Holdet 1gb nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Mikkel Ulfeldt Hede, Peter Mark Jacobsen, Peter Snejstrup Johansen, Signe Mehlsen Engelsen
Hold 2025 nv/gb (1gb nv, 1gb nv-bi, 1gb nv-fy, 1gb nv-ke, 1gb nv-ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Global opvarmning og havet
Titel 2 NV-fysik: Global opvarmning og havet
Titel 3 Bæredygtighed og bioemballage
Titel 4 NV-ke+bi - Bæredygtighed og bioemballage

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Global opvarmning og havet

Pensum er vedhæftet fil med kompendium om Global opvarmning og havet

NV-naturgeografi: Global opvarmning og havet

Titel: Global opvarmning og havet (Naturvidenskabeligt grundforløb - naturgeografi og fysik).
Problemstilling: Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning?

Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case.

Faglige fokusområder:
- Strålings- og energibalancen
- Jordens atmosfære og drivhuseffekten
- Jordens temperaturforhold og årstider
- Albedoeffekten
- Klimaforandringer og konsekvenser af disse


Forsøg, øvelser, skriftligt arbejde og afleveringer:
Opgave om ”Jordens strålings- og energibalance”.
Journal: Albedo.
Rapport: Havisudbredelse og CO2.
Opgave om ”Det globale kulstofkredsløb”.
Journal: Opløselighed af CO2 i vand.

Læringsmæssige fokusområder:
- Formulere og teste enkel hypoteser.
- Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
- Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
- Opsamle, systematisere og behandle data.
- Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.).
- Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
- Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
- Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
- Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.


Materialer:
Udeleveret NV-kompendie bestående af:
Nørrekjær, T.W., Vinther, N. og Ladegaard-Pedersen, P. (2015): Naturgeografi C, 3. udgave, 2. oplag, s. 41-43, 46-49, 74-76.


Klimaforandringer i Arktis - 3. Det globale kulstofkredsløb: side 1-2, 7-8.
Naturvidenskab for alle 3-2008 - Når klimaet går i selvsving: side 22-23.

Samt alle opgaver og øvelsesvejledninger.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Havis-udbredelse og CO2 26-09-2025
Rapport fortosyntese 26-09-2025
Identifikation af plastik 08-10-2025
NV-prøvemateriale bi/ke 20-10-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 NV-fysik: Global opvarmning og havet

Titel: Global opvarmning og havet (Naturvidenskabeligt grundforløb - naturgeografi og fysik).

Problemstilling: Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning?

Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case.

Faglige fokusområder:
- Energi og energiomdannelse  
- Solindstråling og Jordens energifordeling
- Temperatur, termisk energi og massefylde
- Specifik varmekapacitet og varmeudvidelse
- Klimaforandringer og konsekvenser af disse 

Forsøg, øvelser, skriftligt arbejde og afleveringer:
Journal: Solindstråling
Journal: Ukendt væskes massefylde
Rapport: Vands varmefylde
Journal: Havniveauets afhængighed af temperaturen  

Læringsmæssige fokusområder:
- Formulere og teste enkel hypoteser.
- Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
- Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
- Opsamle, systematisere og behandle data.
- Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.). 
- Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
- Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
- Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
- Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.

Materialer:
Udeleveret NV-kompendie bestående af:
FysikABbogen kapitel 1.1 (I-bog)

En Verden af Fysik kapitel 1.2.2, 1.2.3, 2.2.3 og 2.3.1 (I-bog)

Fysikkens verden 1 (1980) kapitel 2 (fysisk bog)

Orbit C, kapitel 1.7, 1.8, 2.2 og 2.3 (I-bog)

Artikel: "Opvarmningen af verdenshavene bliver mere og mere ekstrem”, DR 16. januar 2019.

Samt alle opgaver og øvelsesvejledninger.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering NV-fysik 03-10-2025
NV-prøvemateriale bi/ke 20-10-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bæredygtighed og bioemballage

Biologi:
NV Kompendium - bærerdygtighed og bioemballage
Kapitel 1, 3, 6, 8

Øvelsesvejledning til fotosynteseforsøg
med tilhørende artikel
https://videnskab.dk/teknologi/sukkersoed-fremtid-for-plastikproduktionen/

Øvelsesvejledning til spytamylaseforsøg
Artiklerne
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=609
https://videnskab.dk/naturvidenskab/nyt-superenzym-spiser-plastikflasker/
https://ing.dk/holdning/enzym-der-nedbryder-plast-er-et-quick-fix
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 NV-ke+bi - Bæredygtighed og bioemballage

Pensum – nv-kemi:

Læst stof:
NV, grundforløb, Kompendium – kap. 2, 4 og 5 svarende til s. 4-8 og 15-19

Forsøg:
- Fremstilling af bioplast
- Identifikation af plasttyper
Hertil kommer:

Øvelse med molekylmodeller
Spil: Byg et atom

Udleverede dokumenter som skal være til stede i portfolien:
- Opgaver om grundstofferne - Benthe Schou (med svar)
- Byg et atom - spil
- PJ molekylmodeller - øvelse (i udfyldt stand)
- Opgave kemiske forbindelser - modeller af molekyler (med svar)
- Journal - bioplast (udfyldt)
- Spørgsmål TV-udsendelsen Hvad gør vi med de enorme mængder plastik (med svar) – TV-udsendelse er også pensum
- Opgave plastik (med svar)
- Øvelsesvejledning til plastforsøg (identifikation af plasttyper) samt udfyldt ark med testresultater og opgaver om molekylformler og strukturformler for kæder af monomerer + anvendelse af plasttyper og tekst om forskelle/ligheder mellem bioplast og alm. plast - altså jeres aflevering
- Poster med de centrale dele af arbejdet i nv-kemi

Vigtige begreber fra NV-kemi

Periodesystem (hovedgrupper og perioder)
Elektronskaller
Sammenhæng mellem elektronstruktur og placering i Periodesystemet
Atomer og molekyler
Elektronparbindinger – enkelt- dobbelt og trippelbindinger
Monomer, dimer og polymer – fx saccharider
Bioplast - fremstilling
Molekylformel – strukturformel (kompakte og fulde)
Plastik – typer – genbrugskoder
Eksperimentel identifikation af plasttyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer