Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Sigrid Sandermann
|
Hold
|
2024 ng/a (1a ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Global opvarmning og havet (NV)
Indhold:
Problemstilling:
- Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning?
Fokus:
- At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge, der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case.
Faglige fokusområder:
- Strålings- og energibalancen
- Drivhuseffekten
- Albedoeffekten
- Klimaforandringer og konsekvenserne af disse
Læsestof:
- Kompendium til naturvidenskabeligt grundforløb – Global opvarmning og havet side 1-23.
Øvelser/forsøg/skriftligt arbejde/afleveringer:
- Opgave om ”Jordens strålings- og energibalance”
- Journal: Albedo
- Rapport: Havisudbredelse og CO2
- Opgave om ”Det globale kulstofkredsløb”
- Journal: Opløselighed af CO2 i vand
Kernestof:
- Formulere og teste enkle hypoteser.
- Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
- Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
- Opsamle, systematisere og behandle data.
- Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.).
- Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
- Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
- Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
- Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvorfor er det farligt at bo tæt på en pladegrænse
Indhold:
Formålet med dette forløb er at give eleverne en grundlæggende forståelse af pladegrænser og deres betydning for naturkatastrofer som jordskælv og vulkanudbrud. Der arbejdes med forskellige geologiske processer, som skaber pladegrænser og de risici, der er forbundet med at bo i nærheden af dem.
Læsestof:
iBogen NaturgeografiGrundbogenC, Systime, ISBN: 9788761688354:
1.1.1 Jordens opbygning https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=588
1.1.2 Pladetektonik https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=589
1.1.3 Jordskælv https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=590
1.1.4 Vulkanisme https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=591
1.1.5 Bjergkæder og vulkaner https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=592
1.1.6 Geologiske ressourcer https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=620
Andet:
Dataark, vulkanisme (pdf)
Jordskælv - undervisningsmateriale til geografi
Forsøg, skriftligt arbejde og afleveringer:
Pladetektonik med Oreo, øvelse
Pladetektonik, opgaver
Bjergarters densitet, afleveringsforsøg
Jordskælv, opgaver
Magmatiske bjergarter, afleveringsøvelse
I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt.
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre.
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten.
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer.
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser.
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden.
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder.
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
I forløbet er der arbejdet med kernestof inden for områderne:
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
̶ Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Herudover arbejdes med supplerende stof
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bjergarters densitet
|
16-12-2024
|
Magmatiske bjergarter
|
06-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kan DK blive fossilfrit inden 2050
Indhold:
Formålet med dette forløb er at give eleverne en grundlæggende forståelse af energi og dens rolle i samfundet – globalt såvel som for Danmark. Eleverne vil undersøge forskellige former for energi for at kunne forklare fordele og ulemper ved fossile brændsler samt ved CO2-neutrale og vedvarende energiformer. Dette sættes i en klimamæssig kontekst, hvor drivhuseffekt og albedo inddrages.
Læsestof:
iBogen NaturgeografiGrundbogenC, Systime, ISBN: 9788761688354:
7.2 Begrænsede oliereserver: https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=550
7.3 Problemet ved fossil energi: https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=551
7.4. Eftersøgning efter gas og olie (kun "Teknologibidrag og indvindingsgrad" og ”Reservoirbjergart og indvindingsgrad”): https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=553
7.5 Dannelse af gas og olie: https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=552
7.7 Solenergi: https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=554
7.8 Vandenergi: https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=577
7.10 Vindenergi: https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=579
7.11 Geotermisk energi og jordvarme: https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=581
7.12 Bioenergi: https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=580
Andet:
Olie og Gas (”Fra plankton til olie og gas” og ”Kildebjergart til oliereservoir”): https://nbvm.no/dk/oil_gas_dk.html
Atomkraft: https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-01-22-forskere-rygende-uenige-om-atomkraft-i-danmark-her-er-deres-argumenter
Forsøg, skriftligt arbejde og afleveringer:
Kulstofkredsløb og begreber, opgaver
Oliens migration, forsøg med journal
Hydropower, opgaver
Placering af vindmøller, opgaver
Bioenergi, opgaver
Solenergi, opgaver
Geotermi, opgaver
Atomkraft, opgaver
I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt.
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten.
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer.
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer.
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser.
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden.
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder.
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
I forløbet er der arbejdet med kernestof inden for områderne:
Jordens og landskabernes processer
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer.
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge.
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår.
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning.
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre.
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold.
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug.
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Herudover arbejdes med supplerende stof
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hydropower
|
27-01-2025
|
Vindenergi
|
17-02-2025
|
Bioenergi
|
25-02-2025
|
Solenergi
|
03-03-2025
|
Atomkraft
|
04-03-2025
|
Geotermi
|
04-03-2025
|
Energi og bæredygtighed
|
20-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvordan kan en T-shirt udtørre en sø
Indhold:
Formålet med dette forløb er at give eleverne en grundlæggende forståelse af vand og dets kredsløb i naturen. Der fokuseres på forskellige aspekter af vand, herunder dannelsen af grundvand og skyer. Dette sættes i forhold til klimaforandringer og det globale vindsystem. Der arbejdes ud fra casen om Aralsøen.
Læsestof:
iBogen NaturgeografiGrundbogenC, Systime, ISBN: 9788761688354:
3.3 Klimaændringer påvirker klimazoner https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=541
4.1 Vandressourcer og vandmangel https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=556
4.2 Vandet i naturen https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=557
4.3 Grundvandsdannelse (til og ikke med Drikkevand) https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=563
5.2 Vind og lufttryk https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=586
5.3 Det globale lufttryk- og vindsystem https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=597
5.6 Nedbørsvariationer https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=596
Andet:
Aralsøen og bomuld (pdf)
Konvektion (pdf)
Link: Atmospheric Pressure Forecast Map | Zoom Earth
Quizlet: https://quizlet.com/dk/1010275483/lufttryk-flash-cards/?i=60552s&x=1qqt
Link: Windy: Vindkort og vejrprognose
Forsøg, skriftligt arbejde og afleveringer:
Vandets kredsløb, opgaver
Konvektionsnedbør, opgaver
Konvektionskammer, eksperiment
Skydannelse, eksperiment
Lufttryk, opgaver
Vandbalanceligning, opgaver
Nedsivningsforsøg, eksperiment
Grundvand, opgaver
Vand, stopmotion – videoaflevering
Det globale vindsystem, opgave
Klimazoner og plantebælter, opgaver
I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
I forløbet er der arbejdet med kernestof inden for områderne:
̶ Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶ Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Herudover arbejdes med supplerende stof
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om vandet i naturen pkt. 4.2 i NaturgeografiGrundbogenC:
-
Følgende slides bliver gennemgået i modulet:
-
Hvis ikke gjort, så læs om vandet i naturen pkt. 4.2 i NaturgeografiGrundbogenC ogLav opgaverne (færdige) om vandets kredsløb:
-
Læs vedhæftede artikel:
-
Læs om Nedbørsvariationer pkt. 5.6 i NaturgeografiGrundbogen:
-
Læs vedhæftede slides om kondensering:
-
Læs om Vind og lufttryk pkt. 5.2 i NaturgeografiGrundbogenC:
-
Læs om Vandressourcer og vandmangel pkt. 4.1 i NaturgeografiGrundbogenC. Men KUN til underoverskrifterne:
-
Genlæs/skim om vandet i naturen pkt. 4.2 i NaturgeografiGrundbogenC:
-
Følgende skal bruges i modulet:
-
Træn begreberne: Porøsitet, permeabilitet, nedsivning, infiltration og perkolation.
-
Vi laver følgende opgave i modulet:
-
Færdiggør opgave 3 af vandbalanceopgaverne:
-
læs om Grundvandsdannelse (ikke om Drikkevand og frem) pkt. 4.3 i NaturgeografigrundbogenC:
-
Download en APP, så du kan lave en stop-motion video.
-
Genopfrisk gerne de relevante lektier: pkt. 4.1, 4.2, 4.3, 5.2 og 5.6 i NaturgeografigrundbogenC.
-
Følgende bruges i modulet:
-
Læs om Det globale lufttryk- og vindsystem pkt. 5.3 i NaturgeografigrundbogenC:
-
Frisk op på forløbets gennemgåede stof - lektier, PowerPoint præsentationer, opgaver, noter mm. - orienter dig i Teams-mappen og download det, du finder relevant for dig til din computer (så du har det offline).Du skal som minimum fokuserer på figur
-
Opdater din Flash-Card liste.
-
Læs om Klimaændringer påvirker klimazonerner pkt. 3.3 i NaturgeografiGrundbogenC:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vand
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68205197705",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68205197705",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68205197705"
}