Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Maja Aagaard Thordsen
|
|
Hold
|
2025 DA/ge (1ge DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
Formål med forløbet: At introducere danskfaget med udgangspunkt i temaet ”Selvfortællinger”. Temaet fungerer som bred introduktion til faget, da det dækker både det litterære-, sproglige- og mediemæssige perspektiv og sætter de centrale genrer epik, lyrik og drama samt centrale begreber og analysemetoder i spil ved at arbejde med forskellige former for tekster – det udvidede tekstbegreb – og samtidig lade eleverne selv være kreative.
En selvfortælling er, som ordet indikerer, en fortælling som beskriver afsenderen selv. Men det er mere end blot en beskrivelse, for selvfortællinger er identitetsbærende og identitetsskabende. Idet man sætter ord på, hvem man er – og andre læser disse ord – bliver de til virkelighed, fordi afsender og modtager tror på dem. De findes i utallige afskygninger, f.eks. som autofiktion, på SoMe-profiler og i tv-udsendelser.
Når forløbet er afsluttet, forventes det, at eleven kan:
• Udvise grundlæggende kendskab til danskfagets genstandsfelt (litteratur, sprog og medier).
• Udvise grundlæggende færdigheder inden for danskfagets metode: Analyse og fortolkning af litterære-, sproglige- og mediemæssige tekster.
• Benytte og forstå fagets terminologi.
• Begå sig kreativt inden for danskfagets rammer.
• Diskutere etiske problemstillinger
• Følgende begreber er bl.a. berørt:
○ Fakta/fiktion
○ Fortællertyper (herunder synsvinkler)
○ Indledende epikanalyse med fokus på tid, miljø, karakterer og handling
○ Komposition
○ Personkarakteristik
○ Tema
○ Billedsprog og sproglige virkemidler
○ Semantiske felter
○ Intertekstualitet
○ Dokumentargenrer med fokus på Den intime dokumentar
Primærtekster:
• Tove Ditlevsen: ”Til mit døde barn” (1937).
• Lone Hørslev: “Giftige blomster og bær” (2009).
• Natasja: ”I Danmark er jeg født” (2007) (Alternativt: ”Gamle dreng” af Jøden og Jonny Hefty)
• Leonora Christina Skov: ”Den der lever stille” (2017). Uddrag
• Morten Pape: ”Planen” (2015). Uddrag
• Pia Juul: ”Mit forfærdelige ansigt” (2001).
• Hassan Preislers: Brun mands byrde (2015). Dramatisering.
• Kristine Sølling Møller: ”De perfekte piger”. DR P3 dokumentar. (2018).
• Mette Frederiksens eller Rosa Lunds Instagram profil (eller en anden SoMe-aktiv politiker).
• Birgitte Løvkvist: ”Farvel til et årti …” Interview med Leonora Christina Skov. Heartbeats. (2019)
• Ilja Wechselmann: ”Jeg vil sælge bøger, ved at skrive god litteratur…” Uddrag. Information. (2022)
Sekundærtekster (fagteori):
• Mischa Sloth Carlsen: ”Fortællingens spejl – grundforløb i dansk”. IBog
• Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier”. IBog
• Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”. (Kun afsnittet om autofiktion). IBog.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Planen (ikke lektie)
-
Makkerskabsgrupper 1ge - august 2025.pdf
-
Modul 2.pptx
-
3.3 Fortæller | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (hav særligt fokus på 'fortællertyper')
-
Interview med Leonora Christina Skov.pdf (ikke lektie)
-
Jeg vil sælge bøger ... Kronik.pdf (ikke lektie)
-
Leonora Christina Skov - Den der lever stille. Uddrag.pdf (ikke lektie)
-
Tendenser i den nyeste litteratur | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Juul - Mit forfærdelige ansigt (2001).pdf
-
3.2 Komposition | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Selvfortællinger i lyrik | Fortællingens spejl - Grundforløb i dansk
-
Giftige blomster og bær
-
Lyrik | Fortællingens spejl - Grundforløb i dansk
-
Semantiske skemaer i lyrik | Fortællingens spejl - Grundforløb i dansk (I skal ikke lave opgaverne)
-
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier I skal læse det indledende afsnit ’Kreativ bearbejdning af virkeligheden’ - og så skal I også læse fra afsnittet ’Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm’ frem til ’Moc
-
Afsnit
-
Klimatimeopgave - Energi.pdf (ikke lektie)
-
Klimatimeopgave - Formidling.pdf (ikke lektie)
-
Klimatimeopgave - Mad.pdf (ikke lektie)
-
Klimatimeopgave - Transport.pdf (ikke lektie)
-
Klimatimeopgave - Tøj.pdf (ikke lektie)
-
DRTV - De perfekte piger
-
6. modul.pptx
-
I Danmark er jeg født - Natasja.pdf (ikke lektie)
-
Sproglige figurer: 4.3 Sproglige figurer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Rim og rytme: 4.6 Rim og rytme | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Skema om sproglige billeder: 4.2 Sproglige billeder | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
”Det dramatiske liv” og ”Dramatiske virkemidler”: Det dramatiske liv | Fortællingens spejl - Grundforløb i dansk
-
Om personkarakteristik: 3.1 Hvad handler teksten om? | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Selvfortællinger i dramaet | Fortællingens spejl - Grundforløb i dansk
-
Hav jeres intime dokumentarfilm klar til i dag :)
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632601384",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632601384",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632601384"
}