Holdet 1ge ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Mette Müller, Morten Blach Jørgensen
Hold 2025 ap/ge (1ge ap, 1ge ap-la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP (Almen sprogforståelse)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP (Almen sprogforståelse)

AP er et kursus i grundforløbet, der løber over ca. 10 uger, og som introducerer bredt til arbejdet med sprog i gymnasiet.

Eleverne skal kunne:

anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster

foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog

belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet

anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet  



anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur  





Det faglige indhold er:

grammatisk terminologi og analysefærdighed

sproglig praksis

elevernes egen tekstproduktion

Latindelen omfatter desuden:  

elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder

morfologi og forholdet mellem kasus og ledfunktion, herunder forskel på analytisk og syntetisk sprog

orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser

græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og fremmedord i almindelighed

sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold

oversættelse og oversættelsesproblematik.





Materiale:

Mette Brusgaard og Allan Uhre Hansen: Jeg er sprog, Systime 2018: Uddrag af flg. kapitler:

Kapitel 1: Sprogets byggesten

Kapitel 3: Ord har betydning - ordvalg og semantik

kapitel 4: Less is more! Simple sætninger og stram stil

Kapitel 5: Ord har betydning - ordvalg og semantik

kapitel 6: Ikke blot til pynt! Beskrivelser og billedsprog

kapitel 7: Som vi taler - standardsprog og variation



Supplerende materiale: Mette Hermann, Albert Lange og Mathilde Sinding: Sprog på spil, Gyldendal 2020, uddrag af flg. kapitler:

kapitel 1: Hvorfor lære sprog?

kapitel 6: Sprog som kommunikationsmiddel



1. kapitel fra bogen  Lingua latina per se illustrata: "Imperium Romanum" (i pdf)



Diverse øvelser fra https://www.minlaering.dk/



Omfang (øvelser undtaget): ca. 51 sider, inkl. øvelser 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer