|
Titel
1
|
AP
AP er et kursus i grundforløbet, der løber over ca. 10 uger, og som introducerer bredt til arbejdet med sprog i gymnasiet.
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Det faglige indhold er:
- grammatisk terminologi og analysefærdighed
- sproglig praksis
- elevernes egen tekstproduktion
- Latindelen omfatter desuden:
- elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
- morfologi og forholdet mellem kasus og ledfunktion, herunder forskel på analytisk og syntetisk sprog
- orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser
- græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og fremmedord i almindelighed
- sammenhæng mellem sprog og kultur, herunder domæner, bevidsthedshistorie og kulturbetinget betydningsindhold
- oversættelse og oversættelsesproblematik.
Materiale:
Mette Brusgaard og Allan Uhre Hansen: Jeg er sprog, Systime 2018: Uddrag af flg. kapitler:
Kapitel 1: Sprogets byggesten
Kapitel 3: Ord har betydning - ordvalg og semantik
kapitel 4: Less is more! Simple sætninger og stram stil
Kapitel 5: Ord har betydning - ordvalg og semantik
kapitel 6: Ikke blot til pynt! Beskrivelser og billedsprog
kapitel 7: Som vi taler - standardsprog og variation
Supplerende materiale: Mette Hermann, Albert Lange og Mathilde Sinding: Sprog på spil, Gyldendal 2020, uddrag af flg. kapitler:
kapitel 1: Hvorfor lære sprog?
kapitel 6: Sprog som kommunikationsmiddel
I latindelen har vi arbejdet med bogen "Sprogenes verden" (Rasmus Gottschalk og Marianne Terp, Gyldendal, 2014): https://sprogenesverden.systime.dk/?id=1
Vi har læst Afsnittet om:
"Verdens sprog", s. 8-18
"Indledning til latindel", s. 113-115
"I. Troja", s. 116-122
"II. Den trojanske krig", s. 123-127
"III. Æneas - den sidste trojaner, den første romer", s. 128-134
"IV. Lucretia og Sextus Tarquinius", s 135-138
"VI. Cicero - Roms største taler", s 146-151.
1. kapitel fra bogen Lingua latina per se illustrata: "Imperium Romanum" (i pdf)
Diverse øvelser fra https://www.minlaering.dk/
Omfang (øvelser undtaget): ca. 51 sider, inkl. øvelser 60 sider.
|