Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Peter Munch Larsen
|
Hold
|
2024 fy_C/y (1y fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi, varmelære og bæredygtige energiforsyning
Faglige mål
- Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener.
- Kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser.
- Kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandle dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge.
Kernestof
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer.
Indhold og arbejdsformer
Energiformerne termisk, elektrisk, kemisk, mekanisk, strålings- og kerne energi er gennemgået og eleverne har identificeret energiomsætning for alverdens apparater/maskiner gennem øvelsen ”energiomdannelsesbingo”.
Termisk energi og dens formel er behandlet i det naturvidenskabelige grundforløb (NV) med både teoretisk og eksperimentelt arbejde, hvor vands specifikke varmekapacitet er bestemt. I den forbindelse er effektformlen benyttet til at udregne tilført energi. Dette er genbesøgt i på studieretningsholdet, hvor køkkenapparaters nyttevirkning er bestemt ud fra tilført elektrisk energi og termisk nytteenergi.
Der er desuden arbejdet med opvarmningskurven for vand, termisk energi og formlerne for smelte- og fordampningsvarme, med fokus på forbindelsen mellem kurvens delstykker og formlerne, samt molekylernes bindinger.
Elevernes har desuden arbejdet et modul med varmeledning (konduktion, radiation og konvektion) med udgangspunkt i et intuitivt forsøg om varmeledning af metal og pap og smeltning af en isterning.
Endelig har eleverne arbejdet med forskellige energiforsyningsteknologier ud fra et bæredygtighedsperspektiv. Eleverne har i grupperne arbejdet med forskellige teknologier; Vandkraft, Kraftvarmeværk, atomkraft, vindkraft, solceller, varmepumper og power-to-X.
Elevforsøg
Varmeledning af metal og pap.
Bestemmelse af vands specifikke varmekapacitet.
Nyttevirkning af husholdningsapparater.
Produkter
Journal: Nyttevirkning af husholdningsapparater.
Fremlæggelser om energiforsyningsteknologi og bæredygtighed.
Materialer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kvantefysik og lys
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kosmologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nær astronomi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lydbølger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69254872224",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69254872224",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69254872224"
}