Holdet 2024 fy/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Lone Stilling Karlsen
Hold 2024 fy/x (1x fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fysik NV Global opvarmning og havet
Titel 2 Energi
Titel 3 Bølger, lyd og lys
Titel 4 Lys og atomer
Titel 5 FF: Grøn energikilde
Titel 6 Universet og den nære astronomi (Vores Solsystem)
Titel 7 Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fysik NV Global opvarmning og havet

Fysik_NV_Global opvarmning og havet

Naturvidenskabileigt grundforløb  i naturgeografi(ng) og fysik (fy)

Problemstilling: Hvilken betydning har global opvarmning for havet- og havet for global opvarmning?
Faglige fokus områder (fysikdelen af nv)
Energi og energiomdannelser
Temperatur, termisk energi
Specifik varmekapacitet
Klimaforandringer og konsekvenser af disse

Skriftligt arbejde og forsøg

Opgave med energiomdannelse
Journal: Solindstråling
Rapport: Vands varmefylde
Journal : Havniveauets afhængighed af temperatur (fællesforsøg)

I det udleverede fysikkompendium er læst kapitel 1-8
Kompendiet er at finde i første modul af forløbet Energi
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi

I forløbet er der bl.a arbejdet med :
- Fysiske størrelser  og enheder (SI-enheder)
-Præfisker og titalspotenser

- Energi, energiformer, energiomsætning, energikæder og energibevarelse ( kvantitativt og kvalitativt)
-Effekt
-Varmefylde
-Termisk energi
- Temperaturskala (Celsius, kelvin)
-Brownske bevægelser
-Termisk energi, tilstandsformer/faser, faseovergange (smeltepunkt/kogepunkt, smeltning/frysning, fordampning/kondensering)
smeltevarme og fordampningsvarme

- Mekanisk energi, potentiel og kinetisk energi

Forsøg, skriftligt arbejde og afleveringer

Vands varmefylde (rapport fra NV)
Håndens effekt (Journal)
Nyttevirkning (rapport)
Fordampningsvarme (Journal)
Hoppende bolde (Journal)

Materialer

Orbit C stx af Brydensholt m.fl,  Systime 2017 3.  udgave:

1.4 Termisk energi og varme s. 39-45
1.6 Smeltning og fordampning  s. 54-55
1.7 Energiforbrug og bæredygtig udvikling s.58-59
1.8 Mekanisk energi og energikvalitet s. 70-73

En verden af Fysik C af K.G Michelsen (Ibog, Systime, ISBN:9788702290646):

2.3.2 Tilstandsformer og fordampning
2.3.3 Latent energi, specifik smeltevarme og specifik fordampningsvarme

Følgende fra NV forløbet hører under Energi
NV- kompendiet:
kap 3 :Energi og energiformer s. 6-7
kap 4: Effekt                                s.8-9
kap 6: Termisk energi og temperatur:   s.14-17
kap 7:  Specifik varmekapacitet : s.18-20

samt opgaver og rapportvejledninger

Omfang: De læste sider samt vejledninger og arbejdsark:  ca 35 normalsider

Fokus på følgende faglige mål
-kende og anvende enkel modeller, der kvalitativt eller kvantitativt forklarer forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
-kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelsen af naturfænomener
-kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkel hypoteser

Kernestof
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning. Eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst 2 energiformer. Atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
-kunne præsenterer eksperimentelle data med henblik på at afdække matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
-kunne demonstrere viden om fagets identitet  og metoder

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nyttevirkning 21-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Bølger, lyd og lys

I forløbet er der bl. a arbejdet med

-Periodiske fænomener
-Bølgeudbredelse (længde-og tværbølger)
-Amplitude, frekvens, svingningstid (periode), bølgelængde, bølgetop/bølgedal.
- Bølgeform
-Diffraktion, interferens (konstruktiv og destruktiv) og refleksion
-Lydens fart
-Bølgeligningen
-Øret, frekvensområdet, lydstyrke, dB-skala
-Støj, musik og høreskader
-Stående bølger, resonans og resonansfrekvenser.
- Princippet bag strengeinstrumenter: Stående bølger på en streng
-Refleksion og brydning
-Lysets fart

Forsøg, skriftlige arbejder og afleveringer

-Periodiske fænomener
-Videoopgave: Længde og tværbølger
- Rapport: Stående bølger på en streng (Resonansfrekvenser)
- Journaløvelse: Refleksion og brydning
-Lydens hastighed i luft  (klaptræ) fællesforforsøg (journal, databehandling)
-Musik og høreskader (formidlingsopgave- afleveringsartikel)

Materialer

Orbit C stx: Brydensholt,M  med flere (Systime 2017, 3 udgave)

2.1 Grundlæggende om bølger s.76-80
2.2 Spektre s.83-85
2.3 Diffraktion og interferens s.85-88
2.4 Refleksion og brydning s. 88-91, Totalrefleksion s.97-98

3.1 Grundlæggende om lyd s. 100-103
3.2 Lyd, toner og støj s. 104-109
3.3 Resonansfrekvenser for en svingende streng s. 111-116

"Fest og høj musik kostede 26-årige Rasmus en del af hørelsen: Mere end hver tiende teenager er tæt på en høreskade" af Simone B. Skyum og Mikael D. Holmbro, Avisen Danmark 24 dec. 2022"

I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål


-kende og anvende enkel modeller, der kvalitativt eller kvantitativt forklarer forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
-via eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelsen af naturfænomener
-kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter,
herunder opstille og teste enkel hypoteser
-kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer kunne behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
-grundlæggende egenskaber ved bølger: bølgelængde, periode, frekvens, fart, amplitude, interferens
- fysiske egenskaber ved lyd og lys

Desuden arbejde med supplerende stof



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Periodiske fænomener 07-01-2025
Stående bølger på en streng 06-02-2025
Musik og høreskader 11-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Lys og atomer

Der er arbejdet med

-elektromagnetiske bølger, det elektromagnetiske spektrum,
-bølgeligningen, bølgelængde, frekvens, udbredelseshastighed
-lysets hastighed, øjet,
-diffraktion, gitterligningen
Bohrs atommodel,
- energiniveau diagram
-fotoner, emission og absorption af stråling

Materialer

En verden af fysik C af K.G. Michelsen (ibog Systime , ISBN 9788702290646)


3.4.5 Øjet og farvesynet


Orbit C stx: Brydensholt m.fl  (Systime, 2017, 3 udgave)

4.1 Lys og bølgeegenskaber s.134
4.2 Optisk gitter s.134- 136, 138-140 (afsnittet er om Gitterlignngen, udledning af Gitterligningen er IKKE læst)

Orbit C stx Brydensholt med flere ( ibogen Systime, ISBN 9788761626721

6.1 Elektromagnetiske bølger
6.2 Temperaturstråling og fotoner
6.3 Bohrs atommodel
6.4 Atomers fingeraftryk
Film: Store danske videnskabsmænd- Niels Bohr ( set på CFU)

Forsøg

Gitterligning . a)Bestemmelse af bølgelængde b) Bestemmelse af Gitterkonstant og antal linjer pr. millimeter på optik gitter (rapport)

samt opgaver og rapportvejledning

Fokus på følgende faglige mål

- kende og anvende enkle modeller, der kvalitativt eller kvantitativt forklarer forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og fænomener
-kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af naturfænomener
-knne beskrive og udføreenkel kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter herunder opstille og teste enkle hypot it værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kunne demonstrere  viden om fagets identitet og metode

Kernestof
- grundlæggende egenskaber bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart
-det elektromagnetiske spektrum, fotoner,  Bohrs atommodel, emission og absorption er behandlet ud fra Bohrs atommodel, fysiske egenskaber ved lys
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gitterligning_rapport 02-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 FF: Grøn energikilde

Fysik: effekt, energi og nyttevirkning af solceller,  største bølgelængde en solcelle kan fungere
Videnskabsparrene : Empirisk og formel
Materiale

Vidensmønstre. Basal videnskabsteori i stx. Larsen m.fl
(ibog, ISBN: 9798761688330)
3. Empirisk og formel
3.1 Empirisk videnskab
3.2 Formel videnskab
"Test dig selv: Empirisk og formel" - interaktiv opgave: Empirisk og formel

Desuden opgave om solceller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Universet og den nære astronomi (Vores Solsystem)

Der er arbejdet med
-årstider, solindstråling, nat og dag, vinter- og sommersolhverv, jævndøgn, midnatssol og polarnat
- Månens faser, måneformørkelse og solformørkelse
Solsystemets opbygning
-Universets udvidelse,  Big Bang, Hovedtræk i Universets udviklingshistorie, rødforskydning, Hubbles lov

Materialer

En verden af Fysik C (ibog, Systime ISBN: 9788702290646)

5.2.1 Det moderne solsystem
5.2.2 Jordens rotation: Dag og nat
5.2.3 Årstiderne
5.2.4: Månen og dens faser
5.2.5 Sol og måneformørkelse
5.3 Kosmologi
5.3.1: Galakser og Mælkevejen
5.3.2 Hubbles lov og universets udvidelse
5.3.3 Big bang teorien
5.3.4 Universets udviklingshistorie
5.3.5 Rødforskydning
5.3.6 Den kosmiske mikrobaggrundsstråling
samt arbejdsark og opgaver

Omfang: Ca 36 sider

Forsøg og skriftlige arbejder



Fokus på følgende faglige mål

- kende og anvende enkle modeller, der kvalitativt eller kvantitativt forklarer forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og fænomener
-kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af naturfænomener
-kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter herunder opstille og teste enkle hypoteser, anvende  it værktøjer og  behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kunne demonstrere  viden om fagets identitet og metode


Kernestof
- grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
- Jordan som planet i solsystemet som grundlag for umiddelbart observerbare naturfænomener
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Planche_opgave 12-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer