Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Anne Fischer Thomsen
|
Hold
|
2024 sa/y (1y sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Ligestilling mellem kønnene
Formål:
At give en introduktion til samfundsfag, hvor vi kommer rundt om forskellige perspektiver og metoder. Anvendt på et aktuelt tema: Ligestilling set med sociologiske, økonomiske og politologiske briller.
Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
Sociologi: identitetsdannelse og socialisering (normer, sanktioner, identitet)
Økonomi: velfærdsprincipper, de økonomiske mål
Politik: politiske partier, politiske ideologier, ligestilling mellem kønnene, det politiske system, fordelingspolitik og værdipolitik
Metode: kvalitativ og kvantitativ metode
Lærebogs materiale:
Luk samfundet op!, Forlaget Columbus
- HELE kapitel 1, link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p291
- Om sociologiske grundbegreber (socialisering m.m.), link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
- Om sociologiske grundbegreber (normer, sociale roller og social kontrol), link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
- Venstre-højre akse, link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=275
- Værdipolitisk akse https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=281
- Om feminisme og forskellige "feminisme-bølger", link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=201
SamfNU C, Systime
- om økonomiske sammenhænge, link: https://samfnuc.systime.dk/?id=147
- om de samfundsøkonomiske mål og målkonflikter, link: https://samfnuc.systime.dk/?id=148
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Unge og identitet
Formål:
At undersøge hvordan det forholder sig med trivslen blandt unge i lyset af frisætningen og de mange muligheder. Hvilke forhold kan forklare det pres, som mange unge oplever? Og forholder det sig ens for drenge og piger og for forskellige grupper?
Vi gennemgår sociologisk teori og diskuterer årsager, herunder hvilken rolle de sociale medier spiller.
Kernestof
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
kvantitativ og kvalitativ metode.
Faglige mål:
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Lærebogs materiale:
Luk samfundet op Kapt. 2, 2.1. 2.2, 2.3, 2.4 , 2.6
Find kapitlerne tv på linket:
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=354&L=10
Kapt. 2: Fokusgruppeinterview og solointerview
Hele kapt. 2.1: Socialiseringsformer, dobbeltsocialisering, familietyper.
Kapt. 2.2: Normer, sociale roller og social kontrol
Kapt. 2.3: Hvem er jeg?, identitetsniveauer
Kapt. 2.4: sociale grupper , George H. Mead
Hele Kapt. 2.6: Ervind Goffman: face, setting, frontstage, backstage, sociale medier, image, branding.
Luk samfundet op kapt. 3., 3.1, 3.2
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=367&L=10&loopRedirect=1
Kapt. 3: Samfund og individ, de tre socialkarakterer
Kapt. 3.1: Det traditionelle samfund
Kapt. 3.2: Det moderne samfund
Vores samfund kapt. 2.5.1, 2.5.2, 2.5.3, 2.5.4
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=205
Kapt. 2.5.1: Giddens: aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer
Kapt. 2.5.2: Hartmut Rosa: Accelerationssamfundet
Kapt. 2.5.3: Byung Chul Han: Perfekthedskultur og præstationssamfund, sociale medier
Kapt. 2.5.4: Præstation og køn
Vores samfund 2.3
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155
Kapt. 2.3: Livsstil og Minervamodellen
Luk samfundet op: 4.3, 4.4, 4.5, 4.6
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=373
4.3: Pierre Bourdieu: Habitus, kapitaler, felt
4.4: Basil Bernsteins sprogkodeteori
4.5: Levevilkår
4.6: Social mobilitet og social arv
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Dansk politik
Formål:
I dette forløb er formålet at få en forståelse af det danske politiske system, den parlamentariske styringskæde, og hvem, der har indflydelse på de politiske beslutninger.
Vi undersøger det politiske landskab, partiernes værdi- og fordelingspolitik ( herunder ideologier) og diskuterer ændringer i tilslutningen med udgangspunkt i teorier om parti- og vælgeradfærd.
Desuden diskuterer vi, hvad der skal til for at man kan tale om et demokrati og hvilke forhold, der udfordrer demokratiet i dag.
Kernestof:
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Faglige mål:
undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Lærebogs materiale:
Luk samfundet op, kapt. 5, 5.1, 5.2, 5.3, 5.4
Gå ind tv på linket og find kapitlerne:
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=376
Kapt. 5: Hvad er en ideologi
Kapt. 5.1: De tre klassiske ideologier
Kapt. 5.2: Liberalisme
Kapt. 5.3: Konservatisme
Kapt. 5.4: Socialisme
Luk samfundet op kapt. 6.1, 6.2
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=392&L=10
6.1: Politiske styringsformer
HELE Kapt. 6.2: Hvad er et demokrati? inklusive: Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati
Pdf: Hal Koch og Alf Ross
Vores samfund 3.2, 3.2.1, 3.2.2
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150
3.2: Hvem er de politiske partier og hvad mener de?
3.2.1: Partiernes politik - værdi- og fordelingspolitik
3.2.2: Partityper
Vores samfund: Kapt. 3.3, 3.3.1, 3.3.2, 3.3.4
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149
3.3: Hvordan fordeles den politiske magt - den parlamentariske styringskæde
3.3.1: Vælgertyper og vælgeradfærd
HELE 3.3.2: Folketinget . lovgivning og partiadfærd, herunder lovgivningsprocessen
3.3.3: Parlamentarisme og regeringstyper
3.3.4: Forvaltningen - implementering
3.3.5 Tredeling af magten
Vores samfund 3.4, 3.4.1, 3.4.2, 3.4.3,
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
3.4 Hvordan "forstyrres" den parlamentariske styringskæde?
3.4.1: Mediernes rolle
3.4.2: Græsrodsbevægelser og interesseorganisationer
3.4.3 EU
Vores samfund: 3.5
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147
3.5 Eastons model
Samfundsfag C 2.1
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1256
2.1: De politiske partier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Økonomi og klima
Formål:
I dette forløb arbejder vi med de økonomiske mål og konjunkturudsving og diskuterer med udgangspunkt i det økonomiske kredsløb, hvilke former for økonomisk styring (politik), der er hensigtsmæssig.
Vi har især fokus på hvilke sammenhænge, der er mellem økonomisk vækst og den klimakrise, vi står overfor.
Som en del af et FF2 forløb laver I et projekt, hvor I undersøger klimaudfordringer og kommer med løsningsforslag ud fra et af de tre perspektiver: Marked, grøn vækst eller vækstkritik.
Kernestof:
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Lærebogs materiale:
Vores samfund 4.4.1, 4.4.2, 4.4.3, 4.4.4.
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175
Gå ind tv på siden og find de andre kapitler.
4.4.1: Det økonomiske kredsløb
4.4.2: Samfundsøkonomiens temperatur. De økonomiske mål, herunder grøn og bæredygtig økonomi
4.4.3: Målkonflikter
4.4.4.: Konjunktursvingninger
4.4.5.: Økonomisk politik
Vores samfund 4.5
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138
4.5: Hvordan hænger samfundsøkonomien sammen med klimakrisen
Vores samfund 4.6, 4.6.1, 4.6.2, 4.6.3
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
4.6: Hvilke veje er der til et bæredygtigt samfund
4.6.1: Gennem markedet
4.6.2:: Gennem grøn vækst
4.6.3: Gennem vækstkritik
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Velfærdsstatens udfordringer
Formål
I dette forløb undersøger vi de tre velfærdsmodeller, herunder hvilke velfærdsprincipper, de hviler på (stat, marked og civilt samfund), samt diskuterer fordele og ulemper.
Der er særligt fokus på de udfordringer den danske velfærdsstat står over for, bl.a. den demografiske udfordring, unges mistrivsel og klimakrisen.
Vi diskuterer løsninger med afsæt i de forskellige velfærdsprincipper.
Kernestof
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Faglige mål
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Lærebogs materiale:
Vores samfund 1.7, 1.7.1, 1.8, 1.9, 1.10, 1.10.1, 1.10.2
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162
Gå ind til venstre på siden og find de andre kapitler
1.7: Hvad er en velfærdsstat og Maslows behovspyramide
1.7.1: De tre velfærdsmodeller
1.8: Hvilke opgaver løser den offentlige sektor
1.9: Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat overfor?
1.10: Hvilke løsninger er der på velfærdsstatens udfordringer
1.10.1: Opstramnings- og opkvalificeringsstrategien
1.10.2: Løsninger på velfærdsstatens udfordringer og konsekvenser for uligheden
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68190050112",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68190050112",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68190050112"
}