Tårnby Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tårnby Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1ga ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Tårnby Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Laura Bech Hansen, Morten Blach Jørgensen
Hold
2025 ap/ga (
1ga ap
,
1ga ap-la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP (Almen sprogforståelse)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP (Almen sprogforståelse)
AP er et kursus i grundforløbet, der løber over ca. 10 uger, og som introducerer bredt til arbejdet med sprog i gymnasiet.
Eleverne skal kunne:
anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster
foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Det faglige indhold er:
grammatisk terminologi og analysefærdighed
sproglig praksis
elevernes egen tekstproduktion
Latindelen omfatter desuden:
elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
morfologi og forholdet mellem kasus og ledfunktion, herunder forskel på analytisk og syntetisk sprog
orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser
græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og fremmedord i almindelighed
sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold
oversættelse og oversættelsesproblematik.
Materiale:
Mette Brusgaard og Allan Uhre Hansen: Jeg er sprog, Systime 2018: Uddrag af flg. kapitler:
Kapitel 1: Sprogets byggesten
Kapitel 3: Ord har betydning - ordvalg og semantik
kapitel 4: Less is more! Simple sætninger og stram stil
Kapitel 5: Ord har betydning - ordvalg og semantik
kapitel 6: Ikke blot til pynt! Beskrivelser og billedsprog
kapitel 7: Som vi taler - standardsprog og variation
Supplerende materiale: Mette Hermann, Albert Lange og Mathilde Sinding: Sprog på spil, Gyldendal 2020, uddrag af flg. kapitler:
kapitel 1: Hvorfor lære sprog?
kapitel 6: Sprog som kommunikationsmiddel
1. kapitel fra bogen Lingua latina per se illustrata: "Imperium Romanum" (i pdf)
Diverse øvelser fra
https://www.minlaering.dk/
Omfang (øvelser undtaget): ca. 51 sider, inkl. øvelser 60 sider.
Indhold
Kernestof:
I får en generel introduktion til faget Almen Sprogforståelse, vi sørger for at vi kan få adgang til den i-bog, vi skal arbejde med, og laver nogle indledende hygge-øvelser.
Link 1: opgave 5
Ingen lektie til i dag.
Sproghistorie.pptx
Substantivers morfologi
JegErSprog_Kap1_Substantiver_og_artikler_i_en_stemningsbeskrivelser-1.docx
Substantivers rolle
Modul 2 arbejdsark.docx
Lektie: Repeter det, vi lærte sidst om Sprogenes historie ved at se dine noter igennem fra sidst.
Link til dagens øvelser
Imperium Romanum.pdf (læses i timen)
Øvelse denotation og konnotation
I timen: personlige pronominer
I timen: Possessive pronominer
Øvelse: Personlige pronominer
Konnotationer
Lektie: Denotationer, konnotationer og semantiske skemaer | Jeg er sprog
Læs teksten i linket og svar med dine egne ord:
Teksteksempel: Simple sætninger og stram stil (roman) | Jeg er sprog
Lektier ap modul 4.docx
Lektien til i dag: Repeter det, du lærte sidst om morfemer, og følg de to links og læs om verber og substantiver. Du skal ikke lave øvelserne! Det handler bare om, at du føler dig nogenlunde sikker på, hvad et substantiv og et verbum er.
Dagens øvelser
morfologi-verber og substantiver.pptx
Minlæring i timen
Øvelse 1
Analysepilen
Led til verbet: Subjektsprædikat og direkte objekt | Jeg er sprog
Læs hjemme om subjektsprædikat og direkte objekt og svar med dine egne ord (nogle spørgsmål står ikke i teksten, der skal du huske eller google):
Lektie: Læs om neksus, verbal, subjekt, subjektsprædikat og direkte objekt (men du behøver ikke lave øvelserne).
Øvelser til lektionen.docx (laves i timen) Kasus og syntaks.pptx grammatikark.pdf
Knud Romer_Den som blinker_Modul 6.docx
Oversigt over konjunktioner.docx
Sprog på spil | Sprog på spil
Sætninger fra punktum til punktum | Jeg er sprog
Læs i linket om helsætninger, hovedsætninger og ledsætninger samt periode. Svar med dine egne ord:
Kommunikationssituationen
Sproghandlinger
Læs om kommunikationssituationen og sproghandlinger og svar med dine egne ord:
Lektie: Repeter det, du har lært i latin om
Timen i dag - lektion 6 - Catul.pptx
Opgaver gruppe 1
Opgaver gruppe 2
Genlæs lektien fra sidst
6.4 Talesprog og skriftsprog | Sprog på spil
Læs og svar i dine noter:
Lektie:
Timen i dag
Læs i timen: KAPITEL 6: Ikke blot til pynt! Beskrivelser og billedsprog | Jeg er sprog
Læs i timen: Beskrivende ord: Adjektiver og adverbier | Jeg er sprog
Metaforer.docx
Billedsprog (grundforløb i dansk).pptx
Læs op på pensum indtil nu, der er midtvejstest! Brug evt spørgsmålene fra quiz og byt til at repetere.
Minlæring
Lav opgaverne, vi arbejdede med sidste tirsdag færdig, hvis du ikke blev færdig i timen: opgaver til Martial.docx
Præpositioner | Jeg er sprog
Præposition og styrelse
Læs de to afsnit og svar i dine noter:
KAPITEL 7: Som vi taler – standardsprog og variation | Jeg er sprog
Standardsprog og sprogvariationer | Jeg er sprog
Dialekt | Jeg er sprog
Læs teksten i de tre links og svar i dine noter:
Lektien til i dag er at lave øvelserne færdig fra i går: øvelse - indirekte objekt - Plinius.docx
Sociolekt, etnolekt og kronolekt | Jeg er sprog
Øvelse i timen
Hvilken slags sprogvariation er en sociolekt? Hvilken slags sprogvariation er en etnolekt? Hvorfor er sociolekter og etnolekter identitetsmarkører? Hvilken slags sprogvariation er en kronolekt?
Træning til AP-eksamen 2023 _ny version (1).docx
Du skal have lavet eksamenstræningsopgaven til i dag (se under "opgaver") - lav den så godt, du kan. Theseus et Minotaurus-eksamenstræning v2.doc
Til dem, der gerne vil lave endnu en eksempelopgave:
Spørgetime
Øvelse kommunikationssituationen.docx
Quiz og byt.docx
Læs op på alle dine noter
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632577199", "T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632577199", "H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632577199" }