Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Nanna Lykke Sattrup
|
Hold
|
2024 de/g2 (1g de/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Produktdesign: stoleforløb
Forløb om stole
Hovedområde: produktdesign
Oversigt:
1.modul: Intro til stole: hvad består en stol af, hvad er vigtigt ved en stol. Viden om "Dansk design guldalder" (læst tekst), lynskitser med forskellige stole
2.modul: analyse af stoleklassiker , 3D lynskitser med to materisler, uddeling af åbent brief
3.modul: "Danmarks næste klassiker" (sæson, afsnit), fernisering af lynskitser (3D), åbent brief til individuelt brief (gruppevis valg af funktion, materialer, målgruppe, egenskaber), individuelle frimærkeskitser, tilvalg/fravalg, - grov skitsering af fælles løsning
4.modul: papir skitsering - 1:1 model i pap påbegyndes
5. modul: 1:1 model i pap færdiggøres og justeres
6.modul: introduktion til 3. slags skitsering: idegenererende, undersøgende og kommunikerende, målfaste tegninger fra 2 perspektiver
7.modul: tegninger færdiggøres og der bygges model i 1:5
8.modul: materiale + farveplanche + forbered præsentation af gruppens projekt med double diamond-modellen
9. modul: grupperne præsenterer deres designproces og -produkt for holdet.
Der blev arbejdet med følgende åbne brief (hvor grupperne efterfølgende selv skulle udfylde de åbne pladser - definere deres individuelle brief):
Design en …-stol (funktion) med særligt fokus på….(særlig kvalitet).
Stolen skal være lavet af X (tildelt materiale) + Y (1-2 selvvalgte materialer).
Stolen skal anvendes af … (målgruppe) i en/et … (sted)
Stolen skal referere til designklassikeren (…), men adskiller sig fra denne i kraft af (...)
Dertil fik grupperne følgende produktkrav:
Jeres designløsning skal indeholde:
Tegnede skitser (ikke målfast)
3D skitser (ikke målfast) Konstruktionstegninger fra 2 vinkler, vælg mellem oppefra, bagfra, forfra, fra siden, nedefra (målfast)
Endelig model i 1:5 (målfast)
Materiale/farveplanche + miljø: en planche der viser materiale og farvevalg samt hvor stolen kunne anvendes.
Der blev fokuseret på følgende faglige mål i forløbet:
̶ analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
̶ sammenholde design- og arkitektureksempler fra forskellige perioder
̶ sætte ord på kropslige erfaringer med design og arkitektur
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ identificere et designproblem og gennemføre en designproces
̶ generere design- og arkitektur-idéer
̶ kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
̶ foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
̶ detaljere nogle få aspekter af et designprojekt eller et element af et designprojekt
̶ formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt
̶ beskrive formålet med deres visualiseringer.
Materiale:
"Hvad er Dansk designs guldalder" af Anja Kofoed
"Danmarks næste klassiker" DR (sæson 1, episode 6)
3 slags skitsering i Mette Wolf "Design, proces og metode" (https://design.systime.dk/?id=271)
Til analysen anvendes følgende sider fra "Design og arkitekturbogen":
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=198#c984 samt dette link om formsprog: https://design.systime.dk/?id=271
Anslået sidetal 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arkitektur: re-design af mit værelse
Hovedområde: arkitektur
Oversigt:
1.modul: introduktion til arkitektur, skalaøvelser med opmåling, lav din egen skalafigur i 1:20, intro til teknisk tegning (grundplan, opstalt og snit), praktisk arbejde med grundplan af eget værelse.
2.modul: tegning af grundplan, spørgsmål om værelses + zoneinddeling, farveteori og farvestrategier i indretning
3.modul: arbejde med farvestrategi og farvepalet til re-design af værelse, mood- og imageboard
4.modul, fortsat arbejde med mood- og image board, tegning af grundplan på manifold med re-designet indretning
5.modul: påbegynd modelbyggeri i 1:20
6.modul: fortsat arbejde med modelbyggeri og påbegyndt præsentation af projekt med designprocesmodel
7. modul: færdiggør projekt og præsentation (PP med individuel speak ind over)
Brief:
Lav et redesign af dit værelse. Du skal holde dig til den samme grundplan som du allerede har, men du må ændre på indretning, farver, zone-opdelingen i dit værelse, så det passer til de funktioner du har behov for.
Krav til din præsentation af det re-designede værelse:
En kort introducerende tekst, hvor du beskriver dit værelse med egne ord - herunder, hvad du laver på værelset, hvad du bedst kan lide ved værelset og hvad du kunne tænke dig at ændre - se din egen refleksion fra elev-feedback d. 30/1.
Billeder af din tegnede grundplan i 1:20 (eksisterende værelse)
Billede af din farveskala samt en beskrivelse af, hvilken farvestrategi du har valgt eller hvordan du har fordel 60%, 30% og 10%-farvestrategien. Begrund dit svar.
Forklar hvordan farverne skal spille sammen med de forskellige 'zoner' i værelset.
Billede af dit mood board og dit image board med en kort forklaring
Billede af din re-designede grundplan (stadig målfast i 1:20) med en forklaring af, hvad der er ændret og hvorfor?
Billede af din byggede model med skalafiguren indeni eller ved siden af.
En kort bedømmelse af dit eget arbejde.
Faglige mål i fokus:
̶ analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
̶ sætte ord på kropslige erfaringer med design og arkitektur
̶̶̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ generere design- og arkitektur-idéer
̶ identificere et designproblem og gennemføre en designproces
̶ kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
̶ foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
̶ formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt
̶ beskrive formålet med deres visualiseringer.
Materiale: det faglige indhold er gennemgået vha. PP's i undervisningen
Omfang: 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Re-design og klimasikring af TG's ude-omgivelser
Hovedområde: arkitektur/fysiske omgivelser
Oversigt:
1.modul: intro til forløbet, fremtids-scenarie (skriveøvelse + tegning), artikel med gruppearbejde og spørgsmål.
2.modul: "Vi bygger det væk" DRTV om klimaforandringer, brief, feltobservationer i skolegård, Jan Gehls 12 succeskriterier for byrum, læring og grønne omgivelser, præsentation af brief
3.-5.modul: ekskursion til udstillingen "Vandet kommer" på DAC med undervisning om havstigninger, klimasikring, hårde/bløde løsninger, vand fra siden, fra oven, fra neden etc
6.modul: opfølgning på faglige begreber fra ekskursion, gruppearbejde med præsentationer af klimasikrede byrum, IDEKU og idé-kvalificering
7.modul: Præsentation af brief 1 og 2, tilvalg/fravalg fra IDEKU, redesign på manifold over grundplan af skolens ude-omgivelser
8.modul: intro til LAR-løsnibger, klimaskærme etc, konceptudvikling og tegning
9.modul: skitser til delementer + modelbyggeri
10.modul: kort præsentation af inspirationsbyrum, modelbyggeri og brugerrejse
11.modul: analyser af professionelt byrum, færdiggørelse modelbyggeri, præsentationer
12.modul: præsentationer
Brief:
Med de forventede klimaforandringer, kan vi i Danmark se ind i en fremtid med markante vandstigninger. Det forventes at Danmark vil opleve vand som en udfordring på 3 niveauer: Vand oppefra (nedbørsmængder), vand nedefra (stigende grundvand) og vand fra siden – stigende havniveau.
På baggrund af dette, får I følgende brief:
Lav et re-design af skolens udeomgivelser, hvor I tager højde for fremtidens klimaforandringer.
I jeres re-design af skolegården skal I dels arbejde med klimasikring og dels arbejde med at bruge vandet som en ressource (fx til rekreativt formål) i skolens ude-områder.
Udover ovenstående kan I vælge mellem 2 forskellige benspænd i opgaven:
Design et opholdssted på skolens udeområder som skaber mulighed for fællesskab for skolens brugere.
Design et opholdssted på skolens udeområde som skaber mulighed for læring/fordybelse i grønne
I skal bruges jeres viden om:
Skolen som område (brugerinddragelse – her er I eksperter)
Jan Gehls kriterier for vellykkede byrum
Klimatilpassede byrum og kreative løsninger
Produktkrav:
Observationsnoter
Billeder af IDÈKU og idé-kvalificering
Perspektivering til inspirationsbyrum
Brugerrejse
Skitser til delementer i klimatilpasning (ex bænk, bassin, grønne tage eller andet)
Målfaste tegninger
Model
Faglige mål i fokus:
̶ analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
̶ sætte ord på kropslige erfaringer med design og arkitektur
̶ se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfelterne
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ identificere et designproblem og gennemføre en designproces
̶ generere design- og arkitektur-idéer
̶ undersøge et designproblem og designløsninger ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder som
nævnt i kernestoffet
̶ kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
̶ foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
̶ detaljere nogle få aspekter af et designprojekt eller et element af et designprojekt
̶ formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt
̶ være i stand til at bevæge sig mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt
mellem det kendte og det endnu ukendte.
̶ beskrive formålet med deres visualiseringer.
Materiale:
"Ny kæmpeplan for København får eksperter til at juble", Politiken 13.01.2025 (Torben Benner og Rosa Marie Bjerre)
Vi bygger det væk" DRTV (sæson 1, episode 1)
"Vandet kommer" udstilling på DAC, forår 2025
"12 succeskriterier for byrum" af Jan Gehl
Omfang: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter op på et nyt forløb om arkitektur, bæredygtighed og vand.
-
Grupper til forløb med klimatilpassede byrum.docx
-
Arkitektur, bæredygtighed og vand 1.pptx
-
Nye grupper til forløbet - sæt jer sammen med jeres gruppe:
-
Ny kæmpeplan for København.docx
-
12 kvalitetskriterier Gehl Architects.pdf
-
Vi arbejder videre med vores forløb om arkitektur, bæredygtighed og vand. Som lektie skal I se dette program - det varer ca 30 min:
-
Arkitektur, bæredygtighed og vand 2.pptx
-
Vi mødes kl. 10.20 ved DAC, som ligger i bygningen Blox. Det tager ca 40 minutter med offentlig transport og ca 20 minutter på cykel. Det er en fordel at have cykel, da vi også skal forbi Tietgenkollegiet på vejen tilbage til TG. Adressen er
-
Hej med jer design-elever
-
Klimatilpasningsprojekter
-
Arkitektur, bæredygtighed og vand 6.pptx
-
Arkitektur, bæredygtighed og vand 7.pptx
-
I skal arbejde videre med jeres transformation af skolegården på TG/klimasikring.
-
I dag skal I bygge jeres klimatilpasningsløsninger som model.
-
Arkitektur, bæredygtighed og vand 8.pptx
-
I skal arbejde videre med at bygge jeres modeller og tegne jeres tegninger. Derudover skal vi også lave en øvelse der hedder en brugerrejse.
-
I dag skal I lave en analyse af det byrum I er inspirerede af. Brug analysemodel. Herefter skal I udarbejde en præsentation af jeres projekt, som skal afvikles næste gang (tirsdag d. 29/4).
-
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=198#c990
-
Arkitektur, bæredygtighed og vand 10.pptx
-
Valg af eksamensemne.docx
-
Arkitektur, bæredygtighed og vand 11.pptx
-
Hej design-elever. Grupperne får 20 minutter til at færdiggøre jeres præsentation af jeres klimasikringsprojekt med skolegården. Herefter påbegynder vi præsentationerne for mig.
-
Læs denne PP om eksamensformen på design og arkitektur - jeg vil præsentere den for jer i timen, men jeg vil gerne have at I kigger den igennem hjemme først, da der er mange ting at holde styr på. Se også den vedhæftede visualisering der viser, hvord
-
De 4 grupper der ikke fik præsenteret deres klimasikringsprojekt (redesign af skolegården) skal præsentere. Alle andre arbejder videre med valg af eksamensemne samt grafisk facilitering af en selvvalgt designproces.
-
Grafisk facilitering designproces.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsentation af mit værelse
|
09-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamenspræsentationer
Vi forbereder eksamensemner og -eksamenspræsentationer, herunder laver grafisk facilitering af en selvvalgt designproces , analyser af professionelle værker og præsentationer af egne designprojekter.
Holdet deltager på skolens forårsudstilling for billedkunst og design/arkitektur-holdene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68223914050",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68223914050",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68223914050"
}