Holdet 1gu ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Ann-Claire Olsen, Laura Bech Hansen
Hold 2025 ap/gu (1gu ap, 1gu ap-la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP- almen sprogsforståelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP- almen sprogsforståelse

AP (inkl. latin) er et kursus i grundforløbet, der løber over ca. 10 uger, og som introducerer bredt til arbejdet med sprog i gymnasiet.
Eleverne skal kunne:

- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet

- anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur


Det faglige indhold er:
- grammatisk terminologi og analysefærdighed
- sproglig praksis
- elevernes egen tekstproduktion
Latindelen omfatter desuden:
- elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
- morfologi og forholdet mellem kasus og ledfunktion, herunder forskel på analytisk og syntetisk sprog
- orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser
- græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og fremmedord i almindelighed
- sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold
- oversættelse og oversættelsesproblematik.


Materiale (inkl. latin):
Mette Brusgaard og Allan Uhre Hansen: Jeg er sprog, Systime 2018: Uddrag af flg. kapitler:
- Kapitel 1: Sprogets byggesten
- Kapitel 3: Ord har betydning - ordvalg og semantik
- kapitel 4: Less is more! Simple sætninger og stram stil
- Kapitel 5: Ord har betydning - ordvalg og semantik
- kapitel 6: Ikke blot til pynt! Beskrivelser og billedsprog
- kapitel 7: Som vi taler - standardsprog og variation

Supplerende materiale: Mette Hermann, Albert Lange og Mathilde Sinding: Sprog på spil, Gyldendal 2020, uddrag af flg. kapitler:
- kapitel 1: Hvorfor lære sprog?
- kapitel 6: Sprog som kommunikationsmiddel

1. kapitel fra bogen  Lingua latina per se illustrata: "Imperium Romanum" (i pdf)

Diverse øvelser fra https://www.minlaering.dk/

Omfang (øvelser undtaget): ca. 51 sider, inkl. øvelser 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer