Tårnby Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tårnby Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1gy nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Tårnby Gymnasium
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Emil Mathiassen, Sigrid Sandermann, Thomas Helverskov Aagaard, Viggo Jensen
Hold
2025 nv/gy (
1gy nv
,
1gy nv-bi
,
1gy nv-fy
,
1gy nv-ke
,
1gy nv-ng
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Global opvarmning og havet
Titel 2
Bæredygtighed og bioemballage
Titel 3
Naturgeografi: Global opvarmning og havet
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Global opvarmning og havet
Pensum er vedhæftet fil under 1.modul
Indhold
Kernestof:
NV 2025 - Biologi og kemi Kompendium.pdf
Opgave om grundstofferne Benthe Schou.pdf
Periodiske System - Ptable
NV_kompendium_fysik_2025.pdf
Læs kapitel 1 & 3: NV, grundforløb 2021, Kompendium.pdf
IKKE LEKTIE: FIlm 1,5,7 og 9
Modul 1 og 2 fotosyntese og respiration.pptx
Læs kap. 2 som forberedelse
Læs om øvelsen: Øvelse, Undersøgelse af fotosyntesen, grundforløb.docx
Afsnit
Fotosynteseforsøg 1GY excel
Læse i kompendium til og med side 9 ( de 4 første kapitler)
1gNV_fysik_rapport_vands_varmefylde (12).docx
Læs om Atmosfæren i det vedhæftede kompendium (NV-ng kompendium, 2025-26) side 10-13.
BentheSchouopgave1monosac.pdf
Figur PVC.docx
Opgave kemiske forbindelser.docx
Læs kap. 4 Monomere og polymere
Repetér først fotosyntese, respiration og kulstofkredsløb ud fra det stof vi arbejdede med sidst (kap. 3 i kompendiet). Læs dernæst kap. 8 om metode i jeres kompendium. I skulle gerne have downloadet kompendiet til jeres computer. NV, grundforløb 202
Læs s. 3-9 i naturgeografi kompendiet (også vedhæftet).
NV-ng kompendium, 2025-26; sider: 3-9, 14-24
Består af indhold fra følgende:
Naturgeografi C, 3. udg., 2. opl. , 2015, side 41-43, 46-49 + 74-76 .
Artikler: Klimaforandringer i Arktis - 3. Det globale kulstofkredsløb: side 1-2 + 7-8.
Naturvidenskab for alle 3-2008 - Når klimaet går i selvsving: side 22-23.
Opgave Plastik.docx
Læs kap. 5 som lektie
Kap. 6 i kompendium er lektier til denne time NV, grundforløb 2021, Kompendium (3) (1).pdf Skriv fagbegreber ned som undrer dig.
Ikke lektie: Modul 4 arbejdsspørgsmål.docx
Ikke lektie, til at tage noter: Enzymer præsentation.pptx
NV, 2020, metode, ppt.pptx
Læs s. 22-24 i kompendiet (også vedhæftet som pdf).
Læs den vedhæftede albedoøvelsesvejledning – fokuser på fremgangsmåden.
Login på mitcfu.dk med Mit-ID og se: "Hvad gør vi ved de enorme mængder plastik?"
Spørgsmål til TV-udsendelse.docx
Makkerskabsgrupper 1gy.docx
Læs denne vejledning som forberedelse
Resultatskema plastikforsøg_bogstav.docx
Rapport-skabelon.docx
læse i kompendium om massefylde(densitet) side 10-13 i vedhæftet fil.
Skal bruges i modulet:
Læs s. 14-16 i naturgeografi-kompendiet (også vedhæftet). Dette læsestof er ret relevant for den rapport I skal aflevere snart.
Læs vejledningen til rapporten igennem (vedhæftet)
Læs s. 17-21 i naturgeografi kompendiet (også vedhæftet).
Følgende opgave om kulstofkredsløbet laves i modulet:
Flamingo og acetone
Sukkersød fremtid for plastikproduktionen Artikel 1
Spytamylase forsøgsdata kode: Spytamylase Brug dette link i timen til at skrive jeres data ind
Spytamylase, resultater, SAMLET.pdf
Spytamylase, resultater, SAMLET.docx
Journalskabelon til NV.docx
Læs begge vedhæftede filer:
Opvarmningen af verdenshavene bliver mere og mere ekstrem_DR_1601_2019 (9).pdf
Læs følgende øvelsesvejledning GRUNDIGT.
Sukkersød fremtid for plastikproduktionen
Link til spytamylase resultater: Kode: spytamylase
NV, Biologi, eksamensinfo.docx Spytamylase, resultater, SAMLET.docx
Her kan I se en forløbsbeskrivelse med faglige mål af NV-forløbet i naturgeografi:Forløbsbeskrivelse og pensum NV naturgeografi 2024.pdf
Du skal udfylde det vedhæftede skema (oversigt over portfolie) - med så meget som muligtOversigt over portfolie.docx
Medbring alt det, du har til din portfolie (fysisk og/eller elektronisk). Følgende skal med:
NV-eksamen gode råd.pptx
NV, Biologi, eksamensinfo, 2025.pdf
Fremstilling af bioplast
PJ molekylmodeller øvelse.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Bæredygtighed og bioemballage
Forløbet fokuserer på problematikker og løsninger i forbindelse med brug af plastik. Dette sættes ind i et bæredygtigt perspektiv og FN´s verdensmål bringes i spil. Eleverne skal i biologi undersøge hvordan planter producerer materiale (polymerer), som kan bruges til bæredygtig emballeringsmateriale, gennem forsøg om fotosyntese og celler. Yderligere undersøger eleverne ved forsøg, hvordan enzymers effektivitet kan påvirkes, hvilkes bruges i en diskussion af udvikling bioemballage. Til alle forsøg arbejdes der med basal naturvidenskabelig metode (hypotese, variable,fejlkilder, usikkerheder osv...). Eleverne arbejder med Excel ved 2 af forsøgene, og det prioriteres, at alle elever til slut kan lave grafer i Excel. Eleverne arbejder primært i makkerskabsgrupper.
Indhold
Kernestof:
NV 2025 - Biologi og kemi Kompendium.pdf
Opgave om grundstofferne Benthe Schou.pdf
Periodiske System - Ptable
NV_kompendium_fysik_2025.pdf
Læs kapitel 1 & 3: NV, grundforløb 2021, Kompendium.pdf
IKKE LEKTIE: FIlm 1,5,7 og 9
Modul 1 og 2 fotosyntese og respiration.pptx
Læs kap. 2 som forberedelse
Læs om øvelsen: Øvelse, Undersøgelse af fotosyntesen, grundforløb.docx
Afsnit
Fotosynteseforsøg 1GY excel
Læse i kompendium til og med side 9 ( de 4 første kapitler)
1gNV_fysik_rapport_vands_varmefylde (12).docx
Læs om Atmosfæren i det vedhæftede kompendium (NV-ng kompendium, 2025-26) side 10-13.
BentheSchouopgave1monosac.pdf
Figur PVC.docx
Opgave kemiske forbindelser.docx
Læs kap. 4 Monomere og polymere
Repetér først fotosyntese, respiration og kulstofkredsløb ud fra det stof vi arbejdede med sidst (kap. 3 i kompendiet). Læs dernæst kap. 8 om metode i jeres kompendium. I skulle gerne have downloadet kompendiet til jeres computer. NV, grundforløb 202
Læs s. 3-9 i naturgeografi kompendiet (også vedhæftet).
NV-ng kompendium, 2025-26; sider: 3-9, 14-24
Består af indhold fra følgende:
Naturgeografi C, 3. udg., 2. opl. , 2015, side 41-43, 46-49 + 74-76 .
Artikler: Klimaforandringer i Arktis - 3. Det globale kulstofkredsløb: side 1-2 + 7-8.
Naturvidenskab for alle 3-2008 - Når klimaet går i selvsving: side 22-23.
Opgave Plastik.docx
Læs kap. 5 som lektie
Kap. 6 i kompendium er lektier til denne time NV, grundforløb 2021, Kompendium (3) (1).pdf Skriv fagbegreber ned som undrer dig.
Ikke lektie: Modul 4 arbejdsspørgsmål.docx
Ikke lektie, til at tage noter: Enzymer præsentation.pptx
NV, 2020, metode, ppt.pptx
Læs s. 22-24 i kompendiet (også vedhæftet som pdf).
Læs den vedhæftede albedoøvelsesvejledning – fokuser på fremgangsmåden.
Login på mitcfu.dk med Mit-ID og se: "Hvad gør vi ved de enorme mængder plastik?"
Spørgsmål til TV-udsendelse.docx
Makkerskabsgrupper 1gy.docx
Læs denne vejledning som forberedelse
Resultatskema plastikforsøg_bogstav.docx
Rapport-skabelon.docx
læse i kompendium om massefylde(densitet) side 10-13 i vedhæftet fil.
Skal bruges i modulet:
Læs s. 14-16 i naturgeografi-kompendiet (også vedhæftet). Dette læsestof er ret relevant for den rapport I skal aflevere snart.
Læs vejledningen til rapporten igennem (vedhæftet)
Læs s. 17-21 i naturgeografi kompendiet (også vedhæftet).
Følgende opgave om kulstofkredsløbet laves i modulet:
Flamingo og acetone
Sukkersød fremtid for plastikproduktionen Artikel 1
Spytamylase forsøgsdata kode: Spytamylase Brug dette link i timen til at skrive jeres data ind
Spytamylase, resultater, SAMLET.pdf
Spytamylase, resultater, SAMLET.docx
Journalskabelon til NV.docx
Læs begge vedhæftede filer:
Opvarmningen af verdenshavene bliver mere og mere ekstrem_DR_1601_2019 (9).pdf
Læs følgende øvelsesvejledning GRUNDIGT.
Sukkersød fremtid for plastikproduktionen
Link til spytamylase resultater: Kode: spytamylase
NV, Biologi, eksamensinfo.docx Spytamylase, resultater, SAMLET.docx
Her kan I se en forløbsbeskrivelse med faglige mål af NV-forløbet i naturgeografi:Forløbsbeskrivelse og pensum NV naturgeografi 2024.pdf
Du skal udfylde det vedhæftede skema (oversigt over portfolie) - med så meget som muligtOversigt over portfolie.docx
Medbring alt det, du har til din portfolie (fysisk og/eller elektronisk). Følgende skal med:
NV-eksamen gode råd.pptx
NV, Biologi, eksamensinfo, 2025.pdf
Fremstilling af bioplast
PJ molekylmodeller øvelse.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
NV FYSIK Vands Varmefylde
25-09-2025
Havisudbredelse, rapport
02-10-2025
Aflevering i spytamylase-forsøg
03-10-2025
Rapport om plasttyper
07-10-2025
Modeller til NV ng og fy eksamen
17-10-2025
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Naturgeografi: Global opvarmning og havet
Problemstilling:
Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning.
Fokus:
At give eleverne indsigt i nogle af de komplekse sammenhænge, der styrer det globale klima, og de klimaforandringer vi står midt i samt i konsekvenserne af disse (med ændringer i det arktiske Ocean som case).
Læsestof:
Udleverede (og uploadede) NV-ng kompendium, 2025-26. Indholdet i kompendiet er svarende til:
- Nørrekjær, T.W., Vinther, N. og Ladegaard-Pedersen, P. (2015): Naturgeografi C, 3. udgave, 2. oplag, s. 41-43, 46-49, 74-76
- Klimaforandringer i Arktis - 3. Det globale kulstofkredsløb: side 1-2, 7-8.
- Naturvidenskab for alle 3-2008 - Når klimaet går i selvsving: side 22-23.
Samt alle opgaver og øvelsesvejledninger.
Øvelser/forsøg/opgaver/afleveringer:
• Opgave: Jordens strålings- og energibalance
• Journal: Albedo
• Rapport: Havisudbredelse og CO2
• Opgave: Det globale kulstofkredsløb
• Journal: Opløselighed af CO2 i vand
Faglige mål, der trænes
- formulere og teste enkle hypoteser
- Læsning af naturvidenskabelige fagtekster
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
- Træning i at forstå og bruge forskellige repræsentationsformer (kort, figurer, tabeller, grafer mm.)
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer, mundtlig og skriftlige
- Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.
Indhold
Kernestof:
Læs om Atmosfæren i det vedhæftede kompendium (NV-ng kompendium, 2025-26) side 10-13.
Læs s. 3-9 i naturgeografi kompendiet (også vedhæftet).
NV-ng kompendium, 2025-26; sider: 3-9, 14-24
Består af indhold fra følgende:
Naturgeografi C, 3. udg., 2. opl. , 2015, side 41-43, 46-49 + 74-76 .
Artikler: Klimaforandringer i Arktis - 3. Det globale kulstofkredsløb: side 1-2 + 7-8.
Naturvidenskab for alle 3-2008 - Når klimaet går i selvsving: side 22-23.
Læs s. 22-24 i kompendiet (også vedhæftet som pdf).
Læs den vedhæftede albedoøvelsesvejledning – fokuser på fremgangsmåden.
Skal bruges i modulet:
Læs s. 14-16 i naturgeografi-kompendiet (også vedhæftet). Dette læsestof er ret relevant for den rapport I skal aflevere snart.
Læs vejledningen til rapporten igennem (vedhæftet)
Læs s. 17-21 i naturgeografi kompendiet (også vedhæftet).
Følgende opgave om kulstofkredsløbet laves i modulet:
Læs følgende øvelsesvejledning GRUNDIGT.
Her kan I se en forløbsbeskrivelse med faglige mål af NV-forløbet i naturgeografi:Forløbsbeskrivelse og pensum NV naturgeografi 2024.pdf
Du skal udfylde det vedhæftede skema (oversigt over portfolie) - med så meget som muligtOversigt over portfolie.docx
Medbring alt det, du har til din portfolie (fysisk og/eller elektronisk). Følgende skal med:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Albedo, journal
15-09-2025
Havisudbredelse, rapport
02-10-2025
Modeller til NV ng og fy eksamen
17-10-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632632903", "T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632632903", "H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632632903" }