Holdet 2024 sa/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Mads Thorbjørn Jensen
Hold 2024 sa/a (1a sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb (ligestilling mellem kønnene)
Titel 2 Demokrati og magt
Titel 3 Økonomi og klimakrise
Titel 4 Ulighed og velfærd
Titel 5 Repetition/opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb (ligestilling mellem kønnene)

Obligatorisk grundforløb i samfundsfag

Forløbet behandler problemstillingen "ligestilling mellem kønnene" fra tre forskellige samfundsfaglige perspektiver: et sociologisk perspektiv, et politisk perspektiv og i mindre grad et økonomisk perspektiv.
Centrale begreber/temaer, som relaterer sig til specifikt til problemstillingen:
- formel ligestilling og reel ligestilling
- kønsroller og kønsrollemønster
- sammenhæng mellem køn og uddannelsesvalg
- fordelingen af ressourcer mellem kønnene
- sammenhænge mellem politiske ideologier, politiske partier og syn på spørgsmålet om ligestilling
- aktørperspektiv og strukturperspektiv i forhold til den offentlige/politiske debat om ligestilling
- feminisme og forskellige feminismebølger

Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
Sociologi: identitetsdannelse og socialisering (normer, sanktioner, identitet)
Økonomi: KORTFATTET om velfærdsprincipper, de økonomiske mål
Politik: politiske partier, politiske ideologier, ligestilling mellem kønnene, det politiske system, fordelingspolitik og værdipolitik
Metode: kvalitativ og kvantitativ metode

Lærebogsmateriale:
Luk samfundet op!, Forlaget Columbus, GRØN version
- HELE kapitel 1, link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132
- Om sociologiske grundbegreber (socialisering m.m.), link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
- Om sociologiske grundbegreber (normer, sociale roller og social kontrol), link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
- Om Anthony Giddens og identitetsdannelse i det senmoderne samfund, link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144
- Venstre-højre akse, link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=275
- Værdipolitisk akse https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=281
- Om feminisme og forskellige "feminisme-bølger", link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=201

SamfNU C, Systime
- om økonomiske sammenhænge, link: https://samfnuc.systime.dk/?id=147
- om de samfundsøkonomiske mål og målkonflikter, link: https://samfnuc.systime.dk/?id=148

Supplerende materiale:
- Danmarks Statistik: Ligestilling, besøgt september 2024, link: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/ligestilling
- Lise Richter: "Ungdomslivet er stadig præget af fordomme om rigtige piger og rigtige drenge", Information, 08.02.21
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Demokrati og magt

Formål:
Formålet med dette undervisningsforløb er at øge elevernes indsigt i en række forhold som knytter sig til fagområdet politik. I løbet af forløbet vil eleverne arbejde med forskellige politiske styreformer (demokrati, autokrati, teokrati), hvordan det demokratiske politiske system fungerer, herunder hvordan den politiske beslutningsproces er. Spørgsmål om hvad magt er og hvem der besidder magt vil ligeledes blive berørt, og eleverne vil arbejde med hvordan de som medborgere kan øve indflydelse på samfundet, men også hvordan samfundet blandt andet gennem medierne øver indflydelse på
dem. Forløbet vil endeligt rumme mulighederne for eleverne at arbejde med hvorvidt demokratiet i Danmark er udfordret og i så fald hvordan. I den forbindelse vil eleverne særligt arbejde med at styrke deres argumentation i forhold til hvad der kan tale for og imod at demokratiet er udfordret.

De faglige mål, der er i spil:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige
problemer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder, formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige
sammenhænge.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier.
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng.
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Lærebogsmateriale/kernestof:
- Brøndum og Carlsen: Vores samfund, Forlaget Columbus, HELE kap. 3, link: https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133

Supplerende materiale:
- ”Op til to års fængsel: Regeringen klar med lovindgreb mod koranafbrændinger”, altinget.dk 25.08.2023
- ”Ny koranlov møder kritik – nu er koranen sat over Grundloven, siger Inger Støjberg”, tv2.dk 27.10.2023
- Wikipedia om koranloven
- ”Foruroligende udvikling: Demokratiet er på tilbagetog i hele verden” af Johan Varning Bendtsen, Kristeligt Dagblad 03.04.2022
- V-Dem Institute’s Democracy Report 2022: ”Autocratization Changing Nature?”
- Moderaternes hjemmeside
- DR’s meningsmålinger
- ”Hvem stemmer på Moderaterne? Her er partiets typiske vælger”, altinget.dk 16.03.2024
- Facebook-video om Liberal Alliance og sociale medier
- Uddrag fra folketingsdebat om unge og alkohol
- ”SF-formand klar til at øge forsvarsudgifter og se på ny krigsskat”, Ritzau 10.03.24
- 00-04:35 af satireprogrammet Tæt på sandheden fra den 23. marts 2024
- ”Mette Frederiksen reagerer på tabt flertal: Det ændrer ikke noget”, altinget.dk 19.03.2024
- ”Mette F løfter pegefingeren igen: Ikke sikkert at alle skal gå hjem kl. 16 fra samlebåndet”, tv2.dk 21.03.2024
- Folketingets hjemmeside: ”Tal og fakta om Folketinget”
- Folketingets hjemmeside: ”Hvordan stiller man op?”
- ”Hvordan ser unges nyhedsvaner faktisk ud?” af Kim Schrøder, Mads Kæmsgaard Eberholst og Mark Blach-Østen, videnskab.dk 08.03.23
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi og klimakrise

Formål:
I dette forløb kommer eleverne til at arbejde med det økonomiske fagområde, og hvordan økonomi og klimakrisen er tæt forbundne. I løbet af forløbet vil de blive klogere på, hvad der kendetegner økonomi og forskellen på mikro- og makroøkonomi. De vil blive introduceret til centrale økonomiske begreber og modeller såsom det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, økonomiske konjunkturer og økonomisk politik. Viden om det økonomiske fagområde suppleres med fokus på de udfordringer, klimaet står over for - og hvordan vores samfundsøkonomiske produktion og forbrug på den ene side har bidraget til et meget rigt samfund, men samtidig har bidraget til den klimakrise, som vi befinder os. I forbindelse med forløbets afslutning skal eleverne arbejde med et mindre projektarbejde, som dels sætter deres viden i spil, både den teoretiske og empiriske, men som også bidrager til at give eleverne en tro på, at de kan handle og skabe forandringer i samfundet - bl.a. bidrage til løsninger på klimakrisen.

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Behandle problemstillinger og demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere samt anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter med et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- Politiske ideologier
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- Kvantitativ og kvalitativ metode

Lærebogsmateriale/kernestof:
- Brøndum og Carlsen: Vores samfund, Forlaget Columbus, HELE kap. 4, link: https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132

Supplerende materiale:
• Concito (2023). ”CO2 udledning og generation” og ”CO2 udledning fra et gennemsnit dansk gymnasium”. Figurer.
• Valgundersøgelsen (2022). ”Jeg er bekymret for, at klimapolitikken vil føre til tab af arbejdspladser og forringede levevilkår”. Tabel.
TV2.dk (2023). ”Stort prishop, nu skal klimaomkostninger betales i 2000 tyske supermarkeder”. 02.08.2023.
DR.dk (2024). ”Skal landbruget fylde mere?”. Uddrag. 22.02.2024.
• Kraka (2023). ”De unges klimabekymringer sætter sig ikke i forbruget”. 23.05.2023.
• Klimarådet (2024). Statusrapport 2024.
• Danmarks Statistik: Et overblik over dansk økonomi, besøgt 21.01.25
• Information (2024): ”Det grønne marked er i krise, og problemet er langt større end Trump”, 29.11.24
• Regeringen (2023): ”Nyt udspil viser vejen til grøn luftfart”, 13.11.23
• Danmarks Naturfredningsforening: ”Cirkulær økonomi - en bæredygtig fremtid”, besøgt 18.02.25
DR.dk: ”Tøj til genbrug ender som affald: 'Vi har et problem, og vi er nødt til at gøre noget ved det'”, 31.07.23
DR.dk (2024): ”'Det er ekstremt skuffende': Ingen vil bygge Danmarks tre nye vindmølleparker”, 05.12.24
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ulighed og velfærd

Hvorfor er der ulighed i den danske velfærdsstat?

Formål:
Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i, hvad lighed og ulighed er i en dansk kontekst. Der stilles først skarpt på måling af ulighed samt årsager til ulighed. Herefter vender vi blikket mod velfærd og den universelle velfærdsmodel - herunder hvordan velfærdsmodellen er udfordret. Eleverne stifter til sidst bekendtskab med konkrete forslag til at løse velfærdsstatens udfordringer med særligt fokus på, om løsningerne skaber mere eller mindre ulighed. I løbet af forløbet vil eleverne støde på artikler, en tv-dokumentar og andet materiale til at belyse forløbets problemstillinger. Der er didaktisk fokus på varierende arbejdsformer og aktuelle sager, cases og artikler, der på en eller anden måde tematiserer ulighed og velfærd, så det kan anvendes på samfundsfag C-niveau.

De faglige mål:
- At anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere
løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber og argumentere for egne synspunkter på
et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- Sociale og kulturelle forskelle
- Politiske ideologier
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Lærebogsmateriale/kernestof:
- Brøndum og Carlsen: Vores samfund, Forlaget Columbus, HELE kap. 1, link: https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135

Supplerende materiale:
• DR (2023). Ik’ så mange penge. Dokumentar. 28 min.
• Maple (2021). ”En opvækst i økonomisk fattigdom”. 2021. Uddrag fra interviews med børn og voksne fra familier, der lever under fattigdomsgrænsen.
• Oxfam Danmark (2024). ”Ny analyse: Top 1-pct har mere formue end 82 pct. af den danske befolkning”. Side 4.
• Røde Kors (2022). En hverdag med afsavn. Side 1. 01.12.2022.
Klassesamfund.dk: ”Tema 2: Den sociale arv i Danmark." Opgaver og udvalgte figurer og tabeller. Besøgt 25.03.25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Repetition/opsamling

Til repetitionen/opsamlingen har vi fokuseret på følgende:

1) En grundig repetition af grundforløbet i samfundsfag ("Ligestilling mellem kønnene")
2) To tilføjelser/præciseringer til grundforløbet i samfundsfag:
-- Viden om forskellige samfundstyper
-- Viden om identitetsdannelse i det senmoderne samfund (teoretiker: Anthony Giddens)
-- Viden om hhv. et aktørperspektiv og et strukturperspektiv, hvad angår forskellige positioner i den offentlige/politiske debat om ligestilling
3) Gennemgang af prøveformen + eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer