Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Aske Åbo Lund, Karen Nitschke, Louise Jakobsen, Mikkel Ulfeldt Hede
|
|
Hold
|
2025 nv/ge (1ge nv, 1ge nv-bi, 1ge nv-fy, 1ge nv-ke, 1ge nv-ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV-fysik: Global opvarmning og havet
Titel: Global opvarmning og havet (Naturvidenskabeligt grundforløb - naturgeografi og fysik).
Problemstilling: Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning?
Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case.
Faglige fokusområder:
- Energi og energiomdannelse
- Solindstråling og Jordens energifordeling
- Temperatur, termisk energi og massefylde
- Specifik varmekapacitet og varmeudvidelse
- Klimaforandringer og konsekvenser af disse
Forsøg, øvelser, skriftligt arbejde og afleveringer:
Journal: Solindstråling
Journal: Ukendt væskes massefylde
Rapport: Vands varmefylde
Journal: Havniveauets afhængighed af temperaturen
Læringsmæssige fokusområder:
- Formulere og teste enkel hypoteser.
- Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
- Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
- Opsamle, systematisere og behandle data.
- Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.).
- Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
- Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
- Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
- Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
Materialer:
Udeleveret NV-kompendie bestående af:
FysikABbogen kapitel 1.1 (I-bog)
En Verden af Fysik kapitel 1.2.2, 1.2.3, 2.2.3 og 2.3.1 (I-bog)
Fysikkens verden 1 (1980) kapitel 2 (fysisk bog)
Orbit C, kapitel 1.7, 1.8, 2.2 og 2.3 (I-bog)
Artikel: "Opvarmningen af verdenshavene bliver mere og mere ekstrem”, DR 16. januar 2019.
Samt alle opgaver og øvelsesvejledninger.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Aflevering NV-fysik
|
03-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
NV - naturgeografi - Global opvarmning og havet
Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case.
Faglige fokusområder:
Strålings- og energibalancen
Jordens atmosfære og drivhuseffekten
Jordens temperaturforhold og årstider
Albedoeffekten
Energi og energiomdannelse
Solindstråling og Jordens energifordeling
Temperatur, termisk energi og massefylde
Specifik varmekapacitet og varmeudvidelse
Klimaforandringer og konsekvenser af disse
Læringsmæssige fokusområder:
Formulere og teste enkle hypoteser.
Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
Opsamle, systematisere og behandle data.
Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.).
Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Havisudbredelse
|
22-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Bæredygtighed og bioemballage
Naturvidenskabeligt grundforløb i biologi og kemi: Bæredygtighed og Bioemballage.
Fotosyntese, Respiration og kulstofkredsløb i Økosystemer.
Plastiktyper og alternativer til plastik.
Hvad er atomer og hvordan opbygges molekyler? Hvad er plastik bygget af og findes der alternativer til at bruge plastik?
Øvelser:
Fremstilling af bioplast
Identifikation af forskellige plastiktyper.
Stivelse og nedbrydning med enzymer.
Naturvidenskab og Metode.
Eksperimentelt arbejde og sikkerhed.
Bæredygtighed.
Mål:
samarbejde mellem de naturvidenskabelige fag
eksperimentelt arbejde, såvel i laboratoriet som i felten
behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data
at opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge
at vise relevansen og anvendelsen af naturvidenskab i samfundet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Forløb#4
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632631805",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632631805",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632631805"
}