Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Kent Vedersø Gilberg
|
|
Hold
|
2025 DA/gd (1gd DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
Formål med forløbet: At introducere danskfaget med udgangspunkt i temaet ”Selvfortællinger”, som forhåbentligt er let for eleverne at relatere til. Temaet fungerer som bred introduktion til faget, da det dækker både det litterære-, sproglige- og mediemæssige perspektiv og sætter centrale genrer (epik, lyrik, drama), begreber og analysemetoder i spil ved at arbejde med forskellige former for tekster – det udvidede tekstbegreb – og samtidig lade eleverne selv være kreative.
En selvfortælling er, som ordet indikerer, en fortælling som beskriver afsenderen selv. Men det er mere end blot en beskrivelse, for selvfortællinger er identitetsbærende og identitetsskabende. Idet man sætter ord på, hvem man er – og andre læser disse ord – bliver de til virkelighed, fordi afsender og modtager tror på dem. De findes i utallige afskygninger, f.eks. som autofiktion, på SoMe-profiler og i tv-udsendelser.
Når forløbet er afsluttet, forventes det, at eleven kan:
• Udvise grundlæggende kendskab til danskfagets genstandsfelt (litteratur, sprog og medier).
• Udvise grundlæggende færdigheder inden for danskfagets metode: Analyse og fortolkning af litterære-, sproglige- og mediemæssige tekster. Følgende begreber er berørt:
o Fakta/fiktion
o Fortællertyper (herunder synsvinkler)
o Indledende analyse med fokus på tid, fysisk miljø, karakterer og handling
o Komposition
o Personkarakteristik
o Tema
o Billedsprog og sproglige virkemidler
o Semantiske felter
o Intertekstualitet
o Genren: ’Den intime dokumentar
• Benytte og forstå fagets terminologi.
• Begå sig kreativt inden for danskfagets rammer.
• I det små diskutere etiske problemstillinger
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej d'erne
-
Dansk i gymnasiet og forløbspræsentation.pptx
-
Gangster Snak I Telefonen - Det Slører Stadig
-
Jag vil inte förlora mitt jag.doc
-
Søren Ulrik Thomsens lille digt hed 'En gang om dagen* - og så så vi også kortfilmen 'The Black Hole'
-
Fakta og Fiktion.pptx
-
Arbejdsark til lektion 2.docx
-
Skemaet med de forskellige fortællertyper 3.3 Fortæller | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Uddraget af romanen Planen: Fortællere og fremstillingsformer i epik | Fortællingens spejl - Grundforløb i dansk
-
Læsefokus: 1. Hvordan ser man, at teksten er autofiktion? 2. Hvordan forholder forfatteren sig til dét, at skrive autofiktion?
-
Fravær
-
Læs dette - så du er klar til timen Leonora Christina Skov - Den der lever stille. Uddrag.pdf
-
Hej gd'erne
-
Grundforløbsmappen - dansk 1gd
-
Dette læser vi sammen: 3.3 Fortæller | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Dette læser vi også sammen: 3.2 Komposition | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Hej d'erne I dag skal vi i gang med den første skriftlige aflevering. Den kommer til at handle om novellen 'Mit forfærdelige ansigt', som jeg læste højt sidste gang.
-
Juul - Mit forfærdelige ansigt (2001).pdf
-
Opgave Mit forfærdelige ansigt.docx
-
Første halvdel: skrive-tid på opgaven fra i går
-
3.6 Litterære genrer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
2. Litterær analyse af digte | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Digte på gangene.docx
-
Vi skal arbejde med et par digte her til morgen. Vi læser dem sammen - så INGEN LEKTIE.
-
Lone Hørslevs digt: Giftige blomster og bærSemantiske skemaer i lyrik | Fortællingens spejl - Grundforløb i dansk
-
Tove Ditlevsens digt: Til mit døde barnSelvfortællinger i lyrik | Fortællingens spejl - Grundforløb i dansk
-
4.2 Sproglige billeder | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Sørg for at have læst digtet 'Giftige blomster og bær', som vi startede på i tirsdags
-
Digtet Giftige blomster og bærSemantiske skemaer i lyrik | Fortællingens spejl - Grundforløb i dansk
-
Hvis TG var et skib.docx
-
I dag tager vi hul på arbejdet med en sangtekst.
-
Natasja - I danmark er jeg født.pdf
-
Arbejdsspørgsmål til Natasja.docx
-
Jeg følger op på arbejdet fra i går.
-
I Danmark er jeg født
-
Kære d'ere
-
Hvis vi når det - spændende emne til en klassediskussion:DRTV - Deadline: Skaber kloge maskiner dumme studerende?
-
Afslutningshygge i en halv time - indtil den store finale!!!
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Analyse af Mit forfærdelige ansigt
|
28-09-2025
|
|
Natasja-opgaver
|
05-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632601213",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632601213",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632601213"
}