Holdet 2024 de/g1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Eva Camilla Nielsen
Hold 2024 de/g1 (1g de/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb design
Titel 2 Produktdesign (stole)
Titel 3 Arkitektur
Titel 4 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb design

Studieplansbeskrivelse nyt grundforløb design:

Hovedområde: Kommunikationsdesign
Længde: 10 moduler

Oversigt:
Modul 1 Æggeøvelsen
Modul 2 Procesmodeller, designparametre og kommunikationsmodeller
Modul 3 Typografi og visitkort
Modul 4 Farver og visitkort
Modul 5 Komposition
Modul 6 Stilhistorie og plakatanalyse
Modul 7 Brief, brainstorm og skitsering
Modul 8 A4-skitser og endelig plakat
Modul 9 Endelige produkt
Modul 10 Arbejde med powerpoint-præsentation + grundforløbstest

Fokus:
I forløbets 2 første moduler introduceres kort til fagets arbejdsmetode gennem et lille design ”æggeøvelsen”. Derefter introduceres til fagets forskellige procesmodeller, designparametre og kommunikationsmodeller (Laswell og AIDA).
I løbet af forløbet introduceres til forskellige grafiske virkemidler: komposition, farver, gestaltlove og typografi. Virkemidlerne trænes igennem en lille visitkortøvelse.
I forløbet arbejdes der med forskellige skitseringsmetoder (idegenererende og undersøgende skitser).
Der introduceres til generel stilhistorie vedrørende plakater samt arbejdes med plakatanalyse.
Det endelige produkt er en filmplakat/TV-serieplakat, der inddrager de lærte virkemidler samt inspiration fra stilhistorien.
Der arbejdes med 4C-procesmodellen i forløbet.

Brief:

Du skal designe en plakat for en film/TV-serie du kender

• Plakaten skal hænge i byrummet – fx ved busstoppesteder
• Du skal arbejde bevidst med typografi, farver og komposition, så du rammer din målgruppe og så de grafiske virkemidler passer til dit produkt (filmen/TV-serien)
• Du skal lave farveprøver og skitsere i hånden (på papir), men det endelig produkt må du godt lave på computer
• Du skal præsentere dit produkt og din proces til sidst
• I præsentationen skal indgå:
• frimærkeskitser, A4-skitser + den endelige løsning som kan laves i hånden (i A3 eller A2) eller på computer (fx i Canva – inkl skitse i A3/A2)
• Visualiseringer og begrundelser for tilvalg og fravalg
• Detaljering – den endelige løsning
• Inddrag jeres skitser, farveprøver samt viden om typografi, layout, komposition, farver etc. i jeres arbejde.

Faglige mål i fokus:
- Analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat ̶
- Sammenholde design- og arkitektureksempler fra forskellige perioder ̶
- Demonstrere viden om fagets metoder
- Gennemføre en designproces ̶
- Generere designidéer ̶
- Kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
-Formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt

Materiale:
Jesper Bek: Design og arkitektur- Grundbog til c-niveau
Katrine Charlotte Busk m.fl.: Design og arkitekturbogen. Systime.
Mette Volf: Design, proces og metode

https://multimediedesigneren.dk/gestaltlovene/#google_vignette (om gestaltlovene)

Beginning graphic design- Layout and composition (video 5.14)
https://www.youtube.com/watch?v=a5KYlHNKQB8

Beginning graphic design- Color (video 6.32)
https://www.youtube.com/watch?v=_2LLXnUdUIc&t=13s

Omfang ca. 33 ns


Forløbet afsluttes med en grundforløbstest.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Produktdesign (stole)

Brief:
Spisestuestolen er en klassiker indenfor den danske designhistorie. Det er derfor jeres opgave at nyfortolke denne designklassiker med fokus på, hvordan man kan bringe spisebordsstolen ind i fremtiden.
I må gerne have referencer tilbage i designhistorien, men I skal også være i stand til at løsrive jer.
Forløbet er et projektforløb, hvorfor I selv formulerer målgruppe, funktionalitet, æstetik osv.

Fokus:
Intro til forløbet og ny designprocesmodel (Double Diamond),
Brief
Designhistorie m. inspirationsskitser
‘Danmarks næste designklassiker – stolen’
Tekst: Anja Koefoed- Hvad er dansk designs guldalder.
Persona
Moodboard
Analyseopgave: Produktanalyse af inspirationsstol.
Repetition ‘Stolebegreber’ Quizlet
3 idegenerende skitser
1-2 undersøgende skitser
En gennemarbejdet tegning med målstoksforhold
Fuldstørrelse pap
Mock-up af jeres produkt.
Præsentation af Mock-up for en anden gruppe
Powerpointfremlæggelser med feedback for lærer.

Faglige mål:

̶ analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
̶ sammenholde design- og arkitektureksempler fra forskellige perioder
̶ sætte ord på kropslige erfaringer med design
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

̶ identificere et designproblem og gennemføre en designproces
̶ generere design- og arkitektur-idéer
̶ undersøge et designproblem og designløsninger ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder som nævnt i kernestoffet
̶ kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
̶ foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
̶ arbejde iterativt
̶ formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt

Omfang ca. 20 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 Arkitektur

Intro til nyt forløb: FN’s verdensmål – bæredygtighed
Hvad er Tiny House-bevægelsen?
Artikel + spørgsmål 'Livt bliver større på 40m2'
Tiny Houses på vand.
Arkitekturhistorisk oversigt m. fokus på modernismen og nymodernismen.

Dokumentarer om Tiny Houses:
Se Danmarks måske mindste hus  (7 min)
Living in a tiny house stinks (sometimes) (8 min)

Ekskursion til DAC med workshop i udstillingen 'Vandet kommer'


Med kroppen som målestok – intro til skalaøvelser
Øvelser med opmåling på skolen
Inspirationsskitser


Design Brief:
Udarbejd plan, opstalt og 3D-model til et lille hus max 37 m2, som opfylder krav i Tiny House-bevægelsen: størrelse, fuldtidsbeboelse og bæredygtighed (se faktaboks). Både form og funktion skal indgå i overvejelserne.
Placering og målgruppe (krav fra bygherre) trækkes der lod om
Opgaven skal løses med bevidsthed om – og dokumentation for – de forskellige faser i designprocessen.

Grupperne får tildelt en målgruppe/bygherre
Designprocessen - visualiseret
Ide-generering - indsamlingsfase (bruger-behov + desk top research arkitekturanalyse)

Udarbejdelse af personaer.
Udarbejdelse og præsentationer af moodboard m. inddragelse af stilhistoriske referencer.

Skitseringer af Tiny Houses indre og ydre.

Målfast plantegning, opstalt og model

Præsentationer af Tiny Houses med gennemarbejde powerpoint som inddrager 4C-modellen.

Faglige mål:

̶ analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
̶ sammenholde design- og arkitektureksempler fra forskellige perioder
̶ sætte ord på kropslige erfaringer med design og arkitektur

̶ identificere et designproblem og gennemføre en designproces
̶ generere design- og arkitektur-idéer
̶ formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt
̶ beskrive formålet med deres visualiseringer.

Omfang ca. 15 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde