Holdet 1gc nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Ama El-Nazzal, Peter Mark Jacobsen, Signe Mehlsen Engelsen, Thomas Helverskov Aagaard
Hold 2025 nv/gc (1gc nv, 1gc nv-bi, 1gc nv-fy, 1gc nv-ke, 1gc nv-ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Global opvarmning og havet
Titel 2 Bæredygtighed og bioemballage
Titel 3 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Global opvarmning og havet

Pensum er vedhæftet fil med kompendium om Global opvarmning og havet

NV-naturgeografi: Global opvarmning og havet

Titel: Global opvarmning og havet (Naturvidenskabeligt grundforløb - naturgeografi og fysik).
Problemstilling: Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning?

Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case.

Faglige fokusområder:
- Strålings- og energibalancen
- Jordens atmosfære og drivhuseffekten
- Jordens temperaturforhold og årstider
- Albedoeffekten
- Klimaforandringer og konsekvenser af disse


Forsøg, øvelser, skriftligt arbejde og afleveringer:
Opgave om ”Jordens strålings- og energibalance”.
Journal: Albedo.
Rapport: Havisudbredelse og CO2.
Opgave om ”Det globale kulstofkredsløb”.
Journal: Opløselighed af CO2 i vand.

Læringsmæssige fokusområder:
- Formulere og teste enkel hypoteser.
- Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
- Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
- Opsamle, systematisere og behandle data.
- Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.).
- Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
- Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
- Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
- Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.

Materialer:
Udeleveret NV-kompendie bestående af:
Nørrekjær, T.W., Vinther, N. og Ladegaard-Pedersen, P. (2015): Naturgeografi C, 3. udgave, 2. oplag, s. 41-43, 46-49, 74-76.


Klimaforandringer i Arktis - 3. Det globale kulstofkredsløb: side 1-2, 7-8.
Naturvidenskab for alle 3-2008 - Når klimaet går i selvsving: side 22-23.

Samt alle opgaver og øvelsesvejledninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bæredygtighed og bioemballage

Biologi:
NV Kompendium - bærerdygtighed og bioemballage
Kapitel 1, 3, 6, 8

Øvelsesvejledning til fotosynteseforsøg
med tilhørende artikel
https://videnskab.dk/teknologi/sukkersoed-fremtid-for-plastikproduktionen/

Øvelsesvejledning til spytamylaseforsøg
Artiklerne
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=609
https://videnskab.dk/naturvidenskab/nyt-superenzym-spiser-plastikflasker/
https://ing.dk/holdning/enzym-der-nedbryder-plast-er-et-quick-fix
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer