Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Ama El-Nazzal, Blaike Owen Sambo-Hingst, Lone Stilling Karlsen, Louise Jakobsen
|
|
Hold
|
2025 nv/gz (1gz nv, 1gz nv-bi, 1gz nv-fy, 1gz nv-ke, 1gz nv-ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV_Fysik Global opvarmning og havet
Fysik NV_Global opvarmning og havet: I samarbejde med geografi
Naturvidenskabeligt grundforløb - naturgeografi (ng) og fysik (fy) i 1.g
Titel på forløb: Global opvarmning og havet
Problemstilling: Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning?
Faglige mål for forløbet Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean
Faglige fokusområder:
• Energi og energiomdannelse
• Temperatur, termisk energi og massefylde
• Specifik varmekapacitet
• Klimaforandringer og konsekvenser af disse
Fysik:
• Opgave med energiomdannelse
• Journal: Solindstråling (lommelygte igennem plastikrør)
• Journal: Vands massefylde (lineær regression)
• Rapport: Vands varmefylde (rapportforsøget)
Opgaver med varmefylde
• Journal: Vands og lufts optagelse af varme (ballonforsøget- klasseforsøg)
Materiale: Fysik kompendium
Læringsmæssige fokusområder:
• Formulere og teste enkel hypoteser.
• Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
• Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
• Opsamle, systematisere og behandle data.
• Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.).
• Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
• Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
• Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
• Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidens
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Fotosynteseforsøg
|
02-09-2025
|
|
Havisudbredelsen
|
17-09-2025
|
|
Vands varmefylde- rapport
|
03-10-2025
|
|
Fremstilling af bioplast
|
10-10-2025
|
|
Spytamylaseforsøg
|
12-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
NV-ng BH: Global opvarmning og havet
Global opvarmning og havet
Problemstilling: Hvilken betydning har global opvarmning for havet – og havet for global opvarmning?
Fokus: At give eleverne indsigt i nogle af de komplicerede sammenhænge der styrer det globale klima og de klimaforandringer vi står midt i og konsekvenserne af disse med ændringer i det Arktiske Ocean som case.
Faglige fokusområder:
• Strålings- og energibalancen
• Jordens atmosfære og drivhuseffekten
• Jordens temperaturforhold og årstider
• Albedoeffekten
• Energi og energiomdannelse
• Solindstråling og Jordens energifordeling
• Temperatur, termisk energi og massefylde
• Specifik varmekapacitet og varmeudvidelse
• Klimaforandringer og konsekvenser af disse
Læringsmæssige fokusområder:
• Formulere og teste enkle hypoteser.
• Læsning af naturvidenskabeligt orienterede fagtekster.
• Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed.
• Opsamle, systematisere og behandle data.
• Træning i at forstå og bruge forskellige naturfaglige repræsentationsformer (kort, billeder, tabeller, grafer m.m.).
• Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger.
• Træning i mundtlig og skriftlig formidling af naturvidenskabelige emner og sammenhænge med anvendelse af relevante faglige begreber og fagsprog.
• Opøvelse af analyse- og perspektiveringskompetencer.
• Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632633176",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632633176",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72632633176"
}