Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Blaike Owen Sambo-Hingst, Mette Eliasen Vollmond, Peter Munch Larsen, Peter Snejstrup Johansen
|
|
Hold
|
2025 nv/gx (1gx nv, 1gx nv-bi, 1gx nv-fy, 1gx nv-ke, 1gx nv-ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV, bi + ke, Bæredygtighed og bioemballage
Pensum – nv-kemi:
Læst stof:
NV, grundforløb, Kompendium – kap. 2, 4 og 5 svarende til s. 4-8 og 15-19
Forsøg:
- Fremstilling af bioplast
- Identifikation af plasttyper
Hertil kommer:
Øvelse med molekylmodeller
Spil: Byg et atom
Udleverede dokumenter som skal være til stede i portfolien:
- Opgaver om grundstofferne - Benthe Schou (med svar)
- Byg et atom - spil
- PJ molekylmodeller - øvelse (i udfyldt stand)
- Opgave kemiske forbindelser - modeller af molekyler (med svar)
- Journal - bioplast (udfyldt)
- Spørgsmål TV-udsendelsen Hvad gør vi med de enorme mængder plastik (med svar) – TV-udsendelse er også pensum
- Opgave plastik (med svar)
- Øvelsesvejledning til plastforsøg (identifikation af plasttyper) samt udfyldt ark med testresultater og opgaver om molekylformler og strukturformler for kæder af monomerer + anvendelse af plasttyper og tekst om forskelle/ligheder mellem bioplast og alm. plast - altså jeres aflevering
- Poster med de centrale dele af arbejdet i nv-kemi
Vigtige begreber fra NV-kemi
Periodesystem (hovedgrupper og perioder)
Elektronskaller
Sammenhæng mellem elektronstruktur og placering i Periodesystemet
Atomer og molekyler
Elektronparbindinger – enkelt- dobbelt og trippelbindinger
Monomer, dimer og polymer – fx saccharider
Bioplast - fremstilling
Molekylformel – strukturformel (kompakte og fulde)
Plastik – typer – genbrugskoder
Eksperimentel identifikation af plasttyper
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kompendium (NV-kemi-biologi).pdf
-
Læs s. 4-5 i kompendiet nedenfor som lektie til modulet
-
Fællesdokument 1gx problematikker ved plastik
-
"En Verden Af Plastik": Introduktion
-
NV Kompendium.pdf
-
Byg et atom
-
Byg et atom.docx
-
Læs s.6 (øverste halvdel) i kompendiet i fik udleveret sidst. Det ligger også på modulet på Lectio.
-
Opgave om grundstofferne Benthe Schou.pdf
-
Lav opg. 1.5-1.13 ovenfor. Opgaverne er ganske enkle. Svarene kan I de fleste tilfælde findes i dagens læselektie. Til opg. 1.8 er I dog nok nødt til at søge på nettet.
-
Husk også jeres NV-mapper. I må også meget gerne medbringe tuscher/farveblyanter.
-
PJ molekylmodeller øvelse.docx
-
Øvelse, Undersøgelse af fotosyntesen, grundforløb.docx
-
Fællesresultater fotosyntese øvelse 1gx
-
Læs om metode i kapitel 8 i NV kompendiet. Fokusér på begreberne "hypotese", "variable" og "kvalitative/kvantitative data".
-
Læs. s. 6m-7m i NV-bi/ke-kompendiet
-
Prøv at overveje (ikke altid helt enkelt) hvordan man kan tegne elektronprikformler for molekylerne i byggede sidste gang (højre spalte i vejledningen)
-
Opgave kemiske forbindelser - modeller af molekyler vs2.docx
-
Excelvejledning, NV.docx
-
kvalitative og kvantitative observationer, forklaring
-
Hypotetisk deduktiv metode og Induktiv metode forklares.
-
Hvad gør vi ved de enorme mængder plastik?
-
Spørgsmål til TV-udsendelse.docx
-
Fremstilling af bioplast.pdf
-
Laboratoriesikkerhed.docx
-
Dokumenterne læses som forberedelse
-
Læs i nv-bi/ke-kompendiet s. 8-9 (Forbrændingsreaktioner) og s. 15-18 (kap. 4 om monomerer og polymerer)
-
Vi gennemgår også spørgsmålene til TV-udsendelsen, I så sidst.
-
Opgave Plastik vs2.docx
-
Film om enzymer
-
Enzymopgave NV bi modul 4, 2025.docx
-
Enzymes Amoeba Sisters tegnefilm
-
Artikel - Nyt superenzym spiser plastikflasker
-
Opdaget ved et tilfælde.pdf
-
Artikel - Enzym der nedbryder plast er et quick fix
-
Plastikforureningen har fået en fjende.pdf
-
Læs kapitel 6 om enzymer i jeres kompendium.
-
ENZYMER tegnefilm, 2 min
-
Delehold - Følgende møder:
-
Vejledning - fem forsøg med plastik - nv-kemi.docx
-
Læs også s. 18-19 i NV-bi/ke-kompendiet. I skal ikke lave opgaverne til sidst.
-
Afsnit
-
Skema til resultater
-
Makkerskabsgrupper 1gx - september.xlsx
-
Læs teoriafsnittet i vedhæftede fil "Øvelse, Reaktionshastighed..." samt linket "Bioplast....".
-
Øvelse, Reaktionshastighed af spytamylase, grundforløb.docx
-
Bioplast: Et bæredygtigt alternativ til traditionel plast?
-
NV, Biologi, eksamensinfo, 2025.docx
-
5.2.2.3 Bioplast: Et bæredygtigt alternativ til traditionel plast? | Naturgeografiportalen
-
Vigtige begreber fra NV-kemi.docx
-
Eksamensmateriale 1gx.zip
-
Eksamensvejledning nv.docx
-
I bedes sikre jer, at I har følgende i jeres portfolio - enten i papirform eller elektronisk.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
NV-ng BH: Global opvarmning og havet
Global opvarmning og havet
Problemstilling: Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning?
Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case.
Faglige fokusområder:
• Strålings- og energibalancen
• Jordens atmosfære og drivhuseffekten
• Jordens temperaturforhold og årstider
• Albedoeffekten
• Energi og energiomdannelse
• Solindstråling og Jordens energifordeling
• Temperatur, termisk energi og massefylde
• Specifik varmekapacitet og varmeudvidelse
• Klimaforandringer og konsekvenser af disse
Læringsmæssige fokusområder:
• Formulere og teste enkle hypoteser.
• Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
• Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
• Opsamle, systematisere og behandle data.
• Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.).
• Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
• Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
• Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
• Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632632639",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632632639",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632632639"
}