Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Peter Mark Jacobsen
|
Hold
|
2024 sa/x (1x sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Velfærd og ulighed
Overblik: Hvorfor er der ulighed i den danske velfærdsstat?
Bemærk: Alle undervisningsmaterialer og øvelser kan tilgåes på OneNote.
Formål: Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i, hvad lighed og ulighed er i en dansk kontekst. Der stilles først skarpt på måling af ulighed samt årsager til ulighed med særligt fokus på ulighed mellem og inden for kønnene. Herefter vender vi blikket mod velfærd og den universelle velfærdsmodel - herunder hvordan velfærdsmodellen er udfordret. Eleverne skal til sidst selv komme med konkrete forslag til at løse velfærdsstatens udfordringer med særligt fokus på, om løsningerne skaber mere eller mindre ulighed.
I løbet af forløbet vil eleverne støde på artikler, dokumentarer, podcast og andet materiale til at belyse forløbets problemstillinger. Der er didaktisk fokus på varierende arbejdsformer og aktuelle sager, cases og artikler, der på en eller anden måde tematiserer ulighed og velfærd, så det kan anvendes på samfundsfag C-niveau.
Grundbogsmaterialer:
Brøndum og Carlsen (2024) Vores Samfund, Kap Tema 1: Ulighed og Velfærd.
1.1: Hvad er ulighed? - 1.11: Hvad kan vi konkludere om uligheden i den universelle velfærdsstat?
Link: https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
De faglige mål:
- At anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet - Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber og argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- Sociale og kulturelle forskelle
- Politiske ideologier
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Undervisningsmaterialer:
• Altinget.dk (2019). ”Alex Vanopslagh: Heldigvis vil der altid være ulighed”. 07.11.2019. Uddrag.
• Altinget.dk (2023). ”Når vi beder kvinder om at arbejde mere, prøver vi at fikse kvinden i stedet for systemet”. Uddrag. 08.11.2023.
• Altinget.dk (2023). ”Ligestillingsordfører: Kvinder har færre topstillinger på grund af deres egne prioriteringer”. Uddrag. 19.04.2023.
• Altinget.dk (2023). ”Hun har selv brudt den sociale arv. Nu advarer CBS-økonom danskerne: ”Vi mister forståelsen for hinandens liv”. Uddrag.
04.11.2023.
• Cepos (2024). ”Danmark har næstfærrest børn i lavindkomstgruppen blandt alle OECD-lande”. 19.02.2024.
• Coagmento (2018). ”De tre velfærdsmodeller”. YouTube-video.
• Danske Regioner (2024). ”Vi bliver ikke lige sunde af at gøre lige meget for alle”.
• DR (2020). Mandefald. Afsnit 1. 43 min.
• DR (2023). Genstart. Klassen forfølger dig. 13.01.2023.
• DR (2023). Ik’ så mange penge. 28 min.
• DR.dk (2023). ”Uligheden er rekordhøj: Regeringens politik vil sætte yderligere turbo på, siger eksperter”. 31.03.2023.
• Kristeligt Dagblad (2019). ”Lars Kolind: Derfor er ulighed nødvendigt”. 14.01.2019. Uddrag.
• Maple (2021). ”En opvækst i økonomisk fattigdom”. 2021. Uddrag fra interviews med børn og voksne fra familier, der lever under fattigdomsgrænsen.
• Oxfam Danmark (2024). ”Ny analyse: Top 1-pct har mere formue end 82 pct. af den danske befolkning”. Side 4.
• Røde Kors (2022). En hverdag med afsavn. Side 1. 01.12.2022.
• SF (2024). ”Ulighed og fattigdom”. Uddrag af principprogram.
Bemærk: Alle undervisningsmaterialer og øvelser kan tilgåes på OneNote.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Obligatorisk grundforløb: Ligestilling mellem køn
Obligatorisk grundforløb i samfundsfag
Bemærk: Af tekniske årsager, så kan denne forløbsbeskrivelse ikke ligge i starten af året.
Forløbet behandler problemstillingen "ligestilling mellem kønnene" fra tre forskellige samfundsfaglige perspektiver: et sociologisk perspektiv, et politisk perspektiv og i mindre grad et økonomisk perspektiv.
Centrale begreber/temaer, som relaterer sig til specifikt til problemstillingen:
- formel ligestilling og reel ligestilling
- kønsroller og kønsrollemønster
- sammenhæng mellem køn og uddannelsesvalg
- fordelingen af ressourcer mellem kønnene
- sammenhænge mellem politiske ideologier, politiske partier og syn på spørgsmålet om ligestilling
- aktørperspektiv og strukturperspektiv i forhold til den offentlige/politiske debat om ligestilling
- feminisme og forskellige feminismebølger
Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
Sociologi: identitetsdannelse og socialisering (normer, sanktioner, identitet)
Økonomi: KORTFATTET om velfærdsprincipper, de økonomiske mål
Politik: politiske partier, politiske ideologier, ligestilling mellem kønnene, det politiske system, fordelingspolitik og værdipolitik
Metode: kvalitativ og kvantitativ metode
Lærebogsmateriale:
Luk samfundet op!, Forlaget Columbus, GRØN version
- HELE kapitel 1, link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132
- Om sociologiske grundbegreber (socialisering m.m.), link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
- Om sociologiske grundbegreber (normer, sociale roller og social kontrol), link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
- Om Anthony Giddens og identitetsdannelse i det senmoderne samfund, link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144
- Venstre-højre akse, link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=275
- Værdipolitisk akse https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=281
- Om feminisme og forskellige "feminisme-bølger", link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=201
SamfNU C, Systime
- om økonomiske sammenhænge, link: https://samfnuc.systime.dk/?id=147
- om de samfundsøkonomiske mål og målkonflikter, link: https://samfnuc.systime.dk/?id=148
Supplerende materiale:
- Danmarks Statistik: Ligestilling, besøgt september 2024, link: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/ligestilling
- Lise Richter: "Ungdomslivet er stadig præget af fordomme om rigtige piger og rigtige drenge", Information, 08.02.21
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Demokrati og magt
Demokrati og magt - er demokratiet udfordret?
Bemærk: Alle undervisningsmaterialer og øvelser kan tilgåes på OneNote.
Formålet med dette undervisningsforløb er at øge elevernes indsigt i en række forhold som knytter sig til fagområdet politik. I løbet af forløbet vil eleverne arbejde med forskellige politiske styreformer (demokrati, autokrati, teokrati), hvordan det demokratiske politiske system fungerer herunder hvordan den politiske beslutningsproces er.
Spørgsmål om hvad magt er og hvem der besidder magt vil ligeledes blive berørt, og eleverne vil arbejde med hvordan de som medborgere kan øve indflydelse på samfundet, men også hvordan samfundet blandt andet gennem medierne øver indflydelse på dem.
Forløbet indarbejder mulighederne for eleverne at arbejde med hvorvidt demokratiet i Danmark er udfordret og i så fald hvordan.
I den forbindelse vil eleverne særligt arbejde med at styrke deres < argumentation i forhold til hvad der kan tale for og imod at demokratiet er udfordret.
De faglige mål, der er i spil:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder, formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber. Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier.
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng.
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Undervisningsmaterialer i spil:
Vores Samfund, af Peter Brøndum & Marie Berg Carlsen, Forlaget Columbus 2024
- ”Op til to års fængsel: Regeringen klar med lovindgreb mod koranafbrændinger”, altinget.dk 25.08.2023
- ”Ny koranlov møder kritik – nu er koranen sat over Grundloven, siger Inger Støjberg”, tv2.dk 27.10.2023
- Oversigt og video fra dr.dk ”Grundloven er blevet ændret fire gange på 169 år: Derfor er det så svært”, 05.06.20218
- Wikipedia om koranloven
- ”Foruroligende udvikling: Demokratiet er på tilbagetog i hele verden” af Johan Varning Bendtsen, Kristeligt Dagblad 03.04.2022 - V-Dem Institute’s Democracy Report 2022: ”Autocratization Changing Nature?”
- Moderaternes hjemmeside
- DR’s meningsmålinger
- ”Hvem stemmer på Moderaterne? Her er partiets typiske vælger”, altinget.dk 16.03.2024
- Facebook-video om Liberal Alliance og sociale medier
- Uddrag fra folketingsdebat om unge og alkohol
- ”SF-formand klar til at øge forsvarsudgifter og se på ny krigsskat”, Ritzau 10.03.24
- 00-04:35 af satireprogrammet Tæt på sandheden fra den 23. marts 2024
- ”Mette Frederiksen reagerer på tabt flertal: Det ændrer ikke noget”, altinget.dk 19.03.2024
- ”Mette F løfter pegefingeren igen: Ikke sikkert at alle skal gå hjem kl. 16 fra samlebåndet”, tv2.dk 21.03.2024
- Folketingets hjemmeside: ”Tal og fakta om Folketinget”
- Folketingets hjemmeside: ”Hvordan stiller man op?”
- Beslutningsforslag: Forslag til folketingsbeslutning om styrkelse af det danske folkestyre, 16.03.23
- ”Hvordan ser unges nyhedsvaner faktisk ud?” af Kim Schrøder, Mads Kæmsgaard Eberholst og Mark Blach-Østen, videnskab.dk 08.03.23
Bemærk: Alle undervisningsmaterialer og øvelser kan tilgåes på OneNote.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
01 Ordkort_og_dialogkort.pdf
-
Demokrati_og_magt__Lektion_1__To_syn_på_koranloven.pdf Forskellige syn på koranloven.
-
Lektie: Besvar disse spørgsmål i OneNote:
-
TEMA 3: DEMOKRATI OG MAGT | VORES SAMFUND
-
Bemærk: Hvis ikke du fik læst starten af kapitlet (afsnit 3.1), så gør det, inden du læser lektien (afsnit 3.1.2 og frem.)
-
Lektie: Som lektie til lektionen, skal I læse afsnit 3.1.2 (Link) og frem til afsnittet 3.2 ”Hvem er de politiske partier og hvad mener de?”. Inden I læser, skal I orientere jer i teksten og lægge mærke til, hvilke overskrifter teksten indeholder, og
-
Lektie: Som lektie til lektionen, skal I læse hele afsnit 3.2 (Link)
-
Lektie:
-
Afsnit
-
Lektie: Læs afsnittet om lovgivningsprocessen, slutningen af 3.3.2 (Link) samt af afsnittene 3.3.3, 3.3.4. og 3.3.5 i Vores samfund
-
Læs afsnittet om lovgivningsprocessen, slutningen af 3.3.2 (Link) samt af afsnittene 3.3.3, 3.3.4. og 3.3.5 i Vores samfund.
-
Lektie: I skal afsnit 3.4 (Link) læse ”Hvordan forstyrres den formelle parlamentariske styringskæde?” og frem til
-
I skal læse afsnit 3.4.2 (link) og 3.4.3, der fokuserer på de sidste aktører, der indgår i den reelle parlamentariske styringskæde, som den er fremstillet i bogen.
-
08. Den parlamentariske styringskæde (organisationer, bevægelser og EU) - BEMÆRK: TIMEN ER VIRTUEL (Webvisning)
-
Lektie: I skal læse afsnit 3.5 (Link) og 3.6 i Vores samfund til dette modul.
-
Lektie:I skal læse afsnit 3.7 (link) til dette modul. I kapitlet opstilles der 6 udfordringer for de vestlige, liberale
-
Ingen lektier.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi og klimakrise
Økonomi og klimakrise
Bemærk: Alle undervisningsmaterialer og øvelser kan tilgåes på OneNote.
Økonomi og klimakrise: samfundsøkonomisk vækst på bekostning af klimaet?
Formål: I dette forløb kommer eleverne til at arbejde med det økonomiske fagområde, og hvordan økonomi og klimakrisen er tæt forbundne. I løbet af forløbet vil de blive klogere på, hvad der kendetegner økonomi og forskellen på mikro- og makroøkonomi. De vil blive introduceret til centrale økonomiske begreber og modeller såsom det
økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, økonomiske konjunkturer og økonomisk politik.
Viden om det økonomiske fagområde suppleres med fokus på de udfordringer, klimaet står over for - og hvordan vores samfundsøkonomiske produktion og forbrug på den ene side har bidraget til et meget rigt samfund, men samtidig har bidraget til den
klimakrise, som vi befinder os. I forbindelse med forløbets afslutning skal eleverne arbejde med et mindre projektarbejde, som dels sætter deres viden i spil, både den teoretiske og empiriske, men som også bidrager til at give eleverne en tro på, at de kan handle og skabe forandringer i samfundet - bl.a. bidrage til løsninger på klimakrisen.
Faglige mål
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Behandle problemstillinger og demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere samt anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter med et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof
- Politiske ideologier
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Undervisningsmaterialer:
• Berlingske (2023). ”Trods klimabekymringer: Unge har svært ved at slippe forbrugsvaner”. 23.05.2023.
• Concito (2023). ”CO2 udledning og generation” og ”CO2 udledning fra et gennemsnit dansk gymnasium”. Figurer.
• Valgundersøgelsen (2022). ”Jeg er bekymret for, at klimapolitikken vil føre til tab af arbejdspladser og forringede levevilkår”. Tabel.
• TV2.dk (2023). ”Stort prishop, nu skal klimaomkostninger betales i 2000 tyske supermarkeder”. 02.08.2023.
• Berlingske (2023). ”Debat: Planøkonomisk klimapolitik gør mere skade end gavn”. 11.07.2023.
• Kraka (2023). ”De unges klimabekymringer sætter sig ikke i forbruget”. 23.05.2023. Dødt link. Brug dette link i stedet: https://kraka.dk/wp-content/uploads/unges_klimabekymringer_og_forbrug_0.pdf
• Klimarådet (2024). Statusrapport 2024.
• Nationalbanken (2024). ”Inflationen er på rette kurs, men der er fortsat et vist inflationspres”. Analyse. 20.03.2024.
• Berlingske (2023). ”Trods klimabekymringer: Unge har svært ved at slippe forbrugsvaner”. 23.05.2023.
• Vismandsspillet. Interaktivt spil.
Bemærk: Alle undervisningsmaterialer og øvelser kan tilgåes på OneNote.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68190048738",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68190048738",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68190048738"
}