Holdet 2024 sa/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Anne Fischer Thomsen
Hold 2024 sa/y (1y sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Ligestilling mellem kønnene
Titel 2 Unge og identitet
Titel 3 Dansk politik
Titel 4 Økonomi og klima
Titel 5 Velfærdsstatens udfordringer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Ligestilling mellem kønnene

Formål:
At give en   introduktion til samfundsfag, hvor vi kommer rundt om  forskellige perspektiver og metoder. Anvendt på et aktuelt tema: Ligestilling set med sociologiske, økonomiske og politologiske briller.

Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
Sociologi: identitetsdannelse og socialisering (normer, sanktioner, identitet)
Økonomi: velfærdsprincipper, de økonomiske mål
Politik: politiske partier, politiske ideologier, ligestilling mellem kønnene, det politiske system, fordelingspolitik og værdipolitik
Metode: kvalitativ og kvantitativ metode

Lærebogs materiale:

Luk samfundet op!, Forlaget Columbus
- HELE kapitel 1, link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p291
- Om sociologiske grundbegreber (socialisering m.m.), link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
- Om sociologiske grundbegreber (normer, sociale roller og social kontrol), link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
- Venstre-højre akse, link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=275
- Værdipolitisk akse https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=281
- Om feminisme og forskellige "feminisme-bølger", link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=201

SamfNU C, Systime
- om økonomiske sammenhænge, link: https://samfnuc.systime.dk/?id=147
- om de samfundsøkonomiske mål og målkonflikter, link: https://samfnuc.systime.dk/?id=148
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Unge og identitet

Formål:
At undersøge hvordan det forholder sig med trivslen blandt unge i lyset af frisætningen og de mange muligheder. Hvilke forhold kan forklare det pres, som mange unge oplever? Og forholder det sig ens for drenge og piger og for forskellige grupper?
Vi gennemgår sociologisk teori og  diskuterer årsager, herunder hvilken rolle de sociale medier spiller.

Kernestof
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål:
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Lærebogs materiale:
Luk samfundet op Kapt. 2, 2.1. 2.2, 2.3, 2.4 , 2.6
Find kapitlerne tv på linket:
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=354&L=10

Kapt. 2: Fokusgruppeinterview og solointerview
Hele kapt. 2.1: Socialiseringsformer, dobbeltsocialisering, familietyper.
Kapt. 2.2: Normer, sociale roller og social kontrol
Kapt. 2.3: Hvem er jeg?, identitetsniveauer
Kapt. 2.4:  sociale grupper , George H. Mead
Hele Kapt. 2.6: Ervind Goffman: face, setting, frontstage, backstage, sociale medier, image, branding.

Luk samfundet op kapt. 3., 3.1, 3.2
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=367&L=10&loopRedirect=1
Kapt. 3: Samfund og individ, de tre socialkarakterer
Kapt. 3.1: Det traditionelle samfund
Kapt. 3.2: Det moderne samfund

Vores samfund kapt. 2.5.1, 2.5.2, 2.5.3, 2.5.4
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=205
Kapt. 2.5.1: Giddens: aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer
Kapt. 2.5.2: Hartmut Rosa: Accelerationssamfundet
Kapt. 2.5.3: Byung Chul Han: Perfekthedskultur og præstationssamfund, sociale medier
Kapt. 2.5.4: Præstation og køn


Vores samfund 2.3
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155
Kapt. 2.3: Livsstil og Minervamodellen

Luk samfundet op: 4.3, 4.4, 4.5, 4.6
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=373
4.3: Pierre Bourdieu: Habitus, kapitaler, felt
4.4: Basil Bernsteins sprogkodeteori
4.5: Levevilkår
4.6: Social mobilitet og social arv


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Dansk politik

Formål:
I dette forløb er formålet at få en forståelse af det danske politiske system, den parlamentariske styringskæde, og hvem, der har indflydelse på de politiske beslutninger.
Vi undersøger  det politiske landskab, partiernes værdi- og fordelingspolitik ( herunder ideologier) og diskuterer ændringer i tilslutningen med udgangspunkt i teorier om parti- og vælgeradfærd.
Desuden diskuterer vi, hvad der skal til for at man kan tale om et demokrati og hvilke forhold, der udfordrer demokratiet i dag.

Kernestof:
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Faglige mål:
undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber

Lærebogs materiale:
Luk samfundet op, kapt. 5, 5.1, 5.2, 5.3, 5.4
Gå ind tv på linket og find kapitlerne:
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=376
Kapt. 5: Hvad er en ideologi
Kapt. 5.1: De tre klassiske ideologier
Kapt. 5.2: Liberalisme
Kapt. 5.3: Konservatisme
Kapt. 5.4: Socialisme

Luk samfundet op kapt. 6.1, 6.2
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=392&L=10
6.1: Politiske styringsformer
HELE Kapt. 6.2: Hvad er et demokrati? inklusive: Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati

Pdf: Hal Koch og Alf Ross

Vores samfund 3.2, 3.2.1, 3.2.2
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150
3.2: Hvem er de politiske partier og hvad mener de?
3.2.1: Partiernes politik - værdi- og fordelingspolitik
3.2.2: Partityper

Vores samfund: Kapt. 3.3, 3.3.1, 3.3.2, 3.3.4
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149
3.3: Hvordan fordeles den politiske magt - den parlamentariske styringskæde
3.3.1: Vælgertyper og vælgeradfærd
HELE 3.3.2: Folketinget . lovgivning og partiadfærd, herunder lovgivningsprocessen
3.3.3: Parlamentarisme og regeringstyper
3.3.4: Forvaltningen - implementering
3.3.5 Tredeling af magten

Vores samfund 3.4, 3.4.1, 3.4.2, 3.4.3,
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
3.4 Hvordan "forstyrres" den parlamentariske styringskæde?
3.4.1: Mediernes rolle
3.4.2: Græsrodsbevægelser og interesseorganisationer
3.4.3 EU

Vores samfund: 3.5
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147
3.5 Eastons model

Samfundsfag C 2.1
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1256
2.1: De politiske partier
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Økonomi og klima

Formål:
I dette forløb arbejder vi  med de økonomiske mål og konjunkturudsving og diskuterer med udgangspunkt i det økonomiske kredsløb, hvilke former for økonomisk styring (politik), der er hensigtsmæssig.
Vi har især fokus på hvilke sammenhænge, der er mellem økonomisk vækst og den klimakrise, vi står overfor.
Som en del af et FF2 forløb laver I et projekt, hvor I undersøger klimaudfordringer og kommer med løsningsforslag ud fra et af de tre perspektiver: Marked, grøn vækst eller vækstkritik.

Kernestof:
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Lærebogs materiale:
Vores samfund 4.4.1, 4.4.2, 4.4.3, 4.4.4.
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175
Gå ind tv på siden og find de andre kapitler.

4.4.1: Det økonomiske kredsløb
4.4.2: Samfundsøkonomiens temperatur. De økonomiske mål, herunder grøn og bæredygtig økonomi
4.4.3: Målkonflikter
4.4.4.: Konjunktursvingninger
4.4.5.: Økonomisk politik

Vores samfund 4.5
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138
4.5: Hvordan hænger samfundsøkonomien sammen med klimakrisen

Vores samfund 4.6, 4.6.1, 4.6.2, 4.6.3
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
4.6: Hvilke veje er der til et bæredygtigt samfund
4.6.1: Gennem markedet
4.6.2:: Gennem grøn vækst
4.6.3: Gennem vækstkritik
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 Velfærdsstatens udfordringer

Formål
I dette forløb undersøger vi de tre velfærdsmodeller, herunder hvilke velfærdsprincipper, de hviler på (stat, marked og civilt samfund), samt diskuterer fordele og ulemper.
Der er særligt fokus på de udfordringer den danske velfærdsstat står over for, bl.a. den demografiske udfordring, unges mistrivsel og klimakrisen.
Vi diskuterer løsninger med afsæt i de forskellige velfærdsprincipper.

Kernestof
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Faglige mål
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Lærebogs materiale:
Vores samfund 1.7, 1.7.1, 1.8, 1.9, 1.10, 1.10.1, 1.10.2
https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162
Gå ind til venstre på siden og find de andre kapitler


1.7: Hvad er en velfærdsstat og Maslows behovspyramide
1.7.1:  De tre velfærdsmodeller
1.8: Hvilke opgaver løser den offentlige sektor
1.9: Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat overfor?
1.10: Hvilke løsninger er der på velfærdsstatens udfordringer
1.10.1: Opstramnings- og opkvalificeringsstrategien
1.10.2: Løsninger på velfærdsstatens udfordringer og konsekvenser for uligheden
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning