Holdet 1gx nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Blaike Owen Sambo-Hingst, Mette Eliasen Vollmond, Peter Munch Larsen, Peter Snejstrup Johansen
Hold 2025 nv/gx (1gx nv, 1gx nv-bi, 1gx nv-fy, 1gx nv-ke, 1gx nv-ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV, bi + ke, Bæredygtighed og bioemballage
Titel 2 NV-ng BH: Global opvarmning og havet
Titel 3 NV-fysik: Global opvarmning og havet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV, bi + ke, Bæredygtighed og bioemballage

Pensum – nv-kemi:

Læst stof:
NV, grundforløb, Kompendium – kap. 2, 4 og 5 svarende til s. 4-8 og 15-19

Forsøg:
- Fremstilling af bioplast
- Identifikation af plasttyper
Hertil kommer:

Øvelse med molekylmodeller
Spil: Byg et atom

Udleverede dokumenter som skal være til stede i portfolien:
- Opgaver om grundstofferne - Benthe Schou (med svar)
- Byg et atom - spil
- PJ molekylmodeller - øvelse (i udfyldt stand)
- Opgave kemiske forbindelser - modeller af molekyler (med svar)
- Journal - bioplast (udfyldt)
- Spørgsmål TV-udsendelsen Hvad gør vi med de enorme mængder plastik (med svar) – TV-udsendelse er også pensum
- Opgave plastik (med svar)
- Øvelsesvejledning til plastforsøg (identifikation af plasttyper) samt udfyldt ark med testresultater og opgaver om molekylformler og strukturformler for kæder af monomerer + anvendelse af plasttyper og tekst om forskelle/ligheder mellem bioplast og alm. plast - altså jeres aflevering
- Poster med de centrale dele af arbejdet i nv-kemi


Vigtige begreber fra NV-kemi

Periodesystem (hovedgrupper og perioder)
Elektronskaller
Sammenhæng mellem elektronstruktur og placering i Periodesystemet
Atomer og molekyler
Elektronparbindinger – enkelt- dobbelt og trippelbindinger
Monomer, dimer og polymer – fx saccharider
Bioplast - fremstilling
Molekylformel – strukturformel (kompakte og fulde)
Plastik – typer – genbrugskoder
Eksperimentel identifikation af plasttyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 NV-ng BH: Global opvarmning og havet

Global opvarmning og havet
Problemstilling: Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning?

Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case.

Faglige fokusområder:
• Strålings- og energibalancen
• Jordens atmosfære og drivhuseffekten
• Jordens temperaturforhold og årstider
• Albedoeffekten
• Energi og energiomdannelse
• Solindstråling og Jordens energifordeling
• Temperatur, termisk energi og massefylde
• Specifik varmekapacitet og varmeudvidelse
• Klimaforandringer og konsekvenser af disse

Læringsmæssige fokusområder:
• Formulere og teste enkle hypoteser.
• Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
• Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
• Opsamle, systematisere og behandle data.
• Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.).
• Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
• Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
• Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
• Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 NV-fysik: Global opvarmning og havet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer