Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Alexander Grolmann Harkink
|
|
Hold
|
2025 DA/gw (1gw DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb Dansk
Grundforløb: "Selvfortællingen i dansk"
Formål med forløbet: At introducere danskfaget med udgangspunkt i temaet ”Selvfortællinger”, som forhåbentligt er let for eleverne at relatere til. Temaet fungerer som bred introduktion til faget, da det dækker både det litterære-, sproglige- og mediemæssige perspektiv og sætter de centrale genrer epik, lyrik og drama samt centrale begreber og analysemetoder i spil ved at arbejde med forskellige former for tekster – det udvidede tekstbegreb – og samtidig lade eleverne selv være kreative.
En selvfortælling er, som ordet indikerer, en fortælling som beskriver afsenderen selv. Men det er mere end blot en beskrivelse, for selvfortællinger er identitetsbærende og identitetsskabende. Idet man sætter ord på, hvem man er – og andre læser disse ord – bliver de til virkelighed, fordi afsender og modtager tror på dem. De findes i utallige afskygninger, f.eks. som autofiktion, på SoMe-profiler og i tv-udsendelser.
Når forløbet er afsluttet, forventes det, at eleven kan:
- Udvise grundlæggende kendskab til danskfagets genstandsfelt (litteratur, sprog og medier).
- Udvise grundlæggende færdigheder inden for danskfagets metode: Analyse og fortolkning af litterære-, sproglige- og mediemæssige tekster.
- Benytte og forstå fagets terminologi.
- Begå sig kreativt inden for danskfagets rammer.
- Diskutere etiske problemstillinger (i det små)
- Følgende begreber er bl.a. berørt:
Fakta/fiktion
Fortællertyper (herunder synsvinkler)
Indledende epikanalyse med fokus på tid, miljø, karakterer og handling
Komposition
Personkarakteristik
Tema
Billedsprog og sproglige virkemidler
Semantiske felter
Intertekstualitet
Dokumentargenrer med fokus på Den intime dokumentar
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632602157",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632602157",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632602157"
}