Holdet 1gy ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Maia Søe Beilin, Nethe Bang Strøm
Hold 2025 ap/gy (1gy ap, 1gy ap-la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP
Titel 2 AP

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP

AP er et kursus i grundforløbet, der løber over ca. 10 uger, og som introducerer bredt til arbejdet med sprog i gymnasiet.
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet

- anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur


Det faglige indhold er:
- grammatisk terminologi og analysefærdighed
- sproglig praksis
- elevernes egen tekstproduktion
Latindelen omfatter desuden:
- elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
- morfologi og forholdet mellem kasus og ledfunktion, herunder forskel på analytisk og syntetisk sprog
- orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser
- græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og fremmedord i almindelighed
- sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold
- oversættelse og oversættelsesproblematik.


Materiale:
Mette Brusgaard og Allan Uhre Hansen: Jeg er sprog, Systime 2018: Uddrag af flg. kapitler:
- Kapitel 1: Sprogets byggesten
- Kapitel 3: Ord har betydning - ordvalg og semantik
- kapitel 4: Less is more! Simple sætninger og stram stil
- Kapitel 5: Ord har betydning - ordvalg og semantik
- kapitel 6: Ikke blot til pynt! Beskrivelser og billedsprog
- kapitel 7: Som vi taler - standardsprog og variation

Supplerende materiale: Mette Hermann, Albert Lange og Mathilde Sinding: Sprog på spil, Gyldendal 2020, uddrag af flg. kapitler:
- kapitel 1: Hvorfor lære sprog?
- kapitel 6: Sprog som kommunikationsmiddel

1. kapitel fra bogen  Lingua latina per se illustrata: "Imperium Romanum" (i pdf)

Diverse øvelser fra https://www.minlaering.dk/

Omfang (øvelser undtaget): ca. 51 sider, inkl. øvelser 60 sider.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 AP

AP er et kursus i grundforløbet, der løber over ca. 10 uger, og som introducerer bredt til arbejdet med sprog i gymnasiet.

Eleverne skal kunne:

- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster

- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog

- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet

- anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet  

- anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur  


Det faglige indhold er:

- grammatisk terminologi og analysefærdighed

- sproglig praksis

- elevernes egen tekstproduktion

- Latindelen omfatter desuden:  

- elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder

- morfologi og forholdet mellem kasus og ledfunktion, herunder forskel på analytisk og syntetisk sprog

- orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser

- græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og fremmedord i almindelighed

- sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold

- oversættelse og oversættelsesproblematik.


Materiale:

Mette Brusgaard og Allan Uhre Hansen: Jeg er sprog, Systime 2018: Uddrag af flg. kapitler:

Kapitel 1: Sprogets byggesten

Kapitel 3: Ord har betydning - ordvalg og semantik

kapitel 4: Less is more! Simple sætninger og stram stil

Kapitel 5: Ord har betydning - ordvalg og semantik

kapitel 6: Ikke blot til pynt! Beskrivelser og billedsprog

kapitel 7: Som vi taler - standardsprog og variation


Supplerende materiale: Mette Hermann, Albert Lange og Mathilde Sinding: Sprog på spil, Gyldendal 2020, uddrag af flg. kapitler:

kapitel 1: Hvorfor lære sprog?

kapitel 6: Sprog som kommunikationsmiddel


I latindelen har vi arbejdet med bogen "Sprogenes verden" (Rasmus Gottschalk og Marianne Terp, Gyldendal, 2014): https://sprogenesverden.systime.dk/?id=1

Vi har læst Afsnittet om:

"Verdens sprog", s. 8-18
"Indledning til latindel", s. 113-115
"I. Troja", s. 116-122
"II. Den trojanske krig", s. 123-127
"III. Æneas - den sidste trojaner, den første romer", s. 128-134
"IV. Lucretia og Sextus Tarquinius", s 135-138
"VI. Cicero - Roms største taler", s 146-151.

1. kapitel fra bogen  Lingua latina per se illustrata: "Imperium Romanum" (i pdf)

Diverse øvelser fra https://www.minlaering.dk/

Omfang (øvelser undtaget): ca. 51 sider, inkl. øvelser 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer