Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Stine Winding Top
|
Hold
|
2024 mu/g (1g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sammenspil og kor
Efter grundforløbet
Vi sunget Dejlig er jorden 3-stemmigt, Gary Jules: Mad World med andenstemme.
Til julekoncerten har holdet i sammenspil optrådt med: Wham, Last Christmas og Dicte, Drømte mig en lille drøm.
Derudover har vi sunget sange fra sangbogen.
Til forårskoncerten har holdet i små grupper optrådt med eksamensnumrene:
August Høyen: Vennerne skinner
Barbara Moleko: Gør mig lykkelig
Rihanna: Stay
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Form, partitur og stilistiske træk
Tematisk forløb
Gennemgang af Formled:
Vers, Omkvæd, Kontraststykke, mellemspil, bro, solo, intro og outro.
Herunder også formtyper: Popform, udvidet popform, AABA-form og Strofisk form.
Gennemgang af Hook, break og Gimmick
Vi har arbejdet med følgende numre:
Robert Johnson: Kind Hearted Woman Blues
McKinley Morganfield: Baby Please Don't Go (Live)
Thelonious Monk: Blue Monk (1954)
Erik Clapton: Wonderful Tonight
Gotye: Somebody that i used to know
Rihanna: We found love
Shit og Chanel: Smuk og dejlig
Derudover har vi gennemgået den klassiske musikhistorie i hovedtræk, og arbejdet med stilistiske træk fra de 6 perioder:
Middelalder (i Sydeuropa) 500-1500
Renæssancen 1500-1600
Barok 1600-1750
Wienerklassikken 1750-1820
Romantikken 1820-1900
Modernismen 1900-
Vi har analyseret formen af Eine Kleine Nachtmusik 3. sats (menuet).
For alle de numre vi har gennemgået i dette forløb, har vi sammenholdt det auditive med paprtituret, og lært at finde rundt i noderne (gentagelsestagen, volter, coda, segno-tegn, da capo, fine)
Litteratur: Rockmusik i tid og rum, Anders Aare, Johannes Grønager, Poul Rønnenfelt, Systime 2000
Egen tekst: Kort oversigt over klassisk musik i den vestlige verden
–fra middelalder til modernisme
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Sound
Vi har arbejdet med effekter, og med selv at lægge effekter på musik i Reaper
Placering af musik i en soundbox, og undersøge hvad effekter gør ved placering af lyd i soundbox.
Livelyd - soundscape
Syngestil og sangteknik.
Gennemgang af sangteknikker, og sanganalyse af "We Are the World", Michael Jackson, Lionel Richie
Litteratur:
Sygestil og sangteknik, Nicolas Marinos
iBog Musikalsk produktion, kapitel 6: Reaper
https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=126
af Pia Rasmussen, Lasse Nielsen, Marie Højlund og Rasmus Bak
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Formidling
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68223946751",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68223946751",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68223946751"
}