Holdet 2024 ng/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Aske Åbo Lund
Hold 2024 ng/b (1b ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NG - Global opvarmning og havet
Titel 2 Hvorfor er det farligt at bo tæt på pladegrænserne
Titel 3 Hvordan omstiller vi den danske energisektor?
Titel 4 Miljømæssige konsekvenser ved tøjproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NG - Global opvarmning og havet

Problemstilling:
- Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning?
Fokus:
- At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge, der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case.
Faglige fokusområder:
- Strålings- og energibalancen
- Jordens atmosfære og drivhuseffekten
- Albedoeffekten
- Klimaforandringer og konsekvenserne af disse

Læsestof:
- Naturgeografi C, 3. udg., 2. opl. , 2015, side 41-43 + 46-49 + 74-76 .
- Artikler: Klimaforandringer i Arktis - 3. Det globale kulstofkredsløb: side 1-2 + 7-8.
Naturvidenskab for alle 3-2008 - Når klimaet går i selvsving: side 22-23.

Øvelser/forsøg/skriftligt arbejde/afleveringer:
- Opgave om ”Jordens strålings- og energibalance”
- Journal: Albedo
- Opgave om ”Atmosfærens sammensætning og betydning for Jordens klima”
- Rapport: Havisudbredelse og CO2
- Opgave om ”Det globale kulstofkredsløb”
- Journal: Opløselighed af CO2 i vand

Kernestof:
- Formulere og teste enkle hypoteser.
- Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
- Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
- Opsamle, systematisere og behandle data.
- Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.). 
- Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
- Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
- Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
- Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvorfor er det farligt at bo tæt på pladegrænserne

Formål:
Formålet med dette forløb er at give eleverne en grundlæggende forståelse af pladegrænser og deres betydning for naturkatastrofer som jordskælv, vulkanudbrud og tsunamier. Eleverne vil undersøge forskellige geologiske processer, som skaber pladegrænser og de risici, der er forbundet med at bo i nærheden af dem.

I forløbet er der fokuseret på følgende kernestof:
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
̶ Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund

I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt.
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre.
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten.
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer.
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser.
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden.
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder.
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bjergarters densitet 15-12-2024
Google earth øvelse - Vulkaner 28-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvordan omstiller vi den danske energisektor?

Formål:
Formålet med dette forløb er at give eleverne en grundlæggende forståelse af energi og dens rolle i samfundet. Eleverne vil undersøge forskellige former for energi, herunder fossil energi, vedvarende energi og energieffektivitet. Eleverne vil også undersøge de miljømæssige konsekvenser af forskellige energikilder.

I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt.
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten.
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer.
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer.
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser.
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden.
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder.
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.


I forløbet er der arbejdet med kernestof indenfor områderne:
Jordens og landskabernes processer
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer.
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge.
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår.
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning.
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre.
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold.
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug.
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oliestatistik 23-02-2025
Oliedannelse 28-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Miljømæssige konsekvenser ved tøjproduktion

Dette forløb omhandler det vi alle sammen tager på om morgenen og af om aftenen – vores tøj.

Et hastigt stigende befolkningstal i verden har – naturligt nok – ført til en stigende efterspørgsel efter tøj. Men det er ikke den eneste ændring der er sket. Tøjindustrien har markant ændret den måde tøj bliver produceret på i en globaliseret verden med en deraf følgende ændring i vare- og værdikæde. Og det er også lykkedes for tøjindustrien at ændre den måde vi som verdensborgere tænker på tøj på og dermed den måde vi forbruger tøj på. Lysten til hele tiden at købe nyt og købe mere tøj, som vi beholder i kortere tid, skabt af fast fashion industrien har vidtrækkende konsekvenser, som den enkelte forbruger måske ikke tænker over eller er opmærksom på når den næste billige t-shirt eller et nyt par billige jeans købes.

I forløbet er der bl.a. arbejdet med:
- fast fashion og tøjforbruget i en globaliseret verden.
- globale værdikæder.
- hvad dit tøj er lavet af
- bomuldsproduktion, vandforbrug og pesticider.
- Aralsøens udbredelse og de naturgivne forhold.
- klimazoner og plantebælter.
- hydrotermfigurer.
- nedbørsdannelse.


I forløbet er der fokuseret på følgende faglige mål:
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener.
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser.
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser.
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag.
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


I forløbet er der arbejdet med kernestof indenfor områderne:
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme.
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter.
- Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer.
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår.
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering.
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer