Holdet 2024 mu/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Stine Winding Top
Hold 2024 mu/g (1g mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sammenspil og kor
Titel 2 Form, partitur og stilistiske træk
Titel 3 Sound
Titel 4 Remix (særlig studeret område)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sammenspil og kor

Efter grundforløbet

Vi sunget Dejlig er jorden 3-stemmigt, Gary Jules: Mad World med andenstemme.

Til julekoncerten har holdet i sammenspil optrådt med: Wham, Last Christmas og Dicte, Drømte mig en lille drøm.

Derudover har vi sunget sange fra sangbogen.

Til forårskoncerten har holdet i små grupper optrådt med eksamensnumrene:

August Høyen: Vennerne skinner
Barbara Moleko: Gør mig lykkelig
Rihanna: Stay

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Form, partitur og stilistiske træk

Tematisk forløb
Gennemgang af Formled:
Vers, Omkvæd, Kontraststykke, mellemspil, bro, solo, intro og outro.
Herunder også formtyper: Popform, udvidet popform, AABA-form og Strofisk form.
Gennemgang af Hook, break og Gimmick

Vi har arbejdet med følgende numre:
Robert Johnson: Kind Hearted Woman Blues
McKinley Morganfield: Baby Please Don't Go (Live)
Thelonious Monk: Blue Monk (1954)

Erik Clapton: Wonderful Tonight
Gotye: Somebody that i used to know
Rihanna: We found love
Shit og Chanel: Smuk og dejlig

Derudover har vi gennemgået den klassiske musikhistorie i hovedtræk, og arbejdet med stilistiske træk fra de 6 perioder:
Middelalder (i Sydeuropa) 500-1500
Renæssancen 1500-1600
Barok 1600-1750
Wienerklassikken 1750-1820
Romantikken 1820-1900
Modernismen 1900-

Vi har analyseret formen af Eine Kleine Nachtmusik 3. sats (menuet).

For alle de numre vi har gennemgået i dette forløb, har vi sammenholdt det auditive med paprtituret, og lært at finde rundt i noderne (gentagelsestagen, volter, coda, segno-tegn, da capo, fine)

Litteratur: Rockmusik i tid og rum, Anders Aare, Johannes Grønager, Poul Rønnenfelt, Systime 2000
Egen tekst: Kort oversigt over klassisk musik i den vestlige verden
–fra middelalder til modernisme
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Sound

Vi har arbejdet med effekter, og med selv at lægge effekter på musik i Reaper

Placering af musik i en soundbox, og undersøge hvad effekter gør ved placering af lyd i soundbox.
Livelyd - soundscape
Syngestil og sangteknik.

Gennemgang af sangteknikker, og sanganalyse af "We Are the World", Michael Jackson, Lionel Richie

Litteratur:
Sygestil og sangteknik, Nicolas Marinos
iBog Musikalsk produktion, kapitel 6: Reaper
https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=126    
af Pia Rasmussen, Lasse Nielsen, Marie Højlund og Rasmus Bak
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Remix (særlig studeret område)

Remix ud fra et historisk perspektiv (aflevering)

Forløbet er opbygget ud fra iBogen: Musikalsk produktion, systime kapitel 4.0 og 4.1
af Pia Rasmussen, Lasse Nielsen, Marie Højlund og Rasmus Bak

samt filmen: Everything is a Remix (Original Series) af Kirby Ferguson
https://youtu.be/nJPERZDfyWc?si=Rl3GUk3pbyX1kLzJ

Hypotekst, hypertekst, remixtyper, forskelle og ligheder mellem hypotekst og
hypertekst.

Vi har analyseret forskellige 4 hypotekster af Sombody that I used to know
(Gotye):
Club: https://www.youtube.com/watch?v=-d_PZikUT2I
Remake: https://www.youtube.com/watch?v=PpTa3Mmd914
Remake (80'er): https://www.youtube.com/watch?v=NV1N95xZ4es
Mashup: https://www.youtube.com/watch?v=4coj9bHEOZg

og 3 af We forund Love (Rihanna):
Remake (metal): https://www.youtube.com/watch?v=jc01FtjSHHQ
Remake: https://www.youtube.com/watch?v=u2C9UKkAAPw
Mashup: https://www.youtube.com/watch?v=4coj9bHEOZg

Eleverne har desuden arbejdet med egne remix' lavet i Reaper, samt lavet meta-overvejelser om disse.

Her har vi blandt andet benyttet kapitel 6 https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=126
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer