Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Louise Jakobsen, Sigrid Sandermann, Thomas Poulsen, Viggo Jensen
|
|
Hold
|
2025 nv/gu (1gu nv, 1gu nv-ke, 1gu nv-ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Bæredygtighed og bioemballage
Pensum er vedhæftet fil 1.modul
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Naturgeografi: Global opvarmning og havet
Problemstilling:
Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning.
Fokus:
At give eleverne indsigt i nogle af de komplekse sammenhænge, der styrer det globale klima, og de klimaforandringer vi står midt i samt i konsekvenserne af disse (med ændringer i det arktiske Ocean som case).
Læsestof:
Udleverede (og uploadede) NV-ng kompendium, 2025-26. Indholdet i kompendiet er svarende til:
- Nørrekjær, T.W., Vinther, N. og Ladegaard-Pedersen, P. (2015): Naturgeografi C, 3. udgave, 2. oplag, s. 41-43, 46-49, 74-76
- Klimaforandringer i Arktis - 3. Det globale kulstofkredsløb: side 1-2, 7-8.
- Naturvidenskab for alle 3-2008 - Når klimaet går i selvsving: side 22-23.
Samt alle opgaver og øvelsesvejledninger.
Øvelser/forsøg/opgaver/afleveringer:
• Opgave: Jordens strålings- og energibalance
• Journal: Albedo
• Rapport: Havisudbredelse og CO2
• Opgave: Det globale kulstofkredsløb
• Journal: Opløselighed af CO2 i vand
Faglige mål, der trænes
- formulere og teste enkle hypoteser
- Læsning af naturvidenskabelige fagtekster
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
- Træning i at forstå og bruge forskellige repræsentationsformer (kort, figurer, tabeller, grafer mm.)
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer, mundtlig og skriftlige
- Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Albedo, journal
|
16-09-2025
|
|
Havisudbredelse, rapport
|
30-09-2025
|
|
Modeller til NV ng og fy eksamen
|
17-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632632208",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632632208",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632632208"
}