Holdet 2024 me/g2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Morten Petersen
Hold 2024 me/g2 (1g me/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i filmsprog
Titel 2 Oversigt: Dramaturgi
Titel 3 Øvelse: dialogklipning
Titel 4 Øvelse: Lyddesign
Titel 5 Anders Walter og kortfilmen (længere forløb)
Titel 6 Øvelse: Pilotscene til eksamensfilm
Titel 7 Eksamensproduktion
Titel 8 Dokumentarfilmen (længere forløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Oversigt: Dramaturgi

https://levendebilleder.systime.dk/?id=149 – historiens grundelementer
https://levendebilleder.systime.dk/?id=151 – Spænding og sammenhæng
https://levendebilleder.systime.dk/?id=152 – Historiens opbygning
https://www.youtube.com/watch?v=P5_Msrdg3Hk – The black hole (kortfilm)

Wild tales (2014) – (antologifilm, historien om de to bilister) https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000002916/wild-tales
Filmplakater til at øve genremarkører.

FOKUSPUNKTER: De dramaturgiske begreber: Berettermodellen, set up-payoff, suspense – surprise, fremdrift.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Øvelse: dialogklipning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Øvelse: Lyddesign

https://shorts.systime.dk/?id=173 – lydside
https://levendebilleder.systime.dk/?id=142#c305 - Lyd

https://www.youtube.com/watch?v=OAG8IbNrYbo - Sound FX Challenge: Bacon vs. Rain
https://www.youtube.com/watch?v=OONaPcZ4EAs&t=8s - What is Foley Sound by Sound Ideas

Fokuspunkter:
Diegetisk lyd, ikke-diegetisk lyd, underlægningsmusik, effektlyd, abstrakte lydeffekter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Anders Walter og kortfilmen (længere forløb)

Granild & Wolfhagen, SHORTS – kortfilm i undervisningen (2023) (e-bog)

https://shorts.systime.dk/?id=136 – Kortfilmens DNA
https://shorts.systime.dk/?id=140 – tre typer kortflim
https://shorts.systime.dk/?id=141 – Den klassisk fortællende kortfilm
https://shorts.systime.dk/?id=142 – Slice of life-kortfilmen
https://shorts.systime.dk/?id=143 – Den eksperimenterende kortfilm
https://shorts.systime.dk/?id=163 – Tre analytiske tilgange til kortfilmen Ivalu
https://shorts.systime.dk/?id=152 – Temaer og dramaturgi
https://shorts.systime.dk/?id=153 – Æstetik

KORTFILM
Papa - https://vimeo.com/794232211
The Fly - https://offstream.dk/play/229 -
Oven over skyerne (elevfilm 2024, TG)
Pistol - https://offstream.dk/play/189  
Lovefield - https://www.youtube.com/watch?v=4meeZifCVro

ANDERS WALTER-KORTFILM
Ivalu (2023) - https://shorts.systime.dk/?id=147
9 meter (2012) - https://shorts.systime.dk/?id=158#c429
Kathusha (2014) - https://shorts.systime.dk/?id=158#c429

Fokuspunkter:
Vi har gennemgået kortfilmens særlige fortælleform og set nærmere på forskellige typer af kortfilm: den eksperimenterende, slice of life-filmen og den klassisk fortællende. Vi har slået ned på Anders Walter som instruktør og undersøgt hans særlige tematiske træk og hans måde at bruge filmsproget på.

Træk og temaer i Anders Walters produktion, kortfilmtræk, typer af kortfilm.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Øvelse: Pilotscene til eksamensfilm

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dokumentarfilmen (længere forløb)

DR-Programmet "Dokumentarfilmen og virkeligheden" (2019) - https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000115656&cfuid=4
https://levendebilleder.systime.dk/?id=135 – Genrebegrebet (hele kapitlet)
https://levendebilleder.systime.dk/?id=217&L=0 – dokumentargenrer
https://levendebilleder.systime.dk/?id=236 – den autoritative dokumentar
https://levendebilleder.systime.dk/?id=237 – den observerende dokumentar
https://levendebilleder.systime.dk/?id=239 – den deltagende dokumentar
Etiske udfordringer i dokumentarfilm (notepapir)
https://levendebilleder.systime.dk/?id=152#c423 – Bølgemodellen
Saito, Stephen: Mstyslav Chernov on capturing a war that never ends in ”20 days in Mariupol” i : The Movable Fest (23/7 2023) https://moveablefest.com/mstyslav-chernov-20-days-in-mariupol/#google_vignette (AI-oversat til dansk, dette er originalen)
https://www.blik-cph.dk/portfolio/simon-wilmont-om-sin-film-oleg-og-krigen/ - Interview med instruktøren Simon Wilmont om hans film ”Oleg og krigen”.

Klip brugt til genreteori:
Fra gyserfilmen "The Blair Witch project" (1999) - https://www.youtube.com/watch?v=cmYsRcLMvO8

Fra "The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst" - Trailer - Official HBO UKhttps://www.youtube.com/watch?v=8ZabDYB7ijM

Fokuspunkter:
VI har undersøgt tre af dokumentarfilmens forskellige genrer, den autoritative, den deltagende og den observerende, og vi har sat os ind i genreteori med vægt på fakta og fiktionskontrakter, fakta- og fiktionskoder. Vi har set nærmere på, hvordan Ukraine-konflikten er blevet skildret i dokumentarer fra de rå krigshandlinger i "20 dage i Mariupol" til barndommen i skyggen af bomberne som i "Olegs krig". Vi har diskuteret objektivitet og subjektivitet, vi har diskuteret genrens etiske problemer og vi har bl.a. forholdt os til balancen mellem hensynet til den enkeltes værdighed og hensynet til verdenssamfundets viden om konflikten.  

Dokumentargenrer, Ukraine-krigen i dokumentarfilm, etiske udfordringer, fakta- og fiktionskontrakt, fakta- og fiktionskoder.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer