Holdet 1gy nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Emil Mathiassen, Sigrid Sandermann, Thomas Helverskov Aagaard, Viggo Jensen
Hold 2025 nv/gy (1gy nv, 1gy nv-bi, 1gy nv-fy, 1gy nv-ke, 1gy nv-ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Global opvarmning og havet
Titel 2 Bæredygtighed og bioemballage
Titel 3 Naturgeografi: Global opvarmning og havet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Global opvarmning og havet

Pensum er vedhæftet fil under 1.modul
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bæredygtighed og bioemballage

Forløbet fokuserer på problematikker og løsninger i forbindelse med brug af plastik. Dette sættes ind i et bæredygtigt perspektiv og FN´s verdensmål bringes i spil. Eleverne skal i biologi undersøge hvordan planter producerer materiale (polymerer), som kan bruges til bæredygtig emballeringsmateriale, gennem forsøg om fotosyntese og celler. Yderligere undersøger eleverne ved forsøg, hvordan enzymers effektivitet kan påvirkes, hvilkes bruges i en diskussion af udvikling bioemballage. Til alle forsøg arbejdes der med basal naturvidenskabelig metode (hypotese, variable,fejlkilder, usikkerheder osv...). Eleverne arbejder med Excel ved 2 af forsøgene, og det prioriteres, at alle elever til slut kan lave grafer i Excel. Eleverne arbejder primært i makkerskabsgrupper.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NV FYSIK Vands Varmefylde 25-09-2025
Havisudbredelse, rapport 02-10-2025
Aflevering i spytamylase-forsøg 03-10-2025
Rapport om plasttyper 07-10-2025
Modeller til NV ng og fy eksamen 17-10-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Naturgeografi: Global opvarmning og havet

Problemstilling:
Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning.

Fokus:
At give eleverne indsigt i nogle af de komplekse sammenhænge, der styrer det globale klima, og de klimaforandringer vi står midt i samt i konsekvenserne af disse (med ændringer i det arktiske Ocean som case).

Læsestof:
Udleverede (og uploadede) NV-ng kompendium, 2025-26. Indholdet i kompendiet er svarende til:
- Nørrekjær, T.W., Vinther, N. og Ladegaard-Pedersen, P. (2015): Naturgeografi C, 3. udgave, 2. oplag, s. 41-43, 46-49, 74-76
- Klimaforandringer i Arktis - 3. Det globale kulstofkredsløb: side 1-2, 7-8.
- Naturvidenskab for alle 3-2008 - Når klimaet går i selvsving: side 22-23.
Samt alle opgaver og øvelsesvejledninger.

Øvelser/forsøg/opgaver/afleveringer:
• Opgave: Jordens strålings- og energibalance
• Journal: Albedo
• Rapport: Havisudbredelse og CO2
• Opgave: Det globale kulstofkredsløb
• Journal: Opløselighed af CO2 i vand

Faglige mål, der trænes
- formulere og teste enkle hypoteser
- Læsning af naturvidenskabelige fagtekster
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
- Træning i at forstå og bruge forskellige repræsentationsformer (kort, figurer, tabeller, grafer mm.)
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer, mundtlig og skriftlige
- Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Albedo, journal 15-09-2025
Havisudbredelse, rapport 02-10-2025
Modeller til NV ng og fy eksamen 17-10-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde