Holdet 1gz nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Ama El-Nazzal, Blaike Owen Sambo-Hingst, Lone Stilling Karlsen, Louise Jakobsen
Hold 2025 nv/gz (1gz nv, 1gz nv-bi, 1gz nv-fy, 1gz nv-ke, 1gz nv-ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV_Fysik Global opvarmning og havet
Titel 2 NV-ng BH: Global opvarmning og havet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV_Fysik Global opvarmning og havet

Fysik NV_Global opvarmning og havet: I samarbejde med geografi

Naturvidenskabeligt grundforløb - naturgeografi (ng) og fysik (fy) i 1.g
Titel på forløb: Global opvarmning og havet
Problemstilling: Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning?

Faglige mål for forløbet Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean


Faglige fokusområder:
• Energi og energiomdannelse
• Temperatur, termisk energi og massefylde
• Specifik varmekapacitet
• Klimaforandringer og konsekvenser af disse

Fysik:

• Opgave med energiomdannelse
• Journal: Solindstråling (lommelygte igennem plastikrør)
• Journal: Vands massefylde (lineær regression)

• Rapport: Vands varmefylde (rapportforsøget)
Opgaver med varmefylde
• Journal: Vands og lufts optagelse af varme (ballonforsøget- klasseforsøg)

Materiale: Fysik kompendium

Læringsmæssige fokusområder:
• Formulere og teste enkel hypoteser.
• Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
• Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
• Opsamle, systematisere og behandle data.
• Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.).
• Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
• Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
• Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
• Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidens
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fotosynteseforsøg 02-09-2025
Havisudbredelsen 17-09-2025
Vands varmefylde- rapport 03-10-2025
Fremstilling af bioplast 10-10-2025
Spytamylaseforsøg 12-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 NV-ng BH: Global opvarmning og havet

Global opvarmning og havet
Problemstilling: Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning?

Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case.

Faglige fokusområder:
• Strålings- og energibalancen
• Jordens atmosfære og drivhuseffekten
• Jordens temperaturforhold og årstider
• Albedoeffekten
• Energi og energiomdannelse
• Solindstråling og Jordens energifordeling
• Temperatur, termisk energi og massefylde
• Specifik varmekapacitet og varmeudvidelse
• Klimaforandringer og konsekvenser af disse

Læringsmæssige fokusområder:
• Formulere og teste enkle hypoteser.
• Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
• Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
• Opsamle, systematisere og behandle data.
• Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.).
• Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
• Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
• Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
• Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer