Holdet 2024 de/g3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Eva Camilla Nielsen
Hold 2024 de/g3 (1g de/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb design
Titel 2 Produktdesign- lamper
Titel 3 Arkitektur- Tiny Houses på vand
Titel 4 Eksamensforberelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb design

Studieplansbeskrivelse nyt grundforløb design:

Hovedområde: Kommunikationsdesign
Længde: 10 moduler

Oversigt:
Modul 1 Æggeøvelsen
Modul 2 Procesmodeller, designparametre og kommunikationsmodeller
Modul 3 Typografi og visitkort
Modul 4 Farver og visitkort
Modul 5 Komposition
Modul 6 Stilhistorie og plakatanalyse
Modul 7 Brief, brainstorm og skitsering
Modul 8 A4-skitser og endelig plakat
Modul 9 Endelige produkt
Modul 10 Arbejde med powerpoint-præsentation + grundforløbstest

Fokus:
I forløbets 2 første moduler introduceres kort til fagets arbejdsmetode gennem et lille design ”æggeøvelsen”. Derefter introduceres til fagets forskellige procesmodeller, designparametre og kommunikationsmodeller (Laswell og AIDA).
I løbet af forløbet introduceres til forskellige grafiske virkemidler: komposition, farver, gestaltlove og typografi. Virkemidlerne trænes igennem en lille visitkortøvelse.
I forløbet arbejdes der med forskellige skitseringsmetoder (idegenererende og undersøgende skitser).
Der introduceres til generel stilhistorie vedrørende plakater samt arbejdes med plakatanalyse.
Det endelige produkt er en filmplakat/TV-serieplakat, der inddrager de lærte virkemidler samt inspiration fra stilhistorien.
Der arbejdes med 4C-procesmodellen i forløbet.

Brief:

Du skal designe en plakat for en film/TV-serie du kender

• Plakaten skal hænge i byrummet – fx ved busstoppesteder
• Du skal arbejde bevidst med typografi, farver og komposition, så du rammer din målgruppe og så de grafiske virkemidler passer til dit produkt (filmen/TV-serien)
• Du skal lave farveprøver og skitsere i hånden (på papir), men det endelig produkt må du godt lave på computer
• Du skal præsentere dit produkt og din proces til sidst
• I præsentationen skal indgå:
• frimærkeskitser, A4-skitser + den endelige løsning som kan laves i hånden (i A3 eller A2) eller på computer (fx i Canva – inkl skitse i A3/A2)
• Visualiseringer og begrundelser for tilvalg og fravalg
• Detaljering – den endelige løsning
• Inddrag jeres skitser, farveprøver samt viden om typografi, layout, komposition, farver etc. i jeres arbejde.

Faglige mål i fokus:
- Analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat ̶
- Sammenholde design- og arkitektureksempler fra forskellige perioder ̶
- Demonstrere viden om fagets metoder
- Gennemføre en designproces ̶
- Generere designidéer ̶
- Kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
-Formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt

Materiale:
Jesper Bek: Design og arkitektur- Grundbog til c-niveau
Katrine Charlotte Busk m.fl.: Design og arkitekturbogen. Systime.
Mette Volf: Design, proces og metode

https://multimediedesigneren.dk/gestaltlovene/#google_vignette (om gestaltlovene)

Beginning graphic design- Layout and composition (video 5.14)
https://www.youtube.com/watch?v=a5KYlHNKQB8

Beginning graphic design- Color (video 6.32)
https://www.youtube.com/watch?v=_2LLXnUdUIc&t=13s

Omfang ca. 33 ns


Forløbet afsluttes med en grundforløbstest.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Produktdesign- lamper


Forløb i hovedområdet: Produktdesign
Emne: Belysning
Fokuseret tema/hovedgreb: Bæredygtighed
Praktisk opgave: Design en lampe af genbrugsmateriale
Projektforløb: Åben brief, som I selv definerer nærmere
Arbejdsform: Pararbejde

Brief:
Bæredygtighed og fokus på klimaet spiller en stadig større rolle i vores samfund. Jeres udvalgte spisested følger trenden, og I den forbindelse har de brug for forslag til ny belysning, som omfavner bæredygtighed, men som samtidig er tro mod deres brand og profil.

Jeres opgave er at skabe en lampe som opfylder kundens ønske.

Film: Danmarks nye designklassiker 'Lampen'.

Fokus:
Introduktion til energivenlige lyskilder
Lyslaboratorium-øvelser
Minianalyse af inspirationslamper
Gennemgang af stilhistorisk udvikling indenfor lamper med inspirationsskitser
Research m. fotografering af udvalgt spisested
Udarbejdelse af moodboard
Idegenererende og detaljerede skitser
Udarbejdelse af mockup
Udarbejdelse af præsentation.

Faglige mål:

̶ analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
̶ sammenholde design- og arkitektureksempler fra forskellige perioder
̶ sætte ord på kropslige erfaringer med design
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

̶ identificere et designproblem og gennemføre en designproces
̶ generere design- og arkitektur-idéer
̶ undersøge et designproblem og designløsninger ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder som nævnt i kernestoffet
̶ kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
̶ foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
̶ arbejde iterativt
̶ formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt

Omfang ca. 15 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 3 Arkitektur- Tiny Houses på vand

ntro til nyt forløb: FN’s verdensmål – bæredygtighed
Hvad er Tiny House-bevægelsen?
Artikel + spørgsmål 'Livet bliver større på 40 m2'
Tiny Houses på vand.
Arkitekturhistorisk oversigt m. fokus på modernismen og nymodernismen.

Dokumentarer om Tiny Houses:
Se Danmarks måske mindste hus  (7 min)
Living in a tiny house stinks (sometimes) (8 min)

Ekskursion til DAC med workshop i udstillingen 'Vandet kommer'


Med kroppen som målestok – intro til skalaøvelser
Øvelser med opmåling på skolen
Inspirationsskitser


Design Brief:
Udarbejd plan, opstalt og 3D-model til et lille hus max 37 m2, som opfylder krav i Tiny House-bevægelsen: størrelse, fuldtidsbeboelse og bæredygtighed (se faktaboks). Både form og funktion skal indgå i overvejelserne.
Placering og målgruppe (krav fra bygherre) trækkes der lod om
Opgaven skal løses med bevidsthed om – og dokumentation for – de forskellige faser i designprocessen.

Grupperne får tildelt en målgruppe/bygherre
Designprocessen - visualiseret
Ide-generering - indsamlingsfase (bruger-behov + desk top research arkitekturanalyse)

Udarbejdelse af personaer.
Udarbejdelse og præsentationer af moodboard m. inddragelse af stilhistoriske referencer.

Skitseringer af Tiny Houses indre og ydre.

Målfast plantegning, opstalt og model

Præsentationer af Tiny Houses med gennemarbejde powerpoint som inddrager 4C-modellen.

Faglige mål:

̶ analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
̶ sammenholde design- og arkitektureksempler fra forskellige perioder
̶ sætte ord på kropslige erfaringer med design og arkitektur

̶ identificere et designproblem og gennemføre en designproces
̶ generere design- og arkitektur-idéer
̶ formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt
̶ beskrive formålet med deres visualiseringer.

Omfang ca. 15 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde