Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Lone Stilling Karlsen
|
Hold
|
2024 fy/x (1x fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fysik NV Global opvarmning og havet
Fysik_NV_Global opvarmning og havet
Naturvidenskabileigt grundforløb i naturgeografi(ng) og fysik (fy)
Problemstilling: Hvilken betydning har global opvarmning for havet- og havet for global opvarmning?
Faglige fokus områder (fysikdelen af nv)
Energi og energiomdannelser
Temperatur, termisk energi
Specifik varmekapacitet
Klimaforandringer og konsekvenser af disse
Skriftligt arbejde og forsøg
Opgave med energiomdannelse
Journal: Solindstråling
Rapport: Vands varmefylde
Journal : Havniveauets afhængighed af temperatur (fællesforsøg)
I det udleverede fysikkompendium er læst kapitel 1-8
Kompendiet er at finde i første modul af forløbet Energi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
I forløbet er der bl.a arbejdet med :
- Fysiske størrelser og enheder (SI-enheder)
-Præfisker og titalspotenser
- Energi, energiformer, energiomsætning, energikæder og energibevarelse ( kvantitativt og kvalitativt)
-Effekt
-Varmefylde
-Termisk energi
- Temperaturskala (Celsius, kelvin)
-Brownske bevægelser
-Termisk energi, tilstandsformer/faser, faseovergange (smeltepunkt/kogepunkt, smeltning/frysning, fordampning/kondensering)
smeltevarme og fordampningsvarme
- Mekanisk energi, potentiel og kinetisk energi
Forsøg, skriftligt arbejde og afleveringer
Vands varmefylde (rapport fra NV)
Håndens effekt (Journal)
Nyttevirkning (rapport)
Fordampningsvarme (Journal)
Hoppende bolde (Journal)
Materialer
Orbit C stx af Brydensholt m.fl, Systime 2017 3. udgave:
1.4 Termisk energi og varme s. 39-45
1.6 Smeltning og fordampning s. 54-55
1.7 Energiforbrug og bæredygtig udvikling s.58-59
1.8 Mekanisk energi og energikvalitet s. 70-73
En verden af Fysik C af K.G Michelsen (Ibog, Systime, ISBN:9788702290646):
2.3.2 Tilstandsformer og fordampning
2.3.3 Latent energi, specifik smeltevarme og specifik fordampningsvarme
Følgende fra NV forløbet hører under Energi
NV- kompendiet:
kap 3 :Energi og energiformer s. 6-7
kap 4: Effekt s.8-9
kap 6: Termisk energi og temperatur: s.14-17
kap 7: Specifik varmekapacitet : s.18-20
samt opgaver og rapportvejledninger
Omfang: De læste sider samt vejledninger og arbejdsark: ca 35 normalsider
Fokus på følgende faglige mål
-kende og anvende enkel modeller, der kvalitativt eller kvantitativt forklarer forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
-kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelsen af naturfænomener
-kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkel hypoteser
Kernestof
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning. Eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst 2 energiformer. Atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
-kunne præsenterer eksperimentelle data med henblik på at afdække matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nyttevirkning
|
21-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Bølger, lyd og lys
I forløbet er der bl. a arbejdet med
-Periodiske fænomener
-Bølgeudbredelse (længde-og tværbølger)
-Amplitude, frekvens, svingningstid (periode), bølgelængde, bølgetop/bølgedal.
- Bølgeform
-Diffraktion, interferens (konstruktiv og destruktiv) og refleksion
-Lydens fart
-Bølgeligningen
-Øret, frekvensområdet, lydstyrke, dB-skala
-Støj, musik og høreskader
-Stående bølger, resonans og resonansfrekvenser.
- Princippet bag strengeinstrumenter: Stående bølger på en streng
-Refleksion og brydning
-Lysets fart
Forsøg, skriftlige arbejder og afleveringer
-Periodiske fænomener
-Videoopgave: Længde og tværbølger
- Rapport: Stående bølger på en streng (Resonansfrekvenser)
- Journaløvelse: Refleksion og brydning
-Lydens hastighed i luft (klaptræ) fællesforforsøg (journal, databehandling)
-Musik og høreskader (formidlingsopgave- afleveringsartikel)
Materialer
Orbit C stx: Brydensholt,M med flere (Systime 2017, 3 udgave)
2.1 Grundlæggende om bølger s.76-80
2.2 Spektre s.83-85
2.3 Diffraktion og interferens s.85-88
2.4 Refleksion og brydning s. 88-91, Totalrefleksion s.97-98
3.1 Grundlæggende om lyd s. 100-103
3.2 Lyd, toner og støj s. 104-109
3.3 Resonansfrekvenser for en svingende streng s. 111-116
"Fest og høj musik kostede 26-årige Rasmus en del af hørelsen: Mere end hver tiende teenager er tæt på en høreskade" af Simone B. Skyum og Mikael D. Holmbro, Avisen Danmark 24 dec. 2022"
I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål
-kende og anvende enkel modeller, der kvalitativt eller kvantitativt forklarer forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
-via eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelsen af naturfænomener
-kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter,
herunder opstille og teste enkel hypoteser
-kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer kunne behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
-grundlæggende egenskaber ved bølger: bølgelængde, periode, frekvens, fart, amplitude, interferens
- fysiske egenskaber ved lyd og lys
Desuden arbejde med supplerende stof
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Periodiske fænomener
|
07-01-2025
|
Stående bølger på en streng
|
06-02-2025
|
Musik og høreskader
|
11-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Lys og atomer
Der er arbejdet med
-elektromagnetiske bølger, det elektromagnetiske spektrum,
-bølgeligningen, bølgelængde, frekvens, udbredelseshastighed
-lysets hastighed, øjet,
-diffraktion, gitterligningen
Bohrs atommodel,
- energiniveau diagram
-fotoner, emission og absorption af stråling
Materialer
En verden af fysik C af K.G. Michelsen (ibog Systime , ISBN 9788702290646)
3.4.5 Øjet og farvesynet
Orbit C stx: Brydensholt m.fl (Systime, 2017, 3 udgave)
4.1 Lys og bølgeegenskaber s.134
4.2 Optisk gitter s.134- 136, 138-140 (afsnittet er om Gitterlignngen, udledning af Gitterligningen er IKKE læst)
Orbit C stx Brydensholt med flere ( ibogen Systime, ISBN 9788761626721
6.1 Elektromagnetiske bølger
6.2 Temperaturstråling og fotoner
6.3 Bohrs atommodel
6.4 Atomers fingeraftryk
Film: Store danske videnskabsmænd- Niels Bohr ( set på CFU)
Forsøg
Gitterligning . a)Bestemmelse af bølgelængde b) Bestemmelse af Gitterkonstant og antal linjer pr. millimeter på optik gitter (rapport)
samt opgaver og rapportvejledning
Fokus på følgende faglige mål
- kende og anvende enkle modeller, der kvalitativt eller kvantitativt forklarer forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og fænomener
-kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af naturfænomener
-knne beskrive og udføreenkel kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter herunder opstille og teste enkle hypot it værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metode
Kernestof
- grundlæggende egenskaber bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart
-det elektromagnetiske spektrum, fotoner, Bohrs atommodel, emission og absorption er behandlet ud fra Bohrs atommodel, fysiske egenskaber ved lys
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gitterligning_rapport
|
02-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
FF: Grøn energikilde
Fysik: effekt, energi og nyttevirkning af solceller, største bølgelængde en solcelle kan fungere
Videnskabsparrene : Empirisk og formel
Materiale
Vidensmønstre. Basal videnskabsteori i stx. Larsen m.fl
(ibog, ISBN: 9798761688330)
3. Empirisk og formel
3.1 Empirisk videnskab
3.2 Formel videnskab
"Test dig selv: Empirisk og formel" - interaktiv opgave: Empirisk og formel
Desuden opgave om solceller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Universet og den nære astronomi (Vores Solsystem)
Der er arbejdet med
-årstider, solindstråling, nat og dag, vinter- og sommersolhverv, jævndøgn, midnatssol og polarnat
- Månens faser, måneformørkelse og solformørkelse
Solsystemets opbygning
-Universets udvidelse, Big Bang, Hovedtræk i Universets udviklingshistorie, rødforskydning, Hubbles lov
Materialer
En verden af Fysik C (ibog, Systime ISBN: 9788702290646)
5.2.1 Det moderne solsystem
5.2.2 Jordens rotation: Dag og nat
5.2.3 Årstiderne
5.2.4: Månen og dens faser
5.2.5 Sol og måneformørkelse
5.3 Kosmologi
5.3.1: Galakser og Mælkevejen
5.3.2 Hubbles lov og universets udvidelse
5.3.3 Big bang teorien
5.3.4 Universets udviklingshistorie
5.3.5 Rødforskydning
5.3.6 Den kosmiske mikrobaggrundsstråling
samt arbejdsark og opgaver
Omfang: Ca 36 sider
Forsøg og skriftlige arbejder
Fokus på følgende faglige mål
- kende og anvende enkle modeller, der kvalitativt eller kvantitativt forklarer forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og fænomener
-kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af naturfænomener
-kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter herunder opstille og teste enkle hypoteser, anvende it værktøjer og behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metode
Kernestof
- grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
- Jordan som planet i solsystemet som grundlag for umiddelbart observerbare naturfænomener
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Planche_opgave
|
12-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68183409013",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68183409013",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68183409013"
}