Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Asbjørn Theilade
|
Hold
|
2024 sa/z (1z sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik
Forløbet har beskæftiget sig med politiske ideologier med fokus på liberalismen, socialismen, konservatismen og socialliberalismen.
Forløbet har yderligere haft fokus på dansk politik. Her er de politiske partier blevet gennemgået samt inddeling af dem ift. værdi- og fordelingspolitik.
Derudover er teorier om partiadfærd blevet gennemgået:
- Kaare Strøms model
- Molins model
Yderligere har fokus været på politisk deltagelse og vælgeradfærd. Herunder:
- Kernevælgere og marginalvælgere
- Nærheds- og retningsprincippet
Derudover fokus på styreformer og demokrati, samt mediernes rolle og magt i politik.
Kernestof:
Politik
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Økonomi
Forløb om økonomi og den danske velfærdsstat
Overordnet fokus på samfundsøkonomien og de politiske holdninger til økonomiske problemstillinger.
Økonomiske begreber:
- De økonomiske mål og målkonflikter
- Det økonomiske kredsløb
- Økonomiske systemer (Markeds- og planøkonomi)
- Det danske arbejdsmarked
- Konkurrenceevne
Derudover er velfærdsmodellerne blevet dækket:
- Den universielle velfærdsmodel
- Den residuale velfærdsmodel
- Den selektive velfærdsmodel
Herunder har der været fokus på den danske velfærdsmodel udfordringer og fremtid.
Yderligere er økonomisk politik samt politiske holdninger hertil blevet behandlet.
- Finanspolitik
- Pengepolitik
- Valutapolitik
- Arbejdsmarkedspolitik
Slutteligt er der blevet arbejdet med globalisering og EU's økonomiske rolle i Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sociologi
Fokus har i forløbet været todelt. 1) fokus på socialisering og identitetsdannelse i det senmoderne samfund kontra det traditionelle. Og 2) social ulighed og social arv. Derudover er kulturelle fællesskaber og kulturmøder gennemgået.
Socialisering og identitetsdannelse i det senmoderne samfund:
- Typer af socialisering
- Identitet
- Grupper og roller (herunder rollekonflikter)
Teoretiske perspektiver på identitetsdannelse i det senmoderne samfund:
- Anthony Giddens
- Erving Goffman
- Ulrich Beck
- Hartmut Rosa
Kulturmøder:
- Integrationsformer og strategier
- Konsekvenser ved kulturmøder
Social ulighed og social arv:
- Redegørelse for de forskellige socialklasser i Danmark
- Social arv og social mobilitet + mønsterbrydere
- Især fokus på den sociale arv inden for uddannelse
Teoretisk syn på social arv og social ulighed:
- Pierre Bourdieus kapitalformer og Habitus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68190051354",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68190051354",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68190051354"
}