Tårnby Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tårnby Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1gu ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Tårnby Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Ann-Claire Olsen, Laura Bech Hansen
Hold
2025 ap/gu (
1gu ap
,
1gu ap-la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP- almen sprogsforståelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP- almen sprogsforståelse
AP (inkl. latin) er et kursus i grundforløbet, der løber over ca. 10 uger, og som introducerer bredt til arbejdet med sprog i gymnasiet.
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Det faglige indhold er:
- grammatisk terminologi og analysefærdighed
- sproglig praksis
- elevernes egen tekstproduktion
Latindelen omfatter desuden:
- elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
- morfologi og forholdet mellem kasus og ledfunktion, herunder forskel på analytisk og syntetisk sprog
- orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser
- græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og fremmedord i almindelighed
- sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold
- oversættelse og oversættelsesproblematik.
Materiale (inkl. latin):
Mette Brusgaard og Allan Uhre Hansen: Jeg er sprog, Systime 2018: Uddrag af flg. kapitler:
- Kapitel 1: Sprogets byggesten
- Kapitel 3: Ord har betydning - ordvalg og semantik
- kapitel 4: Less is more! Simple sætninger og stram stil
- Kapitel 5: Ord har betydning - ordvalg og semantik
- kapitel 6: Ikke blot til pynt! Beskrivelser og billedsprog
- kapitel 7: Som vi taler - standardsprog og variation
Supplerende materiale: Mette Hermann, Albert Lange og Mathilde Sinding: Sprog på spil, Gyldendal 2020, uddrag af flg. kapitler:
- kapitel 1: Hvorfor lære sprog?
- kapitel 6: Sprog som kommunikationsmiddel
1. kapitel fra bogen Lingua latina per se illustrata: "Imperium Romanum" (i pdf)
Diverse øvelser fra
https://www.minlaering.dk/
Omfang (øvelser undtaget): ca. 51 sider, inkl. øvelser 60 sider.
Indhold
Kernestof:
I dag skal vi starte AP-latin op. Du kan forberede dig hjemme ved at overveje om du kender nogle latinske ord - eller om du ved noget om romerne/romerriget :)
Vi fortsætter med lidt sproghistorie - og begynder på latin - husk dit kompendium !!
Substantivers rolle og morfologi.docx Substantivers rolle
Substantivers morfologi
JegErSprog_Kap1_Substantiver_og_artikler_i_en_stemningsbeskrivelser-1.docx
Modul 2 arbejdsark.docx
I dag skal vi ses på sprogfamilier og på ords opbygning og lære om verber på latin :)
Titel Græske og romerske guder
Repeter: den germanske og den romanske sprogfamilie: hvad er det for sprog. Kan du de græske/romerske guder?
I timen: Personlige pronominer
I timen: Possessive pronominer
Øvelse denotation og konnotation
Lav denneØvelse personlige pronominer
Lektie: Denotationer, konnotationer og semantiske skemaer | Jeg er sprog
Læs teksten i linket og svar med dine egne ord:
Teksteksempel: Simple sætninger og stram stil (roman) | Jeg er sprog
Lektier ap modul 4.docx
Medbring den lille tekst om IMPERIUM ROMANUN og din liste med transparente ord - vi fortsætter med verballed på latin. Ved du allerede noget fra din læsning af teksten om hvordan et verballed ser ud (der er verballed i ALLE sætninger).
Imperium Romanum tekst.pdf
Øvelse 1
Minlæring i timen
Jeg er sprog | Jeg er sprog
Læs og svar med egne ord derhjemme:
Se på det vedhæftede bøjningsskema: hvad lærte du om latinske substativer og verber i fredags ? Repeter din viden/dine regler :)
Latinske bøjningsmønstre.docx
1.Catul er en romersk digter. 2.Han elsker en kvinde. 3.Kvinden hedder Lesbia. 4.Men Lesbia er allerede gift! 5.Hun har en mand. 6.Catul er ulykkelig. 7.Han skriver mange digte om ulykkelige kærlighed.
Knud Romer_Den som blinker_Modul 6.docx
Oversigt over konjunktioner.docx
Sprog på spil | Sprog på spil
Sætninger fra punktum til punktum | Jeg er sprog
Læs teksten (minus spørgsmål) og svar med egne ord hjemme:
Hej elever, vi fortsætter lige med latin - så I ikke glemmer alt det I lærte i går - DF er udsat til fredag :)
Husk at medbringe en bog til TG læser!
Færdiggør ledsætningsanalyse på papir og medbring
Kommunikationssituationen
6.2 Sproghandlinger * | Sprog på spil
Læs om Kommunikationssituationen og sproghandlinger og svar med dine egne ord:
Fabulla og Quintus.docx Se på de to sætninger. Analyser dem i kasus og oversæt dem. Brug evt bøjningsmønsteret herunder. Medbring sætningerne skriftligt :)
Opgaver gruppe 1
Opgaver gruppe 2
Genlæs lektien fra sidst
Repeter din viden om kasus: hvad bruger man nominativ til? Hvad bruger man akkusativ til? Kig på sætningerne her:
Vi ser på sammensatte verballed: på dansk og latin :)
vi fortsætter med sammensatte verballed: Jeg har set dig >< jeg kan se dig. Forklar hvad et hjælpevb er - og hvad et modalvb er. Hvad er en kort tillægsform? Hvad er en navneform? Vi gennemgår øvelse, som I lavede i tirsdags :)
6.4 Talesprog og skriftsprog | Sprog på spil
Læs og svar i dine noter:
Læs i timen: KAPITEL 6: Ikke blot til pynt! Beskrivelser og billedsprog | Jeg er sprog
Læs i timen: Beskrivende ord: Adjektiver og adverbier | Jeg er sprog
Læs i timen: Metaforer.docx
Billedsprog (grundforløb i dansk).pptx
Læs op på pensum indtil nu, der er midtvejstest! Brug evt spørgsmålene til quiz og byt til at repetere.
Midtvejstest
Præpositioner | Jeg er sprog
Præposition og styrelse
Læs de to afsnit hjemme og svar i dine noter:
Repeter: sammensatte vb og bøjning af (pos)sum :) Se evt vedhæftede opgaver.
Imperativ på latin | Jeg er sprog
Repeter: hvad er et subjekt og hvilken kasus står det i? Hvad er et objekt og hvilken kasus står det i? Hvad er et dativobjekt/hensynsled og hvilken kasus står det i`? Medbring dit bøjningskema :)
Minlæring
Dialekt | Jeg er sprog
Standardsprog og sprogvariationer | Jeg er sprog
KAPITEL 7: Som vi taler – standardsprog og variation | Jeg er sprog
Læs teksten i de tre links og svar i dine noter:
Øvelse i timen
Sociolekt, etnolekt og kronolekt | Jeg er sprog
Spørgsmål
præpositioner + prøve-prøve i 2. del af modulet :)
Læs op på hele pensum og få printet dine noter
Træning til AP-eksamen 2023 _ny version (1).docx
Gennemgang af prøve-prøve og eksamenstræning :)
III. Ænéas – den sidste trojaner, den første romer | Sprogenes Verden
Øvelse kommunikationssituationen.docx
Quiz og byt.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632585973", "T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632585973", "H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632585973" }