel 3.1 (kun s. 100-101).
Kapitel 3.2 (s. 104-117 obs! Formlen for lydstyrke og afsnittet om lydens fart er IKKE pensum).
I-bogen:
Kapitel 3.1.1 Periodiske fænomener: https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=185
Kapitel 3.1.2 Periode og frekvens: https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=186
Kapitel 3.1.3 Bølgers fysik: https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=187
Kapitel 3.1.4 Bølgeligningen: https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=188
Kapitel 3.2.1 Interferens: https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=189
Kapitel 3.3.1 Lydbølger: https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=193
Kapitel 3.3.2 Lydstyrke og tone: https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=194
Kapitel 3.3.3 Strengeinstrumenters fysik: https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=195
Desuden:
Artiklen ”Fest og høj musik kostede 26-årige Rasmus en del af hørelsen: Mere end hver tiende teenager er tæt på en høreskade”: https://avisendanmark.dk/danmark/mere-end-hver-tiende-teenager-er-taet-paa-en-hoereskade-rasmus-blev-skadet-af-fest-og-hoej-musik.
Video om øret (engelsksproget): https://www.youtube.com/watch?v=eQEaiZ2j9oc
Mere specifikt er følgende begreber gennemgået:
- Generelle bølgebegreber (periode, bølgelængde, frekvens og amplitude).
- Tværbølger og længdebølger.
- Mekaniske bølger og elektromagnetiske bølger.
- Bølgers fart og bølgeligningen.
- Korrekt opskrivning af fysikudregninger med fokus på formler, enheder og symboler.
- Interferens (konstruktiv og destruktiv interferens)
- Stående bølger (vi har set dem på en fjeder og på en snor).
- Ørets virkemåde.
- Lydstyrke, høreskader og musikforbrug.
Eksperimentelt arbejde og andre aktiviteter:
- Fotosafari, hvor der er blevet taget billeder af fænomener på skolen, der var periodiske i tid/rum.
- Videoopgave med tværbølger og længdebølger på en slinkyfjeder.
- Forsøg med stående bølger på en snor vha. frekvensgenerator og vibrationsgenerator.
- Stop-motion video om ørets virkemåde.
- Undersøgelse af elevernes eget lydforbrug vha. appen ”sundhed” på telefonen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Fysikprøve_Energi_2024.pdf
-
Opgave vi laver I modulet: Videoopgave_LængdeTvær.docx
-
Læs s. 76, 77 og 78 i bogen. Vi fokuserer til at begynde med ikke på formlerne, så når I læser, skal I "bare" forstå, hvad de forskellige begreber betyder.
-
Hvis man vil læse på computer er følgende kapitel godt: https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=187
-
Bølgetype_bølgeegenskaber.pptx
-
Ingen lektier, vi læser måske lidt sammen i modulet, hvis der bliver tid.
-
https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=186 og https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=187
-
Skim igennem side 76-78 i jeres bog (Orbit C). I skal finde 3 formler, som I skal have skrevet ned til modulet:
-
3.1.4 Bølgeligningen | En verden af fysik C (handler kun om formlen for bølgens fart). I jeres fysiske bog er det s. 104-107, hvor der desuden står noget om toner og støj)
-
Opgaver_stående_bølger_og_bølgers_fart.docx
-
Øvelsesvejledning: Journaløvelse_stående_snorbølger.docx
-
Læs følgende om stående bølger. Det er vigtigst at I forstår hvad partialtoner er og hvordan de ser ud, for I skal selv lave dem på en snor: 3.3.3 Strengeinstrumenters fysik | En verden af fysik C
-
Opgavebeskrivelse_stopmotion_øret.docx
-
Læsespørgsmål_artikel.docx (Laves hjemme! Læs spørgsmålene igennem først, så I er klar på, hvad I skal svare på. Artiklen er linket inde i dokumentet).
-
Opgavebeskrivelse til afleveringen: Fysikaflevering_musik_og_høreskader.docx
-
3.3.2 Lydstyrke og tone | En verden af fysik C (læs det korte kapitel om lydstyrke)
-
Hvis du stadig mangler at læse artiklen skal du læse den til i dag: Fest og høj musik kostede 26årige Rasmus en del af hørelsen_AvisenDanmark_24122022.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysikartikel
|
20-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Lys og atomer
Forløb om lys og atomer
Samlet dækker forløbet kernestoffet: Det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling, samt fysiske egenskaber ved lys.
Pensum til forløbet er:
I den fysiske Orbit C bog (2017 udgave):
Kapitel 2.4 (kun s. 88-90 t.o.m. figuren samt s. 95 t.o.m. tabellen – dvs. uden brydningsloven og dens udledning).
Kapitel 5.1.
Kapitel 4.1-4.2 (Udledningen på side 137-138 er ikke pensum).
Kapitel 6.4-6.6.
Samt følgende kapitler i I-bøgerne:
i-fysik C kapitel 3.1 Det elektromagnetiske spektrum https://ifysikc.systime.dk/?id=251
i-fysik C kapitel 3.3 Synligt lys https://ifysikc.systime.dk/?id=253
Den fysiske bogs pensum kan genfindes i følgende kapitler i onlineudgaven af Orbit C:
Kapitel 3.4 Refleksion https://orbitcstx.systime.dk/?id=526
Kapitel 3.5 t.o.m. figuren der viser brydning https://orbitcstx.systime.dk/?id=527
Kapitel 5.2 ned til eksemplerne https://orbitcstx.systime.dk/?id=541
Kapitel 5.3 optisk gitter https://orbitcstx.systime.dk/?id=543
Kapitel 6.2 Temperaturstråling og fotoner (kun fra overskriften ”fotoner”) https://orbitcstx.systime.dk/?id=546
Kapitel 6.3 Bohrs atommodel https://orbitcstx.systime.dk/?id=547
Mere specifikt er følgende emner behandlet:
- Det elektromagnetiske spektrum.
- Additiv farveblanding af lys.
- Lysets refleksion og refleksionsloven.
- Brydning (OBS! Uden brydningsloven)
- Optiske gitre og gitterligningen.
- Fotoner og deres energi.
- Bohrs atommodel.
- Emission og absorption af fotoner (herunder Balmerserien for hydrogen).
Eksperimentelt arbejde:
- Bestemmelse af bølgelængden for en laser og gitterkonstanten for et gitter ved hjælp af gitterligningen (rapportaflevering)
Demonstrationsforsøg:
- Additiv farveblanding med stor ”teaterlys”-projektør.
- Konkave spejle og refleksionsloven (hvorfor vender man på hovedet i en ske?).
- Brydning af laserlys i kar med fluorescerende væske.
- Fluorescens af tonicvand (emission og absorption).
- Emissionsspektret for hydrogen set gennem gitterbriller.
Desuden har eleverne lavet:
- En fremlæggelsesvideo, hvor der har arbejdet enten med regnbuen eller himlen og solens farve.
- En video, hvor de i deres gruppe var et atom, der emitterede og absorberede fotoner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysikrapport 2
|
25-03-2025
|
Fysikprøve (lyd og lys)
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Astronomi og kosmologi
Forløbet dækker over emnerne nær astronomi og kosmologi. Forløbet om nær astronomi er blev foretaget som fremlæggelsesprojekter udført i grupper.
Samlet dækker forløbet kernestoffet:
- ”Grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse.”
- ”Jorden som planet i Solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener”.
Pensum til nær astronomi:
Eleverne har lavet gruppefremlæggelser om emnerne: 1. Dag/nat, 2. årstider, 3. månens faser, 4. Solformørkelse og måneformørkelse.
De har selv søgt information på nettet/i bøger/vha. chatGPT.
Følgende kapitler i I-bogen ”En Verden af fysik C” burde dække informationen i fremlæggelserne.
Kapitel 5.2.2 Jordens rotation: Dag og nat https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=216
Kapitel 5.2.3 Årstiderne https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=217
Kapitel 5.2.4 Månen og dens faser https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=218
Kapitel 5.2.5 Sol- og måneformørkelser https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=219
Følgende simulation er blevet brugt til forståelse af dag, nat og årstider: https://www.earthspacelab.com/app/seasons/
Pensum til kosmologi/universet:
I I-bogen ”Orbit C” er pensum
Kapitel 9.1 Lysår https://orbitcstx.systime.dk/?id=568
Kapitel 9.3 Rødforskydning https://orbitcstx.systime.dk/?id=565
Kapitel 9.4 Hubbles Lov https://orbitcstx.systime.dk/?id=566
I I-bogen ”En verden af fysik C” er pensum:
Kapitel 5.3.3 Big Bang teorien https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=222
Kapitel 5.3.4 Universets udviklingshistorie https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=223
Kapitel 5.3.6 Den kosmiske mikrobølgbaggrund https://enverdenaffysikc.systime.dk/?id=225
I den fysiske Orbit C (udgave 2017) svarer dette til
Afsnittet "de allernærmeste stjerner" på s. 238 (definition af lysår)
Kapitel 9.5.
Kapitel 9.6 (uden afsnittet rødforskydning og fart).
Kapitel 9.7.
Mere specifikt er følgende emner behandlet:
- Dag og nat på Jorden.
- Årstiderne på Jorden.
- Månens faser.
- Måneformørkelse.
- Solformørkelse .
- Lysår.
- Universets udvikling og udvidelse.
- Rødforskydning.
- Hubbles lov.
- Big Bang teorien og argumenter herfor.
Eksperimentelt arbejde
- Universets udvidelse ved hjælp af elastikker.
1 modul er gået til afholdelsen af en prøve i de tidligere emner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysikrapport 3
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68182544389",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68182544389",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68182544389"
}