Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Blaike Owen Sambo-Hingst, Kasper Ramkær, Mehmet Temizsoy, Mikkel Ulfeldt Hede
|
|
Hold
|
2025 nv/gw (1gw nv, 1gw nv-bi, 1gw nv-fy, 1gw nv-ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV-fysik: Global opvarmning og havet
Titel: Global opvarmning og havet (Naturvidenskabeligt grundforløb - naturgeografi og fysik).
Problemstilling: Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning?
Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case.
Faglige fokusområder:
- Energi og energiomdannelse
- Solindstråling og Jordens energifordeling
- Temperatur, termisk energi og massefylde
- Specifik varmekapacitet og varmeudvidelse
- Klimaforandringer og konsekvenser af disse
Forsøg, øvelser, skriftligt arbejde og afleveringer:
Journal: Solindstråling
Journal: Ukendt væskes massefylde
Rapport: Vands varmefylde
Journal: Havniveauets afhængighed af temperaturen
Læringsmæssige fokusområder:
- Formulere og teste enkel hypoteser.
- Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
- Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
- Opsamle, systematisere og behandle data.
- Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.).
- Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
- Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
- Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
- Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
Materialer:
Udeleveret NV-kompendie bestående af:
FysikABbogen kapitel 1.1 (I-bog)
En Verden af Fysik kapitel 1.2.2, 1.2.3, 2.2.3 og 2.3.1 (I-bog)
Fysikkens verden 1 (1980) kapitel 2 (fysisk bog)
Orbit C, kapitel 1.7, 1.8, 2.2 og 2.3 (I-bog)
Artikel: "Opvarmningen af verdenshavene bliver mere og mere ekstrem”, DR 16. januar 2019.
Samt alle opgaver og øvelsesvejledninger.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Aflevering NV-fysik
|
03-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
NV, Bi, Bæredygtighed og bioemballage
Naturvidenskabeligt grundforløb i biologi og kemi: Bioemballage og bæredygtighed
Beskrivelse: Forløbet fokuserer på problematikker og løsninger i forbindelse med brug af plastik. Dette sættes ind i et bæredygtigt perspektiv og FN´s verdensmål bringes i spil.
Eleverne skal i biologi undersøge hvordan planter producerer materiale (polymerer), som kan bruges til bæredygtigt emballeringsmateriale, bl.a. gennem forsøg om fotosyntese. Yderligere undersøger eleverne ved forsøg, hvordan enzymers effektivitet kan påvirkes, og denne viden bruges i en diskussion af udvikling af bioemballage. Til alle forsøg arbejdes der med basal naturvidenskabelig metode hvor de får kendskab til begreberne hypotese, variable, fejlkilder, usikkerheder samt kvalitative og kvantitative data. Eleverne arbejder med Excel ved to af forsøgene, og det prioriteres, at alle elever til slut kan lave grafer i Excel. Eleverne arbejder primært i makkerskabsgrupper.
Kernestof fra biologi:
biokemiske processer: fotosyntese og respiration
overordnet opbygning og biologisk funktion af kulhydrater
enzymer: overordnet opbygning og funktion
økologi: samspil mellem arter og deres omgivende miljø og C-kredsløb
Øvelser:
Undersøgelse af fotosyntesen
Reaktionshastighed af spytamylase
Faglige mål for hele forløbet:
opnå erfaring med at samarbejde mellem de naturvidenskabelige fag
formulere og teste enkle hypoteser
gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.
opnå viden om relevansen og anvendelsen af naturvidenskab i samfundet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
NV, grundforløb 2021, Kompendium.pdf
-
Jeres første lektie bliver at læse kap. 1 og 3 (frem til "økosystemer....") i vedhæftede kompendium (pdf-filen).
-
"En Verden Af Plastik": Plastik i Økosystemet
-
Link til film om plastic
-
FÆLLESMAPPE
-
Øvelse, Undersøgelse af fotosyntesen,.docx
-
Repetér først fotosyntese, respiration og kulstofkredsløb ud fra det stof vi arbejdede med sidst (kap. 3 i kompendiet + tegning på tavlen). Læs dernæst kap. 8 om metode i jeres kompendium. I skulle gerne have downloadet kompendiet til jeres computer
-
Alle skal downloade resultaterne fra fotosyntese-forsøget til deres egen computer. Resultaterne ligger i en Excel-fil på sidste modul. Repetér dernæst kapitel 8 i kompendiet (om metode). I skal have helt styr på hvad hypotese, variable (uafhængig, af
-
Enzym der nedbryder plast er et quick fix | Ingeniøren
-
Nyt superenzym spiser plastikflasker
-
Læs kapitel 6 i jeres NV-kompendium. Det handler om enzymer.
-
Læs teoriafsnittet i vedhæftede øvelsesvejledning. Repetér også kapitel 6 om enzymer i jeres NV-kompendium (se lektie sidste modul).
-
Øvelse, Påvirkning af spytamylases effektivitet, grundforløb.docx
-
NV, Biologi, eksamensinfo, 2025.docx
-
Film om plastik
-
Læs de to link på modulet. Sørg også for at have styr på jeres grafer, hypotese og variable til jeres forsøg om spytamylase.
-
5.2.2.3 Bioplast: Et bæredygtigt alternativ til traditionel plast?
-
Sukkersød fremtid for plastikproduktionen
-
Film om plastik (vi har set film 1+7)
-
NV, Biologi, eksamensinfo, 2024.docx
-
Vi arbejder med kap. 6 i kompendiet, jeres aflevering og de 3 artikler som ligger på modulet (lektie). Nogle har I allerede læst en gang. I skal yderligere kigge på mine rettelser i jeres aflevering. Og så kan I få hjælp til jeres fremlæggelse til e
-
Artikel, Enzym der nedbryder plast er et quick fix | Ingeniøren
-
Artikel, Nyt superenzym spiser plastikflasker
-
Artikel, Sukkersød fremtid for plastikproduktionen
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
NV-ng BH: Global opvarmning og havet
Global opvarmning og havet
Problemstilling: Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning?
Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case.
Faglige fokusområder:
• Strålings- og energibalancen
• Jordens atmosfære og drivhuseffekten
• Jordens temperaturforhold og årstider
• Albedoeffekten
• Energi og energiomdannelse
• Solindstråling og Jordens energifordeling
• Temperatur, termisk energi og massefylde
• Specifik varmekapacitet og varmeudvidelse
• Klimaforandringer og konsekvenser af disse
Læringsmæssige fokusområder:
• Formulere og teste enkle hypoteser.
• Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
• Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
• Opsamle, systematisere og behandle data.
• Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.).
• Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
• Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
• Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
• Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632632296",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632632296",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632632296"
}