Holdet 1ga nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Karen Nitschke, Kasper Ramkær, Peter Mark Jacobsen, Viggo Jensen
Hold 2025 nv/ga (1ga nv, 1ga nv-bi, 1ga nv-fy, 1ga nv-ke, 1ga nv-ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV, Bi, Bæredygtighed og bioemballage
Titel 2 Global opvarmning og havet
Titel 3 Bæredygtighed og bioemballage

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV, Bi, Bæredygtighed og bioemballage

Naturvidenskabeligt grundforløb i biologi og kemi: Bioemballage og bæredygtighed

Beskrivelse: Forløbet fokuserer på problematikker og løsninger i forbindelse med brug af plastik. Dette sættes ind i et bæredygtigt perspektiv og FN´s verdensmål bringes i spil.  
Eleverne skal i biologi undersøge hvordan planter producerer materiale (polymerer), som kan bruges til bæredygtigt emballeringsmateriale, bl.a. gennem forsøg om fotosyntese. Yderligere undersøger eleverne ved forsøg, hvordan enzymers effektivitet kan påvirkes, og denne viden bruges i en diskussion af udvikling af bioemballage. Til alle forsøg arbejdes der med basal naturvidenskabelig metode hvor de får kendskab til begreberne hypotese, variable, fejlkilder, usikkerheder samt kvalitative og kvantitative data. Eleverne arbejder med Excel ved to af forsøgene, og det prioriteres, at alle elever til slut kan lave grafer i Excel. Eleverne arbejder primært i makkerskabsgrupper.



Kernestof fra biologi:

biokemiske processer: fotosyntese og respiration

overordnet opbygning og biologisk funktion af kulhydrater

enzymer: overordnet opbygning og funktion

økologi: samspil mellem arter og deres omgivende miljø og C-kredsløb



Øvelser:  

Undersøgelse af fotosyntesen

Reaktionshastighed af spytamylase



Faglige mål for hele forløbet:

opnå erfaring med at samarbejde mellem de naturvidenskabelige fag

formulere og teste enkle hypoteser  

gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed  

opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer  

formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer  

demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.

opnå viden om relevansen og anvendelsen af naturvidenskab i samfundet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Global opvarmning og havet

Pensum er vedhæftet fil med kompendium om Global opvarmning og havet.


NV-naturgeografi: Global opvarmning og havet

Titel: Global opvarmning og havet (Naturvidenskabeligt grundforløb - naturgeografi og fysik).
Problemstilling: Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning?

Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case.

Faglige fokusområder:
- Strålings- og energibalancen
- Jordens atmosfære og drivhuseffekten
- Jordens temperaturforhold og årstider
- Albedoeffekten
- Klimaforandringer og konsekvenser af disse


Forsøg, øvelser, skriftligt arbejde og afleveringer:
Opgave om ”Jordens strålings- og energibalance”.
Journal: Albedo.
Rapport: Havisudbredelse og CO2.
Opgave om ”Det globale kulstofkredsløb”.
Journal: Opløselighed af CO2 i vand.

Læringsmæssige fokusområder:
- Formulere og teste enkel hypoteser.
- Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
- Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
- Opsamle, systematisere og behandle data.
- Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.).
- Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
- Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
- Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
- Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.


Materialer:
Udeleveret NV-kompendie bestående af:
Nørrekjær, T.W., Vinther, N. og Ladegaard-Pedersen, P. (2015): Naturgeografi C, 3. udgave, 2. oplag, s. 41-43, 46-49, 74-76.


Klimaforandringer i Arktis - 3. Det globale kulstofkredsløb: side 1-2, 7-8.
Naturvidenskab for alle 3-2008 - Når klimaet går i selvsving: side 22-23.

Samt alle opgaver og øvelsesvejledninger.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NV FYSIK Vands Varmefylde 29-09-2025
NV ke Rapport Fremstilling af bioplast 02-10-2025
Havis-udbredelse og CO2 03-10-2025
Biologiforsøg (NV) 16-10-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bæredygtighed og bioemballage

Naturvidenskabeligt grundforløb i biologi og kemi: Bæredygtighed og Bioemballage.

Fotosyntese, Respiration og kulstofkredsløb i Økosystemer.
Plastiktyper og alternativer til plastik.
Hvad er atomer og hvordan opbygges molekyler? Hvad er plastik bygget af og findes der alternativer til at bruge plastik?

Øvelser:
Fremstilling af bioplast
Identifikation af forskellige plastiktyper.
Stivelse og nedbrydning med enzymer.
Naturvidenskab og Metode.
Eksperimentelt arbejde og sikkerhed.
Bæredygtighed.

Mål:
samarbejde mellem de naturvidenskabelige fag
eksperimentelt arbejde, såvel i laboratoriet som i felten
behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data
at opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge
at vise relevansen og anvendelsen af naturvidenskab i samfundet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer