Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Nanna Lykke Sattrup
|
Hold
|
2024 bk/g3 (1g bk/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kasper Eistrup og billeders virkemidler
Vi arbejder med billedets virkemidler: komposition, form, lys/skygge, rum og farve. Hver elev samler forløbets mange småøvelser i et individuelt Kasper Eistrup-inspireret collageværk som har et ikon, en figur eller et tema fra popkulturen som omdrejningspunkt. Vi runder forløbet af med at se et afsnit af "Kunstnerkolonien i Hornbæk" hvor Kasper Eistrup medvirker.
Oversigt:
1.modul: velkommen til faget, introduktion til æstetik samt organisk og geometrisk
2.+ 3. modul: komposition; statisk/dynamisk, åben/lukket, Hierarkisk/additiv + gestaltlovene. Der arbejdes både teoretisk og praktisk med begreberne
4. + 5. modul: introduktion til lys/skygge, herunder formgivende lys, egenskygge/slagskygge, synlig/usynlig lyskilde, naturligt lyst, claire obscure. Der arbejdes både teoretisk og praktisk med begreberne.
6. +7. modul: rumskabende virkemidler: overlapning. linearperspektiv, gradienter, udviskning, repoussoir. Der arbejdes både teoretisk og praktisk med begreberne.
8.+ 9.modul: småøvelserne samles til en collage inspireret af Kasper Eistrups fragmenterede værker.
10: collagerne præsenteres for holdet.
Faglige mål i fokus:
̶ undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
Materiale:
PP fra undervisningen samt teori om de faglige begreber fra Kunstens stemmer:
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
"Kunstnerkolonien i Hornbæk" (sæson 5, episode 7)
Omfang: 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Billedsamling til collage
|
15-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skulptur
Et kort forløb om skulpturer, hvor vi arbejder teoretisk, analytisk og praktisk. Vi lærer om skulpturelle virkemidler og fremstillingsformer og eleverne udarbejder to små skulpturer i ler: en abstrakt, organisk Hans Arp-parafrase og en figurativ Rose Eken-parafrse. Eken-parafraserne males og lakeres og indgår i små Vanitas-stilleben-kompositioner som eleverne fotograferer afslutningvist. Der arbejdes også gruppevist med skulpturanalyser, hvor der både fokuseres på formelle træk og værkernes betydning og kontekst.
Følgende skulpturer blev analyseret i grupper:
Louise Bourgeois: "Maman" (diverse udgaver) (2002)
Ai Weiwei: "Soleil Levant" (2017)
Jens Galschiøtt; "Unbearable" (2015)
Patricia Picinnini: "New Born" (2010)
Ron Mueck: "A Girl" (2006)
Jeanette Ehlers og La Vaugh Belle: "I am Queen Mary" (2018)
Oversigt:
1.modul: introduktion til skulptur og teorigennemgang med begrebsark: taktilitet, skala, materiale, komposition og sokkel. Praktisk arbejde med Hans Arp-parafrase i ler.
2.modul: yderligere teorigennemgang med begrebsark: fremstillingsformer og skulpturelle virkemidler: tung/let, rum/volumen, glat/ru, kunstner og kontekst. Herefter arbejdes gruppevist med analyser der præsenteres på holdet.
3.modul: præsentation af Rose Ekens kunstneriske praksis samt udformning af Rose Eken-parafrase (hverdagsgenstand i ler).
4.modul: bemaling af Rose Ekens-parafrase (hverdagsgenstand), lektie om Vanitas i "Kunstens stemmer)
5.modul: gennemgang af teori om Vanitas og Stilleben (Memento Mori etc) samt lakering af Rose- Eken-parafraser. Afslutningsvist Vanitas-komposition med Eken-parafraserne (og andre elementer) som fotograferes og præsenteres.
Faglige mål i fokus:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Materiale:
Diverse PP fra undervisningen med teori om skulpturer
Afsnit 4.a om FORM fra "Billedkunstbogen" https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162
Afsnit 5.5 om Rose Eken i "Kunstens stemmer" https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=321
Afsnit C.2 om Vanitas fra "Kunstens stemmer" https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=237
Omfang: 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Postkolonialisme og etnoæstetik
I dette forløb skal vi arbejde med kunst der tematiserer postkoloniale forhold og etno-æstetik. Vi vil primært beskæftige os med samtidskunstværker, men også se på hvordan kolonialvarer og reklamer for disse udtrykker etno-æstetik.
Eleverne vil komme til at udarbejdet et konceptuelt værk i form af et reklame-attack på en kolonialvare-reklame.
Oversigt over forløbet:
1. modul: virtuelt modul med teori om postkolonialisme og etno-æstetik
2.modul: opsamling på teori om det postkoloniale + etno-æstetik, læsning af artikel om dansk kolonihistorie ("Har du også glemt hvorfor det hedder kolonialvarer?"), påbegyndt arbejde med reklame-attack
3.modul: virtuelt modul med analyse af værk med postkolonialt fokus
4. modul: opsamling på 1. afsnit af "Slave af Danmark" + fortsat arbejde med reklame-attacks
5. modul: præsentationer af reklame-attacks og afrunding af forløb
Faglige mål i fokus:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Materiale:
Diverse PP fra undervisningen
Afsnit om Postkolonialisme samt Etno-æstetik fra TAP-bogen, Andersen og Porse (side 115-120 + 204-210) , Praxis
"Har du også glemt hvorfor det hedder kolonialvarer" fra Information 3/1 2015 https://www.information.dk/kultur/2015/01/ogsaa-glemt-hvorfor-hedder-kolonialvarer
"Slave af Danmark" DRTV, afsnit 1 (2025)
Omfang: 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt
I eksamensprojektforløbet har vi arbejdet med billboards/plakater i byrummet. Vi har arbejdet med plakatens kendetegn samt med de to kunstnere Husk Mit Navn og Barbara Kruger. Eleverne har skullet vælge at gå i fodsporene på en af kunsterne og lave et værk inspireret af den pågældende kunstner. Vi har arbejdet med research og inspirationsværker, analyse, skitsering i forskellige faser, farveprøver og den endelige løsning i en proces som kulminerede med, at projekter blev udstillet ved skolens forårsudstilling.
Problemformuleringen lød således:
Lav en billboard/plakat:
Du kan vælge mellem to forskellige opgaver – som varierer i både udtryk og indhold:
Din billboard-plakat skal udtrykke en ‘politisk’/kritisk betydning – det kan være i form af et hverdag-problem du sætter fokus på (som fx familieliv, travlhed, tendenser i tiden) gennem en forenklet stregning og et humoristisk blik (i stil med HuskMitNavn)
Din billboard-plakat skal udtrykke en mere hårdtslående kritik af politiske strukturer som fx ulighed i forhold til køn, etnicitet eller andet, klima- eller kapitalisme-kritik eller andre ‘varme’ emner gennem et samspil af en enkel typografi (holdt i sort/rød/hvid) samt sort/hvid-fotografi (i stil med Barbara Kruger).
Oversigt:
1.modul: præsentation af eksamensprojektet og forløbsplanen + introduktion til Barbara Krugers værker
2.modul: præsentation af Husk Mit Navn og hans værker, individuel problemformulering og research samt valg af inspirationsværker, påbegyndt analyse
3.modul: analyse af værk + frimærkeskitser
4.modul: ekskursion til Husk Mit Navn-udstilling på Kastrupgårdsamlingen
5.modul: praktisk arbejde med endeligt produkt
6.modul: praktisk arbejde med endeligt produkt
7.modul: færdiggørelse af endeligt produkt + udstilling
Faglige mål i fokus:
̶ undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materiale:
Afsnittet PLAKATER RÅBER fra Billedkunstbogen https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=195
Diverse PP fra undervisningen med værker fra de to kunstnere
Ekskursion til udstillingen "Med tryk på" på Kastrupgårdsamlingen https://www.kastrupgaardsamlingen.dk/udstillinger/aktuelle-udstillinger/
Omfang: 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68223901747",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68223901747",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68223901747"
}