Tårnby Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tårnby Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1ge ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Tårnby Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Mette Müller, Morten Blach Jørgensen
Hold
2025 ap/ge (
1ge ap
,
1ge ap-la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP (Almen sprogforståelse)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP (Almen sprogforståelse)
AP er et kursus i grundforløbet, der løber over ca. 10 uger, og som introducerer bredt til arbejdet med sprog i gymnasiet.
Eleverne skal kunne:
anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster
foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Det faglige indhold er:
grammatisk terminologi og analysefærdighed
sproglig praksis
elevernes egen tekstproduktion
Latindelen omfatter desuden:
elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
morfologi og forholdet mellem kasus og ledfunktion, herunder forskel på analytisk og syntetisk sprog
orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser
græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og fremmedord i almindelighed
sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold
oversættelse og oversættelsesproblematik.
Materiale:
Mette Brusgaard og Allan Uhre Hansen: Jeg er sprog, Systime 2018: Uddrag af flg. kapitler:
Kapitel 1: Sprogets byggesten
Kapitel 3: Ord har betydning - ordvalg og semantik
kapitel 4: Less is more! Simple sætninger og stram stil
Kapitel 5: Ord har betydning - ordvalg og semantik
kapitel 6: Ikke blot til pynt! Beskrivelser og billedsprog
kapitel 7: Som vi taler - standardsprog og variation
Supplerende materiale: Mette Hermann, Albert Lange og Mathilde Sinding: Sprog på spil, Gyldendal 2020, uddrag af flg. kapitler:
kapitel 1: Hvorfor lære sprog?
kapitel 6: Sprog som kommunikationsmiddel
1. kapitel fra bogen Lingua latina per se illustrata: "Imperium Romanum" (i pdf)
Diverse øvelser fra
https://www.minlaering.dk/
Omfang (øvelser undtaget): ca. 51 sider, inkl. øvelser 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Prøv at logge jer på ibogen med jeres uni-login. Tjek at det virker. Jeg er sprog | Jeg er sprog Andre ibøger: Sprog på spil: 1.1 Opgaver | Sprog på spil
Minlæring (substantiver): Minlæring
Ingen lektie til i dag.
Timen i dag:
Makkerskabsgrupper 1ge - august 2025.pdf
Lektie: Repeter det, vi lærte sidst om Sprogenes historieog få lavet resten af opgaven, hvis du ikke blev færdig i onsdags (se modulet, onsdag). Du skal som minimum kunne forklare "sprogtræet": hvad teorien om den indoeuropæiske sprogæt går ud på, og
Imperium Romanum.pdf (læses i timen)
Artikler: træn på minlæring med artikler: Minlæring og substantiver: Minlæring Brug 15 minutter på det.
Lektien til i dag: følg de to links og læs om verber og substantiver. Du skal ikke lave øvelserne! Det handler bare om, at du føler dig nogenlunde sikker på, hvad et substantiv og et verbum er.
Øvelser - laves i timen
morfologi-verber og substantiver.pptx
Lektie: Læs om neksus, verbal, subjekt, subjektsprædikat og direkte objekt (men du behøver ikke lave øvelserne).
Øvelser til lektionen.docx (laves i timen) Kasus og syntaks.pptx grammatikark.pdf
Læs, og besvar spørgsmål:Verber Neksus: Forholdet mellem verbal og subjekt | Jeg er sprog
minlæring: sætningsanalyse: Minlæring
Analysepilen: Analysepilen og øvelse.docx
Lektie: Repeter det, du har lært i latin om
Timen i dag - lektion 6 - Catul og Martial.pptx
Lektie: Læs afsnittet "Verbers funktion: Fra verbum til verbal"
Vi begynder dagen med at gennemgå dagens lektie. Infinitte og finitte verbalformer-sammensat verbal-valens.pptx
Læseformål for teksten: 6.1 Kommunikationssituationen | Sprog på spil 6.2 Sproghandlinger * | Sprog på spil
Lav opgaverne, vi arbejdede med sidste tirsdag færdig, hvis du ikke blev færdig i timen: opgaver til Martial.docx.
Timen i dag
Læs om talesprog og skriftsprog. Læs om noverbalt sprog, og besvar opgaverne: 6.4 Talesprog og skriftsprog | Sprog på spil
Lektie:
Hvordan gik testen sidste gang? Hvike noter og oversigter er gode at have med til eksamen? Dagens lektie: KAPITEL 6: Ikke blot til pynt! Beskrivelser og billedsprog | Jeg er sprog Metaforik | Jeg er sprog Beskrivende ord: Adjektiver og adverbier | Je
Øv til i dag: latinske betegnelser og ordklasser, symboler for sætningsanalyse, analysepilen, sætningsled mm. Øv det igennem lektier i minlæring (brug 20 min) Minlæring. Lav også quizletten om ordklasser: ordklasser
Lektien til i dag er at lave øvelserne færdig fra sidst: øvelse - indirekte objekt - Plinius.docx
Læseformål KAPITEL 7: Som vi taler – standardsprog og variation | Jeg er sprog
Lav øvelserne med adjektiver færdig, som vi arbejdede med sidst. Du skal især få lavet øvelsen med syntaktisk analyse og oversættelsen af de samme sætninger (øvelsen lige efter): Adjektiver på latin øvelser - præpositioner og adjektiver.docx
Læs om variationer og besvar spørgsmål (læseformål). Sociolekt, etnolekt og kronolekt | Jeg er sprog Sociolekt, etnolekt og kronolekt | Jeg er sprog
I får i timen udleveret et eksempel på en eksamensopgave, som vi skal prøve kræfter med.
vejledning til forberedelse til eksamen i ap-latin.docx
Hvis du ikke blev færdig i mandags, er lektien til i dag at lave eksamenstræningsopgaven færdig: Theseus et Minotaurus-eksamenstræning.doc
Vi begynder timen med at tale lidt om opgaven, og tale om, hvordan man kan øve sig til ap-eksamen: vejledning til forberedelse til eksamen i ap-latin.docx
Læs, og lav disse øvelser for at øve jer til AP-eksamen (brug 20 minutter):
Ingen lektie
Sidste ap-modul!
Lektie: Lav opgave 5Sætninger - øvelse.docx og lav opgaverne i minlæring: Forberedelse til AP-eksamen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632584700", "T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632584700", "H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632584700" }