Holdet 1gd nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Aske Åbo Lund, Kasper Ramkær, Peter Munch Larsen, Peter Snejstrup Johansen
Hold 2025 nv/gd (1gd nv, 1gd nv-bi, 1gd nv-fy, 1gd nv-ke, 1gd nv-ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV, Bi, Bæredygtighed og bioemballage
Titel 2 NV - naturgeografi -  Global opvarmning og havet
Titel 3 Bæredygtighed og bioemballage - kemi
Titel 4 NV-fysik: Global opvarmning og havet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV, Bi, Bæredygtighed og bioemballage

Naturvidenskabeligt grundforløb i biologi og kemi: Bioemballage og bæredygtighed

Beskrivelse: Forløbet fokuserer på problematikker og løsninger i forbindelse med brug af plastik. Dette sættes ind i et bæredygtigt perspektiv og FN´s verdensmål bringes i spil.  
Eleverne skal i biologi undersøge hvordan planter producerer materiale (polymerer), som kan bruges til bæredygtigt emballeringsmateriale, bl.a. gennem forsøg om fotosyntese. Yderligere undersøger eleverne ved forsøg, hvordan enzymers effektivitet kan påvirkes, og denne viden bruges i en diskussion af udvikling af bioemballage. Til alle forsøg arbejdes der med basal naturvidenskabelig metode hvor de får kendskab til begreberne hypotese, variable, fejlkilder, usikkerheder samt kvalitative og kvantitative data. Eleverne arbejder med Excel ved to af forsøgene, og det prioriteres, at alle elever til slut kan lave grafer i Excel. Eleverne arbejder primært i makkerskabsgrupper.



Kernestof fra biologi:

biokemiske processer: fotosyntese og respiration

overordnet opbygning og biologisk funktion af kulhydrater

enzymer: overordnet opbygning og funktion

økologi: samspil mellem arter og deres omgivende miljø og C-kredsløb



Øvelser:  

Undersøgelse af fotosyntesen

Reaktionshastighed af spytamylase



Faglige mål for hele forløbet:

opnå erfaring med at samarbejde mellem de naturvidenskabelige fag

formulere og teste enkle hypoteser  

gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed  

opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer  

formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer  

demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.

opnå viden om relevansen og anvendelsen af naturvidenskab i samfundet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 NV - naturgeografi - Global opvarmning og havet

Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case. 



Faglige fokusområder:

Strålings- og energibalancen 

Jordens atmosfære og drivhuseffekten 

Jordens temperaturforhold og årstider

Albedoeffekten 

Energi og energiomdannelse  

Solindstråling og Jordens energifordeling

Temperatur, termisk energi og massefylde

Specifik varmekapacitet og varmeudvidelse

Klimaforandringer og konsekvenser af disse 



Læringsmæssige fokusområder: 

Formulere og teste enkle hypoteser.

Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.

Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.

Opsamle, systematisere og behandle data.

Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.). 

Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.

Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.

Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.

Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Havisudbredelse 22-09-2025
NV-prøvemateriale bi/ke 21-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bæredygtighed og bioemballage - kemi

Pensum – nv-kemi:

Læst stof:
NV, grundforløb, Kompendium – kap. 2, 4 og 5 svarende til s. 4-8 og 15-19

Forsøg:
- Fremstilling af bioplast
- Identifikation af plasttyper
Hertil kommer:

Øvelse med molekylmodeller
Spil: Byg et atom

Udleverede dokumenter som skal være til stede i portfolien:
- Opgaver om grundstofferne - Benthe Schou (med svar)
- Byg et atom - spil
- PJ molekylmodeller - øvelse (i udfyldt stand)
- Opgave kemiske forbindelser - modeller af molekyler (med svar)
- Journal - bioplast (udfyldt)
- Spørgsmål TV-udsendelsen Hvad gør vi med de enorme mængder plastik (med svar) – TV-udsendelse er også pensum
- Opgave plastik (med svar)
- Øvelsesvejledning til plastforsøg (identifikation af plasttyper) samt udfyldt ark med testresultater og opgaver om molekylformler og strukturformler for kæder af monomerer + anvendelse af plasttyper og tekst om forskelle/ligheder mellem bioplast og alm. plast - altså jeres aflevering
- Poster med de centrale dele af arbejdet i nv-kemi


Vigtige begreber fra NV-kemi

Periodesystem (hovedgrupper og perioder)
Elektronskaller
Sammenhæng mellem elektronstruktur og placering i Periodesystemet
Atomer og molekyler
Elektronparbindinger – enkelt- dobbelt og trippelbindinger
Monomer, dimer og polymer – fx saccharider
Bioplast - fremstilling
Molekylformel – strukturformel (kompakte og fulde)
Plastik – typer – genbrugskoder
Eksperimentel identifikation af plasttyper
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 NV-fysik: Global opvarmning og havet

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer