Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Nina-Emilie Nørgaard Barfod
|
Hold
|
2024 bk/g2 (1g bk/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
KERNESTOF OG PORTFOLIO: I kan se jeres grundforløbsholdets materialer under dette holds (1g bk2) dokumenter, men diverse links fra GF findes i jeres skema ved at gå tilbage til grundforløbet. Se også undervisningsbeskrivelsen for dit GF hold.
Fokus : Kunsten i dag
Faglige mål med forløbet:
Introduktion til faget med fokus på samtidskunstens udtryksformer.
Pædagogiske mål med forløbet:
At lære hinanden at kende og skabe et godt arbejdsfællesskab på holdet
At etablere en fælles forståelse for hvad kunst (især samtidskunst) er og kan være.
I dette starter vi med at se på samtidskunst. Her ses på performancekunst, street art og installationskunst. Undervejs vil der være koblet øvelser/produkter, som gemmes i en personlig portfolio. I billedkunst bruges TAP-modellen (teori-analyse-praksis), som her introduceres.
Kernestof omfang: ca. 7 sider
(Det om vanitas under kernestof her, hører til Vanitasforløbet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vanitas og virkemidlet lys-skygge
I forløbet arbejder vi med begrebet/motivkredsen vanitas - vi ser på barokken, hvor begrebet vandt indpas i fx. stilleleben og arbejder os frem til samtidskunstens brug af vanitas i kunsten.
Undervejs dykker vi ned i det stilistiske virkemiddel lys-skygge.
Praktisk: to tegneøvelser (design af tatovering og stilleben) og "moderne" vanitas-fotografi med brug af chiaroscure (clair obscur) .
Kernestof omfang: ca. 10 sider
Faglige mål
- forstå en udvalgt perioder elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dekonstruktivisme i arkitekturen
I dette forløb arbejder vi med dekonstruktivismen i arkitekturen i dag. Altså hvilke karakteristiske træk, som dekonstruktivismen indeholder - i sit formsprog. I den praktiske opgave bygges en model af en dekonstruktivistisk bygning inspireret af periodens formsprog - herunder skal omgivelserne inddrages.
Kernestoffets omfang: 4 sider
Faglige mål:
- forklare valg og fravalg i æstetiske processer
- beskrive udvalgte perioder og visuelle kulturers karakteristiske træk
- anvende relevant fagterminologi på elementært niveau
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pop art - i skulptur og maleri
Vi dykker ned i perioden pop kunst og ser på, hvad kunstnerne ville med deres kunst, hvad de kommenterede i samfundet og hvordan det kom til udtryk i formsproget og motiverne. Undervejs arbejder vi med de stilistiske virkemidler i skulptur og i 2D værker - som fx. komposition, flade-rum og farveteori.
I det praktiske arbejder vi med 1) en skulptur ud fra en selvvalgt kunstner fra perioden og efterfølgende 2) et maleri inspireret af Andy Warhols "brand-værker" med et nutidigt produkt (med brand-navn) og med brug af farvekontraster og additiv komposition
Det læste om installationer i kernestof er læst som optakt til eksamensprojektforløbet
Omfang af kernestof: ca. 20 ns
Fagligt mål:
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- forstå en udvalgt periodes elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt: Identitet og iscenesættelse
Vi starter med et modul om installationskunst, hvor er et af de meget betydelige medier i samtidskunsten. Derefter er vi på besøg på SMK til "Portræt, identitet og iscenesættelse", hvor en kunstner tager os med i samlingen + i værkstedet, hvor I laver et produkt.
I undervisningen har vi en fælles opstart med teori om emnet "identitet og iscenesættelse" i kunsten - derefter skal I hver især arbejde med at udarbejde et praktisk produkt med den tematik. Det bliver derfor individuelt, hvilke teorier, inspirationskilder osv., der er relevante at arbejde med for den enkelte elev.
I har ca. 9 moduler i undervisningen til projektet (SMK besøg medregnet).
I eksamensprojektet arbejder hver enkelt elev med sin egen problemformulering (under det fælles tema "identitet og iscenesættelse". Læreren fungerer undervejs som vejleder.
Det læste om installation under kernestof ved forløbet om pop art, hører egentlig til dette forløb.
Undervejs læses indviduelt selvvalgt teori ud fra valgt vinkel på temaet - vælg det, der passer bedst:
4.1 Kroppen i kunsten | BILLEDKUNSTBOGEN
4.3 Det grimmes æstetik | BILLEDKUNSTBOGEN
7.2 Kunstfotografi | BILLEDKUNSTBOGEN
8.2 Selviscenesættelser | BILLEDKUNSTBOGEN
1.1 Kroppen nu | Kunstens stemmer
1.2 Kroppens form | Kunstens stemmer
1.3 Kroppens betydning | Kunstens stemmer
1.4 Kroppens kunsthistorie | Kunstens stemmer
1.5 Kroppen i værkstedet | Kunstens stemmer
Den fysiske grundbog Sheel Andersen, kapitel s. 175-194
Kernestof omfang: 10-15 sider
Eksamensprojektet er en selvstændig del af mundtlig eksamen i billedkunst, som fylder ca. 1/3 af eksaminationstiden.
Faglige mål:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68223899893",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68223899893",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68223899893"
}