Holdet 1ge nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Aske Åbo Lund, Karen Nitschke, Louise Jakobsen, Mikkel Ulfeldt Hede
Hold 2025 nv/ge (1ge nv, 1ge nv-bi, 1ge nv-fy, 1ge nv-ke, 1ge nv-ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV-fysik: Global opvarmning og havet
Titel 2 NV - naturgeografi -  Global opvarmning og havet
Titel 3 Bæredygtighed og bioemballage
Titel 4 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV-fysik: Global opvarmning og havet

Titel: Global opvarmning og havet (Naturvidenskabeligt grundforløb - naturgeografi og fysik).

Problemstilling: Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning?

Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case.

Faglige fokusområder:
- Energi og energiomdannelse  
- Solindstråling og Jordens energifordeling
- Temperatur, termisk energi og massefylde
- Specifik varmekapacitet og varmeudvidelse
- Klimaforandringer og konsekvenser af disse 

Forsøg, øvelser, skriftligt arbejde og afleveringer:
Journal: Solindstråling
Journal: Ukendt væskes massefylde
Rapport: Vands varmefylde
Journal: Havniveauets afhængighed af temperaturen  

Læringsmæssige fokusområder:
- Formulere og teste enkel hypoteser.
- Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
- Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
- Opsamle, systematisere og behandle data.
- Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.). 
- Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
- Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
- Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
- Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.

Materialer:
Udeleveret NV-kompendie bestående af:
FysikABbogen kapitel 1.1 (I-bog)

En Verden af Fysik kapitel 1.2.2, 1.2.3, 2.2.3 og 2.3.1 (I-bog)

Fysikkens verden 1 (1980) kapitel 2 (fysisk bog)

Orbit C, kapitel 1.7, 1.8, 2.2 og 2.3 (I-bog)

Artikel: "Opvarmningen af verdenshavene bliver mere og mere ekstrem”, DR 16. januar 2019.

Samt alle opgaver og øvelsesvejledninger.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering NV-fysik 03-10-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 NV - naturgeografi - Global opvarmning og havet

Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case. 



Faglige fokusområder:

Strålings- og energibalancen 

Jordens atmosfære og drivhuseffekten 

Jordens temperaturforhold og årstider

Albedoeffekten 

Energi og energiomdannelse  

Solindstråling og Jordens energifordeling

Temperatur, termisk energi og massefylde

Specifik varmekapacitet og varmeudvidelse

Klimaforandringer og konsekvenser af disse 



Læringsmæssige fokusområder: 

Formulere og teste enkle hypoteser.

Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.

Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.

Opsamle, systematisere og behandle data.

Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.). 

Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.

Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.

Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.

Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Havisudbredelse 22-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bæredygtighed og bioemballage

Naturvidenskabeligt grundforløb i biologi og kemi: Bæredygtighed og Bioemballage.

Fotosyntese, Respiration og kulstofkredsløb i Økosystemer.
Plastiktyper og alternativer til plastik.
Hvad er atomer og hvordan opbygges molekyler? Hvad er plastik bygget af og findes der alternativer til at bruge plastik?

Øvelser:
Fremstilling af bioplast
Identifikation af forskellige plastiktyper.
Stivelse og nedbrydning med enzymer.
Naturvidenskab og Metode.
Eksperimentelt arbejde og sikkerhed.
Bæredygtighed.

Mål:
samarbejde mellem de naturvidenskabelige fag
eksperimentelt arbejde, såvel i laboratoriet som i felten
behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data
at opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge
at vise relevansen og anvendelsen af naturvidenskab i samfundet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer